[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:14

Leuke combi, een zuur oud mannetje (nee, ik bedoel Jaopie!) en een jolige jonge meid. Kan je straks naar gelang je eigen gemoedstoestand of met de een of met de ander op pad. Of samen met L. een kwartet doen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 17:02

Hahaha! Maar het klópt wel, Jaopie en ik zijn best van die (soms zure) serieuze introverterige types, Khavanna helemaal niet, die komt zo luchthartig over. Ik heb haar ook nog nóóit sjaggie gezien, altijd even (over)enthousiast.

Jaopie wordt ook wel eens zuur van háár, als ze weer eens als een stuk buskruit door die wei vliegt en hem probeert uit te dagen.

Hij is helemaal niet zo speels, en als ik hooi kom brengen (zoals zojuist weer een hele berg) dan zie je hem denken: Wijf, ga eten, wat loop je nou te draaien (want Khava draait dan altijd nog wat extra rondjes en achtjes, dan stopt ze éérst bij het hek want dan moet ze eerst een begroetingsaai over haar bles, daarna gaat ze pas eten). Jaopie staat dan allang met z'n snufferd in het hooi. Wat hij ook ergerlijk vindt van Khava is, dat ze als ze dan gaat eten, eerst een hap van het hooi neemt, en vervolgens met haar neus de hele boel door elkaar gaat gooien zodat Jaopie de opgewoelde plukken in z'n smoel krijgt.
Dan trekt-ie ook weer zo'n platorig gezellig gezicht en kijkt haar dreigend aan.
Als ze dat opmerkt rent ze weer zo'n jolig bokrondje om dan weer terug bij het hooi te komen.

Hij heeft het nog wel voor het zeggen, maar hij moet er inmiddels wel moeite voor doen, want het lijkt of ze hem een beetje uitlacht... :(:) .(Doe ik stiekem ook wel als ik dat zie, hahaha).

Rocamor

Berichten: 10962
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:27

Terpentijn, het wordt tijd voor een foto geloof ik, van die zwart-wit-paarden van je ;) ("zuurpruim vs pestkop)

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:08

Haha Terpentijn, wat schrijf je dat lollig. :D
Khava lijkt mij echt zo'n heerlijk meisje. :)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 19:46

Ik word in tegenstelling tot Jaopie nogal vrolijk van Khava... vandaag bestond zij het om zodanig in het voorste stuk van de wei rond te gaan rodeoen, dat de modderkluiten Jaopie recht in het gezicht klatsten.
Hier kon hij zichtbaar niet om lachen, ik vond het zelfs een beetje sielugh, dus ben ik maar even de wei in gegaan om zijn linkeroog te ontdoen van een kwak modder... ach gut... dat is onze prins niet gewend, zo disrepectvol behandeld te worden door zo'n.. zo'n... zo'n MEID....

Ik heb maar eens even bij de heer en mevrouw Outdoor de benen afgevoeld om te zien of er al iets van narigheid of mok aan het ontstaan was, maar niets daarvan.

Nou is alleen maar het stuk wei bij hek en rond waterkuip een drabzooi, even verderop loopt de wei omhoog en staat er gewoon nog gras op. Dus ik maak me niet echt zorgen, elk jaar heb je dat hier in Drenthe met die veengrond. Het is ook wel bere-nat geweest de afgelopen tijd.

Jaopie staat inmiddels wel onder een 200 grams gevoerde hals deken, die was immers geschoren? Khava redt zich gierend van de lach en energie mákkelijk met haar 0 grams regendeken met hals.

Toen ik hooi ging brengen en even aan de benen wilde voelen mocht ik ook genieten van haar "gewoonte" om met haar neus de hooiplukken de lucht in te smijten. Nu kreeg ik er een in mijn nek (ik had een capuchon aan mijn jas, dus die bleef er mooi in hangen ook nog).

Ja hee, bedankt he, zei ik, kijkt ze me zo met die grote schitterend-stoute ogen aan.. is er iets? Ik noem dat bij haar altijd "sterretjes"ogen, net alsof er een extra schittering in zit. Zal de ondeugd wel zijn....Jaopie is momenteel een beetje humeurig (what else is new?), die moet nodig weer eens OHZ.
Aan grondwerk of NHS heeft-ie ook een pesthekel.Heeft zo'n hoofd van: moet dit? Waar slaat dit op, die onzin?
Khava vindt dat daarentegen weer gewéldig leuk (en is daarin ook buitengewoon opmerkzaam en gewillig, ze komt ook nooit in je ruimte, en probeert écht op te letten wat je bedoelt). Daar laat ze zelfs haar hooi voor liggen.
Jaopie?
De kijkt dat gestunt van ons aan en steekt zijn neus in het hooi met idee: daar verwaardig ik mij niet toe. dat dat wijf nou zo stom is om al het hooi en mij over te laten... de uitsloofster... (helemaal voorbij gaande aan het gegeven, dat zodra er een poetsbeurt is geweest en een zádel op meneer gaat, hij ineens een meter groeit en gaat lopen pronken dat het een aard heeft).
Aandacht is alles voor Jaopie... behalve als hij eet.

Khava is best een beetje stout, die trekt af en toe echt zo'n pretbek, zij doet ook niet zo zwaar op de hand, is een beetje speels.
Eigenlijk wel gelukkig dat Jaopie niet zo speels is, want een speelse Jaopie... nee, liever niet, dat gaat gewonden opleveren. Hij neemt de zaken nogal eh... serieus. Dat ben ik zelf ook (te veel) dus ik ben erg blij met de opgetogenheid van Khavanna.

Van Khava leer ik die luchthartigheid wel, te meer daar zij nooit of te nimmer tegen je aan zal botsen, ze is zeer opmerkzaam op lichaamstaal en dergelijke. Jaopie ook, maar die zet simpelweg z'n hele gewicht tégen je in als-ie z'n kop ergens niet naar heeft staan.

Lijkt het maar zo of begin ik Khavanna steeds leuker te vinden...?

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:49

Ik vind het een heerlijke dame! :D

pipo

Berichten: 8230
Geregistreerd: 25-03-11

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:27

Ik denk steeds meer dat Joapie en Gringo gewoon broers zijn. Zoals je hem beschrijft en wat ie doet .. kan echt zo familie zijn van mijn te grote bruinbonte eikel. :+
Khavanna daar in tegen is een heerlijk onbevangen ding!...hou het zo! Is moeilijker om het zo te houden dan te willen. Play time met je leuke gekke muts!!

haike
Berichten: 13526
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:25

Klinkt weer heerlijk!!

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:47

Heerlijk geschreven Terpentijn. :)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:35

Eindelijk wat beter weer vandaag. Als het nou dróóg blijft een paar dagen zakt overal dat water eens weg. En kunnen we weer wat verder bouwen aan de opleiding van Khavanna, behalve nu wat halfslachtig ge-NH/grondwerk/bonding in de wei (waar Jaopie dan ook in staat).

Zo'n natte bak vind ik niet zo'n ramp, maar wél met een nog redelijk groen onbesuisd paard zoals Khava .Die nog hele onverwachte uitschieters kan maken.
Met Khava bouw ik intussen wel een erg leuke persoonlijke band op, met dat gefrut in de wei. Ze vindt dat ook duidelijk erg leuk. Van Jaopie hebben we alleen géén last als ik eerst voor hem twee armen hooi neergooi , jammer genoeg wil Khava daar dan ook meteen induiken, maar met een partjes appel en wat biksjes in je zak laat ze het hooi voor wat het is en gaat met je mee verderop in de wei wat leuks doen.
Moet ik wel zorgen dat Jaopie niet ziet dat Khava af en toe een versnapering krijgt, anders kómt-ie me toch ineens verongelijkt aandaveren!
Met Jaopie doe ik momenteel niks sedert ik de "rechtricht"-lessen met hem heb beeindigd. Ik wil straks weer volkomen opnieuw en "fresh" met hem beginnen, als die hele "state of mind" van toendertijd er uit is, bij zowel Jaopie als mijzelf.
Ik kén Jaopie (en mijzelf), dus dat duurt wel even, voordat we die echte onbevangenheid weer hebben.
"Wij" (J. en ik) moeten daarvoor gewoon helemaal met rust gelaten worden, om de maniertjes, de modus en al het samenhangende achter ons te kunnen laten, weer tot onszelf te komen, en daarmee weer als voorheen in onderling vertrouwen tot elkaar te geraken. Soort "helingsproces"zeg maar.

Intussen bouw ik aan het onderlinge vertrouwen tussen Khavanna en mijzelf, wat op zich niet zo moeilijk is... zij kent mij al vanaf veulentijd, en is zelf een ontzettend open merrie.
Ze heeft wel een soort af en toe opspelende - hoe zal ik het zeggen - "weerspannigheid" in zich, dat af en toe naar boven komt. Dat stelt echter weinig voor tot nog toe. Ze is redelijk makkelijk over te halen, dus niet zo'n botkoppig type zoals Jaopie kan zijn, die als hij écht iets niet wil, meteen naar bot geweld ( er van door, je platwalsen, dreigen, intimideren etc.) grijpt. Khava is nogal voorzichtig in de omgang met mensen, die denkt echt nooit: Man ga opzij of ik wals je plat.
Bij haar moet je uiterst rustig en kalm zijn, want ze kan van een overdaad aan aanwijzingen of lichaamstaal nerveus worden.
Minder is méér bij haar, het is een gevoelig opmerkzaam typetje.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:06

Het lijkt me een ontzettend leuke uitdaging om 2 zulke verschillende paarden te hebben! 2 compleet verschillende karakters waar je heel veel van kan leren.

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:37

Inderdaad, helemaal leuk, twee van die heel verschillende paardenkarakters. Dat zorgt er voor dat je jezelf multidimensionaal ontwikkelt... en dat je flexibel genoeg bent/wordt om te schakelen tussen die twee.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 18:10

Sja, Khava is echt wel een lichtend sterretje, ik word altijd supervrolijk van haar. Dat IS ze ook dagelijks.
Nu met dat vreselijke baggerweer (bak, weiland, waar niet...?) en Jaopie op "niks"" (vakantie) staande, probeer ik elke dag wel even 5-10 minuten wat grondwerk te doen met haar, gewoon in de sopwei (kan ik niet te gek maken, want het is niet de bedoeling dat de hoger gelegen goede delen van de wei ook aan gort worden gelopen). Het loopt toch wel vaak uit op 15 minuten, omdat het zo leuk is.
Khavanna heeft van die grote, nieuwsgierige ogen die élk klein dingetje in zich opnemen. Daar moet ik goed bij opletten, te grote of grove bewegingen of ze raakt de kluts kwijt. Ze heeft een natuurlijke neiging om bij je te willen zijn en toenadering te willen zoeken. Dat doet ze zeer onbevangen, maar wel altijd heel mild en voorzichtig (waar Jaopie denkt: hee, en onbesuisd in daverende galop op je af komt stuiven, komt Khava altijd een stukje aandraven, even inhouden, weer een stukje, mag ik verder, nog een stukje.... ze wil je niet in je persoonlijke ruimte komen als je dat niet nadrukkelijk vraagt/haar uitnodigt).

Jaopie keek er vanmorgen weer zó laatdunkend naar, die heeft echt het idee van: Nou ja, wat een gdoe daar zeg, geef mij nou maar mijn sjieke poetsbeurt, mijn sjiekste dekje graag, mijn gouden zadel er op, mijn baas (of wat daarvoor doorgaat) erop, en dan zúllen we eens een staaltje show-gepats laten zien.... Ha! Die heeft wel wat verbeelding, die Jaopie. Khavanna heeft dat allemaal niet. Die heeft gewoon LOL, en genoeg aan zichzelf.
Heerlijk juffie!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 19:14

Gniffel! Khavanna heeft weer iets nieuws bedacht om Jaopie (al etend aan z'n hooi) mee te ergeren.

Als hij haar bij het hooi weg "dreigt"" hopst ze een rondje, gaat dan achter hem staan en gaat dan heel irritant met haar neus de staartflap van zijn deken omhoog lopen wippen (zoiets als hetzelfde als ze dus met haar neus in het hooibergje doet, zoals eerder beschreven).
Dat vindt Jaopie ergerlijk, vooral omdat ze dat rustig 10 x achter mekaar doet, dus dan stapt hij opzij (draait z'n kont weg) waarmee voor haar meteen de weg naar de hooiberg vrij is. Achteruit slaan naar haar doet-ie niet.
't is een slimme meid!

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:37

:')

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:51

_O-

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:22

Geweldig dit!

Zie het helemaal voor me, hoe ze dat, heel slim, doet: Jaopie op stang jagen. :D

Lekkere merrie hoor, die Khavanna. :j

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 20:50

MIJ is ze (tot nog toe, ik hou dus een slag om de arm!) nog niet te slim af.

Ik moet wel enorm opletten, want ze is in haar reacties werkelijk bliksemsnel... daar staat dan weer tegenover dat ze een zó open karakter (met bijbehorende gezichtsuitdrukking en lichaamstaal) heeft, dat je het bij haar gewoon wel ziet aankomen. Je moet goed naar haar kijken, dan zie je wat ze van plan gaat zijn. Bij Jaopie kun je kijken tot je een ons weegt, en daar zie je dan na jaren nog niks aan, die trekt gewoon een pokerface, en ontploft a la seconde.
Dat heb ik na vele Jaopie-jaren ook nog niet altijd (op tijd) door....daarom noem ik hem wel eens onberekenbaar.
Dat is hij waarschijnlijk niet, maar hij weet zijn grillen goed naar buiten toe te verbergen onder zijn koudbloedig uiterlijk. Het is ook niet zo'n makkelijk paard om IN te kijken, hij is erg in zichzelf gekeerd. Hij komt pas echt uit die schulp als hij denkt dat hij iets moet voorstellen, laten zien, doen, of wat dan ook waar hij zichzelf in zijn hele kracht en macht kan laten zien. Dat is dus: eerst een mooie poetsbeurt, zadel er op en dan iets SAMEN doen. Hij is erg trots en zelfbewust (voor zover je dat kunt zeggen van een paard), en hij groeit een meter OHZ.
Khavanna is vollédig anders.
Khavanna verbergt niks en kán ook niks verbergen. Die is zich amper bewust van haar eigen lijf.
Die doet maar wat, om je vervolgens aan te kijken met grote stralende merrie-ogen zo van: Nou, hoe deed ik dát leuk he? Nou weer een spelletje?
Jaopie wil alles maar al te graag doen, té goed doen, en raakt daardoor wel eens zijn spontaniteit kwijt (of, als het naar zijn idee te verwarrend wordt, wordt simpelweg boos).

Jaopie lijkt geloof ik een beetje op mij.....

Khavanna komt van een andere planeet. Die maakt van alles haar eigen feestje.... Daar kunnen we (Jaopie en ikkus) nog wat van leren in dat opzicht!!


Khavanna:


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 08-12-15 21:08, in het totaal 2 keer bewerkt

MartieJarig

Berichten: 2395
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:03

Wat straalt die toch een levenslust uit, heerlijk!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 21:14

Ja 't is een eh..laten we zeggen sprankelende meid. Maar ook LIEF, ze bedoelt het nooit verkeerd in haar wilderige gesprankel.

Ik heb er even aan moeten wennen (ben aan dat low-tone intense gemor van Jaopie gewend) maar ik vind haar inmiddels gewéldig.
Van haar word je altijd vrolijk, wát ze ook doet, want ze heeft zelf altijd zo'n pretkop, alsof iedere dag een feestje is, wat het in haar beleving waarschijnlijk ook is.

Mijn twee paarden lijken eigenlijk een beetje op mijn twee Dobermanns:
ik heb een reu, Damon van bijna 11 (een serieuze trotse senior) en een dolle teef van 5 jaar, Crazy Calla die denkt dat ze 2 is.


Damon:

Afbeelding


Jaopie:


Afbeelding


Calla:


Afbeelding


Khavanna:

Afbeelding

Ik zie toch overeenkomsten, hahaha.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:50

Die lijken echt teveel op elkaar _O-

MartieJarig

Berichten: 2395
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:51

Zeker twee setjes :j En wat een prachtige honden heb je!

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:04

Ohja er zijn overeenkomsten. :D

Die K ziet er heerlijk uit. :)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 22:05

Jaja, maar qua karakter is het ook net hetzelfde liedje. De reu is introvert, trots en serieus, maar je moet beslist niet met hem spotten. Kan humeurig zijn. De teef is een onbevangen en ongeleid feestelijk projectiel. Vindt alles (wat ze zelf bedenkt) gewéldig. Alsof je dat aantrekt zeg maar. Weer deelfde combi, maar da in paardenvorm. Ik had de paarden eerder dan déze twee honden overigens...

Die reu is ook SO SERIOUS altijd, terwijl die teef altijd van alles een feestje of spelletje wil maken.
Ik verzin dit niet, dit is écht waar (en ik heb al 30 jaar Dobermanns, maar nu zo'n tegenovergesteld setje karakters had ik nog niet eerder, die uitersten). Kan natuurlijk ook dat dit een ernstig geval van projectie is... hahaha... in dat geval:ook niet erg.

Nu hoe dan ook, ik probeer toch weer ieder op diens eigen(aardigheden) te bezien.

Nu het weer (regen bedoel ik) wat beter is kunnen we weer verder met Khavanna.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 08-12-15 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:09

Dan kan ik nu een leuke jolige dame bij jou projecteren (flauw ...).