Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 108 van de 121 [ 3021 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111 ... 121  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

 
Profiel   

Heb je ook een oorzaak voor de zweren kunnen vinden ?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 20:40 



 
Profiel   

Zal het ook niet zo zijn dat de doorbloeding nu niet goed is doordat hij te weinig doet? En dat hij straks als ie meer gaat doen weer een betere doorbloeding krijgt en dat hij dan minder last krijgt van zweren? Ik weet niet eens wat de aanleiding kan zijn van zweren, maar dat is zo mijn idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 20:42 



 
Profiel   

Kan ook komen door cushing, lever problemen , stal bedekking. Soms is het een giga zoektocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 20:52 



 
Profiel   

Ik had hem de laatste jaren op strokorrels, gehakseld stro en vervolgens op gewoon stro (nu met de veulens). Ga hem van narigheid weer op vlas zetten.

Volgens de smeden komt het door stenen die zijn zool steeds beschadigen. Maar ik hem hem een periode expres alleen in de wei en in een schone paddock met nieuw zand gelaten. De andere paarden staan hier ook zonder ijzers en hebben geen zweren of schade aan de voeten. Ik weet dan ook echt niet hoe ik het moet voorkomen. Supplementen hebben niet geholpen. Doorbloeding heb ik zelf ook aan gedacht, daarom moet hij eigenlijk weer vol in het werk. Cushing lijkt het niet op, daar hebben we er al 2 van gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 21:15 



 
Profiel   

Vlas staat bekend als hoef zweer veroorzaker. Misschien een keer een ontgiftingskuur geven? Mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 21:32 



 
Profiel   

En hoefschoenen? Wellicht niet fijn met zijn ataxie.. paardje van kennis staat voor op hoefschoenen gezien gevoelige zolen.. Niet in de wei maar wel op stenige ondergrond of paddock met meer stenen.

Hoop dat jullie weer een betere periode in gaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 21:44 



 
Profiel   

Als hij steeds zweren heeft als hij niet op vlas staat, dan kan hij net zo goed terug naar vlas.

Hoefschoenen waren helaas geen succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 22:01 



 
Profiel   

Wat een mixed feelings weer, Lorette. Zou zoiets als dit nog de zolen kunnen beschermen? https://info.kerckhaert.com/nl/vettec-s ... ?hsLang=nl . Ik heb er geen idee van wat het op langere termijn doet met een hoefzool, maar het kan zonder ijzers gebruikt worden, ik heb ooit zoiets gezien in Utrecht, in combinatie met een matje zoals eronder ergens genoemd wordt. Je zou eens contact op kunnen nemen met Kerckhaert of het wat zou kunnen zijn. Ik weet ook totaal niet hoe lang zoiets bij Frum zou blijven zitten natuurlijk, maar dat is misschien uit te proberen als ze denken dat het wel iets is.

Sterkte hoor, zowel met Frum als met jezelf, voor jou zowel lichamelijk als geestelijk, het lijkt me echt zwaar om het zo op en neer te zien gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 04:01 



 
Profiel   

Paard van stalgenootje heeft ook vaak hoefzweren. Van wat we de afgelopen jaren hebben kunnen ontdekken heeft het ij dat paard te maken met een dunne zool en een slechte doorbloeding. Hij heeft een hartruis en vooral szomers lijken de afvalstoffen in de benen te blijven hangen. Dan krijgt hij een zweer, loopt niet, werkt daardoor de afvalstoffen nog minder weg en blijft in de zweer spiraal hangen.
Ook ontwormingen en entingen zijn een reden voor dat paard om zweren te ontwikkelen. Het komt dus echt van binnenuit

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 05:14 



 
Profiel   

Is het een idee om podo druppels te gaan geven? Dit schijnt ook de doorbloeding te stimuleren. Ik geef het mijn pony ivm hoefbevangenheid. Ze zijn er zowel van Puur als van Phytonics.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 05:28 



 
Profiel   

Is het niet mogelijk om voor speciaal beslag te gaan? Met een zooltje tussen ijzer en hoef bijvoorbeeld? Of kan hij niet op ijzers?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 08:53 



 
Profiel   

Hij kan helaas niet op ijzers.

