Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 97 van de 121 [ 3021 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ... 121  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

 
Profiel   

Ik heb jaren geleden eens een les cadeau gekregen van een kennis. Ik reed met het recreatiepaard van mijn moeder, die ik toen net Z had gestart. Een braaf, zeer matig bewegend paard met onbekende afstamming. De instructeur ging gewoon aan de slag met simpele oefeningetjes. B/L niveau. Ik vond het verder prima, want waar ben je zonder basis? Alleen na een half uur vroeg hij of we ook van plan waren om een keer een proefje te rijden en toen was het wel gek om te zeggen dat we al Z waren... Dat niveau zag hij ook na een paar minuten, omdat de ruin super simpel de zijgangen en andere oefeningen liep. We kwamen alleen wat tekort in houding, beweging en uitstraling. Hij hielp me in een paar minuten om het paard scherper en iets aparter te krijgen, dus zo hebben we de les toch op een heel ander niveau afgesloten.

Met Frum is het lastig dat we ondanks dat hij eigenlijk ongeschikt is als rijpaard, toch heel veel kunnen. Hij geeft het duidelijk aan wanneer hij iets moeilijk vindt, maar wel kan, en wanneer hij denkt dat iets hem (op dat moment of in die situatie) echt boven de pet gaat. Daarin krijgt hij altijd gelijk. Hij zegt dat namelijk niet snel.

Wissels rijd ik nog niet sinds zijn laatste hoefzweer en ik zie er ook tegenop om daar weer mee aan de slag te gaan, omdat hij er zo zenuwachtig van wordt. Vooral van links naar rechts. Ik mis de handigheid om hem goed te begeleiden, omdat het boven mijn eigen niveau is. Ik heb het gevoel dat ik het beter helemaal niet kan doen met een atactisch paard als ik hem daarin niet fijn kan begeleiden. Het stomme is ook dat hij los makkelijk wisselt van galop. Veel dingen doet hij beter onder het zadel dan in vrijheid, maar dit niet.

Pirouettes kan ik wel proberen. Daar zou ik graag meer controle in willen behouden. Hij is hierin nog wat te onstuimig en voor mijn hulp uit, maar het is een oefening die hem uiteindelijk wel past.

In het terugrijden in draf kan hij bijna geen takt bewaren. Daarin mist hij duidelijk kracht en balans/coördinatie. Er zit ook helemaal geen schwung in. Ik kan proberen te leren hoe ik hem daarin meer kan ondersteunen. Het maakt hem wel iets onzeker en ongeduldig/heet en hij galoppeert constant aan. Nu weet ik wel dat hij inmiddels al veel heeft geleerd wat eerst onmogelijk leek. Alle begin is moeilijk en voor hem helemaal. Maar hoe ver ga je daarin? Waar moet ik doorheen willen trainen? Waar zit de grens?

In de galop gaat hij juist bijna teveel zitten. Dan is het voor hem vrijwel onmogelijk om vanuit een verzamelde galop terug te gaan naar draf. Stap of halt is dan simpel, maar hij maakt er werkelijk iets heel bijzonders van als je verder wil in draf. Ik weet dan ook niet te benoemen wat er onder mij gebeurt. Er is geen ritme in te ontdekken. Via een zelfbedachte mix van gangen kom ik met horten en stoten uiteindelijk in draf. Dit is wel op te lossen door in galop naar voren te rijden en vervolgens de overgang te maken, maar dan heeft de oefening natuurlijk een heel andere moeilijkheidsgraad.

Halsstrekken in galop lukt hem niet heel mooi (niet constant en de galop wordt beduidend minder), terwijl hij tegen de verwachtingen in goed de hals kan strekken in draf. Ook rondes lang of in figuren. Het is alleen moeilijk om dit in een laag arbeidstempo te doen. Dan is de balans ineens weg.

Halthouden ligt geheel aan zijn mentale gesteldheid van dat moment. Hij staat de laatste jaren best goed stil, ook vierkant.

Achterwaarts zal nooit goed worden. Sowieso al niet omdat hij niet diagonaalsgewijs gaat. Dat heeft zijn kerngezonde moeder ook nooit gedaan, dus mogelijk is hij ook nog genetisch belast. De andere aspecten van het achterwaarts gaan zijn ook niet echt goed. Hij is wel gehoorzaam. Ik laat dit zo.

Zijgangen kunnen we prima aan knutselen. Hij doet alles, maar het is moeilijk om genoeg lengte te houden.

Sowieso is ons grootste verbeterpunt in de basis het behouden van lengte. Hij kropt zich op. Ik kan mijn handen in zijn oren stoppen, maar dat helpt niet. Ik moet echt heel subtiel naar de hand toe rijden. Moeilijk als hij zo fanatiek is, want hij is dan best loperig.

Stappen kan hij goed, zolang hij geen spanning heeft. Bij ontspanning stapt hij als zijn moeder en bij spanning stapt hij 100x slechter dan zijn vader. :+ Je kunt het dan ook eigenlijk geen stap meer noemen, omdat hij er steeds pogingen doet om aan te draven of te galopperen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-20 14:23 



 
Profiel   

tadaa stuur dit van te voren naar Sander Marijnissen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-20 14:39 



 
Profiel   

Huiswerk ter voorbereiding op de les :')

Nah, ik heb echt geen idee wat ik moet zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-20 14:39 



 
Profiel   

Een verkorte versie vak wat je daar opschrijft.

Hoi, ik ben Lorette en dit is Frummel. Ik ben met Frum Z1 gestart. Hij heeft een neurologische aandoening waardoor sommige oefeningen zoals achterwaarts niet goed lukken. Ik wil graag proberen aan xxx te werken. Ik kan zelf goed inschatten wat hij wel en niet kan, dus het kan zijn dat ik tegen je zeg dat hij dat fysiek of mentaal niet kan bolwerken.

Klaaaaar :-D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-20 14:42 



 
Profiel   

Als je de spanning ook weer af kan laten vloeien is het misschien wel de moeite waard om te kijken of hij kan helpen met wissels, gezien het blijkbaar iets is wat hij qua lijf prima zou moeten kunnen. Als hij van het padje raakt en je hebt daarna niks meer aan je les zou ik het niet doen als het een eenmalige les is, dan is het gewoon jammer van de les. Maargoed, vanaf de zijlijn valt niet echt in te schatten wat wel/niet kan, dat kan uiteindelijk alleen jij beslissen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-20 14:44 



 
Profiel   

Het is inderdaad wel slim om van tevoren te benoemen dat er een mogelijkheid is dat ik een oefening staak. Anders is het ook zo onbeleefd.

Jade, mijn moeder zei ook: uitgelezen kans om met de wissels aan de slag te gaan! En ik vond dat juist jammer, omdat ik dan waarschijnlijk niet meer een fijne les kan rijden. Ik denk dat ik daarom vraag of we aan lengte en (afhankelijk van zijn gesteldheid) aan takt in terugrijden kunnen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-20 14:55 



 
Profiel   

De wissels kan je natuurlijk bewaren tot het laatst zodat het niet helemaal een verloren les zal zijn.
Verder geniet er van. Jullie zijn een geweldig stel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-20 15:10 



 
Profiel   

Kan ook, maar dan sluiten we misschien wat rottig af. Mogelijk met alleen een fijne wissel van rechts naar links.



Dit is een beetje een nietszeggend filmpje, want we waren alleen een robotcamera aan het testen (die me om de haverklap kwijt was). Toch zie je hier mooi linksom zijn 'trucje' in plaats van normale pirouette. Hij hupst dan een beetje om en wordt strak. Daarna rijd ik hem rechtsom groter, als werkpirouette, waar ik wat meer controle kan houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-20 16:09 



 
Profiel   

Filmpje gezien: Inderdaad pirouetten groter rijden en de achterhand meer naar binnen drukken, wat schuiner zetten dus. Wat je ook kan oefenen is travers in galop. Dat zal ook helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-20 16:23 



 
Profiel   

Ik zie wat je bedoelt. Ik ben heel benieuwd wat je van de les met sander vind en hoe het zal gaan.

Maakt me vior de rest niet uit wat voor filmpjes je post van frum. Vind het altijd leuk om te zien :j blijft een bijzonder paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-20 18:22 



 
Profiel   

Waarom geef je niet gewoon aan dat Frum een medisch probleem heeft en kijk je wat de lesgever zou doen? Hoe je het zelf doet weet je al op zich, dan is eens een heel nieuwe kijk op hoe zo iemand ermee zou werken misschien net interessant? :) Wie weet krijg je net tips die je niet verwacht op moeilijke punten, en in het ergste geval krijg je die niet en is het een rottige les en dan ben je bevestigd in je eigen manier van werken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 01:06 



 
Profiel   

Succes met je les, echt heel cool!
Ga er lekker nuchter in. Geef aan dat het kan zijn dat je een oefening staakt en dat dat dan echt nodig is.
Je raakt vanzelf wel aan de praat joh.
Ik denk dat hij het een geweldige casus zal vinden als hij de achtergrond eenmaal weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 09:38 



