[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29425
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:14

Zo raar ook dat hij die blijft krijgen.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:07

Is hij daar extra gevoelig voor? Zo vaak een zweer krijgen?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 16:13

Ja, sinds 2015... Aan alle voeten, in de winter en in de zomer, in de paddock en in de wei, op vlas en op stro-variaties. Zijn moeder kreeg standaard een hoefzweer als ik naar een concours was geweest met bepaalde steentjes op de parkeerplaats. Van dat scherpe grind. Maar dat was dan een klein zweertje en snel over. Die heeft nooit stokkreupel gelopen. Ik denk dat het zou schelen als ik Frum op ijzers zou zetten, omdat zijn voeten heel kaal zijn en hij snel gevoelig is. Helaas kan dat niet.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:15

Ohh das echt zuur zeg! Vooral omdat hij er zo last van heeft. Hier hebben de paarden echt sporadisch een hoefzweer, al ken ik er ook wel 1tje die er met regelmaat 1 heeft. Maarja dan is het lossnijden en weer door maar zo werkt dat voor frum niet natuurlijk

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:17

Wat sneu dat hij weer een zweer heeft en daar ook zo'n last van krijgt met zijn ataxie.

Ik heb er totaal geen ervaring mee hoor, maar als beslaan niet kan, zouden plakijzers geen optie kunnen zijn?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 16:19

Daarvoor moeten ze een tijdje hun hoef stil/omhoog kunnen houden voor de hechting. Dat lukt helaas niet.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:28

Jammer. Ik dacht misschien dat met plakijzers ze het sneller zouden kunnen bevestigen als gewone ijzers, maar niet dus.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:51

En hoefschoenen voor als je op pad gaat? Of bij vorst?

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 00:18

_Lorette_ schreef:
Daarvoor moeten ze een tijdje hun hoef stil/omhoog kunnen houden voor de hechting. Dat lukt helaas niet.

Niet omhoog hoor, wel stil en op de grond. Ik heb wat op de grond gelegen met mijn hoefsmidmeisje om de plaksels vast te maken :+
Zoiets was het
https://www.youtube.com/watch?v=f-WmtKiUSTo

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 08:57

O, dan had ik het verkeerd begrepen. Mijn smeden gaven aan dat ze er eerder een gewoon ijzer onder krijgen dan een plakijzer, omdat hij met zijn spiertrekkingen niet stil kan staan.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:18

Wat frustrerend en sneu dat hij waarschijnlijk weer een zweer heeft :(:)

Ik stuurde je net een berichtje dat ik jullie zo’n prachtige combi vind, maar ik had nog niet gelezen dat het nu weer moeilijk is voor Frum... Ik hoop ook dat die zweer snel doorbreekt!

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:42

Waarschijnlijk weet je het al en helpt het niet voldoende, maar brandnetel, bleekselderij etc werken 'bloedzuiverend', ik heb er goede ervaringen mee bij paarden en geiten, maar je moet het wel dagelijks voeren (brandnetel kan uiteraard gedroogd).

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 20:19

Morgen komt de smid even kijken. Op dit moment weet ik niet hoe zielig ik hem moet vinden. Ik wilde hem nog een dekentje opdoen voor de nacht, maar hij peerde 'm mooi de stal uit (waar hij uit eigen beweging al in was gaan staan) en ging nog hard zat naar de wei. :+

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:42

Sterkte gewenst, ook met zijn streken :D . Hopelijk valt het deze keer mee. :(:)

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:47

Misschien heb je nu al zoveel ervaring met hoefzweren bij Frum, dat je het inmiddels veel sneller herkent, waardoor je ook eerder kan weken en heeft hij daardoor nu al weer praatjes? Ik denk dat je er toch wel blij mee kan zijn dat hij zich weer zo uit.

Hij blijft voor een rollercoaster zorgen voor je, iedere keer weer een grote schrik en het idee dat hij niet meer verder kan en toch knapt hij dan toch steeds weer op.
Nu duimen dat hij er snel vanaf is, sterkte hoor!

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 16:40

Er viel niets meer te ontdekken aan onregelmatigheid. Ik pakte hem uit de wei en keek even vreemd op. Smeden konden nu niets uitsnijden. De voet is nog wel warm aan de binnenkant.

Geluk bij een ongeluk: de smeden controleerden zijn voorvoet en merkten dat er een mini beginnend scheurtje zat. Er begon spanning op te komen en het zou elk moment kunnen afbrokkelen.

Nu konden ze het zelf weghalen en is niet de halve voet stuk. Ik vind het alsnog wel heftig en stond stijf van de spanning met wegsnijden, maar de smeden waren positief.

Afbeelding

Jullie zien dat ik niet zo van het toiletteren ben. :P

Er komt veel vuil in zo'n holte. Alle viezigheid is nu weg en ik moet het dagelijks ontsmetten en insmeren om het wat meer uit te laten harden.

swoeky

Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Veldhoven

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:08

Hoe is het nu?

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:59

Hoe gaat het nu met Frum en met jou?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 11:08


Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:09

Veulentje? Proficiat! Alles goed met Mama - kind en Oom Frum?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 11:19

Ik heb me behoorlijk zorgen gemaakt, omdat het veulen pas heel laat ging drinken. Veel later dan hoort. Toen hadden we al 2x de dierenarts gebeld. Gelukkig wel voldoende antistoffen!
Het drinken gaat ook steeds beter. Om het veulen wat te helpen, hebben we de merrie nog een keer gespoten om de melk extra te laten schieten. Veulen was zo klunzig en raakte vermoeid, dus we wilden dat ze met minimale inspanning veel binnen kreeg. Aan de merrie ligt het niet, die is non stop bezig geweest om het veulen te helpen en aan te sporen. Hoe moe ze zelf ook was. Dat is een geweldige moeder. Ontzettend lief en vreselijk zorgzaam.
Als mensen mogen we er allemaal bij, zolang het veulen niet overstuur raakt. Anders grijpt ze in. Richting Frum kreeg ze wel moordneigingen toen het veulen net was geboren, dus toen hebben we de tralies afgeschermd. Er bleef nog een klein stukje over aan de achterkant om doorheen te kijken. Frum kreeg een handdoek met geur van het veulen in zijn stal. Hij doet heel lief en lijkt te snappen dat er een veulen is geboren. Voor de rust van de merrie hebben we hem nog niet bij moeder en kind in de wei gehad. Alleen ernaast.

Ik heb alleen Frum als referentiekader en dat was zó zorgeloos, dat ik hier enorm aan moet wennen. Met Frum ging alles volgens het boekje en hij liep zelfs direct 24/7 buiten. Met dit veulen kan dat niet. Die staat nog veel op stal. Dit veulen is ook echt 100x pittiger (wat voor mijn gevoel dus helemaal niet strookt met het drinken). Frum was zeker voor een hengst echt een schatje. Wel speels, maar zachtaardig. Dit was al een troela toen ze van achter nog niet geboren was. :')


Afbeelding


Afbeelding

Voor Frum zou ik het fijn vinden als hij er snel bij kan, maar ik durf niet te zeggen hoe dat gaat verlopen.

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:22

Wat een mooi veulen en ook een prachtige merrie. Gefeliciteerd!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:21

Wat een leuk veulen, hopen dat het snel sterker wordt en goed gaat drinken! Fijn dat de antistoffen in elk geval in orde zijn.

En ik duim voor jullie dat Frum er snel bij kan en dat dat goed gaat. Eerst maar rustig zo wennen, Frum kent de merrie natuurlijk niet met veulen. De merrie zal tegenover Frum haar veulen best wel verdedigen en hij moet zeker geen tik van haar oplopen.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:51

Gefeliciteerd met de beeb!!! Mooi veulen. Mooie merrie ook.

Ha ha Frum is wel een beetje in een “rijke” conditie :+

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 08:49

Enorm. EN dat blijft zo, vrees ik. We willen van de week proberen om ze samen te zetten, maar dat durf ik alleen als ze een groot stuk hebben. Hij groeit he-le-maal dicht.

Dit veulen is meer terror dan Frum ooit is geweest, dus ik hoop dat de kleine een beetje met Frum kan spelen...