[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amytj

Berichten: 1137
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Breda

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:39

Wat vreselijk!
Heel veel sterkte toegewenst! :(:)

AlaskaTorrie
Berichten: 304
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:52

Niet Frummeltje... Heb al die tijd zo gelachen om hem, ik zie je nog staan met de frummelvanger.... Arme Frumpje... Sterkte!

simsco1998
Berichten: 83
Geregistreerd: 16-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:55

Doe niets overhaast en volg je gevoel. Bij mij op de manege is ook een paard ataxtisch..en dat leek helemaal niet best. Met veel geduld en geluk is hij inmiddels Z1 + wp. En..hij loopt goed!!

Chellebel21

Berichten: 97
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: Bennekom

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:00

Geef je lieverd nog even de tijd !!
Mijn jaarling veulen vond ik vlak voor pasen ook zo in het weiland.
Kon geen rechte lijn meer lopen en als hij zich om wilde draaien viel hij
zelfs om. Na een week was er al verbetering te zien. Hij was weer wat
levendiger en stapte al ietsje beter. Nu bijna 2 maanden verder, draaft en
gallopeerd hij weer vrolijk door de wei. Hij trekt nog wel met zijn rechter
achterbeen maar hij gaat goed vooruit!

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 23:25

Ik heb zo vreselijk gehuild. En nog steeds. Frum is mijn droompaard. Ging ongelooflijk braaf de trailer in, langs de weg, kon met hem in de hand rustig de doorgangen in het draad open maken, hij is lief met de paarden, super knuffelig en enorm mak op zijn lijf. Hij is nog 100x geweldiger dan zijn lieve moeder.

Zijn moeder is helemaal blij met hem. Ik ken haar ook al heel lang en ze heeft nog nooit zo op een paard gereageerd. Ik weet dat ik ze geen menselijke emoties kan toekennen en ze zal ook echt niet denken "he, mijn zoon!", maar hij komt haar wel bekend/vertrouwd voor. Het was een verterend moment. :+:

Bammes, die altijd stapelgek op hem was als veulen, moet een beetje aan hem wennen. Hij vindt het niet zo leuk dat zijn merrie minder oog voor hem heeft nu Frum erbij is.

Morgen heb ik eventueel wat filmpjes, waarop de ataxie te zien is. (18 mei kreeg ik het niet eens op de film, zo weinig was er van te zien.)

Wuppi schreef:
Hoe weet je dat het een progressieve vorm is? Soms kunnen atactische paarden toch ook stabiliseren of verbeteren?


Dat klopt. Helaas is Frum al behoorlijk slechter geworden in nog geen 2 weken. Ik ben me net rot geschrokken, zoveel erger is het al. Verder is heel het verhaal van de dierenarts niet goed blijven hangen, dus ik durf het niet eens echt na te vertellen.

Raggel schreef:
Wat verschrikkelijk zeg, heel veel sterkte. Hebben jullie enig idee hoe hij aan deze verschrikkelijke ziekte is gekomen?


Helaas niet. Een half jaar geleden heeft hij een krampbeen gekregen. Sinds kort is hij kramperig aan beide achterbenen, is een hanetred geworden en zeer recent zijn zijn voorbenen daar bijgekomen.

Marise01 schreef:
Wil je niet nog een veulen fokken met je merrie? Dat je misschien toch een opvolger voor de dressuur kan zoeken?


Weet niet of ik dat nog durf... Geen garantie dat het veulen de 3 jaar wel haalt en dan loop ik ook het risico dat ik mijn merrie verlies.

Allemaal heel erg bedankt voor het medeleven. :)
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 31-05-12 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:32

Ah nee toch, wat een pech! Ik weet nog goed de topics met veulenfoto's inderdaad en mijn What's Up die het opnam tegen jouw Frummel... Sterkte!

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:32

Och meid! :(:)

Wat een ontzettend verdrietig verhaal!!!

Sterkte en geniet nog ff van je mooie Frum!!!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:33

Vreselijk voor je Lorette... Echt geen woorden voor, hij is zo gaaf..

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:37

Arme Frummel! Heb met veel plezier zijn topics gelezen, hopelijk zullen er nog een paar volgen.

kimmert

Berichten: 632
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Nijbroek

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 06:53

Ik hoorde het verhaal gister avond van mn stal genoot Marion. Ik wist dat ze jou bedoelde omdat ik frummel een super leuk dier vind. Heel veel sterkte.

Renee1990
Berichten: 903
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:14

Heel erg veel sterkte!
Geniet nog samen van de mooie tijd

Hoppje

Berichten: 756
Geregistreerd: 26-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:43

Echt verschrikkelijk Tor!! Heel veel sterkte komende periode en hopelijk mogen jullie nog even van elkaar genieten :(:)

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:45

vind heel erg voor je ! Zeker omdat dit je droompaardje was... Is het een erfelijk iets ? En hoe moeilijk t ook is natuurlijk na dit paardje,wie weet gaat het volgende veulen wel goed? En heb je toch een deel van frum en je merrie en word dat misschien ook wel zo superbeestje?

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 08:50

Ik ga er vanuit van niet. Er is in de hele familie niets bekend van ataxie, krampbenen of wat dan ook. Daarnaast is Frum anderhalf jaar helemaal perfect geweest.

Ik denk niet dat er ooit nog zo'n geweldig veulen uit kan komen als Frum.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:52

Wat een vreselijk nieuws zeg..... -O-
Ik ben geen actieve bokker maar kon me Frummel goed herinneren, zo'n mooi veulen, lekker expressief.
heel veel sterkte met de moeilijke tijd die komen gaat. Ik duim toch nog even voor een 'divine intervention'....

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:53

Wat een naar verhaal meid, heel veel sterkte de komende tijd! :(:)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:55

Weet je zeker dat het de progressieve vorm is? Want hij is twee jaar en dat is dé leeftijd voor Wobbler. Dat heeft te maken met groeispurts waardoor er zenuwen bekneld raken.

Zeker omdat je zegt dat hij net geruind is zou het imo goed kunnen dat hij in zo'n groeispurt zit.

Veel sterkte in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door LindyH op 31-05-12 09:17, in het totaal 2 keer bewerkt

doebidon
Berichten: 429
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:57

He jakkes jakkes jakkes!
Stoere knappe leuke frummel........
Sterkte de komende tijd en geniet nog maar heerlijk van je knul.

Edit: ooh ik hoop het is wat hierboven beschreven wordt, en niet ataxie
Laatst bijgewerkt door doebidon op 31-05-12 08:59, in het totaal 2 keer bewerkt

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:58

Verdorie, Niet Frummel! |(
Mijn favoriete bokt veulen van toen.

Heel veel sterkte toegewenst.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 09:00

Hij is in een jaar tijd niet/nauwelijks gegroeid. Hij is net zo groot als toen ik hem wegbracht, net een fractie groter dan mijn D-pony was (1.48 m). En hij is ook nog eens super in verhouding, niet overbouwd. Ik had meer hoop gehad als hij een enorme slungel was...

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:02

Oh nee, arme frummel! Heb jullie toen zo gevolgd vanwege je leuke schrijfstijl en dat ik in hetzelfde schuitje zat met mijn Mac... Sterkte!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:07

_Lorette_ schreef:
Hij is in een jaar tijd niet/nauwelijks gegroeid. Hij is net zo groot als toen ik hem wegbracht, net een fractie groter dan mijn D-pony was (1.48 m). En hij is ook nog eens super in verhouding, niet overbouwd. Ik had meer hoop gehad als hij een enorme slungel was...

Het hoeft niet te maken te hebben met groeien in de hoogte, maar met het groeien van de wervels, waardoor die tijdelijk een rare vorm hebben.

Citaat:
4-De spinale ataxie
Spinale ataxie is de meest geziene vorm van ataxie en is ook wel bekend als het Wobbler syndroom. Het Wobbler syndroom vindt zijn oorsprong in een probleem aan de halswervels. In de aflevering over de wervelkolom is al besproken dat het ruggenmerg van het paard door een holte in de wervels loopt, die samen het wervel kanaal vormen. Bij een wobbler ontstaat er overmatige druk op het ruggenmerg. In de meeste gevallen wordt deze overmatige druk veroorzaakt doordat het dier te snel groeit en er teveel bot aanmaak is rond de groeischijven van de wervels, hetgeen leidt tot druk op het ruggenmerg. Daarnaast ontstaan er afwijkingen aan de gewrichten tussen de verschillende wervels waardoor de wervels een abnormale stand ten opzichte van elkaar aannemen en zo druk op het ruggenmerg veroorzaken. In een enkel geval kan een ongeluk ook aanleiding geven tot beschadiging van de halswervels en leiden tot spinale ataxie

Als het een groeistoornis van het bot betreft zie je de eerste symptomen van het Wobbler syndroom bij een- en tweejarige dieren. Deze paarden lopen 'dronken' in het land, of nog erger kunnen niet meer opstaan. In de regel beginnen de problemen bij deze paarden aan de achterhand. Dit komt omdat de zenuwbanen die de motoriek van de achterbenen aan sturen de onderste banen in het ruggenmerg zijn. Dit is juist de plek waar het eerst teveel druk ontstaat. Wanneer het probleem zich uitbreidt dan krijgt het dier ook problemen aan de voorhand . Grotere problemen aan de voor- dan achterbenen worden wel waargenomen als het probleem zijn oorsprong tussen de zesde en zevende halswervel kent Het Wobbler syndroom komt vaker (ongeveer driemaal) bij mannelijke- dan vrouwelijke dieren voor.


bron: http://paarden.dapbodegraven.nl/ataxie.html

DaphneR93
Berichten: 823
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:07

Ahhh nee frummeltje, het is zo'n lekker dier met een fantastisch karakter. Ik heb hier geen verstand van kan alleen maar duimen voor je dat uitzonderingen de regel bevestigen en hij toch nog lang in gezondheid bij je kan blijven.

Anouk_M

Berichten: 1199
Geregistreerd: 16-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:12

Wat erg! Hoop echt voor je dat het allemaal mee gaat vallen.. Zou hem zeker nog even de tijd geven, hopelijk verbeterd het nu hij weer thuis is. Veel sterkte!

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:17

Jeetje Lorette wat een vervelend nieuws. Ik wil je heel veel sterkte wensen de komende periode en hoop dat je nog even van hem kan genieten.