Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 104 van de 121 [ 3021 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107 ... 121  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

 
Profiel   

Lastig verhaal Tor. Ik vind het er ook niet uitzien alsof die jeuk heeft. Ziet er voor mij meer uit dat die even moet bedenken/uitvogelen hoe die nu het beste op kan staan. Gaat inderdaad niet helemaal vanzelf en mist inderdaad even wat coördinatie. Terwijl het moment van het echte opstaan weer vrij soepeltjes gaat. Maar als die het verder goed doet, zou dit voor mij niet zomaar een reden zijn om hem te laten inslapen.
Even aankijken hoe dit zich verder ontwikkeld, wellicht is het met paar dagen zo weer over/anders!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 14:04 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Ik denk eerder aan jeuk aan zijn buik waardoor hij gewoon lekker over zijn achterbenen gaat schuren.
Er zijn nog paarden die in een soort van zithouding met hun buik over de grond een tijdje schuren na het rollen.
Er zitten momenteel veel van die kleine vliegjes die graag rond de navel en aan de koker zitten.

Ik zie in elk geval geen paniek en het moment waarop hij opstaat, is er ook niks wat hem moeite lijkt te kosten.



Mijn eerste gedachte.
Het moment dat ie daadwerkelijk opstaat gaat zonder slag of stoot.

Ik denk ook dat hij gewoon even flink de buik aan het krabben was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:25 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Ik zie zijn voorbenen weggglijden en de bewegingen met hoofd/hals herken ik als een tic die hij ook laat zien bij de smid, als hij ernstig aan het bedenken is hoe dat moet met zijn voeten/lijf. Wel vind ik het gek dat het nooit tot een mislukte 'hups' komt. Hij is aan het glijden/stuntelen met zijn voorbenen óf hij staat in één keer op. Er zit niets tussen.


Dit is ook wat ik zie. Dat hij geen grip heeft om op te gaan staan. Ik zie niet een paard wat jeuk aan zijn buik heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:33 



 
Profiel   

Klinkt misschien raar maar zolang Frum er geen probleem mee heeft en totaal niet in paniek raakt moet jij dat misschien ook niet doen. Hij is gewoon anders dan anderen en het moment dat je hem moet laten gaan? Ik denk dat juist dat moment duidelijk word zodra het gebeurt en daar lijkt het nu absoluut nog niet op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:41 



 
Profiel   

Daar heb je op zich wel gelijk in. Hij heeft natuurlijk ook vaker moeizame periodes gehad. Maar hij heeft nu al zoveel extra tijd gekregen, dat ik me soms afvraag wanneer dit stopt. En of ik niet teveel wen aan zijn 'gekkigheid'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:43 



 
Profiel   

Kennelijk niet Lorette, anders had je hier deze vraag niet gesteld.

Heb je hem al eens rond navel / koker staan krabben (let op met loerende buren ;)..)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:48 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Daar heb je op zich wel gelijk in. Hij heeft natuurlijk ook vaker moeizame periodes gehad. Maar hij heeft nu al zoveel extra tijd gekregen, dat ik me soms afvraag wanneer dit stopt. En of ik niet teveel wen aan zijn 'gekkigheid'.

Hoezo extra tijd? Hij is happy, heeft geen besef van zijn spastische gedoe en is gewoon een paard met een baas die er in geloofde en dat maakt hij tot nu toe nog elke dag waar. Echt, zodra het moment er is zal je het herkennen want hij zit zo onder je huid en je kent hem zo goed, dat mis je niet. Is het confronterend? Jazeker , is het tijd om afscheid te nemen? In mijn ogen niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:48 



 
Profiel   

Ik zal voor de zekerheid de jeuk/kriebel nog even testen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:57 



 
Profiel   

De knutten zijn er weer volop dus die kunnen hem zo maar geprikt hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 16:00 



 
Profiel   

Ik denk dat jij de eerste bent die voelt wanneer Frum zijn tijd is gekomen en dat er dan voor jou geen enkele twijfel is. Je kent dit dier zo door en door. Jij hebt echt wel door wanneer zijn leven niet meer fijn genoeg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 16:09 



 
Profiel   

Ik zie nu voor me dat jij naar hem toe loopt, hem op zijn buik kriebelt en dat hij dan bijna dubbel klapt van de jeuk en zijn neusje bijna dubbel vouwt van het genieten :') Tenminste, dat hoop ik voor je :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 16:12 



 

Ik kan me goed voorstellen dat het confronterend is, want ik zie idd ook wel dat hij "iets" probeert, maar er niet helemaal uitkomt. Het kan zijn dat hij inderdaad probeert z'n buik te schuren, maar dat dat net niet lekker lukt, want op het moment dat hij echt in de benen wil komen, staat hij ook zo op. En wat anderen ook zeggen: hij is niet gestrest of in paniek. Ik zou het in ieder geval nog even aankijken of er iets verandert aan het gedrag, zowel in positieve als negatieve zin. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 16:25 



 
Profiel   

Ik denk ook niet dat het jeuk is, maar wellicht even kijken of ie schilfers onder z’n buik heeft.

Als ie zich er elke keer zo nog mee red binnen een paar minuten zou ik me er niet druk om maken. Als ie echt uitgeput raakt en niet meer op kan staan dan zou het voor mij een ander verhaal zijn.

Zou het gewoon in de gaten houden en vooral je gevoel volgen hier in. Ik zie absoluut geen ongelukkig paard met pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 16:47 



 
Profiel   

Kan het niet toevallig dat hij net wat niet lekker heeft zitten, een pijntje of werveltje scheef of iets, wat los staat van zn Ataxie? bv opgelopen met een uitglijder of verzin iets? Dat hij Ataxie heeft, wil niet zeggen dat het daar ook aan gerelateerd is (werd ik zelf op gewezen ivm Spondylose bij mn paard)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 17:05 



 
Profiel   

Dat zou inderdaad kunnen, maar daar voel of merk ik op geen enkele andere manier iets van. Ik zie niet echt een beperking in beweeglijkheid, wel een gebrek aan coördinatie om zijn voeten zo in het mulle zand te zetten dat hij zich omhoog kan duwen. Nu lijkt hij zijn benen zo te strekken dat ze alleen maar wegglijden. Het strekken van de benen of het daadwerkelijke opstaan lijkt niet pijnlijk te zijn. Onder het zadel voelt hij ook goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 18:53 



 
Profiel   

Maar dit was maar een kort moment.. Je zegt dat ie de vorige keer zeker een kwartier zo heeft gelegen. Dan kan ik me niet voorstellen dat het jeuk is helaas :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 18:57 



 
Profiel   

Nee joh! Gelukkig niet. Hij schuift steeds een stukje zijn voeten op om houvast te vinden (zo lijkt het voor mij) en had daarin al net zo'n stukje van een cirkel gemaakt als op het filmpje. Ik was bij de stallen en ze kwamen vanuit de wei door de paddock naar stal. Toen ik alleen Ploos zag, keek ik even waar Frum bleef. Hij was toen net bezig met opstaan en ik rende erheen om hem houvast te geven.


[ img ]

Dit is dan zijn eindproduct als rolplek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 19:39 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Nee joh! Gelukkig niet. Hij schuift steeds een stukje zijn voeten op om houvast te vinden (zo lijkt het voor mij) en had daarin al net zo'n stukje van een cirkel gemaakt als op het filmpje. Ik was bij de stallen en ze kwamen vanuit de wei door de paddock naar stal. Toen ik alleen Ploos zag, keek ik even waar Frum bleef. Hij was toen net bezig met opstaan en ik rende erheen om hem houvast te geven.


[ [url=m/3NiouE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is dan zijn eindproduct als rolplek.


Excuus ik heb kwart rondje te snel gelezen als kwartier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 19:42 



 
Profiel   

Ik vind het ook wel lastig. Ziet er aan ene kant uit als jeuk zoals mijne ook doet.
Maar toch ook weer niet helemaal, alhoewel dat ook kan doordat hij natuurlijk ook anders is dan andere haha.

Maar hij doet wat moeilijk. En ineens, zonder dat zijn voorbenen veranderen, staat hij zo op. Net of hij blokkeert in zijn hoofd, of zijn rug te vast houd ofzo..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 21:20 



 
Profiel   

Mijn jonge paard doet dat ook weleens. Lijkt ie omhoog te wippen, alsof het niet lukt. Hij heeft PSSM dus de eerste keer schrok ik me wezenloos. Bleek dus jeuk aan de buik :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 06:54 



 
Profiel   

Staat hij op ijzers voor?
Ik zie op je filmpje m.n een wat te zwaar paard wat vanuit een onhandige positie(achterhand er niet recht onder dus dat gewicht trekt hem terug) geen grip kan krijgen voor. Vrij logisch gezien zijn houding, evt ijzers en zijn gewicht.
Ik zou dit even aankijken en hem niet meer in het mulle zand laten rollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 07:04 



 
Profiel   

Ik zie een iets te groot gegraven gat waardoor zijn benen niet de juiste hoek kunnen vinden om tegendruk te krijgen, zijn benen kunnen die buiging/hoek niet maken. Beetje lastig uit te leggen.

De hoogte en stevigheid van de helling onder het midden van zijn onderbeen, zorgt ervoor dat hij zijn hoeven niet ver genoeg naar zijn lijf kan trekken. Beetje hetzelfde als je zelf in mul zand overeind getrokken wordt vanuit een zittende positie en je voeten glijden weg richting de persoon die trekt.

Zo lastig uit te leggen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 07:47 



 
Profiel   

Ik zou nog niet meteen wanhopen. Ik denk overigens niet dat het jeuk is.

Een beetje raar misschien, maar het ziet er voor mij herkenbaar uit en ik ben natuurlijk geen paard en lig niet in een zandpaddock. Maar ik heb twee kapotte enkels en beschadigde knieën en heupen. Als ik op een lage bank zit oid en wil opstaan, dan schommel ik ook heen en weer omdat mijn enkels en knieën mij niet makkelijk kunnen dragen; ik verplaats mijn gewicht door het schommelen zodat opstaan makkelijker gaat.

Overigens staat jouw Frummel uiteindelijk heel kalm op. Het kan zijn dat hij alleen maar denkt dat hij niet kan opstaan, of dat hij even ergens last van had door een verkeerd geplaatst achterbeen, of kramp.

Ik zou het even aankijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 08:43 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Staat hij op ijzers voor?
Ik zie op je filmpje m.n een wat te zwaar paard wat vanuit een onhandige positie(achterhand er niet recht onder dus dat gewicht trekt hem terug) geen grip kan krijgen voor. Vrij logisch gezien zijn houding, evt ijzers en zijn gewicht.
Ik zou dit even aankijken en hem niet meer in het mulle zand laten rollen.


Hij heeft altijd blote voeten. Ik vind het niet raar dat hij moeite heeft met grip krijgen in dat mulle zand. Hij ligt inderdaad ook net onhandig. Ik zou wellicht ook vreemd opstaan zo. Toch had hij dat eerder niet en zoals jullie weten is hij meestal te dik, dus deze conditie is voor hem niet vreemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 09:03 



 
Profiel   

Ik zou gewoon vasthouden aan je eigen gevoel. En niet teveel van anderen aannemen. Wij zien hem alleen op de filmpjes en foto's. En jij ziet hem elke dag meerdere keren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 09:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 104 van de 121 [ 3021 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107 ... 121  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen