[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 12:18

Vrijdag helemaal perfect. Niet één keer in de paddock of stal geweest, gewoon onafgebroken in de wei. Gisteren ging het wat minder, maar toen zag ik ze voorbij racen met de staart erop en Frum was mega fris met rijden, dus dat was ook gekkigheid. Vanochtend waren ze al meteen strontvervelend en idioot aan het racen rond de stallen, onverantwoord draaien op het beton, etc. Ik heb nu (tegen beter weten in) de doorgang naar de stal afgesloten. := Ik hoop van harte dat ik goed heb gezien dat hij nu erg fris is, samen met de merrie, want dan blijft hij wel binnen de omheining...

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:16

Hopelijk is het nu inderdaad alleen frissigheid en blijft hij netjes binnen de lijntjes met zijn gekke from-gedrag. :+

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:18

_Nelleke_ schreef:
Hoe gaat het inmiddels met Frum? Is hij al wat kalmer? Wat een gedoe zeg!


Ben ook echt benieuwd!

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 13:20

Ik lag er gisteren ook nog bijna naast. Normaal gesproken ben ik er meer op bedacht, maar ik zat er net op en reed iets teveel tralala aan een lang teugeltje.

Ik heb het gevaarte moeten verwijderen voordat we het rijden konden hervatten, want hij bleef steigeren.

Afbeelding

Spot het gevaarte...

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:28

Ja maar dit zijn ook paard-etende bakletters... Zie je dat dan niet :+

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 13:36

Het is nog erger. :+



Hij is zo heerlijk bodemschuw. Ziet elk kuiltje, streepje of verkleurinkje.... :roll:

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:44

Ik praat nu puur uit eigen ervaring en zeg niet dat dit voor Frum ook geldt. Maar ik heb er eentje gehad die dit enorm schrikkerige en paniekerige gedrag ook vertoonde en die bleek ergens pijn te hebben. Die zocht een manier om het te uiten denk ik. De veearts in de kliniek gaf aan dat paarden met pijn in het lichaam niet altijd hoeven te gaan staken maar ook weleens extreem schrikkerig en spokerig gedrag gaan vertonen. Ik kon met die van mij op sommige dagen alleen maar op 1 volte rijden omdat ik haar niet verder de bak in kreeg. Of ze bleef echt elke ronde schrikken van een ienie minie wit bloemetjes tussen wat grasjes. En vaak maar 1 kant op. Of ze zag iets in de verte in de weilanden en kon dan enorm raar gaan doen, snurken, staart op de rug en eigenlijk voor niks. Want ik zag niks maar zij wel.

Omdat je aangaf dat Frum niet helemaal oké was in zijn lichaam wilde ik dit toch even melden. Het zou mogelijk zijn dat dit toch door pijn of ongemak komt dat hij dit zo uit.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 14:15

Ik snap dat je die ervaring deelt, maar in die zin maak ik me met Frum geen zorgen.

Hij is sowieso lichamelijk niet in orde, zelfs niet als hij nergens pijn of ongemak heeft. Als je het naar omstandigheden bekijkt, dan vind ik hem opvallend goed. Zeker met de stress die hij had van het buiten staan. Daar merk ik niets van met rijden, terwijl dat vaak wel het geval is. Zijn spieren krijgen een opdonder van de spierspanningen/spasmes en dan verzuurt hij wat. Met de stress buiten was hij echter niet spastisch, alleen aan het rennen/onrustig en blijkbaar kan hij dat aan. Ik ben er juist heel blij mee dat het nu zo doet, aangezien de dierenarts zei dat ik er niet meer op hoefde te rekenen dat ik hem weer aan het lopen kreeg.

Het is geen paard dat schrikt uit werkontduiking. Hij is ook heel voorspelbaar in zijn schrikken (als ik een beetje oplet, want ik moet dan wel scherp zijn). Wat er niet hoort te staan is eng + alle verschillen in de bodem in diepte, textuur of kleur. Ik kan in elk geval altijd aanwijzen waar hij van schrikt, ook als iemand anders het niet ziet. Heeft de instructrice tijdens de clubles bij E tegen de bakrand gestaan, omdat ze de les in twee groepen bij A en C op de volte liet rijden, dan weten we allemaal dat Frum bij hoefslag volgen de eerste drie rondjes idioot naar binnen springt als hij langs de plek met het aangestampte zand komt (waar de instructrice met haar voeten stond). Dat kan ik wel oplossen met schoudervoor rijden. Gisteren was dat lastig, omdat er net buiten beeld een hindernis staat en je dan een smalle doorgang krijgt. Dan moet hij eerst steigeren.

Komt het wel voort uit ongemak, dan is het niet heel logisch dat hij ook regelmatig geen enkele reactie vertoont (omdat bodem en omgeving normaal zijn :P ). Bovendien heeft hij het dan al sinds zijn 3e of langer. Voorheen was het nog veel erger. Ik moest de les eens om veiligheidsoverwegingen staken, omdat er een fiets in de opzadelruimte stond. Pijn ervaart hij als het goed is alleen bij kwetsuren, maar enig ongemak zal er altijd zijn, gezien zijn aandoening. Hij mist duidelijk coördinatie. Ik vind een aandoening in die zin wel heel anders dan een blessure. Het zou geen oorzaak mogen zijn van zijn schrikken. We vinden het zelfs bijzonder dat hij nog overeind blijft met zijn acties. Als ik zijn lichaam had, zou ik uit zelfbehoud helemaal nergens van schrikken. :+

Afbeelding

Ook hier ging het om een streepje in de bodem. Daar had dan bijvoorbeeld een balk gelegen. Je ziet het soms alleen vanuit een bepaalde hoek.

We hebben eerder een bodemschuw paard gehad en die sprong net als Frum heel 'kruipend' over enge hindernissen. Die zakte ook een halve meter als hij over de spoorwegovergang moest lopen en dat doet Frum gelukkig heel normaal.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 06-12-20 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:27

_Lorette_ schreef:
Als ik zijn lichaam had, zou ik uit zelfbehoud helemaal nergens van schrikken. :+


Dat was bij die van mij ook. En ze deed het ook niet elke dag.
Ik had het ook niet verwacht maar achteraf vielen er veel puzzelstukjes op zijn plaats. Ze kon waanzinnig lopen en echt mooi in aanspanning door het lijf sjouwen. Dat zou ze volgens de artsen niet gekund moeten hebben.
Maar goed, ik wilde alleen mijn ervaringen even delen.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 14:30

Daar ben ik ook blij mee, want het geeft soms nieuwe inzichten. Voor mij is zijn manier van schrikken niet verontrustend, omdat ik weet waar hij van schrikt en hij daarin eigenlijk heel consequent is. Het gespannen buiten staan vind ik in die zin enger, omdat ik geen oorzaak aan kan wijzen en ik dan aan gekkigheid ga denken als hersenbloedingen, tumoren en andere nare zaken.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:30

stille meelezer:
kan het soort van trauma dingetje zijn van zn hoefzweer? dat hij weet dat hij geen 'normaal gezond' paard is, en hij daardoor extra onzeker is?

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 01:37


Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 03:26

Wat kan is dat de bovenleiding vonkt als er ijzel op zit.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 11:25

Frum zou hier dan de enige zijn die aanslaat op 5G, want we zitten tussen de koeien, schapen en paarden.

Van ijzel/rijp op bovenlijnen heeft hij geen last in de wei. Het is alleen niet heel grappig als ik vlak langs het spoor rijd en er een vonkenregen is.

Ik ben zelf benieuwd hoe hij is als er meer paarden staan. Hij komt voornamelijk in de stal kijken en vertrekt dan weer. Het lijkt er soms op alsof hij een onrustig gevoel heeft, omdat er iets ontbreekt. Alleen waarom staat hij dan sommige dagen de hele dag in de wei en was het gisterochtend ineens weer mis? Sinds alles open staat, is er geen paniek en gaat hij dus ook niet zweten of door de omheining. Hij komt naar mijn zin te vaak en te hard naar de stal gerend (en weer terug). Hij blijft niet meer op stal, loopt er hooguit in en gaat dan terug naar de wei. Ik deed erg mijn best om zijn voeten te laten groeien en daar is niets meer van over nu hij lomp over het beton rent en draait. Zijn grote vriendin is verkocht en hoewel hij háár niet echt zoekt, lijkt hij soms te denken dat de rest van 'de kudde' nog ergens verstopt zit. Hij heeft natuurlijk altijd met 3 tot 6 andere vrienden gestaan en nu voor het eerst met één maatje.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 12:22

Vandaag is er overigens geen enkel probleem. Hij staat al uren lekker te grazen.

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:01

Kan het zijn dat hij gewoon heel erg lang moet wennen aan de nieuwe samenstelling van de groep ?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:10

Is zijn gedrag ook al zo vanaf dat zijn grote vriendin weg is?? Weet niet of dat al gevraagd is?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 13:14

Hij heeft haar 3 dagen gezocht, daarna was het over en daarna heeft hij nog weken normaal buiten gestaan. De merrie is begin oktober vertrokken, dus er zit wel wat tijd tussen. Daarom denk ik dat het niet specifiek het missen van dat paard is. En wellicht is de kleine kudde nu ook niet dé aanleiding, maar mogelijk maakt het uit in zijn gevoel van onrust.

