Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:56

Ik heb mijn paard in januari vrij plotseling in moeten laten slapen. Helaas op zaterdagochtend, waardoor ze er het hele weekend heeft gelegen. Met dank aan de fantastische telefoniste van de Rendac is ze uiteindelijk op maandagmiddag opgehaald, anders zou het dinsdag in de loop van de dag worden. Ze is met de rendac mee gegaan omdat ik cremeren wel heel erg duur vond en niet wist wat ik met de as moest. Zoals Kimmetje ook al zegt, ik zag het ook als een omhulsel, mijn paard was er niet meer, die was op het moment dat ik haar de laatste knuffel gaf weg.
Mijn paard is overigens in de weide ingeslapen, ik wilde absoluut niet dat er iemand met een trekker aan haar moest gaan slepen om haar op de juiste plaats te krijgen. Gelukkig ligt onze weide aan de weg en kon de Rendac zo over het hek heen werken, dat was geen probleem en kostte ook niets extra.

Mijn andere paarden zouden ook opgehaald worden door de Rendac. Enkel bij mijn shet zou ik het overwegen om haar te laten cremeren, ik heb haar al haar hele leven en we hebben zoveel meegemaakt en zo'n onwijs bijzondere band dat ik haar voor altijd 'bij mij' wil houden. Ik hoop dat het nog heel lang mag duren, en wellicht kijk ik er tegen die tijd ook wel heel anders tegenaan.

Onali

Berichten: 18529
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:58

Ayasha schreef:
kimmetje26 schreef:
Bijna 2 maanden geleden mijn vriendje moeten laten gaan. Dit is op zondag op de kliniek gebeurd zodat hij maandag door de rendac kon worden opgehaald. Was daar niet meer bij. Bewuste keuze voor de rendac. Had daar al langer over nagedacht voor als dat moment er ooit zou komen.
Had gedacht dat weglopen heel moeilijk zou zijn maar zodra de ziel uit het paard is is het mij. Paard niet meer maar alleen maar een omhulsel.
Dat vond ik nog het meest rare van de hele situatie . Het was mijn paard niet meer.

Vreemde gewaarwording is dat he? Ik had dat ook beide keren, ik dacht echt dat ik hun "lichamen" niet ging kunnen laten gaan.... Maar zodra het lichtje gedoofd was, was het echt niks meer dan een omhulsel voor mij... Ik vond dat ook heel raar hoe die klik echt vanuit mijn emotie en hart leek te komen en niet vanuit mijn verstand.



Ik had het vooral de volgende dag toen ik zag dat hij er niet meer lag. Hij was nu echt voorgoed uit mn leven.

Alsof er een onzichtbare draad wordt doorgeknipt.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:14

Bijna een jaar geleden ook 1tje laten inslapen.
Week op voorhand rendac gebeld datum uur afgesproken uurtje voor tijd is DA geweest is allemaal zo rustig gegaan ook omdat alles zo 'goed'geregeld was.

Heb stuk straat geknipt en een foto box met de plukke staart erin.

Hoofdstuk afgesloten bij cremeren zou ik mezelf niet prettig voelen.

Lovebirds
Berichten: 71
Geregistreerd: 01-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:39

Mijn paard is gecremeerd,ze was me beste vriendin, en alle paardjes die nu gaan,ook crematie geld is nooit een probleem, geweest en ze verdient het gewoon. :)

artosje
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:49

vorig jaar onze lieveling laten inslapen , mocht niet meer naar de slacht. we hebben voor de weten schap gekozen. misschien dat het nog nuttig was geweest.
onze nieuwe mag ook niet meer naar de slacht dus dat is weer een makkelijke beslising.
Cremeren prima maar wat moet je met die emmer??
We hebben wel manen en staart een stuk van mee genomen en een mooie hanger van laten maken .
Bij de foto gehangen .
Volgende gaat denk ik dus het zelfde mee gebeuren al hoop ik dat pas over een jaar of dertig mee te maken .

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:53

Hier zijn beide met de rendac meegegaan. Nu 3 van 6 en 1 van 1.5, dus minimaal de komende 20 jaar hoop ik de beslissing niet te hoeven maken.

