[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:04

Wat doe je in de hoefzak? Vroeger een tip gehad van een oud boertje door de vloeistof die je er in doet, soda, Biotex groen, badedas of wat je maar wil, wat behanglijm mengen. Dat klotst het niet en het loopt er minder snel uit.

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 12:35

Iets van de dierenarts, maar er mocht ook soda in. Behanglijm? :P Kan dat wel met een open zweer?

Anoniem

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:37

Lijkt mij ook niet echt het beste idee :')

YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:52

_Lorette_ schreef:
Iets van de dierenarts, maar er mocht ook soda in. Behanglijm? :P Kan dat wel met een open zweer?


ja hoor, heel vaak gedaan

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:50

He bah nare update.
Toen mijn paard in een hoefzak stond voor een hoefzweer moest ik hem 1maal daags weken met groene biotex. Daar word de hoef zachter van en komt de zweer sneller mee door.

Wat ik toen deed was een emmer met lauw water en dan wat biotex in oplossen en die emmer 10 min laten staan met het been erin. En dan eruit halen en met watten afdichten in de hoefzak doen.

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 14:54

Frum was nu minimaal verdoofd, omdat hij niet uit de kramp was en de dierenarts er te weinig mee kon. Maar de hoefzak krijgen we alleen om zonder water. We konden hem later (in zes pogingen) vullen met water.

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:57

Oh je moet de hoefzak vullen? Maar dan klotst dat toch ook tegen hem aan met elke stap?

Ik moest die hoefzak juist droog houden destijds.

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 15:01

De zak zit onderin vol met watten, dus het is vooral zompig. Hij vindt het niet leuk, maar het gaat toch beter dan verwacht. Druppels op zijn been zijn erger.

Hevonen

Berichten: 5629
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:33

Goh, wat enorm vervelend. Heel veel sterkte!
Ik heb weleens een trailer gezien waarin paarden helemaal gecapitonneerd vervoerd werden, iets met opblaasbare kussens.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:05

Fijn dat de dierenarts geweest is! Nu maar hopen dat het dieper uitsnijden goed is gegaan en dat de zweer er nu straks uitkomt. En toch een hele lichte sedatie, mooi dat dat lukte hoor.
Ik dacht al eerder aan een hoefzak, maar ik was bang dar Frum daar helemaal niet tegen kon en dan nog spastischer zou worden omdat hij dat ding van zijn been af wilde hebben. Maar gelukkig lijkt dat mee te vallen.
Ik duim voor je dat het nu snel de goede kant op gaat hoor! Waarom wil je hem liever niet aan de metacam? Ook vanwege zijn evenwicht of heb je daar nog andere redenen voor?

Ik weet van een paard bij ons op stal, eigenaresse was op vakantie, ik verzorgde hem die tijd. De laatste avond voordat ze terugkwam stond hij ineens op drie benen, met rechtsachter stond hij op rust. Dew volgende ochtend, toen ze weer thuis was heb ik haar gebeld en haar gezegd dat ze beter vroeg naar stal kon gaan omdat haar paard er sinds gisteravond niet zo lekker bij stond met zijn rechterachterbeen. Ze dacht eerst dat het wel mee zou vallen, maar ik heb toch even aangedrongen. Toen ze kwam at hij niet, hij verroerde zich niet en hij hing met zijn gewicht tegen de zijwand van de box, met de gezonde kant zeg maar. Rechtsachter heel hoog opgetrokken naar zijn buik. Dierenarts erbij, waarschijnlijk een hoefzweer. Wat gesneden en ook 12 uur op en 12 uur af weken in een hoefzak. Hij kreeg buut, een lichte dosis. Paar dagen later, paard at wel wat, maar dan wel als hij zo kon blijven staan, viel enorm in vanwege de pijn die hij evengoed had. Hoefsmid erbij, dieper uitgesneden. Nog weer een paar dagen later een dierenarts van een andere praktijk en weer wat verder gesneden en zwaardere buut, dubbele dosis. Toen werd de heftige pijn iets minder en zette hij zijn been weer wat meer naar beneden. Uiteindelijk heeft het denk ik zo'n dag of 10 geduurd voordat de zweer eruit kwam, aan de buitenvoorkant van de kroonrand. Logisch wel dat hij dat been niet wilde neerzetten en dat hij er dus ook niet mee op rust wilde staan. Poeh, wat was die mager geworden in die 10 dagen tijd. Gelukkig heeft hij daarna geen hoefzweren meer gehad.

Mijn duimen draaien weer voor jullie hoor!!!

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 17:15

Ik heb hem nu aan de novacam. Die had ik al klaargezet. Maar dat hoefde niet van de dierenarts. Hij had het me niet voorgeschreven als ik het niet nog had staan. Er zit nog maar een klein restje in, dus veel meer dan twee dagen zit er niet in.

Dat was dan ook wel een heel akelige zweer! Frum eet gelukkig goed, maar hij heeft veel pijn en ik vind het, zeker i.c.m. het kramptrekken, zó akelig om te zien. :\ :(:) Arm paard.

De hoefzak zagen wij ook niet zitten, maar met lichte verdoving is het gelukt, zelfs het gieten van het water. Hij vindt mij nu niet meer lief. := Volgens mij is hij zo ontzettend moe van het constante kramptrekken, dat hij zich er nu sneller bij neerlegt. Hij zet zijn been nu vaak naast en achter de massa i.p.v. constant optrekken. Of hij staat op zijn teen.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:25

Oh, van de novacam dacht ik andersom. Dat de dierenarts het aanraadde, maar dat je het n[liever niet deed.
Je hebt wel grote kans hoor dat hij zo moe wordt van alles verkrampen dat hij nu wat toegeeflijker wordt ( met een lichte sedatie). Nu maar hopen dat je hem straks goed af kan doen en dan later weer goed om kan doen zonder sedatie. En fijn dat Frum wel blijft eten! Als hij nu ook af en toe op zijn teen staat, denk ik dat die zweer wat meer naar achter zit dan dat die bij dat andere paard zat. Hopen dat die er dan aan de onderkant uitkomt, die weg is vast kroten dan helemaal naar boven naar de kroonrand.

Ja, dat paard was echt heel zielig om te zien. Maar goed, het is een jaar of twee-drie geleden en hij is er nog steeds gelukkig. Paard wordt dit jaar 24.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:36

Wat sneu voor Frum, weet je de aanleiding voor de zweren, stalbedekking??

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 17:53

Hij heeft laatst los gelopen (alles stond open, ze kunnen alleen niet onze tuin in of de weg op) en hij is toen ietswat idioot over het betonpad heen en weer gaan rennen. Daar liggen soms wat steentjes. Meteen daarna had hij voor de zweer en zagen de smeden overal plekjes in zijn voeten. Dat doen we dus niet meer... maar het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben!

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:02

Ja als hij er dan gevoelig voor is kan het zo wel hup raak zijn natuurlijk. Ik ben blij dat het zoals het er uit ziet 'alleen maar' een zweer is, je moet er toch niet aan denken dat hij wat ernstigers heeft. Het weken met de luier om ging niet goed? wel fijn dat jullie de hoefzak omgekregen hebben. Arme Frum, heb het zelf nog nooit met mijn paarden gehad maar wel begrepen van anderen dat het erg pijnlijk kan zijn. Geef hem maar een dikke zoen op zijn Frummel neus en dat het maar snel door mag breken!

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 20:10

De dierenarts had liever de hoefzak, omdat we daar het water nog beter in zouden kunnen houden. Ik weet nog niet wat nou beter werkt...

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 22:49

Het was met sedatie gelukt om de hoefzak om te krijgen, maar ik kreeg hem dus niet meer af. Frum zit dan zo vast in de kramp dat ik niet meer bij de sluiting kan... Uiteindelijk kon hij ontspannen en lukte het wel. Ik had al bijna de hoefzak opengeknipt.

Had er een hard hoofd in, want hij stond nog niet best op stal, maar met stappen leek hij na een paar onwennige meters weer helemaal zuiver. *\o/* Ik hoop zo dat de ontsteking nu wél helemaal weggaat.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:09

Ik duim met je mee !!

Gulpje

Berichten: 8075
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:21

Ik ook! Arme Frum ;(

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:50

Wat een opluchting als hiermee het weer is opgelost. Ik hoop het voor je.
Het blijft iedere keer een uitdaging met je bijzondere Frum.

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 08:53

Arme Frum, arme jij.

Hopelijk gaat het snel weer over en kan hij weer gewoon Frummen

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 02:04

Hoe gaat het nu met Frum?

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 12:19

Hij is echt ontzettend fris nu. Helemaal blij en boevig. Zo fijn!

Hij heeft wel een flinke stap achteruit gedaan. Zijn hanentred is helaas in vrij ernstige mate terug. Sinds het ophalen uit de opfok is het nog niet zo erg geweest. Ik heb hem een paar dagen op supplementen gehad tegen verzuring en daar is hij behoorlijk van bijgekomen. Hij was zo ontzettend moe. Na een paar uur leuk buitenspelen stond hij in een hoekje te slapen, terwijl de rest stond te eten. Niets voor hem. Nu is dat niet meer aan de orde en vanavond klim ik er voor het eerst weer op. Ik hoop dat zijn hanentred uiteindelijk weer sporadisch zichtbaar is, maar ik durf er niet op te rekenen.

Melissaaxo
Berichten: 325
Geregistreerd: 24-04-14

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:48

Fijn om te horen dat het weer wat beter gaat met Frum! Succes vanavond :)

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:15

Is die zweer uiteindelijk nog doorgebroken? Want het laatste bericht was volgens mij dat je aan het weken was met die hoefzak en dat je die maar heel moeilijk zonder sedatie afkreeg.

Fijn om te horden dat hij zich dus duidelijk weer beter voelt, ik duim voor je dat de heftige hanetred over niet al te lange tijd verleden is. Succes vanavond, ik hoop dat het naar je zin gaat!