[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yavanna

Berichten: 2677
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:14

Ik lees ook gewoon in het andere topic mee Josav, als Muzanna drachtig is. Je 2 meiden zijn toch wel een beetje mijn favorieten op bokt...
Ik ga je iig veel positieve vibes toesturen....

Algato
Berichten: 177
Geregistreerd: 07-04-16

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:30

Ik lees ook nog altijd graag mee. Als je nog een topic opent ga ik ook die zeker volgen. Voor nu heel veel positieve vibes richting jullie!

Neon

Berichten: 4957
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:03

We volgen gewoon waar je te volgen bent :+

JoSav

Berichten: 4700
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 20:09

jeetje77 schreef:
Oeps, een halve kruiwagen vol.... Ik ben ook bang dat er heel veel haar van mijn wandelmaatje (mini shet) af gaat komen. Die heeft ook zo'n berenkleed aan.

Ook al is het een kleiner formaat verwacht ik meer haar van een shetlander. :D Mensen schrikken wel hoor, hoe veel haar eraf komt, want de vacht lijkt niet zo dik.

Mri schreef:
Ook ik kom als stille meelezer gewoon mee naar een evt ander topic.

Ik ga ervoor duimen dat de hengst ter dekking komt en je heeeeel snel een drachtige merrie hebt staan!

Leuk! Dankjewel. Ik hoop het ook.

Zeker nu met mijn gezondheid zal een andere hengst lastig zijn. Dan is alleen KI een optie en de keuze is dan erg beperkt. Reizen kan niet, en vanwege de pandemie was reizen natuurlijk al onzeker.
Dan is een hengst uit Nederland natuurlijk de beste optie en van de hengsten in Nederland past deze het beste. :j
Wel ga ik als het me lukt informeren. Nog een jaar niet fokken vind ik eigenlijk ook niet bepaald ideaal, maar ik kan momenteel zo weinig dat dit eigenlijk heel laag op mijn prioriteitenlijstje staat. -O-
Ik heb er maar een hard hoofd in. :')

Berdien schreef:
Ik schuif ook mee hoor, als het volgtopic er is!

Is Muzanna nog niet hengstig geweest dit jaar? Die twee van mij zijn beiden (tegelijkertijd :roll: ) al flink hengstig geweest. Dat vond de nieuwe ruin die in de groep van Feyre stond fantastisch, die heeft een paar hele leuke dagen gehad tot ik het welletjes vond := Sindsdien staat Feyre tussen de andere merries, want dat constante geklauw op die rug is ook niks.

Wat komt er ook al een haar vanaf! Dan is zo'n furminator toch wel handig :))

Muzanna wordt meestal pas goed hengstig in april. Dat is eigenlijk elk jaar zo. Ik ben wel blij dat ze hier aparte groepen hebben voor merries en ruinen. Op de vorige stal was dat niet zo en was mijn merrie ook wel de klos. Daar was ik net als jij niet zo blij mee nee. :7

fleurtjeuh schreef:
Ik verhuis ook gewoon heen en weer mee voor de updates.
Maakt me niet uit of het 1, 2 of 10 topics zijn :p
Mijn goede vibes komen jullie kant op, zowel voor de paarden als voor jou!

<3

Yavanna schreef:
Ik lees ook gewoon in het andere topic mee Josav, als Muzanna drachtig is. Je 2 meiden zijn toch wel een beetje mijn favorieten op bokt...
Ik ga je iig veel positieve vibes toesturen....

Lief. :o Dankjewel.

Algato schreef:
Ik lees ook nog altijd graag mee. Als je nog een topic opent ga ik ook die zeker volgen. Voor nu heel veel positieve vibes richting jullie!

Dankjewel. Stel ik op prijs.

Neon schreef:
We volgen gewoon waar je te volgen bent :+

:D Gezellig!

Afbeelding
Ik ben eindelijk weer eens naar stal geweest. Even gedag zeggen. Nog steeds dikke liefde.
Hoefsmid is ook weer geweest. Manari hoefde niet en over Muzanna was de smid weer dik tevreden. De draversijzers zijn tot nu toe een groot succes. Ze was weer erg braaf heb ik me laten vertellen.
Verder weinig te melden want ik zie ze natuurlijk maar heel weinig.
Dinsdag scannen. Daar kan ik ook niet bij zijn, maar de laatste paar keer ging dat heel goed zonder mij.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:32

Wat een lieve foto zeg! <3 Muzanna kijkt zo verliefd naar jullie kleintje... :D

Neon

Berichten: 4957
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:54

Lieve foto van jullie 3tjes... jullie kijken allebei heel trots naar dat kleine prutske <3

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:59

Wat een ontzettende lieve foto <3

jeetje77

Berichten: 3490
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:29

Wauw wat een prachtige foto van jullie 3en.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:50

Wauw, heerlijke foto
Spannende ontwikkelingen allemaal hoor
Hopelijk kan dit vaker <3

Whizz
Berichten: 1075
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:14

Wat een lieve foto! <3

Djoopie

Berichten: 2691
Geregistreerd: 12-06-12
Woonplaats: Ergens op aarde

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:14

Mooie foto!!! Je ziet er goed uit! Al zegt dat natuurlijk helaas niks over hoe je je voelt.....lijkt me zo ellendig als je bijna niks kunt. Je moet zoveel opgeven lijkt me....

Dido2316

Berichten: 2004
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:32

Wat een prachtige foto! <3

JoSav

Berichten: 4700
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 21:49

Dankjulliewel voor de lieve reacties! Vond het een te lieve foto om niet te delen. <3 <3 Zo schattig samen.

Djoopie schreef:
Mooie foto!!! Je ziet er goed uit! Al zegt dat natuurlijk helaas niks over hoe je je voelt.....lijkt me zo ellendig als je bijna niks kunt. Je moet zoveel opgeven lijkt me....

Kun je inderdaad zien hoe weinig het zegt soms. Ik ben stukken beter dan ik geweest ben en dat is me aan te zien, maar ik ben nog te ziek om die kleine bijvoorbeeld langer dan een paar minuten zo vast te houden en dit gaat sowieso niet zonder pijn. Het is rot. En als ik me een dag “goed” voel word ik meteen overmoedig en dan moet ik weer twee stappen terug zetten. Hele dag in bed, meer medicijnen etcetera.
Maar goed, topic gaat niet over mij. :+
We hebben het denk ik liever over de voortplanting (perikelen) en nakomeling van een paard. :')

Vandaag is de dierenarts geweest en de baarmoeder zag er tiptop uit. We hebben wat dat betreft dus groen licht gekregen om te fokken. Nu de hengst nog.
Er was een geel lichaam zichtbaar overigens maar onmogelijk vast te stellen van hoe recent. Zoals elk jaar verwacht ik de eerste hengstigheid in april dus kan kloppen.

Er ging me vannacht (want baby) ineens een lichtje branden over een mogelijk interessante hengst ook voor Manari dus heb een kort bericht gedaan naar de eigenaar. Dicteren in het Duits gaat nog best goed met Siri.
Weer een relatief obscure hengst uiteraard. :j :') :+ In een vorig leven was ik vast schatzoeker.
Dat was de update weer. Ben weer kapot. ^)

Kleine toevoeging want man is net terug van de paarden:
Muzanna was zo vies om de drinkbak vol te poepen. Dus toen mijn man op stal kwam was Muzanna heel duidelijk. Hem aankijken, naar drinkbak kijken, hem aankijken, naar drinkbak kijken. Hint hint.
Of meneer die even voor haar wilde schoonmaken. Hij kijken wat er aan de hand was met de drinkbak. Conclusie: viespeuk. Slimme viespeuk.
Eenmaal schoon gaf ze een tevreden hinnik en ging drinken. :') :D
Hoe verzin je het.
Het is wat, leven met een AT.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:55

Haha wat een grapjurk, met die drinkbak :')
En ja, overmoedig worden en dan gedwongen weer twee stappen terug, dat is naar. Zal vast niet de laatste keer zijn dat je dat gebeurt.
Werkt het inmiddels wel zo dat je daarna wat sneller herstelt dan eerder?
Maar heerlijk dat je op deze manier toch ook van je paardjes kunt genieten

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:31

Haha, als ze nu nog net wat slimmer was, zou ze helemaal niet in de drinkbak mesten. O:)

Fijn dat Muzanna goedgekeurd is voor de dekking! Spannend en hopelijk verloopt het nu allemaal wat vlotter dan vorig jaar! :(:)

Balen zeg dat je niet voluit van het moederschap kan genieten zoals het hoort. ;(

Berdien

Berichten: 64578
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:38

Haha wees blij dat Muzanna dat zelden doet. Ik ken een zeker paard :D :D die dat minstens 1x per week doet. Die verslijt ook zonder blikken of blozen 3-4 drinkbakken per winter. Gelukkig is ze verder wel heel lief ^)

Wat een prachtige foto trouwens, van jullie drietjes!

En Muzanna glanzend door de fok-APK, goed zeg!! Ik ben héél benieuwd welke hengst je uiteindelijk uitkiest.

JoSav

Berichten: 4700
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 14:47

hasufel schreef:
Haha wat een grapjurk, met die drinkbak :')
En ja, overmoedig worden en dan gedwongen weer twee stappen terug, dat is naar. Zal vast niet de laatste keer zijn dat je dat gebeurt.
Werkt het inmiddels wel zo dat je daarna wat sneller herstelt dan eerder?
Maar heerlijk dat je op deze manier toch ook van je paardjes kunt genieten

Nee, dat blijft moeilijk, hoe vaak je je ook aan die steen stoot. :Y)
Pijn zakt inderdaad sneller wat af, dat scheelt enorm. Daardoor durf ik toch al veel meer dan een paar weken terug.
Het zijn ook wel een stel grapjurken, hoor. Beide wel. Ze houden er overigens ook zeker van om grapjes uit te halen. Beetje ondeugend zijn en lachen joh, bij wijze van spreken. Die twee kunnen zo hun eigen strip krijgen in de Penny. :')

Een shetlander is er niks bij.


Retjethorse schreef:
Haha, als ze nu nog net wat slimmer was, zou ze helemaal niet in de drinkbak mesten. O:)

Fijn dat Muzanna goedgekeurd is voor de dekking! Spannend en hopelijk verloopt het nu allemaal wat vlotter dan vorig jaar! :(:)

Balen zeg dat je niet voluit van het moederschap kan genieten zoals het hoort. ;(

Nou inderdaad, haha. Ik geniet waar ik kan. Tel je zegeningen, zegt mijn oma altijd. Die is 101 dus weet wel hoe dingen te relativeren.


Berdien schreef:
Haha wees blij dat Muzanna dat zelden doet. Ik ken een zeker paard :D :D die dat minstens 1x per week doet. Die verslijt ook zonder blikken of blozen 3-4 drinkbakken per winter. Gelukkig is ze verder wel heel lief ^)

Wat een prachtige foto trouwens, van jullie drietjes!

En Muzanna glanzend door de fok-APK, goed zeg!! Ik ben héél benieuwd welke hengst je uiteindelijk uitkiest.

:wow: Echt? Ben je ook mooi klaar mee haha.
Dankjewel. Ben ook wel blij met de foto. Heb weinig foto’s eigenlijk van ons samen, dus is echt waardevol.

Wat betreft iets van een update en over de hengstenkeuze...

Ik ben deze week voorwaar weer even naar de paarden geweest. Ik werd zelfs begroet met gehinnik!
Het is waarschijnlijk dat wanneer deze hengst niet lukt we KI kiezen. Ik denk zelfs diepvries.
Ik heb wel een aantal hengsten op het oog, maar ik ben de voors en tegens en de voorwaarden nog aan het doornemen en gezien mijn eigen situatie gaat dat natuurlijk niet zo snel. Mijn herstel heeft prioriteit en een zeker kleintje ook. En daarna komt werk. Pas daarna komen dit soort dingen die ik af en toe tijdens het nachtvoeden uitzoek (al die fokkers zich maar afvragen waarom ze altijd midden in de nacht een bericht van mij ontvangen...) :=

Maar diepvries zal als tweede keus de meest logische keus zijn. Wel jammer dat de hengsten bovenaan mijn lijstje niet beschikbaar zijn. Dat is wel een triest verhaal. Zo zijn de rietjes van een hengst vernietigd. Echt erg.
Maar goed wat betreft de huidige situatie zit reizen naar het buitenland er sowieso niet in.
Dus de hengsten die enkel natuurlijk dekken vallen voor dit jaar af, behalve binnen Nederland.
En diepvries lokt me op zich wel, omdat ik natuurlijk ook nog diepvries uit Amerika wil gebruiken.

Ik kijk naar de voorwaarden en dekgeld, beschikbaarheid enzovoorts. Maar doorslaggevend is dat allemaal niet. Meer inventariseren.
Ik haal er ook wat berekeningen over van AVK en COI en bekijk als ik er eens aan toekom de voorouders waar lijnteelt op is of zou worden toegepast en bepaal dan wat een goede keuze is en welke ik aan de lijst toevoeg.
We hopen natuurlijk dat het dit jaar niet hoeft, maar drie jaar achter elkaar ongewild leeg laten zie ik ook niet zitten.

Verder word ik goed op de hoogte gehouden over de hengst. Dan is er nog een die ik volgend jaar wil bekijken voor Manari.

JoSav

Berichten: 4700
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 14:01

Nou, toen wilde Siri ineens alleen nog maar in het Engels schrijven. En dan ineens na heel veel proberen doet hij het toch. Raar.
Omdat Muzanna vandaag jarig is een soort van update.

Ik heb nu een shortlist van drie andere hengsten die via diepvries beschikbaar zijn.
Die hou ik aan als alternatief voor Karakum. Een derde jaar op rij leeg laten zien we sowieso niet zitten.
Diepvries is heel bewust. Ik wil in de nabije toekomst diepvries van buiten de EU laten verzenden en dat is een dure aangelegenheid. Het is misschien een schijnveiligheid, maar als ik tegen dan al weet dat mijn merrie in principe wel (of niet) goed pakt op diepvries dan scheelt dat qua afweging. Je zit dan namelijk qua verzendkosten alleen al op wat menig duurdere KWPN hengst aan dekgeld kost. En daarom dan ook eerst diepvries uit de EU.
Diepvriessperma van zo ver laten komen is erg duur dus dan heb ik liever alvast enige zekerheid dat diepvries in principe wel wil.

Alle hengsten hebben zo hun voors en tegens dus die afweging maak ik op mijn gemak en misschien komt er nog wel een vierde bij, dat weet ik niet. Ik heb niet veel energie om me in dit soort zaken te verdiepen dus dat ik een top 3 heb vind ik al heel wat gezien de omstandigheden. :D

Heb ook wel al wat opties voor natuurlijke dekking op het oog, maar dat wordt voorlopig sowieso niks.
In het kader daarvan werd ik ook nog gewezen op een hengst in Hongarije die dit jaar voor het laatst dekt. Waarschijnlijk alleen natuurlijk dus heel erg jammer maar helaas. Erg mooi dier met een erg mooie afstamming. scheelt mij wel veel werk dat anderen zo met mij meedenken zeker gezien de omstandigheden.

Vandaag is Muzanna jarig. Eens zien of ik haar een aai kan komen brengen.
En Manari krijgt een hele mooie gouden kleur, dieper van kleur dan vorig jaar dus ik ben erg benieuwd. Ze is nog druk aan het verharen.

Yavanna

Berichten: 2677
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:13

Gefeliciteerd met je gouden meisje.. en hoop dat je de juiste hengst vind...

Neon

Berichten: 4957
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:32

:) gefeliciteerd


We wachten geduldig af :)

Berdien

Berichten: 64578
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:35

Van harte gefeliciteerd met Muzanna! Ze heeft er mooi weer bij op haar verjaardag Y)(^)

Ik ben heel benieuwd naar je hengstenkeuze. Kun je al wat meer vertellen over de hengsten die je op het oog hebt? Logisch dat je eerst wil kijken hoe ze 'pakt' op diepvriessperma voor je een klein fortuin uit diepvries buiten de EU uitgeeft.

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:13

Gefeliciteerd

heyhallohey
Berichten: 315
Geregistreerd: 23-06-07
Woonplaats: Pijnacker

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:53

Gefeliciteerd met je prachtige dame <3

JoSav

Berichten: 4700
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 13:03

Dankjulliewel! Jammer genoeg geen aai kunnen brengen, maar gisteren wel heel eventjes geweest. Daardoor wel meteen weer maximale dosis medicatie, maar ik wilde er graag heen.

En wat betreft hengsten: ja hoor, het is geen geheim. :D
De drie hengsten die ik momenteel nog op de lijst heb staan zijn:

Ikon (Iylkindji x Plyajnaya v. Kaltaman) lijn Kir Sakar, familie Pel.
Afbeelding

Akbar (Iylkindji x Aisona v. Kaltaman) lijn Kir Sakar, familie Taifa (Temmi).
Afbeelding

Sergesdan (Serdarjan x Sayatkhanum v. Dagestan) lijn Sere, familie Taifa (Temmi).
Afbeelding

Ze hebben allemaal zo hun voordelen en nadelen. De Sere hengst is bijvoorbeeld erg modern en heeft een wat pittiger karakter dus over hem twijfel ik nog erg ook omdat ik niet weet hoe sterk Muzanna haar makkelijke karakter doorgeeft. Hij heeft nog maar twee veulens en de een is makkelijk en de ander niet. Wel komt hij uit een hele goede moeder en via die moeder zou ik een milde lijnteelt op Ametist doen, een van mijn favoriete hengsten. En van een van de halfbroers hangt het ook sterk af van de voorwaarden of die dit jaar haalbaar is.

Er wordt nog door een aantal fijne en kundige mensen met me meegedacht. Zo kijk ik naar nog een aantal andere hengsten. Dat gaat mijnerzijds op een rustig tempo. Eerst zien hoe het met Karakum gaat de komende paar weken. Ik wil natuurlijk niet weer te lang wachten dat het weer te laat wordt in het seizoen. Maar op deze manier oriënteer ik eigenlijk meteen ook voor volgend jaar. Met een veulen aan de voet is KI ook veel makkelijker. Waar die rietjes dan vandaan komen zien we dan wel.

Een is alweer weggestreept. Die is gecastreerd. |( Echt wáárom? Mensen beseffen soms niet wat voor paard ze hebben. -O-
Wel zit er mogelijk alsnog schot in de zaak wat betreft de Zwitserse hengst. Dat zal nog even toekomstmuziek zijn en waarschijnlijk voor onze kleine niet zo kleine. ;)
Daar mogen jullie voor duimen, want zou daar graag een veulen uit fokken.

Wel gek om voor het eerst sinds ik Muzanna heb geen foto’s te hebben gemaakt of gekregen op haar verjaardag. -O-

Piekosjj

Berichten: 5486
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:33

Ben zelf wel weg van Sergesdan, maar vind alle Serdarjan nakomelingen altijd mooi. Vind dat ze stuk voor stuk zo'n vriendelijke gezichtsuitdrukking hebben! Serdarjan zelf vond ik best een doetje maar fijn om mee te werken, een heel vriendelijk paard :j Verder heb ik er qua foklijnen niet genoeg verstand van om wat nuttigs toe te voegen :+