Ik heb het idee dat hij rustiger is als hij kort geleden is gereden (de ochtend of avond ervoor, niet langer geleden), maar ook dat is niet dé manier om hem goed te houden, anders zou ik elke dag in alle vroegte gaan rijden.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:20

Misschien zoekt hij haar niet echt bewust, maar mist hij doordat zij weg is, of omdat de kudde zo geslonken is, wel een stukje geborgenheid/vertrouwdheid waardoor hij onrustig wordt?

Ik heb vorig jaar dergelijk gedrag meegemaakt met mijn paard maar dan andersom. Mijn merrie heeft altijd super kleinschalig gestaan. Nog 1 paard en 1 pretshet. Mijn merrie baasje in de mini kudde, altijd de boel bij elkaar houden. Shet kon onder de draadjes door via de bak naar een weitje aan de andere kant van de schuur, maar dat moest hij niet flikken want dan stond ze te gillen dat hij in haar vizier moest blijven.

Vanwege een peesblessure ben ik na de revalidatie op zoek gegaan naar een stalling met super bodems, omdat ik dat voor de pees een veiliger idee vond. Wel veel meer paarden. Ook paarden in weides wat zij wel in de verte kon zien, maar waar zij geen inspraak had. Op de een of andere manier trok zij dit niet. Werd mega onrustig in de wei. Ijsberen langs het draad, gillen, af en toe in pure paniek door de wei terwijl alle andere paarden totale rust vertoonden. Op het laatst stijl overeind staan als ze naar de wei moest en alles en iedereen omver lopen en meesleuren als ze weer naar stal mocht. Het liefst kwam ze haar stal niet uit, alleen om te rijden. In 3 weken tijd vermoed ik zo 100 kilo afgevallen van pure stress want ze at hetzelfde als anders. Snel terug verhuisd naar het oude vertrouwde stekkie. Een iets mindere bakbodem kan veel minder kwaad voor de pees als het gedrag dat zij op de wei vertoonde. Ze kwam terug, Gaf een gil van herkenning, slaakte vervolgens een diepe zucht en er is geen minuut onrust meer in haar geweest.

Ook hier was het niet dat ze haar grote en kleine vriend mistte, want die had ze allebei al een half jaar niet gezien. Tussen oude en nieuwe stal had ze een half jaar op kliniek en revalidatie stal gestaan. Maar ook daar was haar wereldje klein en gecontroleerd. Toen de hoeveelheid paarden om haar heen dus aanzienlijk veranderde was het paniek.
Overigens duurde dat wel een paar dagen. De eerste paar dagen op de nieuwe stal leek het voortreffelijk te gaan, maar ze werd steeds onrustiger en het werd van kwaad tot erger.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:15

Tja, dat missen zie ik toch anders . Sinds ik heb meegemaakt dat een paar jaarlingen gescheiden werden door verkoop en de achterblijver weigerde te eten en wel zulke heftige emoties liet zien dat de da de eigenaar vertelde dat hij beter die andere terug kon halen. Heeft hij gegaan en klaar. Hij heeft er nadien voor gezorgd dat er meerdere paarden bij kwamen en twee jaar later dezelfde weer naar de koper gedaan. Ging goed behalve wanneer ze elkaar opmerkten op wedstrijden, dan was er geen land mee te bezeilen. Ze bleven roepen. Dit is een zeer extreem voorbeeld maar toch vind ik dat mensen het uit elkaar halen van dieren die dikke maatjes zijn wel eens onderschatten.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 21:45

Frum heeft gelukkig nog geen 'soulmate' gehad. Dan zou ik dat paard er voor eeuwig bij moeten houden. Hij heeft in die zin ook sneller iets met ruinen, maar een enkele keer is dat een haat-liefde verhouding...

Vanuit een uitgestrekte draf ging hij de huppel met Ikea kruiptunnel dapper te lijf, maar het bodemmonster áchter de sprong deed ons mooi wel de das om. :') Man, wat oliebol. Na de 1e keer durfde hij uit galop, maar die weigering in de landing kreeg ik er niet uit. Ik ben dan helemaal uit balans en het scheelt niet veel of ik maak er een mooie afdruk bij. :P

Afbeelding

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 00:07

Gave Frum en heel gave jij! Zo knap dat het toch iedere keer weer goed gaat met jullie, terwijl je toch best wel spannende dingen opzoekt! En dan ook hoe je het omschrijft, Ik geniet daar zo van!

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 00:15

Volgende week zaterdag hebben we, als er niets geks gebeurt, een les van Sander Marijnissen. Ik heb werkelijk geen idee hoe ik in een paar zinnen uitleg hoe de vork in de steel zit met dit paard. :+

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 00:32

Lijkt me lastig uitleggen inderdaad, maar het lijkt me wel een fijne instructeur voor jullie! Heel benieuwd hoe het gaat en wat hij je kan leren!

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:27

Stuur hem vooraf even een PowerPoint op :')