Deb100
Berichten: 190
Geregistreerd: 07-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:58

Mijn pony stond aan huis en is thuis ingeslapen. De avond voor overlijden heb ik laat nog kunnen bellen met het paardencrematorium en kon hij de volgende ochtend opgehaald worden, dus vlak na inslapen. Hij is opgehaald door een trailer met een lier. Dit is heel netjes gegaan. Toen hij aankwam in het crematorium ben ik gebeld dat hij gearriveerd was en is nog gevraagd of ik de ijzers wilde hebben. Deze hebben ze later opgestuurd. Ik heb voor een gemeenschappelijke crematie gekozen en heb daardoor geen as.
Ik vond het een fijn idee om hem een waardig afscheid te geven. Hij is zo lang bij mij geweest.
Ophalen door rendac heb ik ooit op een grote stal gezien en dat vond ik erg naar om te zien. Daarnaast zag ik het niet zitten om mijn pony voor aan de weg te leggen en ernaar moeten kijken totdat hij opgehaald zou worden.
Cremeren vond ik de beste optie. En mocht het ooit weer aan de orde zijn zou ik het zo weer laten doen.

mvdbijl

Berichten: 3685
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 06:56

Mijn fjord stond al enige tijd met pensioen op een prachtige weide midden in het bos. Op een dag lag hij plots dood in de wei. Hoe krijg je hem het bos uit? Vlakbij waren ze aan het werk en hadden ze een enorme schovel. Die jongen wat geld gegeven en hij heeft hem heel netjes opgehaald. Vlakbij was een stal en daar mochten we hem neerleggen. Afscheid genomen, plukje haar afgeknipt en hem toegedekt. Ik was er heilig van overtuigd dat ze gecremeerd moesten worden maar op dat moment was hij het niet meer, het was gewoon een verpakking? Hij is de volgende ochtend door de rendac opgehaald.

Vorig jaar overleed mjn 3 weken oude mini veulen. Ik ben er 3 weken mee op de kliniek geweest en er alles aan gedaan om hem te redden. Uiteindelijk moesten we hem laten inslapen. Op 1 of andere manier kon ik hem daar niet achterlaten zo in de stal waar ze moeder naast hem stond hooi te eten. Hij zou dan ook door de rendac worden gehaald maar ik kon er op 1 of andere manier daar op dat moment niet snel afscheid van nemen. Plus mijn man kon er op dat moment niet bij zijn en wilde ook afscheid nemen.

Die is netjes in een grote doos gelegd en mee naar huis gegaan. Oke, dat mag niet maar im heb hem zelf naar het crematorium gebracht. Daar heeft mijn man in de avond nog afscheid kunnen nemen, lag ie mooi in een mandje en was het zo goed. De kosten waren echter individueel, voor een gemiddelde hond, zo 220 euro? En ik heb een beschuitbus grote aan as gekregen.

Autumnn

Berichten: 8102
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 07:21

enjoymyhorse schreef:
Hij individueel opgehaald door de rendac.
Dan kan hij ingeslapen worden op het erf en daar halen ze hem met een speciale trailer op.
Hoeft hij niet aan de weg te liggen.
En het is 24/7 service. Dus een dood paard hoeft er niet lang te liggen. Ook in het weekend komen ze.


Pas hiermee op wat je zegt want in het weekend komen ze niet. Daarom kon mijn merrie niet op vrijdag worden ingeslapen maar op donderdag. Andere lag haar lichaam twee dagen langs de weg

Ik heb dus ook voor Rendac gekozen. Heel cru maar voor mij is dood, dood. Cremeren kostte me ook teveel á €1000 en haar terugkrijgen zou toch nooit meer gebeuren

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 07:26

Vorige maand hebben wij ook een paardje in moeten laten slapen. Op het moment dat hij ging liggen had hij er vrede mee. Dat is een heel pijnlijk moment maar dan weet je dat het goed is.

Wij hebben ook voor rendac gekozen, de reguliere ophaaldienst. Dus geen aparte.

Aangezien wij een eigen Stal hebben moesten we hem dus ook zelf aan de weg leggen. En dat is zo raar! Op dat moment is het enkel nog, bot gezegd, een dood paard, een omhulsel. Het is jou paardje maar zijn ziel is er niet meer. Zoals ik iemand anders zei hier; er wordt een doorzichtige draad doorgeknipt.

Ik was op het terrein toen de wagen kwam, heb de chauffeur gedag gezegd en ben ergens gaan staan waar ik het niet zag, heb gewacht tot hij wegreed.

Wij hebben een pluk manen afgeknipt om een sieraad van te laten maken. Zijn halster heeft een mooi plekje aan de muur. Dat halster was van hem en krijgt niemand anders meer om.

Wij hebben wel nagedacht over een crematie, maar bewust uiteindelijk gekozen voor rendac. Herinneringen van hem zitten in ons hart, en niet in een potje. Maar snap zeker als iemand hier wel voor kiest. Ieder gaat hier anders mee om!

Het zal altijd een rot moment blijven.

Lizzyy schreef:
enjoymyhorse schreef:
Hij individueel opgehaald door de rendac.
Dan kan hij ingeslapen worden op het erf en daar halen ze hem met een speciale trailer op.
Hoeft hij niet aan de weg te liggen.
En het is 24/7 service. Dus een dood paard hoeft er niet lang te liggen. Ook in het weekend komen ze.


Pas hiermee op wat je zegt want in het weekend komen ze niet. Daarom kon mijn merrie niet op vrijdag worden ingeslapen maar op donderdag. Andere lag haar lichaam twee dagen langs de weg


Klopt, wij hebben ook voor de donderdag gekozen, ik wou hem niet het hele weekend op het erf hebben. Ook vanwege andere mensen die langs rijden/lopen/fietsen en degene die op het erf komen voor hun eigen paard.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 07:41

Mijn paard is heel plotseling op zaterdag ingeslapen.
Ik heb toen gebeld en een uur later stond de jeep met trailer er.Mocht zelf het tijdstip kiezen.

Dus ik weet echt zeker dat ze in het weekend komen.

Regulier ophalen is inderdaad niet in het weekend.

Lizzyy schreef:
enjoymyhorse schreef:
Hij individueel opgehaald door de rendac.
Dan kan hij ingeslapen worden op het erf en daar halen ze hem met een speciale trailer op.
Hoeft hij niet aan de weg te liggen.
En het is 24/7 service. Dus een dood paard hoeft er niet lang te liggen. Ook in het weekend komen ze.


Pas hiermee op wat je zegt want in het weekend komen ze niet. Daarom kon mijn merrie niet op vrijdag worden ingeslapen maar op donderdag. Andere lag haar lichaam twee dagen langs de weg

Ik heb dus ook voor Rendac gekozen. Heel cru maar voor mij is dood, dood. Cremeren kostte me ook teveel á €1000 en haar terugkrijgen zou toch nooit meer gebeuren


Edit: quote toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door enjoymyhorse op 11-10-18 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 07:42

enjoymyhorse schreef:
Mijn paard is heel plotseling op zaterdag ingeslapen.
Ik heb toen gebeld en een uur later stond de jeep met trailer er.Mocht zelf het tijdstip kiezen.

Dus ik weet echt zeker dat ze in het weekend komen.

Regulier ophalen is inderdaad niet in het weekend.


Edit: zie al dat je het niet over de reguliere dienst hebt
Laatst bijgewerkt door sharon2013 op 11-10-18 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 07:43

Mocht mijn merrie te komen overlijden dan knip ik een groot deel van haar staart en manen af. Daarnaast wordt ze individueel gecremeerd. Het as zou ik voor een deel willen uitstrooien op plekken waar we herinneringen hebben en een deel wil ik thuis in een urn bewaren. Hier zou ik een mooi gedenkhoekje van maken.

Betekenisvolle tattoo heb ik al van dr, maar wanneer ze komt te overlijden zal haar sterfdag ook vereeuwigd worden.

Las dat mensen het het geld niet waard vonden om te laten cremeren. En dat is ieder voor zich denk ik zo.

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 07:47

Pfff wat is dit altijd een lastig onderwerp...
Onze honden laten we altijd in een groep cremeren, dan hadden wij kleine honden en kostte dat nog geen 200 euro.. Gewoon als laatste eer voor je dier, waar je al die tijd al goed voor gezorgd hebt...

Maarja, hoe ga ik dat met mijn eigen, aller eerste paard doen?
De kosten zijn dan al snel boven de 1000 euro... Daar moet ik dan een echt apart spaarpotje voor klaarleggen.. Maar is dat het nou waard? Ik weet het niet...
Ophalen door bijvoorbeeld Rendac, ja... Dat is net als destructie van honden/katten in de gezelschapsdieren praktijk... Ergens vind ik het niet eerlijk naar het dier om nadat je een heel leven goed voor ze gezorgd hebt, ze maar te laten verwerken tot producten...

Helaas heb ik nog geen groepscrematie voor paarden kunnen vinden waarbij de kosten dus een stuk lager zullen liggen dan een individuele crematie.. Dus mocht iemand toevallig iets weten, zal ik daar liever voor kiezen dan een destructie of individuele crematie..

Mijn merrie is nu 12, heeft een aardig blessure verleden dus dan ga je altijd wel nadenken... Wat nou als ze niet meer goed wordt? Altijd pijn blijft hebben? Wat ga je doen...?
Dit jaar heeft ze nog een veulentje op de wereld gezet, dus mocht de tijd komen, hoop ik aan het veulen de mooiste herinnering aan mijn merrie te hebben

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34833
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 07:49

Het verschilt per situatie. Onze eerste keus was met ons 1e paard de paardenslager. Maar bij ons 2e paard kon dit niet ivm medicatie. Hem hebben we in laten slapen op de kliniek, omdat we hem niet aan de weg wilden hebben liggen. Ik denk niet dat je er van tevoren keiharde afspraken over kan maken. Op het moment kunnen er omstandigheden zijn waardoor je je keus moet aanpassen. Ook kan je er anders over gaan denken.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:00

Kimsel94 schreef:
Ophalen door bijvoorbeeld Rendac, ja... Dat is net als destructie van honden/katten in de gezelschapsdieren praktijk... Ergens vind ik het niet eerlijk naar het dier om nadat je een heel leven goed voor ze gezorgd hebt, ze maar te laten verwerken tot producten...


Rendac verwerkt ze niet tot producten. Is eigenlijk een hele grote crematie, samen met de koeien, schapen etc.

Aparte dienst van rendac worden ze ook apart gecremeerd.

Ibbel

Berichten: 49271
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:02

Rendac. Meeste paarden zijn op een kliniek ingeslapen, vorig jaar overleed er één thuis, uit zichzelf. Loonwerker heeft 'm keurig opgetild met een shovel (niks slepen dus) en aan de weg geleegd, heb er zelf voor gezorgd dat z'n hoofd netjes terecht kwam. Rendac heeft 'm opgehaald zonder dat ik het gemerkt heb.
Rendac is idd heel tactvol aan de telefoon, die doen dat echt fijn. Ik heb geen enkele behoefte om individueel te laten ophalen of te cremeren (en bij de Rendac wordt-ie in feite ook gecremeerd).

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:03

sharon2013 schreef:
Kimsel94 schreef:
Ophalen door bijvoorbeeld Rendac, ja... Dat is net als destructie van honden/katten in de gezelschapsdieren praktijk... Ergens vind ik het niet eerlijk naar het dier om nadat je een heel leven goed voor ze gezorgd hebt, ze maar te laten verwerken tot producten...


Rendac verwerkt ze niet tot producten. Is eigenlijk een hele grote crematie, samen met de koeien, schapen etc.

Aparte dienst van rendac worden ze ook apart gecremeerd.

Nee dat is niet zo.
Het is de service van 24/7 ophalen en niet aan de weg hoeven liggen.
Maar bij Rendac zelf is de procedure gelijk.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:08

enjoymyhorse schreef:
sharon2013 schreef:

Rendac verwerkt ze niet tot producten. Is eigenlijk een hele grote crematie, samen met de koeien, schapen etc.

Aparte dienst van rendac worden ze ook apart gecremeerd.

Nee dat is niet zo.
Het is de service van 24/7 ophalen en niet aan de weg hoeven liggen.
Maar bij Rendac zelf is de procedure gelijk.


Dan heb ik dat stukje verkeerd begrepen, dan is dat dus enkel met het ophalen apart

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:11

Hoe bedoel je dat?
Apart ophalen is niet meer dan dat :) Apart ophalen. Geen grijper.
Maar eenmaal bij de rendac aangekomen is het gelijk. Maar dat vond ik prima, dat zie ik toch niet meer :)

Sabbientje

Berichten: 4733
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:12

Mijn vorige paard is ingeslapen in de kliniek en daarna naar de rendac gegaan.
En waarschijnlijk gaan mijn huidige paarden ook naar de rendac.

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:18

het liefste zou ik mijn paard opzetten en in de gang zetten.. moet ik ook eerst wel een hele grote boerderij met een mooie brede gang kopen.. tja een geld kwestie. ik denk dat ook dat het Rendac wordt, omdat het nooit leuker/fijner is en wordt.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:19

enjoymyhorse schreef:
Hoe bedoel je dat?
Apart ophalen is niet meer dan dat :) Apart ophalen. Geen grijper.
Maar eenmaal bij de rendac aangekomen is het gelijk. Maar dat vond ik prima, dat zie ik toch niet meer :)


Ik dacht dat apart ophalen ook apart de oven in was. Maar ze worden dus enkel apart opgehaald. Dus het laatste stukje verkeerd begrepen. Wij hebben zelf voor reguliere ophaaldienst gekozen dus verder ook niet veel verdiept in het apart ophalen.

JJanss
Berichten: 58
Geregistreerd: 10-10-18

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:24

Lastig onderwerp, waar je eigenlijk helemaal niet over na wil denken...
Cremeren vind ik een erg mooi idee, om jouw maatje de laatste eer te bewijzen. Daar zit alleen een erg hoog prijskaartje aan. De Rendac gaat er ook erg goed mee om, is mijn persoonlijke ervaring. Dus daar zou ik op dit moment opnieuw voor kiezen, mocht het weer nodig zijn...

Caitlin_K
Berichten: 3772
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:58

Lastig. Toevallig niet zo heel lang geleden over na zitten denken toen mijn mini koliek had. Ze stond op de kliniek en ze vroegen wat ik wilde mocht het niet goed gaan. Ik besloot ook voor Rendac, als het zal moeten. Gewoonweg omdat cremeren te duur is. Het is een mooi idee, dat zeker. Alleen ik zal niet weten wat ik met al dat as moet. En ik kan het gewoonweg dan waarschijnlijk ook niet zo 1-2-3 betalen. Maar goed, ik hoop de mijne nog een hele tijd bij mij te houden en misschien sta je er dan weer anders in.