[VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 18:33

Even een korte update, er is namelijk niet zo veel gebeurd.
Jara is nog een aantal keer aan de hand mee geweest naar het strand en we wandelen heel wat af in en rond het natuurgebied. Jara en Pippa hebben de afgelopen weken super veel buiten gestaan, dus ze worden al lekker wollig. Mijn vriend is niet meer op Jara gestapt, omdat het er eigenlijk niet echt meer van is gekomen. Buiten oefenen we met netjes naast obstakels stil staan en dat doet ze heel goed.

Gisteren is ze voor het eerst sinds tijden weer gelongeerd en ze liep weer super. Heerlijk lang, laag en soepel door haar lijf. Mijn vriend krijgt de laatst tijd steeds meer opmerkingen over Jara: Wat haar afstamming is, leeftijd etc. Ze is echt een heel erg aansprekend en vooral ook lief paard. Pippa valt ernaast helemaal in het niets :') Maar goed ook, Pippa vind dat geaai maar niets en Jara geniet er juist heel erg van :D

Kortom: Jara is gewoon lekker paard en het rijden loopt nog niet zo storm :') We lekker bezig met van alles en eigenlijk niks :)

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 15:40

En daar is Jara weer!
We hebben de laatste maanden erg veel kilometers buiten gewandeld, alleen & samen met Pippa, in het natuurgebied, over de weg en op het strand, overdag en in het pikkedonker, met weinig wind en met windkracht 8... Dat doet ze allemaal heel erg goed. Ze loopt eigenlijk altijd voorop en is nieuwsgierig en stoer, al is er soms natuurlijk nog wel eens iets spannend, maar de laatste keer dat ze echt schrok van iets is alweer maanden geleden.
De laatste maand hebben we het werken in de bak ook weer wat meer opgepakt en de afgelopen twee weken zijn we een aantal keer opgestapt wat zonder problemen is gegaan. Ik heb het de eerste twee keer gedaan, omdat ik de beweging goed ken (inmiddels heel wat jaren "rijervaring"). Jara was eerst wat draaierig, maar op een gegeven moment stond ze goed stil en leek ze echt te kijken van: "nou, ga je er nog op?" Dus toen opgestapt en ze was echt ontzettend braaf en relaxed. Mijn vriend had haar aan het touwtje en toen ze na 2 rondjes ging smikkelen zijn we gestopt. De tweede keer eigenlijk precies hetzelfde. Jara reageerde heel braaf met opstappen en de tweede keer heb ik het ook wat meer contact gemaakt met haar lichaam zodat ze dat kent. Dat vindt ze echt geen probleem, alleen het omhoog komen lijkt ze nog moeilijk te vinden, maar dat doet ze ook heel goed.
De derde keer is mijn vriend erop gegaan en ook dat ging prima. Inmiddels hebben we in de laatste twee weken 5 of 6 keer op haar gezeten en steeds een klein stapje extra gedaan. Inmiddels loopt ze heel relaxed braaf los door de bak, alleen is het stuur en voorwaarts op commando nog niet helemaal bevestigd. We willen nu eerst voorwaarts bevestigen en dan het sturen, voordat we andere dingen gaan doen. Ho kent ze wel echt heel goed :P Gisteren was ze lekker aan het stappen onder het zadel in de bak en toen zei mijn vriend plotseling "ho", ze stond echt in een keer stil :+
Verder is ze met rijden heel rustig. Laatst reden we voor het eerst met andere paarden in de bak en toen zei iemand "O, was ze eigenlijk nog heel groen, ik dacht dat jullie al heel lang met haar reden. Ze doet het zo braaf!" Madam liep ook heerlijk relaxed tussen de andere paarden door die aan het draven waren. Altijd leuk om te horen :)
We leggen met alles de nadruk op rust en ontspanning. We belonen ontzettend veel en daar groeit ze echt van. Het is een heerlijk paardje om mee aan de slag te gaan en ik voel me echt een trotse "moeder" als ze weer iets heel knaps doet hahaha.

Bij deze een filmpje van afgelopen keer
https://youtu.be/UKFi6fAq4tI

Hopelijk doet de link het nu. Let niet op mijn geklets :')

gerlindie

Berichten: 4644
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:04

Wat fijn dat het zo goed gaat!

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:28

Jaaaa eindelijk de update op bokt! Super zeg!

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:34

Oh wat een fijne update en wat een heerlijk,heerlijk, heerlijk filmpje!
Zo fijn dat dit paard bij jullie is terecht gekomen!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:29

Fijne update!

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 16:58

Nieuwe update! *\o/*
Mijn vriend heeft zijn schouder uit de kom gehad op tweede kerstdag met mountainbiken. Omdat dat een flinke tijd moet herstellen, ga ik de laatste tijd vaak alleen naar de paarden.
Gisteravond was ik weer alleen en ik had heel veel zin om wat met Jara te gaan doen (ze staat niet stil hoor, maar we doen het wel weer wat rustiger aan). Dus ik heb haar opgezadeld en meegenomen naar de bak. Ik was dus voor het eerst alleen, zonder hulp in de bak met rijden. Ik had me voorgenomen dat als ze echt 100% goed voelde, ik erop zou stappen en anders niet. Ook zaten er een aantal dames in de kantine die net les hadden gehad, dus er was toezicht voor als er iets mis zou gaan.
Ik heb eerst wat voorbereidend werk gedaan: Voet naast de beugel, voet in de beugel. Als ze ging draaien, afwachten tot ze stilstond en als ze stilstond belonen en even naar haar koppie lopen om haar te aaien. Dat werkt erg goed voor haar: Ze gaat dan vaak even knabbelen op het bit en ze wordt zacht in haar uitdrukking. We willen ook dat ze ten alle tijde "aanwezig" is, omdat ze zich bij spanning snel afsluit.
Iedereen in de kantine zat inmiddels aan het raam geplakt, omdat iedereen wel weet dat Jara nog niet echt "bereden" is. Ze was ontzettend braaf en voelde heel goed, dus bij de vierde keer proberen ben ik er zonder problemen opgestapt. Nu het volgende punt: Stappen. Op het laatste filmpje dat ik hier heb geplaatst liep ze heel netjes los, maar dat was meer toeval dan echt kunnen :') Na een beetje "hop, stap, kom, *klak*klak* " en mijn benen aanleggen, deed ze niks :+ Jara vindt het namelijk eeeeerg lastig om zelf te gaan lopen. Normaal is er altijd iemand bij en dan loopt ze mee, maar ik was benieuwd wat ze zonder iemand erbij zou doen. Nou, niks dus := Zo hebben we een minuut of 10 denk ik, midden in de bak gestaan. Inmiddels zat er niemand meer aan het raam geplakt _O-
Op een gegeven moment zette ze een stapje: belonen, waarop ze stil ging staan. Prima. Nog een keer een stapje, belonen, stilstaan. Toen bedacht ze dat ze misschien toch wel kon lopen met iemand op de rug :)* Dus ze stapte richting de uitgang van de bak, waar ik haar kon overhalen op niet stil te gaan staan maar nog een paar pasjes te zetten. Ze liep wat verder en aarzelde nog even, maar met een "hop Jara *klak*klak*" liep ze nog een half rondje heel braaf door. Het kwartje was gevallen! Toen heb ik haar zelf stilgezet en ben afgestapt. :):)

Daarna hebben we nog lekker zonder tuig in de bak gespeeld :D Dat vindt ze altijd zo leuk en dan kan ze even haar energie kwijt :j Kortom: Een geslaagd avondje!

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:31

Super zeg! Dapper zo alleen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:54

Mooie update weer! Echt super om te lezen hoe jullie met haar werken, en haar zoveel tijd geven!

mala26

Berichten: 5005
Geregistreerd: 05-02-13

Re: [VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:52

Fijne update weer! Blijft mooi om te lezen hoe jullie/jij te werk met haar gaan en haar alle tijd geven.

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:21

Ik lees al mee over Jara sinds Ruitje het topic over haar opende. In dat topic heb ik nooit gereageerd. Toen jij dit vervolg topic opende, ben ik weer mee gaan lezen, erg leuk om jullie vorderingen op jullie en Jara's tempo te volgen.
Deze update trok me over de streep toch eens een reactie te typen; zo leuk dat het je maar mooi lukte in je eentje! Je beschrijving was wel beeldend hoor, ik zag het zo voor me: pomtiedom daar sta je dan. En dan met geduld en afwachten kreeg je wel resultaat; supertof! Volgende keer hoef je vast minder lang te 'paardzitten' en kun je eerder paardrijden :D

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 11:58

Atent schreef:
Super zeg! Dapper zo alleen.

En ik ben al zon held :') ze voelt echt zo onwijs vertrouwd aan, dat ik het wel aandurfde :) maar zonder mensen in de kantine had ik het voor de zekerheid nog niet gedaan.

Ik heb echt hardop gelachen toen ze zo mutsig midden in de bak bleef staan, hahaha :') het is zon heerlijk beestje!

Bedankt voor alle leuke en positieve reacties! We doen het allemaal rustig aan, dus ik was "bang" dat mensen ons misschien te traag zouden vinden. Maar het pakt allemaal goed uit voor Jara en ons :j
Wat een leuke reactie ook Miekje! En inderdaad wat je zegt: de volgende hopelijk meer paardrijden dan paardzitten. Maar met Jara weet je het nooit, die kan de volgende keer gewoon weer een kwartier stil blijven staan :') al leek het kwartje nu wel gevallen: ze kent de stemhulpen heel erg goed en ineens leek ze ohz te denken: "verrek! Ze zegt dat ik voorwaarts moet!" Hahaha

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 20:17

*\o/* Update!
Afgelopen zondag zijn we met een bevriende fotograaf naar het strand geweest en deze beelden kan ik jullie natuurlijk niet onthouden!

Jara!
Afbeelding

Ga je met een worteltje mee het water in?
Afbeelding

Netjes poseren kan ze ook
Afbeelding

Maar ook heel hard rennen!
Afbeelding

Mijn vriend gaat voor Jara op z'n knie (doet ie nooit voor mij :') )
Afbeelding

Is dit een "ja"? ^&+
Afbeelding

We hebben een tijdje problemen gehad met het opstappen voor het rijden, op een gegeven moment bleef ze maar draaien als je je voet in de beugel deed. Inmiddels met tips van ruitje besloten om haar flink achteruit te zetten als ze gaat draaien en de laatste paar keer ging het opstappen veel beter! Tot nu toe stappen we alleen nog maar in de bak, maar dat doet ze super goed. De volgende stap is draven, maar door wat weinig tijd (en een beetje zin :o ) zijn we daar nog niet aan toe gekomen. We zijn gewoon niet van die die-hard beleerders :P
Maar we maken wel veel plezier en ze komt niks te kort :D

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:40

Fijne update.
Ze krijgt iig wel de tijd. Hahaha. Fijn dat jullie ruitje nog om advies kunnen vragen.

shellyj
Berichten: 52
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:19

Wat heerlijk om deze goede updates van Jada te lezen zeg! Wow!
Ik ken Jada ook toen ze bij mij op stal stond. (De Tante, in het verhaal van Ruitje)
Dit is echt geweldig.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:15

Ben het vorige topic van jara tegen gekomen en helemaal doorgelezen en nu hier beland. Ik wil jullie graag gaan volgen om de ontwikkelingen van Jara te kunnen zien. Zie dat je helaas afscheid hebt moeten nemen van pippa. Wil je heel veel sterkte wensen met dit verlies.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 11:36

Bedankt voor jullie leuke reacties shellyj en sjanien.
Leuk dat je Jara ook persoonlijk kent shellyj :j Het is een schatje he, al is ze soms wat mutsig :+
Sjanien, bedankt. Het is nog steeds moeilijk dat Pippa er niet meer is, maar het was niet meer eerlijk om haar bij me te houden ;(

Nou, meteen maar een update erachteraan :P
Het opstappen gaat op het moment heel goed. Heel enkel zet ze eerst nog een stapje opzij, maar met een strenge "Hé!" staat ze direct weer stil. Jasper (mijn vriend) kan dat opstappen terwijl ik ervoor sta. Ze zoekt dan ook echt naar contact bij mij door met haar neusje even over m'n hand te kriebelen. De spanning is nog niet helemaal weg, maar ze is al wel relaxter.
Dan nu het rijden. Dat ging de ene keer oké en de andere keer heel goed, Jara vindt het moeilijk om dingen op een constant niveau te doen ;) Geeft niet, dat kenden we al wel. Op een gegeven moment is de knop om gegaan, helaas de verkeerde kant op :\ Als ze nu ergens van schrikt of te veel spanning krijgt, doet ze haar kop erop en rent heel hard recht op de bakrand af. Hier gaat ze op het laatste moment "zitten" als een paard in de slidingstop, om vervolgens met vier benen tegelijk met een flinke sprong opzij te springen. Dit is nu vier keer gelukt en tot nu toe kon ik het twee keer niet uitzitten en mijn vriend ook niet.
De laatste tijd heeft Jara over het algemeen veel meer spanning met rijden en is echt on edge op alles. Als er een paard verderop een raar geluid maakt, klapt ze eigenlijk al dicht. Ze kan niet meer los door de bak lopen zonder een begeleider in de buurt. Dan lijkt ze niet meer te weten wat ze moet doen en we durven haar ook niet zo aan te sporen dat ze gaat lopen (want: misschien schiet ze ervandoor en heeft ze nog meer stress), dus we hebben besloten haar ergens anders te laten doorrijden.

Het is echt duidelijk angst van haar kant wat haar overvalt en niet zomaar een flauwigheidje. We denken/weten dat het niet een kwestie van uitzitten is, maar de spanning moet eruit zodat ze er niet meer vandoor schiet. Overrompelen werkt niet (meer), daar krijgt ze alleen maar meer spanning van. We zouden weer helemaal opnieuw kunnen beginnen, maar we denken dat het verstandiger is om er iemand met een frisse blik naar te laten kijken. We hopen dat ze uiteindelijk plezier in het rijden kan hebben en er van kan genieten.

We hebben al contact met iemand opgenomen, maar zij is op het moment redelijk druk dus we wachten haar reactie af. Jara komt niets tekort, we lopen veel buiten, longeren haar en staat op de grote wei met vrienden.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:10

Edit:

Heb je ff een pb gestuurd.

Vind het zo dapper dat je door zet!

Uit eindelijk.... ook al duurt t nog vijf jaar, of 10. Het word wel weer beloond!

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: [VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 17:36

Bedankt maralyn :j erg fijn bericht!

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:28

Jammer dat ze weer eens soort terug val heeft. Wel goed van jullie om er een ervaren iemand bij te halen ipv zelf verder te proberen. Het is natuurlijk een paard met een geschiedenis die net even wat meer aandacht nodig heeft. En je kunt idd nog op genoeg andere vlakken met haar verder en zo een goede band opbouwen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:31

Balen dat ze een terugval heeft. Kan het te maken hebben met het feit dat pippa er niet meer is? Voor paarden kan dat namelijk ook veel impact hebben. Ze zal inderdaad opnieuw moeten leren omgaan met stresssituaties, zodat ze weet wat ze moet doen. Maar jullie kennende van de berichten komt ze vast terecht bij iemand met veel ervaring en rust en geduld om hierin te helpen :)

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: [VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 00:06

Bedankt voor je bericht darkadia :j

Nee, Pippa mist ze zeer waarschijnlijk niet. Pippa kon sinds oktober eigenlijk al niet meer goed met Jara mee komen en Jara heeft Pippa er soms ook flink van langs gegeven omdat Pippa gewoon te zwak was. Met wandelen vond Jara het wel oké, een paard mee, maar zodra ze ergens samen alleen waren delfde Pippa het onderspit. Jara heeft ook veel meer op de grote wei gestaan dan Pippa en daar vriendjes gemaakt, dus ze hadden zo weinig contact dat we dat niet vermoeden.

Het schrikken en wegrennen begon ook al iets daarvoor. Maar je hebt gelijk, ze moet om leren gaan met stress situaties :j maar die stap durven wij nu zelf helaas niet meer te zetten. Ik zal het nog even toelichten, dan is het voor jullie ook duidelijker waarom wij er nu zo in staan.
Ongeveer een week geleden stapte mijn vriend op Jara. We hebben een aantal voltes gestapt waarbij ik ernaast liep en Jara aan een touwtje vast had, maar zonder spanning. Op een gegeven moment kon mijn vriend haar wat sturen, zodat ze verder van mij afliep. Kort daarna was ze ook zo relaxed (koppie naar beneden, oortjes opzij) dat ik haar los heb geklikt. Zo hebben we een tijdje gewandeld waarbij er ook best wat ruimte tussen Jara en mij kon zijn zonder dat ze stopte. Ze wandelde echt relaxed rond, zo goed had ze het in tijden niet gedaan. Op een gegeven moment zei mijn vriend: "Ik ga eraf, ze heeft het zo super gedaan". En precies op dát moment struikelt Jara met haar linker voorbeen, verstijfd een fractie van een seconde en is weg. Vriend eraf, Jara draait zich wel direct weer om om naar hem toe te gaan, ze is niet meer volledig de weg kwijt voor de volgende 5 minuten.

Waar we nu dus mee zitten, het wordt zo onvoorspelbaar. Ze kán het ene moment relaxed zijn, maar ze kán ook het volgende moment aan de andere kant van de bak staan. Dat is het lastige. We hebben allebei niet die kunde om te blijven zitten en al zouden we dat doen, dan nog weten we niet of het helpt.

We hebben inderdaad iemand uitgezocht met naar ons idee veel rust en geduld, maar we willen er sowieso eerst een keer naartoe om elkaar te leren kennen. Het is redelijk bij ons in de buurt, zodat we Jara op kunnen zoeken en betrokken kunnen zijn en uiteindelijk ook begeleiding hebben als we er zelf op kunnen gaan :j

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:48

Zoals ik ook al tegen jullie zei vind ik het voor Jara gewoon zo vervelend dat ze zich zo voelt. Je vraagt je daardoor echt af wat ze heeft meegemaakt.

Ik had verwacht dat ze eigenlijk vooral stappen vooruit zou maken, geen enorme stappen achteruit zoals jullie beschrijven. Vind het ook zo zonde voor jullie want ik gun jullie ook een werkbaar paard.

Ben benieuwd hoe het verder verloopt :)

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:56

Hoe gaat het nu met Jara?

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 22:16

Leuk dat je het vraagt! Het gaat prima met Jara :D Jara is lekker bol van het vreten op het natuurgebied :P Ze heeft al een aantal maanden geen stal meer gezien, haha.
We wandelen naar het strand of doen wat andere rondjes en dat vindt ze allemaal leuk. We hebben verder geen pogingen tot rijden meer gedaan, dat willen we overlaten aan degene die haar gaat beleren.

Het plan is om haar begin november weg te brengen, maar het is nog een beetje geregel met een trailer (hebben we zelf niet) en wie, wanneer kan.

Afbeelding