Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Padoertje
Berichten: 1579
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:12

Ik vertrouw keuren bij eigen DA verkoper niet altijd, vandaar keuze om te mogen keuren bij een eigen gekozen DA. Ik ken teveel kleine handelaren met vooropgestelde afspraken die ze met hun DA hebben. Dus de kans dat jouw DA ergens een 2tje geeft en mijn DA een 3tje, is voor mij reden om altijd vrije keuze te hebben om foto’s opnieuw te beoordelen en eigen klinisch onderzoek uit te laten voeren. En eventueel extra foto’s te trekken als het klinisch onderzoek daar aanleiding toe geeft.

Overigens onze 2,5 jarige ook rontgen laten keuren en met een roesje is dat prima te doen. Klinisch is een andere, maar met een goede longeerbak komt een DA een heel eind. Buigproeven tot daar aan toe, want voetjes pakken doen ze natuurlijk niet allemaal. Al oefenden wij gewoon in het land vanaf veulen, dus ook dat ging prima. Maar een kundige DA werkt prima om zo’n jonkie heen hoor!

Persoonlijk zou ik 1x keuren om stress en transport verder zo beperkt te houden. Paard kan daarna gelijk mee met koper. En een goede afspraak maken wat te doen met keuringskosten indien er een chipje zit of paard onverhoopt een negatief koopadvies krijgt.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:24

Rontgen met een roesje is inderdaad het probleem niet. T is voornamelijk de klinische keuring waar we inderdaad een kundig/handige dierenarts voor nodig hebben. Aan mij als begeleiding of helper hebben ze niks, gezien ik met een schouderblessure zit en nog niet eens fatsoenlijk een halster om krijg bij mn eigen C pony en dit is een jonge hengst van al 165.. Wel lief en braaf, maar erg onervaren natuurlijk. Hij is niet meer gewend dan wat ie van veulen wellicht nog kent en voor de rest is hij de afgelopen twee jaar in de kudde in de opfok groot geworden.

Denk dat een onafhankelijke dierenarts in dit geval ook niet zal uitmaken, omdat de potentiële koper sowieso eigen dierenarts wil laten kijken. Wat mij betreft ook geen probleem, als die zich er mee kan redden, maar t is me nog niet duidelijk of dat het geval was of niet.

Ik begrijp overigens helemaal dat men bij een handelaar wellicht eigen dierenarts wil inschakelen, maar hoe ga je dat hebben als je in Brabant woont en een paard uit Friesland wilt kopen? Een kliniek uit de buurt waar t paard staat zou ik als koper ook wel vertrouwen, want wat heeft een goed aangeschreven kliniek (of dierenarts) er aan om de kantjes eraf te lopen met keuren? Maar misschien denk ik te naief :o

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:33

Met zo’m jong paard dat nog zo weinig gewend is zou keuren op eigen terrein wel heel fijn zijn, ook vanwege de veiligheid.

Ik zou met kopen ook best graag bij mijn eigen dierenarts willen keuren, maar als het paard aan de andere kant van het land staat is dat gewoon geen optie vind ik.
Dan moet je iets meer in de buurt kiezen naar mijn idee.

Wat afkeuren en kosten voor de verkoper betreft.
Ik zou het dan netjes vinden als de koper zou betalen bij een negatief aankoopadvies en niet als advies positief is maar er wel een bemerking is die de koper niet aandurft, dan lijken me de kosten voor de koper.

Alja

Berichten: 25671
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:49

Faline schreef:
Rontgen met een roesje is inderdaad het probleem niet. T is voornamelijk de klinische keuring waar we inderdaad een kundig/handige dierenarts voor nodig hebben. Aan mij als begeleiding of helper hebben ze niks, gezien ik met een schouderblessure zit en nog niet eens fatsoenlijk een halster om krijg bij mn eigen C pony en dit is een jonge hengst van al 165.. Wel lief en braaf, maar erg onervaren natuurlijk. Hij is niet meer gewend dan wat ie van veulen wellicht nog kent en voor de rest is hij de afgelopen twee jaar in de kudde in de opfok groot geworden.

Denk dat een onafhankelijke dierenarts in dit geval ook niet zal uitmaken, omdat de potentiële koper sowieso eigen dierenarts wil laten kijken. Wat mij betreft ook geen probleem, als die zich er mee kan redden, maar t is me nog niet duidelijk of dat het geval was of niet.

Ik begrijp overigens helemaal dat men bij een handelaar wellicht eigen dierenarts wil inschakelen, maar hoe ga je dat hebben als je in Brabant woont en een paard uit Friesland wilt kopen? Een kliniek uit de buurt waar t paard staat zou ik als koper ook wel vertrouwen, want wat heeft een goed aangeschreven kliniek (of dierenarts) er aan om de kantjes eraf te lopen met keuren? Maar misschien denk ik te naief :o

Miss naar Wolvega gaan?
Die staan toch heel goed aangeschreven?

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 00:57

De paar keer dat ik een paard verkocht heb, zijn we inderdaad elke keer naar wolvega gegaan, meestal was dat ook op verzoek van de potentiële kopers. We hebben evt ook nog Bears (van de Lageweg) in de buurt en zelfs Emmeloord is een optie. Maar deze potentiële koper is vrij standvastig in dat ze graag haar eigen dierenarts heeft. (Ivm miskopen in het verleden) Dus ik ga denk ik zelf maar eens even contact hebben met de dierenarts in kwestie om te vragen wat de mogelijkheden zijn.

murls
Berichten: 125
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 07:26

Spannend Nouvel!
Inmiddels al een keuze kunnen maken?

En Lieser, wat leuk! Hopelijk wordt ie goedgekeurd! :) Ik heb destijds een aanbetaling gedaan bij een paard dat ik liet keuren, om te reserveren tot aan de keuring. Zodat ze niet ineens verkocht zou worden aan een ander. Helaas afgekeurd, dus gelukkig de aanbetaling terug gekregen, compenseerde dat de keuringskosten enigzins :')

Elisa2

Berichten: 37830
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:47

Faline schreef:
De paar keer dat ik een paard verkocht heb, zijn we inderdaad elke keer naar wolvega gegaan, meestal was dat ook op verzoek van de potentiële kopers. We hebben evt ook nog Bears (van de Lageweg) in de buurt en zelfs Emmeloord is een optie. Maar deze potentiële koper is vrij standvastig in dat ze graag haar eigen dierenarts heeft. (Ivm miskopen in het verleden) Dus ik ga denk ik zelf maar eens even contact hebben met de dierenarts in kwestie om te vragen wat de mogelijkheden zijn.


Ik denk dat iedere DA ervaren genoeg is om met jonge hengsten om te gaan. Ze krijgen er dagelijks genoeg in handen. Dus daar zou ik me niet zo zorgen om maken.

Om het gesleep wel, ik zou ook zeggen gewoon 1 keer goed laten keuren..waar dan ook en dan gelijk mee met de kopers als het dier ggk is voor hun doel. Dus wat Padoertje zegt.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:37

murls schreef:
Spannend Nouvel!
Inmiddels al een keuze kunnen maken?


Ze zouden nog een longeer filmpje voor me maken zodat ik hem even onbelast kan zien bewegen maar de grond is nog steeds te hard om iets te doen, dus dat wacht ik nog even rustig af…

Was de week ervoor bij eentje geweest die ook echt wel aansprak maar die nog echt jong was in het rijden en die van afgelopen weekend was wat ouder en daar kan ik toch al gelijk weer wat meer mee oppakken en dat is ook wel fijn als je al zolang niks hebt kunnen doen…
Maar die blijft wel goede reserve nog even.

julya

Berichten: 679
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:16

Wat zou jullie advies zijn bij de aankoop van een veulen tussen de 6 en 12 maanden?
Hoe zou dat werken met eventueel keuren, want dat lijkt me vrij moeilijk gaan? En hoe betrouwbaar is een keuring op zo'n jonge leeftijd?

Elisa2

Berichten: 37830
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:25

Je kan alleen een deel klinisch keuren, hart, longen, slijmvliezen etc. maar buigproeven etc niet en rontgenologisch heeft ook geen zin.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:25

julya schreef:
Wat zou jullie advies zijn bij de aankoop van een veulen tussen de 6 en 12 maanden?
Hoe zou dat werken met eventueel keuren, want dat lijkt me vrij moeilijk gaan? En hoe betrouwbaar is een keuring op zo'n jonge leeftijd?



Ik heb mijn lusitano als veulen gekocht en die is toen niet gekeurd.
Wij hebben deze zomer een fries veulen gekocht en die is wel nagekeken door een dierenarts en heeft een gezondsheidsverklaring gekregen.
Veel meer kun je denk niet doen bij een veulen.

oji

Berichten: 4298
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:30

Niet betrouwbaar. Tuurlijk kun je kijken of ze rad lopen, of de stand van de voeten etc goed is, maar foto's zeggen niet veel. Gebeurt nog zoveel in de groei. Dat is nou net 1 van de risico's van een veulen kopen.

Maar dit is ook sowieso geen fijne tijd om een veulen te kopen, zie nog maar eens een opfok te vinden.

Padoertje
Berichten: 1579
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:33

Nouvel schreef:
julya schreef:
Wat zou jullie advies zijn bij de aankoop van een veulen tussen de 6 en 12 maanden?
Hoe zou dat werken met eventueel keuren, want dat lijkt me vrij moeilijk gaan? En hoe betrouwbaar is een keuring op zo'n jonge leeftijd?



Ik heb mijn lusitano als veulen gekocht en die is toen niet gekeurd.
Wij hebben deze zomer een fries veulen gekocht en die is wel nagekeken door een dierenarts en heeft een gezondsheidsverklaring gekregen.
Veel meer kun je denk niet doen bij een veulen.


Het kopen van een veulen is altijd een gok en investering. Zowel op gezondheid als karakter. Wij hebben de onze destijds verzekerd, zodat bij eventuele verwondingen in de opfok zij direct de DA konden bellen en daarna pas ons en met 2.5 jaar heb ik hem rondom XR laten keuren. Zodat bij het ruinen eventuele chipjes gelijk verwijderd konden worden. Dan weet je voordat je gaat beleren ook dat je paard 'gezond' is. En mocht hij onverhoopt niet voldoen aan waarvoor je hem hebt gekocht, dan heb je gelijk een rapport voor bij eventuele verkoop.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:49

Ik gooi er even een zoekertje in.
Waarschijnlijk onmogelijk omdat iedereen het zelfde zoekt.

We zijn op zoek naar een braaf betrouwbaar iets ouder recreatie / familie paardje. Voorkeur voor een tinker.
Moeten zowel kinderen onder begeleiding een rondje op kunnen maken als lekker het bos in met moeders of afentoe eens een wedstrijdje voor de fun.

Earth

Berichten: 7988
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:08

oji schreef:
Niet betrouwbaar. Tuurlijk kun je kijken of ze rad lopen, of de stand van de voeten etc goed is, maar foto's zeggen niet veel. Gebeurt nog zoveel in de groei. Dat is nou net 1 van de risico's van een veulen kopen.

Maar dit is ook sowieso geen fijne tijd om een veulen te kopen, zie nog maar eens een opfok te vinden.

Wie zegt dat iedereen een veulen naar de opfok brengt dan? :P

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:31

Klopt het dat de markt wat inkakt? Er staan bij ons op stal 2 paarden en een pony te koop, waarvan de 2 paarden tocht al wel enkele weken. Voorheen moest je meteen in de auto springen anders waren ze weg :x

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:54

Hier juist andersom, had mn jonge hengst al vrij vroeg in de zomer te koop gezet en pas de laatste 4 weken ineens allerhande reacties. Eigenlijk helemaal niet handig, gezien verkoop vanuit de opfok in de winter in mijn geval heel onhandig is. Paarden staan dan vnl in hun groepsstal en het is vanwege het weer niet altijd mogelijk ze los te gooien. Dit doen ze bij de opfok alleen met de gehele groep om onrust in de stallen te voorkomen. Dus los laten zien is niet altijd mogelijk.
Had m er eigenlijk alweer bijna af gehaald toen de reacties ineens begonnen.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:19

Hengstenopfok vinden in deze tijd van het jaar nog is best lastig.
Wij hebben van de zomer een hengstveulen gekocht en toen zaten alle opfokken bij ons in de buurt al vol voor de hengstveulens.
En meestal scharen ze inderdaad rond deze tijd niet meer in om onrust te voorkomen.
Die van is er een paar weken geleden als laatste met nog 2 bij gegaan.

Maar als je veulens aan huis houdt met een maatje maakt het natuurlijk niks uit wanneer je koopt.

MyWishMax

Berichten: 25526
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:43

Maar het is wel handig om je voor te bereiden zodat ze een goede start krijgen. Ik zie toch vaak mensen die veulen of jong paard niet naar opfok willen brengen, maar vervolgens op de stal geen goede omstandigheden hebben om een dier te laten opgroeien. De gemiddelde pensionstal vind ik niet de beste plek voor een jong dier. Alleen maar jonkies bij elkaar is niet ideaal, maar geen speelmaatje of te weinig bewegingsvrijheid al helemaal niet. Dan willen ze ze bij zich in de buurt hebben, maar kijken te veel naar wat zij willen, dus elke dag wat kunnen doen met ze ipv wat goed is qua opgroeien.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 18-12-22 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:44

Nee precies, wij hebben ook van de zomer eerst een goede opfok gezocht en toen pas gekocht

MyWishMax

Berichten: 25526
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:45

Ja, heel slim! Een goede plek voor een jong dier is zo belangrijk en tegelijk ook moeilijk. Heb je een foto toevallig? Ik ben benieuwd :D

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:46

MyWishMax schreef:
Ja, heel slim! Een goede plek voor een jong dier is zo belangrijk en tegelijk ook moeilijk. Heb je een foto toevallig? Ik ben benieuwd :D


Nee niet zo direct, is een friesje, voor mijn vriend

MyWishMax

Berichten: 25526
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:54

Oh wat leuk! Jullie hebben/hadden? toch ook nu een Fries, of een kruising Fries toch? Arabo Fries? Wordt dit de opvolger hopelijk?

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:56

MyWishMax schreef:
Oh wat leuk! Jullie hebben/hadden? toch ook nu een Fries, of een kruising Fries toch? Arabo Fries? Wordt dit de opvolger hopelijk?


Ja deze is als opvolger bedoeld inderdaad

murls
Berichten: 125
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:57

julya schreef:
Wat zou jullie advies zijn bij de aankoop van een veulen tussen de 6 en 12 maanden?
Hoe zou dat werken met eventueel keuren, want dat lijkt me vrij moeilijk gaan? En hoe betrouwbaar is een keuring op zo'n jonge leeftijd?


Zelf heb ik mijn jaarling wel klinisch laten keuren omdat ze een lelijke draadwond had achter. Die wilde ik even goed laten checken. Maar tis enorm lastig om ze zo jong te keuren. Buigproef hebben we alleen geprobeerd bij dr draadwondbeen, de rest met rust gelaten. Achtjes lopen ging ook nog wel, maar voltes draven had ze geen zin in haha. Zelf vond ik het wel fijn om even het hart, longen, darmen etc geluisterd te hebben en een kleine check van de ogen, etc., maar in mijn optiek is het keuren van zo'n jong dier een beetje zonde van je geld als er op het oog geen gekke dingen zijn. Ik zou iemand met verstand meenemen en evtl ook met een stethoscoop luisteren als iemand dat kan.

Heb de jaarling nu trouwens ook juist aan huis gezet ipv de opfok om het been goed in de gaten te kunnen houden. Vermaakt zich prima met het andere paard dat er tijdelijk bij staat.