 
Profiel   

Fijne dag vandaag. Sander was onder de indruk van de instelling/werkwilligheid van Frum. Die was niet 'goed' voor een 8, maar uitmuntend. Hij vroeg naar vader van het paard ('leuk, wij hebben meerdere Johnsons!') naar leeftijd en sterkte/zwakke punten en waar we aan willen werken. Ik heb eigenlijk alleen aangegeven dat hij atactisch is en dat we een paar jaar geleden een Z-proef gereden hebben, maar dat hij verder alleen recreatiepaard is. We zijn gewoon aan de slag gegaan met de basis. De controle houden als hij loperig wordt en in het middenstuk meer buigen (juist ook om hem minder de kans te geven om weg te lopen). Travers op kleinere voltes in alle gangen, sneller terug zetten op mijn zit, zulke dingen.

Frum begon net als de andere dagen deze week iets té ontspannen/tam. Zo ken ik hem eigenlijk niet. Toen de lesser voor mij vertrok, had ik mijn fanatiekeling weer terug. Lekker loperig, zodat ik ook beter aan de oplossing kon werken.

Het was een erg fijne les en ik hoefde niet ineens op een andere manier te gaan rijden. Sloot prima aan. Hij had meteen mijn verbeterpunten te pakken. Daar ben ik me al jaren van bewust, helaas. Ik krijg mijn lichaam niet zo mee.

Sander dacht dat Frum prima zou kunnen passageren als hij hem zo in het werk zag (ik neem aan dat hij zich daarbij een andere ruiter voorstelde op Frum :P ). Hij vond het ondanks de ataxie wel een paard met kwaliteit. Kan zijn dat hij dit tegen iedereen zegt. }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 16:49 



 
Profiel   

Wat leuk om te horen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 16:51 



 
Profiel   

Heerlijk om te lezen.
Blijft toch een knapperd, en zo mooi om te lezen hoe jullie bij elkaar passen.
Jij en Frummel mogen beide trots zijn op wat jullie voor elkaar hebben gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 17:48 



 
Profiel   

Klinkt heel fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 18:07 



 
Profiel   

Mijn moeder wilde wel beeldmateriaal maken, maar kon nu alleen als stiekeme paparazzi iets proberen bij de auto's op het parkeerterrein. Dit i.v.m. de coronamaatregelen.

Losdraven:
[ img ]

Weer wat te fanatiek in galop. Kalmmmmmm :P
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 18:14 



 
Profiel   

Ik blij erbij, dit paard heeft zoveel geluk gehad met jou. Als ik rij-foto's zie blijf ik onder de indruk van jullie kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 18:20 



 
Profiel   

Wat gaaf van je les! Daar kan je weer op voortborduren, weer een fijne dag erbij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 18:34 



 
Profiel   

Nee hoor, dat zegt hij echt niet van elk paard. Frum is ook echt een talentvol dier, het is doodzonde dat hij niet helemaal 100% oké is. Ik denk zeker dat daar veel meer inzit, zeker ook gezien zijn goede instelling.

Wat fijn dat je een leuke les hebt gehad. Wie had dat gedacht een maandje geleden he?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 20:19 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Wat fijn dat je een leuke les hebt gehad. Wie had dat gedacht een maandje geleden he?


Zijn ups en downs zijn soms onvoorstelbaar. Zo ben ik zeilen aan het regelen om hem af te kunnen dekken en zo rijd ik een fijne les bij Sander Marijnissen...

We hebben wel een paar keer de grens opgezocht met het rijden in travers op de volte. Als we buiging vragen, genoeg impuls, maar wel een gecontroleerd tempo, dan wordt het lastig voor hem. Hij maakte na een tijdje een schraap-/klauwbeweging met zijn voorbenen. Dat doet hij alleen als hij wil zeggen: meer dan dit lukt me nu niet. Ergens zijn we dan op de goede weg, aan de andere kant begeef ik me dan op glad ijs met hem. Hij zit dan tegen onzekerheid aan. Gelukkig zag Sander dit meteen en kreeg Frum even pauze. Ik was een beetje bang dat ik degene zou zijn die een oefening zou moeten stoppen tegen de aanwijzingen van de instructeur in. Dat was achteraf onnodig. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 20:43 



 
Profiel   

Wat fijn en wat goed van je dat je zijn grenzen zo goed kent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 20:48 



 
Profiel   

Het moet heel fijn zijn geweest om te merken dat Sander dat ook goed kon inschatten en dat jij dus niet alleen staat in wat Frum aangeeft!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 12:21 



 
Profiel   

[ img ]

Wij maken er het beste van! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 15:21 



 
Profiel   

<3 Waterpaard
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 15:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 97 van de 121 [ 3021 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ... 121  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen