Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10605
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:04

Raster onder stroom dan wel. Goedkoop te realiseren joh!

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:05

Hier was het ook stil. Nu zichtmelding van enkele wolven in Balen en drie dooie schapen gisteren in Olmen, ligt niet ver uit elkaar

sterregoud
Berichten: 1899
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:09

Hier komen de meldingen veel binnen.

Nu Zuidwolde, gewonde schapen, Bij 12 wil niet komen, kan maandag pas. Dierenarts geweest, dus Bij12 komt ook morgen niet meer. Vind het raar hoe Bij12 zo dieronvriendelijk zich opstelt.

mysa

Berichten: 10605
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:12

Disfunctioneel die Bij 12. Zo wordt er nogal wat gemist bij de registratie.. Zo krom dat een dierenarts geen DNA mag afnemen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:52

Ook belachelijk dat dierenartsen geen dna mogen nemen. Alsof ze altijd een sample bij hebben om zo de wolf in slecht daglicht te stellen. Dat doet het dier zelf al, heeft die geen dna voor nodig…

tienus63

Berichten: 12283
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:56

sterregoud schreef:
Hier komen de meldingen veel binnen.

Nu Zuidwolde, gewonde schapen, Bij 12 wil niet komen, kan maandag pas. Dierenarts geweest, dus Bij12 komt ook morgen niet meer. Vind het raar hoe Bij12 zo dieronvriendelijk zich opstelt.

Scha(a)p(en) schijnt levend aangevreten te zijn.
Ik heb het filmpje niet gekeken in de app.

Wat ik me afvraag, als er instanties/pro wolvers zijn die de wolven bij zouden voeren, hoe komen ze aan karkassen?
Schieten ze wild? Kopen ze karkassen bij het slachthuis?
En wordt er niet door omwonenden gezien dat er dan auto’s/trekkers al dan niet met aanhanger het bos in gaan om de kadavers te dumpen?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:06

Ons kent ons? En er zullen altijd zijn die ze geweldig vinden en misschien bijvoeren net om de schade aan schapen te beperken?

mysa

Berichten: 10605
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:10

Ik zie net een filmpje van een wolf die in een dorp door de straten rent, tussen het verkeer door. Ik vind dat zo ontzettend triest, zo'n dier dat de kluts kwijt is en in een stedelijke omgeving doelloos rondrent.

Happinez

Berichten: 8411
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:17

Mellow schreef:
Kunnen ze deze man niet opnemen ofzo? Wat slaat die een potje door zeg...

:=
Die vent is inderdaad echt de weg kwijt.


De laatste melding in de Drenthe app is echt heel vlakbij :\
Mijn huis/wei grenst direct aan dat stuk bos.

tienus63

Berichten: 12283
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:22

Alle landbouw huisdieren moeten I&R geregistreerd zijn.
Gaat een rund of schaap dood, dan moet het kadaver met het het unieke dier nummer gemeld worden.
Gaat ie naar de slager, dan moet ie ook afgemeld worden.
Of zouden de pro wolvers het er voor over hebben een dier zogenaamd voor eigen gebruik te laten slachten en het vlees op voeren aan de wolven?

@mysa, ik heb dat filmpje ook gezien.
Ergens in de Betuwe toch?
Waarom zoekt een wolf (shond) de bebouwing op?
Zou dat dan toch te maken kunnen hebben met gefokte of hybride wolven, die bijgevoerd zijn door mensen?
Blijkbaar is ie niet bang voor auto’s.

Er is een filmpje op internet over rode wouwen in Wales, die worden bijgevoerd door iemand die met een trekker of een auto komt, zodra ze die horen en zien, zijn ze als de kippen bij.
De rode wouw is een redelijke schuwe vogel.
Zou me niet verbazen als wolven hetzelfde gedrag vertonen.
Overigens zijn de rode wouwen hier er ook als de kippen bij als de boeren het gras maaien. Gemakkelijk muizen vangen.

Onali

Berichten: 18529
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:26

mysa schreef:
Ik zie net een filmpje van een wolf die in een dorp door de straten rent, tussen het verkeer door. Ik vind dat zo ontzettend triest, zo'n dier dat de kluts kwijt is en in een stedelijke omgeving doelloos rondrent.


Huissen, bij Arnhem.
Idd ook zichtmeldingen in en rondom Angeren/ Huissen.


Dat gewonde schapen en evt later geëuthanaseerd moeten worden ook niet meetellen vind ik ook een punt van aandacht.
Zijn net zo goed slachtoffers van de wolven.

Net als de inmiddels handjevol paarden die zijn ingeslapen vanwege de wolf.
Niet eens aanvallen maar door het ophokken op stal of door het uitbreken uit de wei/ paddock en daarbij zodanig verwond zijn geraakt dat euthanasie de enige optie was.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:31

Hier kun je vaak bij hoeves een dier gaan uitkiezen die de boer dan verwerkt tot vlees dat ingevroren kan worden. Zo koop je simpel een halve koe en een lam oid. Ik weet niet hoe dat met registratie zit maar als particulier kan je dan wel grote hoeveelheden vlees in 1x kopen. Spoor loopt daarna dood. Geen hond die er aan denkt te checken of jij wel echt een halve koe in je diepvries stopt.

tienus63

Berichten: 12283
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:35

Dat bedoel ik dus.
Zouden de pro wolvers gewoon paar honderd euro lappen om de diepvries te vullen met vlees en dat aan de wolven voeren.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:38

Of kadavers bij rendac wegkopen? Of kan dat niet? Zo komen dierentuinen toch ook aan vlees voor de leeuwen etc

Onali

Berichten: 18529
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:46

Oakland1990 schreef:
Of kadavers bij rendac wegkopen? Of kan dat niet? Zo komen dierentuinen toch ook aan vlees voor de leeuwen etc


Nee bij de Rendac kan dat niet.

tienus63

Berichten: 12283
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:50

Lekker werkje dan, kadaver op m halen bij de rendac.
Je zult er maar eentje op moeten halen die net voor de laatste week ophaling is dood gegaan.
Dan wordt het kreng pas maandag op gehaald.
Het lijkt me dat dierentuinen geen kadevers bij de rendac kunnen halen. Zitten vast haken en ogen aan wat betreft dierziekten.


Ik heb overigens ook nog geen verhalen gehoord van boeren die een kadaver hebben liggen voor de rendac dat die wordt aangevreten door een wolf of vos.
De boeren met een erf abonnement bij de Rendac hoeven de kadavers niet onder een afgesloten kap te leggen.

Onali

Berichten: 18529
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:53

Dierentuinen zullen misschien een eigen regels/ wetgeving daarvoor hebben?
Dat ze hun eigen prooidieren kunnen voeren aan de roofdieren?
En anders gewoon via slagerij natuurlijk.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:03

Onali schreef:
Dierentuinen zullen misschien een eigen regels/ wetgeving daarvoor hebben?
Dat ze hun eigen prooidieren kunnen voeren aan de roofdieren?
En anders gewoon via slagerij natuurlijk.



Tijd terug was er een hele rel omdat een zebra of giraf aan hun eigen leeuwen gevoerd werd nadat die dood ging. Geloof in Tsjechië, lijkt me dan niet gebruikelijk

Maaaarije

Berichten: 1766
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:16

tienus63 schreef:
Gaat ie naar de slager, dan moet ie ook afgemeld worden.
Of zouden de pro wolvers het er voor over hebben een dier zogenaamd voor eigen gebruik te laten slachten en het vlees op voeren aan de wolven


Ook dieren die je particulier hebt voor eigen consumptie moeten aangemeld en bij slacht afgemeld. Dus dan kom je al snel uit bij een manier zoals Oakland1990 zegt.

Verder een beetje off topic maar dierentuinen staan ook onder streng toezicht wat het vlees betreft. Een deel van het vlees komt van dieren die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie (bv vast gezeten in prikkeldraad dus stress reactie). Of wat wel geschikt is maar niet helemaal de juiste vet of water verhouding heeft. En inderdaad worden er ook wel dieren gevoerd die in de dierentuin zelf overleden zijn.

dierenfan
Berichten: 9697
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 06:52

Bijvoeren kan ook met slachtafval natuurlijk en onverkocht vlees vanaf slagers. Hier voeren ze de reeën ook bij met overgebleven brood van een bepaalde bakker keten. Ze kunnen best zulke lijnen hebben met slachthuizen natuurlijk.

Als hier de mesthanen geslacht worden voeren we de katten die dagen ook niet naast het slachtafval.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15489
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 08:28

Ik verwacht en hoop toch niet dat mijn opgehaalde dieren door Rendac nog eens ergens neergelegd worden als voedsel.
Ook niet zo verstandig met alle medicijnresten van deze dieren.
Erfabonnement geldt al een poos niet ivm de vogelgriep. Alle dieren moeten aan de openbare weg liggen.

Cer

Berichten: 30217
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:04

Brood voeren aan reeën??
Ik heb er geen verstand van, maar dat is toch niet goed voor ze?

dierenfan
Berichten: 9697
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:36

Cer schreef:
Brood voeren aan reeën??
Ik heb er geen verstand van, maar dat is toch niet goed voor ze?

Kennelijk wel doen ze hier al jaren. Maar tja onze boerderij katten eten ook grotendeels brood en kan zeggen dat ze er fantastisch uit zien en dit doen we al jaren. Anders stelen ze het brood wel weg bij de andere dieren. Brood is echt niet alleen slecht

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:44

Er wordt al langer doodgereden wild in de natuur neergelegd. Net als slachtafval van geschoten wild. Ik vermoed dat je het bijvoeren eerder in die richting moet zoeken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34828
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:47

Zouden er serieus mensen zijn die de wolven bij voeren? Ik geloof echt niet dat er mensen zijn die zoveel moeite doen. Idd wat amber15 zegt, dat gebeurt en is wat altijd al common practice was. Ze worden vanzelf minder schuw omdat ze steeds mensen zien, en ze hebben vlug genoeg door dat er van ons niks te vrezen valt. En we zien ze gewoon vaak, omdat NL nu eenmaal docht bevolkt is. En er steeds meer wolven rondlopen hier.