De 30 seconden droogtijd voor de zoolbescherming (linkje Jet) gaat al een grote uitdaging worden, helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 08:57 



 
Profiel   

Jeetje zeg, dit klinkt wel poedersuiker :( wat je nog zou kunnen proberen is iets dat de hoef harder maakt. Ik heb 1 of ander spul van de decatlon voor stralen (klein flesje met groenig spul) dit smeer ik op de zolen en onderkant van de wand. Als het droog weer is 1 a 2 keer per week en bij nat weer wat vaker. De smid merkt duidelijk verschil in de kwaliteit en hardheid van de voet. Spul kost iets van 5 euro en ik doe er best lang mee. Wellicht is dat iets wat je nog kan proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 09:03 



 
Profiel   

Cavalor dry feet werkt ook goed voor het hard maken. En dat werkt direct. Gewoon opsprayen en hoef neerzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 09:06 



 
Profiel   

Ik heb voor hem diverse hoef-/straalverharders. In de zomer mocht ik ze niet gebruiken, omdat zijn voeten te droog en te hard werden. Het is een beetje lastig, omdat je de zool minder kwetsbaar wil maken, maar zit er een zweer, dan wil je de voet zo week mogelijk hebben, zodat hij gemakkelijker kan uitbreken. Dat lukte nu niet, dus hij kwam er weer bij de kroonrand uit. :roll: Het zit ook steeds zo verrekte hoog, dat de smeden niet verder kunnen snijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 09:09 



 
Profiel   

Hmm ja dat is dan idd geen oplossing. En als ze zo hoog zitten dan zou je ook bijna zeggen dat het niet van onder komt maar van binnenuit. Hij heeft geen harde manenkam?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 09:13 



 
Profiel   

Nee, gelukkig niet. Ondanks de spekjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 09:14 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Doorbloeding heb ik zelf ook aan gedacht, daarom moet hij eigenlijk weer vol in het werk. Cushing lijkt het niet op, daar hebben we er al 2 van gehad.

Die van mij is kramperig aan 1 achterbeen, vermoedelijk door beschadiging bekken bij het veulenen, maar die heeft ook duidelijk minder goede doorbloeding en afvoer van afvalstoffen in het krampbeen, oa zichtbaar doordat haar rechterbeen ‘droger’ is dan haar linkerbeen. Meer beweging helpt haar wel, maar ik heb de indruk dat dat meer is doordat ze meer spiermassa opbouwt dan doordat het de doorbloeding zou verbeteren. Maargoed, die van mij heeft geen problemen met hoefzweren, dus misschien dat het daar wel bij helpt en/of het effect onvoldoende zichtbaar is voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 09:31 



 
Profiel   

Hmm lastig hoor! Je zou denken dat het iets met afvalstoffen is of een tekort ergens aan

Wellicht is lymfedreinage een optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 09:41 



 
Profiel   

Ik denk zelf ook dat het (deels?) van binnenuit komt. Even een reinigingskuurtje is nooit verkeerd, denk ik. Het zal wel niet helpen (want dat zou wel heel simpel zijn :+ ), maar voor het idee. Als het kon, dan had ik hem al jaren op ijzers gehad. Ik denk dat ik daarmee al veel had kunnen voorkomen. Daarom is het bij hem nou juist zo'n lastige combinatie, hoefzweren + atactisch/spastisch/krampering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 11:07 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Hij kan helaas niet op ijzers.

De 30 seconden droogtijd voor de zoolbescherming (linkje Jet) gaat al een grote uitdaging worden, helaas.


Daar was ik al bang voor, dat dat al niet zomaar zou lukken. Het blijft toch wel erg lastig om hem goed te managen het hele jaar rond. Je zou hem zo graag oud zien worden zonder dit soort nare problemen erbij. Dikke knuf voor jullie hoor :(:) !

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 19:32 



 
Profiel   

Ik dacht te vragen of Dallmer Clogs een optie waren, maar die komen zo te zien even hoog als gewone hoefschoenen. :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 20:52 



 
Profiel   

Ik kom hier even binnenvallen hoor, is hoofpack misschien iets om te proberen?
Dat doe je in de hoef en als ze dan bv op vlas staan blijft de vlas er aan plakken en blijft het in de hoef zitten. bv magic cushion extreme

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 15:09 



 
Profiel   

Best geinig om te proberen. Ik heb net even gezocht, maar ik zie het tot nu toe alleen bij paarden met ijzers. Dat lijkt me beter werken dan op een blote voet. Voor mijn gevoel loopt hij het spul er zo uit, juist omdat zijn voeten kaal zijn en er geen wand over is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 15:19 



 
Profiel   

ik zat ook even te kijken, want ken het niet en lees:
Citaat
Step 3: After packing, lower shod hooves into saw dust or shavings to seal the Magic Cushion. Barefoot horses will need their hooves wrapped after application for best results.

klinkt lastig voor frum
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 09:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 108 van de 121 [ 3021 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111 ... 121  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen