Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 70 [ 1731 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 70  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

 
Profiel   

Na een lange zoektocht eindelijk iemand gevonden (ik noem haar L.) om mij te helpen en te begeleiden met het heroppakken van de vorig jaar zadelmak gemaakte merrie Khavanna van ruim 6 jaar.

We hadden vanmorgen vroeg afgesproken voor een eerste kennismaking. Meteen toen de auto het erf op kwam rijden en de jongedame uitstapte en mij een stevige, kordate handdruk gaf trof zij mij als sympathiek.
Leek me wel een type dat wist wat zij wilde, enthousiast maar toch met een bepaalde vastberaden kalmte over zich. Ook was zij niet groot, en vrij slank, ik zag meteen: die past evtl. ook op Khavanna, die maat D-pony heeft (zij heeft zelf ook a jaren een D-pony van nu 20 jaar).

Ik leidde haar wat rond, liet zien waar de spullen lagen, en daarna vertrokken we met alle poetsspullen, vliegendeken, Micklem hoofdstel, bakje "omkoopsnoepjes", en diverse halsters naar de weide waarin Khavanna met mijn 11 jarige ruin Bonte Jaopie haar tot nog toe werkeloze dagen doorbrengt.

Daar aangekomen eerst hooi neergelegd, zodat met name de doorgaans vrij opdringerig-jaloerse Jaopie uit de weg zou blijven. Die kwam met z'n grote lijf namelijk meteen al aangestierd. Het hooi voor Khavanna in de wei er naast, waar het vaste hek is, gelegd.
Ik deed Jaopie voor de zekerheid even een halster aan, zij deed dat bij Khavanna en ze nam meteen het initiatief de draden open te doen en de merrie naar de naastgelegen wei te dirigeren.
Ik bleef even achter om te voorkomen dat Jaopie er weer tussen ging komen.

Daarna heb ik het aan L. overgelaten om Khavanna uitgebreid te poetsen, vliegendeken op en af te doen, zodat ze elkaar wat konden leren kennen. Khavanna knabbelde wat aan haar hooi en haar ogen vielen zowat dicht.... dat zat wel goed, ik kon intussen wat vertellen over Khavvan haar achtergrond, en wat er tot nu toe mee ondernomen was, en hoe ik de begeleiding zo'n beetje voor me zag.

We zaten daarmee naar mijn indruk wel aardig op één lijn, uiteraard sta ik ook open voor de visie van een ander op dat vlak. Na een zeer uitgebreide poetsbeurt vroeg ik of L. zin had er nog wat meer mee te doen, dat had ze, ze stelde voor Khavanna mee te nemen het schouwpad (heel lang graspad naar voren naar de poetsplaats) eens mee op te nemen, omdat ik had verteld dat hier wel een pijnpuntje ligt.
Achterblijvende ruin Jaopie gaat dan steevast - hooi of geen hooi - enorm misbaar maken en rennen, heen en weer galopperen en brullen, de merrie wordt dan na twintig pas bloednerveus en onzeker, en wil dan terug.
Zij hield haar aan het halstertouw en had bakje snoepjes mee, ik liep er rechts achter naast. We kwamen tot driekwart van het pad toen Khavanna begon te stoppen, te blazen en duidelijk nerveus raakte. Enkele keren aanmoedigen, tot ze net weer even rustig meestapte, en omgedraaid voor ze haar onderhals er uit kon drukken. Zo'n allereerste keer met haar nieuwe "date" wilden we haar er nog niet gelijk "doordrukken", om het vertrouwen niet meteen al te schaden. Daarom hadden we ook geen zweepje of iets bij ons, raakt ze alleen maar van over de rooie.

Terugweg wilde Khavanna meteen in draf terughollen maar L. draaide steeds handig een rondje met haar zodat ze hanteerbaar in stap bleef.

Teruggezet in de wei nog even de prikpaaltjes verplaatst om strook gras bij te geven en terug met alle spullen naar poetsplaats en stal en de boel doorgesproken.

L. zag het wel zitten in en met Khavanna, en is er dus morgenochtend ook weer bij als ik Jaopie en zij Khavanna over het schouwpad naar voren moeten halen, want de hoefsmid komt.

En dan komt ze waarschijnlijk vrijdagochtend weer. Opzicht ten eerste is om de merrie in haar ééntje zonder problemen of paniek naar voren te kunnen halen om daar gepoetst te worden, als dat goed gaat gaan we voor in de bak beginnen met longeren.
Ik zag dat Khavanna vrij rustig was bij die meid, die overigens zelf ook de rust zelve bleef.

De match lijkt gevonden, de eerste aftasting is geweest, ik verheug me op een vruchtbare samenwerking, zodat ook met Khavanna het traject naar rijdbare pony weer kan worden voortgezet.

Vooralsnog behandelen we haar als een groentje, en beginnen dan ook vanaf punt 0, alles wat ze nog weet en kent is alleen maar meegenomen.
[ img ]


[ img ]



Laatst bijgewerkt door Neonlight op 09-09-15 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tag toegevoegd in titel

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-15 13:08 



 
Profiel   

Wat leuk! Ik heb het vorige topic in stilte gevolgd. Komt vast helemaal goed met Khav, als de eerste klik er is zegt dat genoeg.

Paarden zijn heel slim, ze moeten alleen getriggerd worden om die herinnering weer te krijgen: Ohja, zo moest dat, dat ken ik wel.


Waar staan Khav en Joapie eigenlijk? Ik kom bijna dagelijks langs Zuidlaarderveen maar heb ze tot op heden nog niet gespot. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-15 13:15 



 
Profiel   

Klinkt veelbelovend, veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-15 13:21 



 
Profiel   

@nontie: ze staan in de wei bij nr. 9, helemaal achteraan, je ziet ze niet zo makkelijk van de weg af, hahaha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-15 13:23 



 

Ik blijf dit zeker volgen.
Wat fijn dat je iemand hebt gevonden. Ergens blijf ik het zo jammer vinden dat jullie zo ver weg zitten. Die merrie....alleen al van jouw foto's en verhalen..... <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-15 13:28 



 
Profiel   

terpentijn schreef
@nontie: ze staan in de wei bij nr. 9, helemaal achteraan, je ziet ze niet zo makkelijk van de weg af, hahaha.


Vandaar dat ik ze nog niet gespot heb, zal als ik tijd heb eens beter kijken haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-15 13:30 



 
Profiel   

@nontie: niet verwarren met zwart-witte koeien zo vanuit de verte he, hahaha....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-15 13:35 



 
Profiel   

terpentijn schreef
@nontie: niet verwarren met zwart-witte koeien zo vanuit de verte he, hahaha....



Hahaha ssssst! :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-15 13:39 



 
Profiel   

Fijn dat je iemand hebt gevonden!
Succes en veel plezier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-15 13:46 



 
Profiel   

OPG --> PP

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-15 16:31 



 
Profiel   

Dat klinkt erg goed Constantijn en fijn dat er een klik is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-15 19:11 



 
Profiel   

Vanochtend tussen 08.00-08-15 afgesproken met L. Hoefsmid zou komen om 8.30.
Was benieuwd hoe L. zou omgaan met een nerveuze stuiterende Khavanna, vanwege meerennende paarden in een weiland waar we langs moesten (maar dat heb ik L. natuurlijk niet van tevoren verteld).
Ik ging met Jaopie voorop, die haal ik altijd aan hoofdstel plus hengstenketting uit z'n wei, de schat....
Jaopie gedroeg zich echter toppie voorbeeldig, sjokte met lage hals als een bejaarde mee.
Achter ons volgde L. met Khava, die langszij het paard en de (drukke!) pony idd. ook druk werd. Ze begon te stoppen, en te dralen, maar L. wist haar er vastberaden en kalm langs te krijgen.

Op het voorterrein van de poetsplaats stond nog een enorme witte tent op palen, overgebleven van het terras van onze jaarlijkse Oefenmarathon Mennen die we afgelopen zaterdag weer in het dorp hebben gehouden (www.de-mennerij.nl).

