Jong paard kopen of niet?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dee_Es

Berichten: 3674
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:32

Fijn dat bokt heeft kunnen helpen bij het afzetten van de roze bril.

Voor jouw doel is een ongecompliceerd braaf paard gewoon het allerbelangrijkste en daar hoef je geen chique voorbeenzwaaier voor te hebben.

Ik ben zelf totaal geen angstige ruiter maar door toeval (of het lot) kwam er een Gelderse ruin op m'n pad. Absoluut niet moeders mooiste, onderhals, puntkont, geen bespiering op de rug en een dikke grasbuik...ik was dus niet direct verliefd. Hij was ook nog eens flegmatiek terwijl ik altijd het liefst op van die sensibele hete merries reed.

Maar wat is dit paard een lot uit de loterij! Met training werd het gewoon een knap dressuurpaard. Maar dan wel 1 die je ook gerust een week kan laten staan om vervolgens direct het bos in te gaan. 1 die als je eens niet lekker in je vel zit daar niet direct misbruik van maakt. 1 waar je kleine kinderen onderdoor kan laten lopen bij wijze van. Tis geen dooie maar wel gewoon veilig. Als ik om me heen kijk zijn er zoveel in dat mooie voorbeentje getrapt maar vervolgens kost het ze klauwen vol met geld qua trainers en kunnen ze er zelf nog geen B-proef mee rijden omdat ze niet braaf genoeg zijn. Mijn ruin heeft hele simpele gangen maar ook daarmee kan je in de basissport leuk meerijden hoor.

Even om aan te geven dat je een paard niet meteen moet afschrijven als het niet zo knap is of geen M2 klassering heeft ;)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:07

Heb niet alles gelezen maar is het voor jou niet een idee om bij een nette (handels)stal te gaan kijken zodat het mogelijk is om een paard uit te proberen.Met je onzekerheid is misschien 1x opstappen en een rondje rijden niet voldoende om een relaxed gevoel te krijgen met rijden

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:20

Als moeder van 3 kinderen zal ik het paard niet kopen maar op zoek gaan naar een brave paard. En zoals je het al zelf aan geeft zoek door naar een paard die wel bij je past. Een paard vinden dat gaat je wel lukken ook al kost tijd. Heel veel succes met het zoeken van je droom paard.

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:10

LotteYo schreef:
Hi,

Over mij:
Vroeger heb ik een eigen paard gehad en daarvoor iets van 15 jaar op een manage gereden. Niet kalm aan een lesje hier en daar, maar wel jaren drie keer per week. Wedstrijden brachten me meestal een eerste, tweede of derde plek op. Ik wilde of door in de dressuursport of stoppen en het werd het laatste.
Na de geboorte van drie kids me nu weer aan het oriënteren. Ik heb 13 jaar niet gereden, maar onlangs weer vier paarden gereden bij het bezichtigen.

Wat is mijn vraag?
Ik heb echt een supergaaf paard gezien. Top afstamming, prachtige gangen, kopers eerlijk over een
bemerking (cyste) die ik niet boeiend vind.
Het paard is alleen net uit de wei en net onder het zadel en oogt redelijk wild. Trapt flink naar de strijklappen achter, waarvan ik denk: logisch, die horen daar ook niet bij een driejarige en kwam onder het zadel meteen omhoog: reactie was: ‘nieuw zadel, niet over nagedacht’. Na een serie bokkesprongen kalmeerde de merrie wel, toonde ze concentratie bij het werk en prachtig beengebruik (hopelijk niet alleen door de kappen).

Als ik een paard koop wil ik een goed paard, dat in principe lang meegaat.
Mijn plan zou dan ook zijn om een ruiter te zoeken die haar de komende 2 jaar wil (door)rijden. Ik kan dan grondwerk doen, een band opbouwen en op een ander paard het rijden weer drie keer per week oppakken. Wellicht ben ik daardoor zelfs al eerder in staat om haar te rijden.
Dan heb ik uiteindelijk een gouden paard voor de toekomst.

Mijn vragen:
Is dit een goed idee? Vooral omdat ik heel angstig ben en me wel afvraag of ik zonder ervaring met jonge paarden wel met haar uit de voeten kan? En je paard twee jaar door een ander laten rijden? Is ze na 2 jaar dan braaf genoeg?
Zijn er ruiters te vinden die dit gratis doen? Maar wel het paard beter maken?
Kortom: wel of niet doen?


Ik heb niet alles gelezen, maar alleen in deze begin titel zegt alles in mij: nee, nee, nee!

Sowieso geen paard kopen met een cyste..die gaan niet lang mee. Komt ohz gelijk omhoog, dat ligt echt niet aan het zadel. Paard is niet opgevoed en niet goed aan/ door gereden. Nooit investeren in een paard die niet gezond is. En sowieso als je al angst hebt niet aan een jong paard beginnen maar aan een paard die bevestigd is en die je ook gewoon kan uitproberen tijdens het rijden om te kijken of er een klik is.

Oja en er zijn meestal geen ruiters met genoeg niveau die gratis paarden doorrijden.

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:12

Evamarie schreef:
Even beter lezen he ;)
Er staat en meerdere mensen zijn het hier met mij eens dat een Cyste een stuk van je paard weg kan eten en dus wel degelijk kwaad kan. Niemand heeft het over een tumor.


Ik kan prima lezen.
Een cyste is een goedaardig gezwel. Eet dus niks van je paard weg, er komt wat paard bij. Als het gezwel kwaadaardig is heet het een tumor ;) dus misschien zelf even beter lezen.
Evamarie schreef:
Even later in je andere stukje benoem je dat dit waarschijnlijk een paard is met geen problemen.


Klopt, dit is redelijk normaal voor een 3-jarige bloedkikker die het nog niet snapt.
Schoppen naar de kappen is echt redelijk normaal gedrag, daarom doe je ze ook eerst een paar keer om en gaat ermee lopen, tot het paard het gevoel kent en normaal vindt.

De reactie op het zadel is ook vrij logisch en absoluut niet alarmerend voor een paard dat net uit de wei en net zadelmak is. Gewoon even rustig wat leuke dingen doen met een zadel op, heb je zo opgelost :)

Ik schrik daar niet zo van. Dat is absoluut geen probleemgedrag.

Babootje

Berichten: 26452
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:36

LotteYo schreef:
@Marjan, idealiter een paard tussen de 1.65 en 1.72, minimaal M2 gelopen, rond de 9 - 11 jaar, budget tot €13000, braaf, maar rijtechnisch niet per se een automaat.. *\o/*

@Kendra, helaas heb ik dat mijn hele rijdende leven al. Vroeger stond mijn vader aan de kant te gillen dat hij ook voor de galop betaalde, als ik weer eens op het midden bleef staan. Daarna ben ik er iets te vaak op een paard vandoor gegaan denk ik, als kind. Ben altijd heel selectief op wie ik stap. En als het goed zit, is het goed, alleen zijn dat er weinig.
Angst is zeker wel een topic in mijn leven, haha. Er gebeuren nu eenmaal lastige dingen in mensenlevens. Na mijn zwangerschap van 38 weken zijn we onze dochter verloren en zo’n gebeurtenis draagt ook niet echt bij aan de vermindering van angstig zijn. Maar inmiddels wel geleerd dat ik geen therapie nodig heb en het prima zelf kan. Zelfs een vierde zwangerschap mét aan het einde van de rit een gezonde dochter, heb ik doorstaan!


Alles boven 4 kun je je best aan wagen. Gewoon paarden die wat verder zijn doorgereden en waar je al wat van weet.
Ik snap wel wat je bedoelt met de omschrijving van je angst. Het is meer het idee geen controle te hebben.
Wat kijkerigheid betreft valt het vaak nog wel mee als je een keer wegschieten wel kunt hebben. Meestal is er nog heel veel tijd om de controle weer terug te vinden of de focus van je paard weer bij jou te krijgen, zolang je zelf maar rustig blijft. Ik houd echt niet van stijgeraars of ontzettende bokkers (een joehoe bokje zit ik ook nog wel uit). Voor dat budget moet je voor een "gewoon" paard best nog wel kunnen slagen.

Ik ben overigens wel benieuwd wat voor cyste het nu is en waar. Een bemerking + cyste is dan meestal wel een botcyste en dan hangt het ervan af waar het zit of het wel of niet een probleem kan zijn. Een botcyste is een "luchtbelletje" in het bot. Dat kan midden in een dikker bot zitten (dan is het meestal geen probleem) of dichtbij een gewricht zitten. Dan kan het wel een probleem vormen.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:41

Botcyste is gewoon gatenkaas in de botten :7
Heb er ook een gehad, als 5 jarige rijp voor de slager.
Werd er ook gevaarlijk door, ik zou daarom een cyste serieus nemen en een gezond paard kopen.

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:45

Als het een botcyste is ja. En als dat de bemerking is........ niet gaan doen.......

Charmaine
Berichten: 1422
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:58

En gewoon echt veel paarden gaan bezichtigen. Je schrijft dat je 4 bezichtigingen hebt gehad. Dat vind ik weinig hoor ;-)

Hier paard in moeten laten slapen vanwege een cyste dus voor mij is dat echt een absolute no go....

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 15:04

Ik ga mee met wat iedereen hier al zeggen:

Ik zou t ook niet doen en waarom loopt ie nu met de strijklappen? En met 3 jaar al een cyste? Waar zit de cyste dan? Kan best gevaarlijk zijn als het om een cyste gaat aan de eileider, dan is het niet geheel veilig om ermee te gaan rijden. Genoeg van gezien bij een stalgenoot haar paard.

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 15:15

Ik verwacht daar geen cysten bij een 3-jarige merrie eigenlijk.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 15:26

Als je 2 jaar pensionstalling én een ruiter moet betalen kun je dat bedrag beter bijleggen om een wat ouder beleerder paard te kopen. Als een paard een jaar of 6-7 is zijn de ergste puberstreken er wel uit.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70722
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:22

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

pateeke
Berichten: 2246
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:34

Zelfs als het geen botcyste is, kan een cyste nog problemen veroorzaken. Cystes kunnen ook groeien en bepaalde gezonde structuren beïnvloeden door er bv op te drukken. Het moet niet zo zijn, maar het kan wel. Ik zou zo’n bemerking dus wel serieus nemen.

upendo

Berichten: 22310
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:22

Ik denk dat het aannemelijk is dat het een botcyste is. Dit komt namelijk naar voren bij een röntgen keuring voor verkoop.

Een cyste als in zacht weefsel komt niet naar voren in een reguliere verkoopkeuring (tenzij zichtbaar op een klinische keuring).

Babootje

Berichten: 26452
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:11

upendo schreef:
Ik denk dat het aannemelijk is dat het een botcyste is. Dit komt namelijk naar voren bij een röntgen keuring voor verkoop.

Een cyste als in zacht weefsel komt niet naar voren in een reguliere verkoopkeuring (tenzij zichtbaar op een klinische keuring).


Precies.

LotteYo
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 20:28

Het is een cyste in de knie la..

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:29

Dan niet doen. Ik persoonlijk bood zo'n paard ook niet te koop aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:43

Avalanche schreef:
Evamarie schreef:
Even beter lezen he ;)
Er staat en meerdere mensen zijn het hier met mij eens dat een Cyste een stuk van je paard weg kan eten en dus wel degelijk kwaad kan. Niemand heeft het over een tumor.


Ik kan prima lezen.
Een cyste is een goedaardig gezwel. Eet dus niks van je paard weg, er komt wat paard bij. Als het gezwel kwaadaardig is heet het een tumor ;) dus misschien zelf even beter lezen.
Evamarie schreef:
Even later in je andere stukje benoem je dat dit waarschijnlijk een paard is met geen problemen.


Klopt, dit is redelijk normaal voor een 3-jarige bloedkikker die het nog niet snapt.
Schoppen naar de kappen is echt redelijk normaal gedrag, daarom doe je ze ook eerst een paar keer om en gaat ermee lopen, tot het paard het gevoel kent en normaal vindt.

De reactie op het zadel is ook vrij logisch en absoluut niet alarmerend voor een paard dat net uit de wei en net zadelmak is. Gewoon even rustig wat leuke dingen doen met een zadel op, heb je zo opgelost :)

Ik schrik daar niet zo van. Dat is absoluut geen probleemgedrag.


Dan reageer je dus niet goed omdat het algemeen bekend is dat een cyste wel degelijk kwaad kan en ook delen van je paard weg kan eten. Tumor of niet, daar hebben we het niet over. Jij bent de enige hier die daar op door blijft gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:46

LotteYo schreef:
Het is een cyste in de knie la..


Dat is idd niet goed. Kun je wat met de tips? Goed dat je om raad vraagt. Wens je veel wijsheid bij het maken van de keuze en succes toe.

upendo

Berichten: 22310
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:58

Evamarie schreef:
Dan reageer je dus niet goed omdat het algemeen bekend is dat een cyste wel degelijk kwaad kan en ook delen van je paard weg kan eten. Tumor of niet, daar hebben we het niet over. Jij bent de enige hier die daar op door blijft gaan.


Kun je even stoppen?
Wat zelfreflectie zou op zijn plaats zijn. :)

Suzanne F.

Berichten: 49434
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:14

LotteYo schreef:
Het is een cyste in de knie la..


Dan altijd laten staan.

LotteYo
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-07-21

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 21:21

Ik kan zeker wat met de tips en het moge duidelijk zijn dat ik dit paard laat staan. Dank daarvoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:49

upendo schreef:
Evamarie schreef:
Dan reageer je dus niet goed omdat het algemeen bekend is dat een cyste wel degelijk kwaad kan en ook delen van je paard weg kan eten. Tumor of niet, daar hebben we het niet over. Jij bent de enige hier die daar op door blijft gaan.


Kun je even stoppen?
Wat zelfreflectie zou op zijn plaats zijn. :)


Zo, jij hebt lef dat te zeggen zonder maar enige vorm van onderbouwing! Doe even normaal zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:50

LotteYo schreef:
Ik kan zeker wat met de tips en het moge duidelijk zijn dat ik dit paard laat staan. Dank daarvoor!


Graag gedaan hoor!