[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 20:37

Vuurwerk... Kan. Hij was vorige week donderdag onderweg naar les ook even bang, mogelijk door kruitdampen, maar toen verstijfde hij juist.

Jagers denk ik niet. We zitten daarvoor teveel in industrieel gebied.

Monique1963 schreef:
Wat zou er gebeuren als je hem een paar dagen helemaal op stal houdt?


Dat vindt hij waarschijnlijk niet heel leuk. Ik denk dat hij dan erg druk is het met ontgrendelen van zijn deur, hinniken en mogelijk schrapen in de stal. Kan wel zijn dat hij (net als onze kat bij slecht weer) meteen weer terug naar stal wil na het buiten zetten. :+ Ik houd hem liever niet op stal, omdat ik dat slecht vind voor zijn spieren en omdat zijn maatje Ploos dan ook de sjaak is (op stal of alleen buiten).

FriesWytske schreef:
Ben je al door de wei gelopen? Misschien ligt daar wel een dood dier of iets anders vlakbij, waardoor hij zo van streek is.


Dat moet ik nog doen. Ik was aan het werk en ik moest al om de haverklap naar Frum, dus had niet de rust om de wei te gaan inspecteren. Nu in het donker ben ik bang dat ik te weinig zie.

BigOne
Berichten: 38320
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:02

Tip, neem een hond mee de weide in. Die ruiken dode dieren meteen.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:28

Wat raar, je zou bijna in aardstralen gaan geloven. Kan er bijvoorbeeld een drone in de lucht zijn waar hij op reageert.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 21:41

Toevallig vloog er laatst een drone, maar toen stond hij op stal en waren we de merrie aan het longeren. Die was knettergek. Ik had alleen niet direct het idee dat het met de drone te maken had.

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:08

Wat naar Lorette dat hij dit gedrag vertoont. Kennelijk is er op de wei toch iets dat hem triggert. Gebeurt het gelijk na het buiten zetten of na verloop van tijd? Is het een idee ( als je de mogelijkheid en de tijd ervoor hebt) om ze dan voor een ( half) uur op stal te zetten en ze dan weer op de wei te zetten? Ergens doet het mij een beetje aan het gedrag van een kat denken. Binnen willen/buiten willen/ binnen willen/buiten willen enzovoorts.
Ik zou hem niet op stal laten staan, dan is hij vast ook niet tevreden als dat te lang gaat duren.
Ik hoop dat je toch achter de oorzaak komt en dat je daar wat aan kan doen! Sterkte ermee, het is natuurlijk heel naar als je hem zo gefrustreerd ziet doen!

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 23:13

Het vervelende is dat ik morgen niet thuis kan werken. Gelukkig kan mijn moeder me uit de brand helpen. Die mag er wel op een stoel bij gaan zitten. Ik probeerde steeds even naar de woonkamer te lopen, zodat ik het vanuit het raam kon zien, maar ik heb ook regelmatig overleg en ben dan zo een half uur tot een uur zoet... Hij leek weer rustig, maar het was toch weer mis aan het einde van de middag.

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:20

Misschien dan als het mogelijk is hem/ze toch eerder voor een uurtje naar stal halen en dan weer op de wei?

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 00:02

Afbeelding

Zo was hij vanmiddag. Weer nat en wit van schuim.

Nu met avondronde net als anders. Mest oké, temp oké, hartslag oké, eetlust oké, kriebel of ik schiet, etc.

senna21

Berichten: 11864
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:12

Wat een clown. Hij houdt jullie wel bezig. >;)
Hier in de regio wordt wel aardig wat vuurwerk afgestoken.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:52

Hier wordt ook vuurwerk afgestoken en mijn ene paard vind dat echt niet fijn in combinatie met de mis van de afgelopen dagen :n
Is het bij jullie toevallig ook mistig?

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:26

Het is vast al eens ter sprake gekomen, maar is het mogelijk om een camera te plaatsen die ook (beeld en geluid) kan opnemen? Dan zou je misschien kunnen ontdekken of er een oorzaak is voor zijn gedrag.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 11:13

Ik kreeg bericht dat hij alweer op stal staat. Hij kan het buiten echt niet vinden en blijft onrustig. Die onrust heeft hij nu overal. Van paddocks tot weides. Het is 2 hectare, dus een dood beest ergens zou hij nog uit de weg moeten kunnen gaan. Al kon mijn moeder zo niets geks vinden (ze zocht het ijzer van de merrie). Er was vanochtend geen vuurwerk en ook geen drone. De merrie is extra gevoelig sinds ze drachtig is, maar die merkt of ziet helemaal niks. En geloof mij, daarvan vallen de ogen er al uit als de kruiwagen op een andere plek staat. Lekker setje met Frum. :P

Heb ik dan na 10 jaar ineens een stalpaard? Hij is hier nota bene geboren. Loopt (op een jaar opfok na) al zijn hele leven in deze wei...

Een camera is altijd fijn, maar ik weet niet wat het nu toevoegt op onze eigen waarnemingen. Wellicht zie, hoor en ruik je meer dan de camera doet.

Gwenvd

Berichten: 1730
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:33

Jeetje wat gek dit! “Gelukkig” vind hij het op stal wel oké en is alles met hem dan ook oké.

Misschien is t met een paar dagen weer over. Zie je niks aan zijn ogen? En doet hij het meteen of pas na 10 minuten of iets.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 12:24

Hij blijft in de buurt van de uitgang, maar wordt pas na een tijdje onrustig.

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:55

Even een heel andere insteek, maar ik werk in een ziekenhuis op geriatrie. En bepaalde afwijkende waardes in het bloed kunnen verwardheid en angst uitlokken. Magnesium, calcium, zouten. Als je hem supplement bent gaan voeren is daarin misschien de balans verstoord? En aangezien het een extreem gevoelig paard is (ik heb er ooit ook zo 1 gehad, leukste paard ooit, maar zóveel zorgen).

Ik weet niet of het bij paarden ook zo werkt en of je supplementen bent gaan voeren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110726
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:56

Kan het zijn dat ie een flinke tik van stroom heeft gehad waardoor hij buiten nu met "eng" associeert?

rien10
Berichten: 14730
Geregistreerd: 01-06-10

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:01

Ik heb alleen de laatste pagina gelezen, dus wellicht is dit al naar voren gekomen. Maar, ik had een hond die ineens extreem ging reageren op geluid. Auto's die langsreden waren dood eng. Dit gedrag werd langzaamaan erger. Later bleek hij een hersen tumor te hebben. Zijn bovenkamer was volledig ontregeld.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 13:03

Cayenne schreef:
Kan het zijn dat ie een flinke tik van stroom heeft gehad waardoor hij buiten nu met "eng" associeert?


Hmm, ik snap het idee, maar dat denk ik niet. Op een deel staat niet eens stroom. Ik had graag gehad dat hij bang was voor de afrastering. Hij rent nu overal doorheen en hij weet ook dat alles wel knapt of dat hij het aan de kant kan beuken in zijn tankmodus. Precies zijn moeder...

rien10 schreef:
Ik heb alleen de laatste pagina gelezen, dus wellicht is dit al naar voren gekomen. Maar, ik had een hond die ineens extreem ging reageren op geluid. Auto's die langsreden waren dood eng. Dit gedrag werd langzaamaan erger. Later bleek hij een hersen tumor te hebben. Zijn bovenkamer was volledig ontregeld.


Een hersentumor of misschien een hersenbloeding zou ik bij hem aannemelijker vinden. Zo kan zijn ataxie ook zijn ontstaan. Alleen verwacht ik dan eigenlijk ook dat hij slechter is op stal.

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:06

verveelt hij zich misschien gewoon? als de merrie niet meedoet, gaat hij wellicht zichzelf (overdreven) bezighouden...
er is op dit moment wellicht niet echt veel leuks aan de wei, en als het hooi op stal op dit moment lekkerder is dan het gras.....
bovendien dwingt hij met zijn gekke acties aandacht af van jou en daar wordt hij volgens mij zowieso blij van....

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 13:10

Zo voelt het voor mij niet. Zonder echte aanleiding gaat hij niet dwars door de omheining + barricade (laatst wel door 2 draden heen, waarvan de bovenste heel bleef, maar dat was niet extra gebarricadeerd). Het voelt voor hem als absolute noodzaak om dat te doen. Hij trekt net zo'n gezicht als buiten in het bos als ik weer eens een poging doe tot een rit/uitje en hij alleen maar denkt: 'dit is niet leuk, ik wil naar huuuuiiisssss'.

Hij is inmiddels wel zo oud dat het hele speelse eraf is. Is hij wel fris of blij, dan rent hij heel de wei door en bokt hij veel. Nu rent hij rechte lijnen langs de omheining met 'weigeringen' waar hij overweegt om erdoor te gaan. Heel neurotisch.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 27-11-20 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:11

_Lorette_ schreef:
Een camera is altijd fijn, maar ik weet niet wat het nu toevoegt op onze eigen waarnemingen. Wellicht zie, hoor en ruik je meer dan de camera doet.


Absoluut, maar misschien is er iets wat hem triggert. Het lijkt me bijna onmogelijk om, zelfs als je hem de hele dag in de gaten houdt, steeds het exacte moment te ontdekken waarop het mis gaat. Vandaar de camera, dan kun je terugkijken en luisteren of er iets gebeurt.

rien10
Berichten: 14730
Geregistreerd: 01-06-10

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:13

Een hond, een vos, een wolf? Is dat een mogelijkheid?

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 13:17

Die waren er gisteren en vandaag niet. We wonen tussen 2x industrieterrein, 2x snelweg en een spoorlijn, aan een rustige weg voor bestemmingsverkeer waar alleen de bekende honden van de buren komen. Niet de plek voor vossen, wolven of loslopende honden... :n Daarnaast blijft het vreemd dat de drachtige merrie wel helemaal op haar gemak is.

rien10
Berichten: 14730
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:22

Industrieterrein, snelweg en spoorlijn zeg je. Kan het zijn dat hij last heeft van laagfrequentgeluid?
Je merrie heeft geen last, maar ja, het ene dier is het andere niet.
Sommige mensen hebben ook last van dingen waar ik geen last van heb.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 13:24

Uhm, dat kan ik zo niet uitsluiten of bevestigen. Alleen zou dat dan in 10 jaar voor het eerst voor moeten komen (of nog veel langer als je rekent vanaf het eerste moment dat er paarden stonden) én hij zou dat dan in zijn buitenstal ook moeten horen.