Dat was natuurlijk óók eng, maar achter Jaopie aan bereikten we de poetsplaats en kwam precies op dat moment de hoefsmid aanrijden.

Ik had hooi voor de paardenneuzen neergelegd, maar daar werd amper van geknabbeld , tsja, ze hadden gisteren in de wei al een verse strook gras er bij gekregen, die was nog niet "op" natuurlijk. Ze bleven netjes stilstaan bij het bekappen, L. haalde ter geruststelling een borsteltje over Khavanna heen.
Het ging allemaal prima en in alle rust.

Helaas moesten de paarden meteen weer teruggezet in de wei, want hoefsmid moest nog mee naar mijn huis om m'n twee Shetlanders ook te bekappen.
Op de terugweg begon Khava weer enorm de zenuwen te krijgen toen de pony langszij weer mee begon te dribbelen, ik maakte me voorop met Jaopie breed (niet zo moeilijk met Jaopie aan de hand, hahaha), en L. draaide weer enkele rondjes met Khava om te zorgen dat ze wel in de hand te houden was.
Toen ik even over m'n schouder keek zag ik een glimp van Khavanna haar eigengereidheid en eigen reacties AFZONDERLIJK van wat Jaopie deed (die was nou weer es doodbraaf en de rust zelve).
De rust van Jaopie had geen enkele invloed op haar onrust, ze liet hem ook gerust tientallen meters op haar uitlopen, ipv angstig op z'n hielen te blijven hangen. Ze reageerde meer op die drukke paarden dan op hém.
Die is echt rijp om aan het werk gezet te worden, dacht ik.
Als ze door haar angst voor allenigheid en door haar onzekerheid heen is, en het normaal vindt dat ze in haar eentje naar de poetsplaats gehaald wordt, kunnen we verder, en tzt. weer gaan longeren.
Ze heeft heel die Jaopie niet écht nodig, ze moet wennen aan het feit dat ze het zónder hem ook allemaal heel best aankan.

L. bleef onder alle omstandigheden kalm en in rapport met Khavanna. Geweldig om te zien hoe die twee meiden mekaar aan het begrijpen en vertrouwen zijn.

Next time haar weer alleen naar de poetsplaats (proberen te) halen. Dan zullen we meer aandringen, want ze moet niet denken dat ze er mee wegkomt als ze op 3/4 moeilijk gaat lopen doen. We nemen de ontwikkelingen bij de dag, maar gaan ook weer niks forceren, want aan een paniekmerrie heeft niemand iets. We willen elke volgende stap ook wel eerst bevéstigd zien in die merrie.

L. wil a.s. zondag ook graag eens komen kijken bij mijn les op Bonte Jaopie om daar een indruk van te krijgen.
Geen punt, natuurlijk. L. lijkt erg geinteresseerd en betrokken, en een goede invloed op Khava te hebben. Ze laat zich in elk geval niet onzeker maken of van de wijs brengen... zelf ben ik té onzeker dat ik een stomme fout maak in dit stadium. Maakt L. eventueel eens een "foutje" dan lachen we er gewoon om, ze lijkt een geweldige begeleidster voor de frisse merrie en voelt zich er duidelijk op haar gemak mee. Ze zei ook nog dat Khava haar hier en daar wel wat deed denken aan haar eigen D-pony merrie, alleen die merrie was nog heel wat graadjes lastiger... Kortom: gaat helemaal de goede kant op, wordt vervolgd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-15 12:53 



 
Profiel   

+:)+ Leuk zeg! Dat het maar een hele mooie samenwerking mag worden/zijn/blijven! Maar dat komt wel goed als ik het zo lees :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-15 12:58 



 
Profiel   

leuk leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-15 12:59 



 
Profiel   

Ja wat mij betreft is L. een blijvertje. Vind het ook beslist geen punt als zij op den duur (als Khava daar t.z.t. weer aan toe is) ook eens in het zadel kruipt. Hoewel ik haar zéker punt 1 ook zelf ga rijden.
Ik heb er erg veel plezier in op deze manier, een hoop ook dat we gezamenlijk Khava weer op de rit kunnen zetten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-15 13:02 



 
Profiel   

Wat heb je zelf ooit met Khava gedaan? Ik weet dat ze al uit logeren is geweest om beleerd te worden, maar als ik hetgeen je nu opschrijft lees komt ze me wel heel groen over. Uit de wei halen en meelopen zijn toch wel basis dingentjes. Je hebt haar toch al vanaf veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-15 21:23 



 
Profiel   

@jessix: nadat ze terug was van het zadelmak maken vorig jaar heb ik haar zelf een aantal keren in m'n eentje uit de wei gevist, en aan de overkant (weg oversteken) in de longeerpaddock van buurman gelongeerd en er ook zelf opgezeten (en 1 x er meteen afgekukeld doordat ze zich in stilstand uitschudde omdat ze bezweet was.... hahaha). Dat uit de wei halen en in haar eentje met mij mee naar de overkant ging toen probleemloos, de "ban" van het kleven aan Jaopie was toen wel doorbroken.
Dat is nu echter weer terug ontstaan doordat ik kort daarop de hele focus op de training en lessen met Jaopie legde en Khavanna een -inmiddels uit de hand gelopen - winterstop in ging.
Dat is erg jammer, maar dat zal niet zo'n heksentoer zijn denk ik, zodra ze "het weer weet" en zich realiseert dat ze het alleen ook wel af kan (met nou eens ALLE aandacht alleen voor haar).
Overigens behandelen we haar vooralsnog nu even wél als groentje, we merken dan wel hoe snel ze door de herhalingsstappen heen komt. We gaan pas naar een volgend punt als de voorafgaande opgave overtuigend bevestigd is.
Morgen komt L. weer dus dan plukken we Khava weer uit de wei en nemen haar mee naar de poetsplaats. Voor een lekker hapje en een poetsje, en weer terug, waarbij ze op de terugweg ook gewoon rustig moet leren lopen (dus niet terug naar Jaopie willen gaan "rennen").
Ik vermoed dat die plakkerij en de weghaalpaniek vrij snel over zullen zijn, en dan kunnen we met longeren beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-15 12:18 



 
Profiel   

Nou vanochtend kwam L. weer, en dit keer waren we voornemens Khavanna "come what may" het hele schouwpad af naar die poetsplaats te dirigeren.
Aangezien ik haar stop/draal gedrag de vorige keer had gezien had ik besloten dat ze dit keer in géén geval mocht stoppen met voorwaarts lopen, en ook de kans niet mocht krijgen zich om te draaien om naar de paarden en Jaopie terug te proberen te rennen. Dus knipte ik een lange leadlijn aan de rechterkant van haar halster vast en liep rechts iets terug mee, terwijl L. haar links voortleidde. Zo kon ik elke keer als Khava stopte met het einde van die lange lijn een veegje langs haar achterhand geven (voorzichtig, ze moest zich ook weer niet opgejeaagd voelen of vooruit 'springen"). Dit werkte zeer goed en voor ze het doorhad stond ze op de poetsplaats waar ze een uitgebreide poetsbeurt van L. en mij kreeg. Ook de spuitbussen anti-klit en body shine werden zonder enig probleem aangewend.
Er lag wat hooi dat ze ondertussen op kon knabbelen.
We hadden haar met twee langere lijnen buiten aan de dwarsbalk vastgezet, maar ze had totaal niet de neiging om te gaan steigeren, hangen of andere flauwekul.

Behalve dat ze schrok van de stalkatten (die natuurlijk uitgerekend net achter haar kont een ruzie wilden gaan uitvechten....) en de hond des huizes wel héél bedreigend vond (snurk!).

Voetjes uitgekrabd, massagehandschoen gebruikt, the whole works. Daarna zadeldek er op gesmeten maar ze knipte nog niet met een oog daarbij.

Na deze schoonheidsbehandeling op dezelfde wijze terug naar de wei, dit keer liep ik naast haar hoofd en niet schuin achter haar kont, waarbij we haar duidelijk maakten dat er rustig terug naar de andere paarden werd GESTAPT en niet gedraafd of gedribbeld. Begon ze wel aanstalten te maken hielden we meteen halt, zodat ze weer in stap rustig voorwaarts kon gaan.

Jaopie hinnikte haar al tegemoet, en met hooi in de wei sloten we de sessie voor vandaag af.
Jaopie moest wel even aan haar snuffelen na haar beauty-treatment, want ze rook behoorlijk naar spraygeurtjes.

Ze moet leren dat er uit gehaald worden iets LEUKS betekent, dus woensdag herhalen we dit weer, kan ik morgen Jaopie weer even rijden, en afhankelijk van haar gedrag overwegen we dan een stapje er bij te pakken (misschien naar de longeerbak aan de overkant, of zadel er op, we zien wel).

So far so good!


Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-09-15 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-15 12:14 



 
Profiel   

Klinkt super Constatijn, ben helemaal blij voor je :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-15 12:21 



 
Profiel   

Klinkt goed, terpentijn !

Wat een mooie meid is het ook. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-15 12:27 



 
Profiel   

Klinkt goed hoor, fijn dat je zo een fijn iemand gevonden hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-15 12:50 



 
Profiel   

Ja, 't is wel een elegante meid, zeker nu ze nog helemaal in d'r zomerhaar zit, en opgepoetst is: wel echte merrie-merrie (meisjesachtig dus), dat is in vergelijk met Jaopie voor mij wel even wennen, maar ze heeft gelukkig een enorm expressieve uitdrukking plus lichaamstaal, dus je ziet bij haar al snel iets aankomen. Jaopie kan opeens ogenschijnlijk uit het niets ontploffen, maar bij Khava zie je de tekenen al ver van te voren opbouwen. Ze is een beetje een open boek wat dat betreft.

Ik heb er reuze aardigheid in en verheug me op verdere voortgang en werken met haar. Longeren gaan we aan de kaptoom of aan de bovenste ring van haar Micklem hoofdstel doen.

Belangrijkste nu is vertrouwen kweken en de rust er in krijgen en houden. "t Is momenteel wel een hittepetit, maar dat is nogal normaal na een jaar zowat niks met haar gedaan te hebben behalve eens een borsteltje in de wei en de hoefsmid. Ze is erg nieuwsgierig naar nieuwe dingen (haalde meteen alle borstels en sponzen uit de poetskist, hahaha) en staat in het algemeen erg open voor ervaringen. Ze is niet zo'n gesloten, gereserveerd type als Bonte Jaopie, eigenlijk het tegenovergestelde. dat kunnen we natuurlijk heel mooi gebruiken in de verdere opleiding!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-15 12:59 



 
Profiel   

Leuk hoor! Succes en veel plezier :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-15 14:08 



 
Profiel   

Wat er met Khavanna aan de hand is weet ik niet, maar die verandert tóch nog fysiek blijkbaar... haar vliegendeken en regendeken (daterende van vorig jaar) blijkt ze dus om de borst heen niet meer te passen.
De rest van de deken(s) lijkt op een soepjurk, maar de borstsluitingen schieten te kort. Ze is overigens ook absoluut niet dik, integendeel, maar het lijkt alsof ze voor breder is geworden, ze is toch echt ruim 6 jaar (ja kan nogwel, dat weet ik) en bij nader inzien leek ze achter ook weer wat "hoger" te staan als bij de laatste genomen en geplaatste foto's. Nu dat wordt weer nieuw spul aanschaffen voor haar. Ze hoeft nog niet veel bijzonders in dit pril begonnen stadium, maar een nieuwe 0 grams regendeken moet er wel komen....

Ze zit nu dus vervelend tussen de maten in... D-pony met paarden billen en borst. Iemand ideetjes voor een merk dat wel de borstbreedte heeft maar niet meteen voor een maat Shire is? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-15 17:40 



 
Profiel   

Bucas!
Maar je kunt ook kijken voor een borstverbreder voor je huidige deken zodat je een nieuwe deken kunt aanschaffen als ze echt is uitgegroeid
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-15 18:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 70 [ 1731 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 70  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen