Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9688
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 04:45

Tieme schreef:
dierenfan schreef:
Ik heb geen idee van afstand maar had direct hetzelfde idee


Ligt ongeveer 9 km van elkaar af. Kan prima dezelfde zijn.


Ergens dan maar hopen dat het inderdaad dezelfde is. Beter 1 met dit gedrag dan meerdere. Er is nooit een 2de wolf bij in de buurt? Dan is er nog kleine 'hoop' dat de jongen het niet gaan overleven. Triest idee ergens maar persoonlijk zou ik het toch opluchting vinden mocht er idd geen reu meer zijn. Dan moet ze voeden en jagen dat wordt misschien te grote uitdaging

Jessix

Berichten: 16503
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 06:44

Tieme schreef:
dierenfan schreef:
Ik heb geen idee van afstand maar had direct hetzelfde idee


Ligt ongeveer 9 km van elkaar af. Kan prima dezelfde zijn.

Door het bos ben je er zo. Ik reed dat vroeger regelmatig met mijn paard.

Trieneke
Berichten: 192
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:06


Elisa2

Berichten: 37818
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:12

Knettergek zijn ze..het levert nu al zoveel problemen op. Maar ja daar hebben zij natuurlijk geen last van. :-(

DubbelFun

Berichten: 88916
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:13

"Uitbreiding over N-O-Nederland....."
Zouden wolven daadwerkelijk genoegen gaan nemen met een kleiner territorium?? Is dáár al eens onderzoek naar gedaan??
Overigens zou dit ook betekenen dat de wildstand naar zo-goed-als 0 daalt en de aanvallen op vee drastisch gaat toenemen.

Hannanasjuh
Berichten: 275
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:33

Schijnbaar hebben ze de filmpjes niet gezien waarbij 2 roedels in gevecht komen met elkaar? Als dat nu al gebeurd hoe denken ze dan dat dat gaat al er nog zo veel bij moeten.

Ik zit eigenlijk gewoon te wachten tot het eerste kind wordt gepakt. Onderzoekers in Engeland hadden al stappen voorspeld die de wolven zouden nemen. Ik zal het eens terug zoeken maar volgens mij kwam na de stap groot vee, huisdieren zoals honden en daarna snuffelen aan mensen. Met daarna uiteraard mensen als diner.

Tieme
Berichten: 4984
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:36

Tieme schreef:
dierenfan schreef:
Ik heb geen idee van afstand maar had direct hetzelfde idee


Ligt ongeveer 9 km van elkaar af. Kan prima dezelfde zijn.


Oh zie dat ik de verkeerde plaats in m'n hoofd heb. Ik dacht soesterberg maar daar komt dat krantenartikel vandaan.
Hondje is gepakt in zeist. Zeist en austerlitz liggen zo'n 5 km van elkaar vandaan.

Wintu

Berichten: 3317
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:53

tienus63 schreef:
Omgeving camping bij Ellertshaar Dr

Citaat:
17 mei 2024
Gisteravond harde kreet gehoord vanochtend 50 mtr achter onze caravan dit aangetroffen in t veld, meegesleurd!
Omg. Ellertshaar

Spoiler:
[ [url=m/bkQ0Q0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253


Die ree is amper aangevreten, ik vind dat zo vreemd.

Hannanasjuh
Berichten: 275
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:57

Gevonden. Was ff zoeken omdat er zo veel bullshit bestaat over wolven die eigenlijk bang zijn van mensen :')

https://www.skinnymoose.com/bbb/2008/01 ... to-humans/

Punt 5 is al lang aan de hand en Punt 6 begint nu denk ik zo? Wolven zijn aan het kijken of we ons zelf verdedigen als ze je hond pakken?

DubbelFun

Berichten: 88916
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 13:49

Wat een goed stuk !!
Ben benieuwd wat Leugenveld dáár van vind 8-)
Punt 5 zijn we idd al aan beland en punt 6 is geen kwestie van 'of' maar 'wanneer'.

Hannanasjuh
Berichten: 275
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 13:58

Die Dr. Valerius Geist is ondertussen helaas al overleden maar hij heeft eerder Duitsland al gewaarschuwd dat het fout gaat lopen. 2015 dacht ik te lezen. Het is jammer dat hij zich er niet(meer) hard voor kan maken.

Wintu

Berichten: 3317
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 14:04

Mooi stuk, toch denk ik niet dat je het 1 op 1 kunt zien. Aangezien die wolven in Canada toch wel een andere habitat hebben dan hier.
Voedsel is hier in NL ook niet schaars voor ze.

Dus ik denk dat Lelyveld er helemaal niet zoveel mee kan, want het is een compleet andere situatie.

Zelfde met ecologen, lijkt me heel anders ecoloog zijn in Canada dan hier.

Wintu

Berichten: 3317
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 14:10

Trieneke schreef:
https://nos.nl/artikel/2520909-onderzoe ... -nederland

Op de NOS vandaag. Er kunnen nog veel meer roedels bij in Nederland.

23 tot 56 roedels spreken ze over.

Nog 50 roedels erbij en iedereen moet zich maar aanpassen, laten we eens 8 wolven per roedel nemen is 448 wolven, men is gek geworden.

Skessa_
Berichten: 10716
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 14:26

Wintu schreef:
Trieneke schreef:
https://nos.nl/artikel/2520909-onderzoe ... -nederland

Op de NOS vandaag. Er kunnen nog veel meer roedels bij in Nederland.

23 tot 56 roedels spreken ze over.

Nog 50 roedels erbij en iedereen moet zich maar aanpassen, laten we eens 8 wolven per roedel nemen is 448 wolven, men is gek geworden.



Zoveel willen ze er in bv Zweden niet eens.... Dat land is tig x zo groot en vol met bossen 8)7 8)7 8)7

DuoPenotti

Berichten: 30319
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 14:37

Het is dat je iemand niet aan kan klagen voor onnozelheid die tot gevaar lijdt

Wintu

Berichten: 3317
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 14:39

En weer zoveel mensen staan er bij te applaudisseren. Veel mensen uit Rotterdam in het commentaar.

Hannanasjuh
Berichten: 275
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:13

Wintu schreef:
Mooi stuk, toch denk ik niet dat je het 1 op 1 kunt zien. Aangezien die wolven in Canada toch wel een andere habitat hebben dan hier.
Voedsel is hier in NL ook niet schaars voor ze.

Dus ik denk dat Lelyveld er helemaal niet zoveel mee kan, want het is een compleet andere situatie.

Zelfde met ecologen, lijkt me heel anders ecoloog zijn in Canada dan hier.



En toch zie je overduidelijk de overeenkomsten in de stappen die genomen worden door de wolf. Eerst klein vee, daarna groot vee en nu steeds dichterbij de mens komen. Het stuk is geschreven over Canada.

Volgens mij wordt het in zijn boek ook veel groter omschreven dan alleen maar gemotiveerd door honger. Dr. Valerius Geist komt zelf uit Oekraïne dacht ik en heeft ook de wolven en kennis in Rusland bestuurd. die stappen gaan dus niet alleen maar over de wolven in Canada maar wereldwijd.

Wintu

Berichten: 3317
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:50

Hannanasjuh schreef:
Wintu schreef:
Mooi stuk, toch denk ik niet dat je het 1 op 1 kunt zien. Aangezien die wolven in Canada toch wel een andere habitat hebben dan hier.
Voedsel is hier in NL ook niet schaars voor ze.

Dus ik denk dat Lelyveld er helemaal niet zoveel mee kan, want het is een compleet andere situatie.

Zelfde met ecologen, lijkt me heel anders ecoloog zijn in Canada dan hier.



En toch zie je overduidelijk de overeenkomsten in de stappen die genomen worden door de wolf. Eerst klein vee, daarna groot vee en nu steeds dichterbij de mens komen. Het stuk is geschreven over Canada.

Volgens mij wordt het in zijn boek ook veel groter omschreven dan alleen maar gemotiveerd door honger. Dr. Valerius Geist komt zelf uit Oekraïne dacht ik en heeft ook de wolven en kennis in Rusland bestuurd. die stappen gaan dus niet alleen maar over de wolven in Canada maar wereldwijd.


Ik denk dat je de stappen niet met elkaar kunt vergelijken als je twee zo verschillende situaties hebt. Als wolven de uitgestrekte wouden van Canada uit komen voor vee, is anders dan dat de wolven hier het lokale bosperceel uit komen.

https://www.nojg.nl/het-eu-project-life-wild-wolf/

Misschien interessant?

Hannanasjuh
Berichten: 275
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:11

Wintu schreef:
Ik denk dat je de stappen niet met elkaar kunt vergelijken als je twee zo verschillende situaties hebt. Als wolven de uitgestrekte wouden van Canada uit komen voor vee, is anders dan dat de wolven hier het lokale bosperceel uit komen.

https://www.nojg.nl/het-eu-project-life-wild-wolf/

Misschien interessant?


Je blijft nu weer focussen op de stappen in combinatie met Canada. Het stuk is misschien daarover geschreven maar de stappen die ze nemen niet. Die komen uit een boek van die dr. Geist.

Sowieso blijft een wolf toch een wolf. Natuurlijk zal bepaald gedrag worden door de omgeving maar in de basis zijn bijvoorbeeld paarden ook niet spontaan helemaal anders qua gedrag als je ze in Amerika of Nederland vergelijkt.

De wolf is nu aan het wennen en leren dat de mens geen gevaar vormd. Ik zou er niet van staan te kijken als er binnen nu en een jaar een kind wordt opgegeten.
Laatst bijgewerkt door Hannanasjuh op 18-05-24 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 3317
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:15

Hannanasjuh schreef:
Wintu schreef:
Ik denk dat je de stappen niet met elkaar kunt vergelijken als je twee zo verschillende situaties hebt. Als wolven de uitgestrekte wouden van Canada uit komen voor vee, is anders dan dat de wolven hier het lokale bosperceel uit komen.

https://www.nojg.nl/het-eu-project-life-wild-wolf/

Misschien interessant?


Je blijft nu weer focussen op de stappen in combinatie met Canada. Het stuk is misschien daarover geschreven maar de stappen die ze nemen niet. Die komen uit een boek van die dr. Geist.


Dan zien we het allebei anders, is ook prima.
Ik denk enkel dat situatie en leefomgeving bijdraagt aan gedrag en ook aan stappen.
Hier loopt een wolf al gauw bij huizen bijvoorbeeld, want zo bevolkt is het, in Canada niet. Dus ik vind er een wezenlijk verschil. Maar goed, ben sowieso verder geen fan om de wolf hier te vergelijken met wolven in uitgestrekte natuurgebieden.

Hannanasjuh
Berichten: 275
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:19

Wintu schreef:
Dan zien we het allebei anders, is ook prima.
Ik denk enkel dat situatie en leefomgeving bijdraagt aan gedrag en ook aan stappen.


Ja is zeker ook prima. Ik denk dat ons dichtbevolkte land het enkel versnellen zal.

denk jij dan dat ze niet zelflerend zijn? En ze niet uit simpele territorium uitbreiding gaan kijken of de mens eetbaar is?

Wintu

Berichten: 3317
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:34

Hannanasjuh schreef:
Wintu schreef:
Dan zien we het allebei anders, is ook prima.
Ik denk enkel dat situatie en leefomgeving bijdraagt aan gedrag en ook aan stappen.


Ja is zeker ook prima. Ik denk dat ons dichtbevolkte land het enkel versnellen zal.

denk jij dan dat ze niet zelflerend zijn? En ze niet uit simpele territorium uitbreiding gaan kijken of de mens eetbaar is?


Een wolf in een situatie als hier in Nederland, zo zie je het nergens, dus we zullen het moeten afwachten, iets vergelijkbaars is er niet.
Maar dat een wolf hier een dier grijpt dicht bij bebouwing, vind ik iets compleet anders dan dat ze dat in Canada zouden doen.
Ik denk ook niet dat wolven hier de kans krijgen om de mens goed te bestuderen, zoals dat bij die punten staan, valt veel eerder op hier. Dus in hoeverre zijn die stappen toepasbaar op de situatie hier, dat is wat ik bedoel. Wolven worden hier ook veel en veel meer geconfronteerd met mensen, daar niet. Zoveel variabelen, imo kun je dat gewoon niet 1 op 1 overnemen.

DubbelFun

Berichten: 88916
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:45

Ik denk dat de stappen hetzelfde zijn, alleen volgen ze hier elkaar sneller op.
Het bestuderen zal hier eerder opvallen, maar 'we' weten niet wat het is dus doen 'we' er niets aan. Pas als het te laat is vrees ik.

tamary

Berichten: 29278
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:46

Hannanasjuh schreef:
Wintu schreef:
Mooi stuk, toch denk ik niet dat je het 1 op 1 kunt zien. Aangezien die wolven in Canada toch wel een andere habitat hebben dan hier.
Voedsel is hier in NL ook niet schaars voor ze.

Dus ik denk dat Lelyveld er helemaal niet zoveel mee kan, want het is een compleet andere situatie.

Zelfde met ecologen, lijkt me heel anders ecoloog zijn in Canada dan hier.



En toch zie je overduidelijk de overeenkomsten in de stappen die genomen worden door de wolf. Eerst klein vee, daarna groot vee en nu steeds dichterbij de mens komen. Het stuk is geschreven over Canada.

Volgens mij wordt het in zijn boek ook veel groter omschreven dan alleen maar gemotiveerd door honger. Dr. Valerius Geist komt zelf uit Oekraïne dacht ik en heeft ook de wolven en kennis in Rusland bestuurd. die stappen gaan dus niet alleen maar over de wolven in Canada maar wereldwijd.

Een succesvol roofdier is succesvol omdat het meer flexibiliteit/leercapaciteit heeft om het honger probleem op te lossen. En net zo goed als de wolf in bv Canada richting mens gaat achter de resterende prooidieren aan, doet die dat hier ook. Alleen al omdat menselijke activiteit een geconcentreerde voedselbron creeert. De problemen daarvan kennen we al millenia met muizen, ratten en meer gewenste domesticatie van bv katten, maar wolf doet precies hetzelfde. Destijds werd dat over de generaties onze huishond, maar toen hadden we nog amper vee om ons zorgen over te maken.

DuoPenotti

Berichten: 30319
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:48

Hij zal hier eerder "tam" worden.

In Canada kijken ze zo'n gedrag niet af...
Zijn ze nog minder zweverig dan hier.