Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 58 van de 58 [ 1444 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 54, 55, 56, 57, 58
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

 
Profiel   

Ik durf niet echt heel hard aan de singel te trekken omdat ik bang ben dat ik hem anders echt veelste strak doe. Ze hebben tegen mij gezegd dat het ringetje onder zijn buik van de singel in het midden moet liggen. En de singel een hand van zijn oksel af.

Ik heb het zalf na het rijden erop gesmeerd. Kan ik het nu gewoon insmeren met sudocreme om het soepel te houden? Of is vaseline dan beter.

Ik ga pas weer rijden als het genezen is!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 05:38 



 
Profiel   

Hoi allemaal!

Ik heb even een vraagje. Is het erg om biks een uur later te voeren dan normaal? Of moet je dat opbouwen met elke keer een kwartier/half uur? Ik wil ze graag ‘s avonds langer buiten hebben nu het weer langer licht is.

Nu doe ik het zo:
06:00 - brokjes
06:15 tot 18:00 buiten in de kraal met onbeperkt hooi (3 grote 24 uur hooinetten)
18:15 - brokjes (en handje luzerne voor de shets) + hangt er al een volle hooinet in hun stallen
20:30 - plak hooi voor Ducky (shets doen 2 dagen met een volle hooinet)

Het gras is vandaag ingezaaid en in het land aan de andere kant van ons huis hoeven we alleen nog een hek neer te zetten waar we de afgelopen dagen druk mee bezig zijn. Op dit land staat het gras niet hoog en dit land wil ik gebruiken om ze te laten wennen.

Ik wil het voerschema totdat ze de wei op kunnen gaan veranderen naar:
06:00 - brokjes
06:15 tot 19:00 buiten in de kraal met onbeperkt hooi (3 grote 24 uur hooinetten)
19:15 - biks en volle hooinet + plak hooi voor Duck (als ik klaar ben met de kraal mesten, hooinetten vullen) dat zal rond kwart voor 8 zijn

En dan uiteindelijk als ze het land op kunnen (na het opbouwen in het andere land):
06:00 - biks
Dan de staldeuren open en kunnen ze zelf kiezen waar ze willen eten; hooinetten in de kraal, gras en hooinetten in de stal
18:00 - in stal biks, even de deur dicht en dan weer open
22:00 - stallen in en deur dicht met een vol hooinet

Ik wil stoppen met luzerne te geven aan de shets omdat ze best wel dik worden, maar ik wil niet van het onbeperkt hooi af omdat ik vind dat ze altijd wat te eten moeten hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 16:29 



 
Profiel   

Onze paarden hebben geen vaste uren om te eten. Niets hier eigenlijk, wij ook niet :) .

Een kennis van ons voert altijd biks op hetzelfde uur en zijn paard lijkt wel een ingebouwde klok te hebben. Die wordt super nerveus wanneer hij later eten krijgt.

Maar kwaad kan het niet volgens mij. Al zeker niet wanneer ze steeds ruwvoer ter beschikking hebben zoals jij doet.

Mooi westernzadel en pad heb je! Lijkt mij erg comfortabel om buiten te rijden.’

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 20:25 



 
Profiel   

Nee hoor zo vast hoeft het niet. Je hebt het schema ook vast niet aangepast aan de zomertijd of wel?

Paarden hebben wel een goed gevoel voor tijd, als ze altijd op vaste tijden krijgen kunnen ze stressig worden als je afwijkt. Maar dat is alles. Ja, en het is belangrijk dat ze niet nuchter aan de brok beginnen maar dat is bij jou ook niet van toepassing

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 21:23 



 
Profiel   

Okee bedankt allebei! :D

Ik denk wel dat ze in de gaten hebben wanneer ze eten krijgen maar ik heb ze geen van drieën nog gek zien doen rond etenstijd.

De afgelopen twee dagen hebben ze tot 8 uur buiten gestaan en hebben ze toen pas brok gegeten. Ook zijn ze gisteren voor het eerst een uurtje de wei op geweest! Ik heb de afgelopen twee weken al gegraasd met alle drie en heb het zo opgebouwd naar een uur. Ik laat ze eerst even een week elke dag een uurtje staan, dan de tweede week 2 uurtjes, derde week 4 uurtjes en het zo verdubbelen. Of is dit al te snel? Ik wil niet dat ze koliek krijgen.

Lukasje - Hij zit echt heerlijk, als een huis! We hebben gisteren een westernles gehad en dat ging ook super goed!

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 11:19 



 
Profiel   

Oh wat een heerlijkee weide met al die niveauverschillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 11:38 



 
Profiel   

Jaa het is echt een lekker stukje! Ik hoop alleen wel dat Ducky niet van de berg af knikkert :')

Ze hebben over een maand/ander halve maand als het gras bij de stallen gegroeid is ook een lekker stukje met veel bomen (schaduw) en kunnen ze kiezen of ze de kraal in gaan, in stal willen staan of op het land. Alles blijft open staan tot een uur of 10 ‘s avonds en dan gaan ze op stal. Ik vertrouw de dijk waarop wij wonen niet om ze ‘s nachts buiten te laten staan.

Maar in de zomermaanden moet ik toch een uur eerder werken dan normaal dus dan gaat mijn wekker om 4 uur/half 5 en dan kunnen ze weer naar buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 12:43 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 15:33 



 
Profiel   

Heerlijk zo op de wei!!

Gelukkig komt het krachtvoer niet zo precies qua tijd, geen zorgen! :)

Fijn dat je nog wat gevonden hebt, waar ben je nu heen geweest voor een westernles? Klikte dat beter? :)

Fijne Pasen ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 18:51 



 
Profiel   

_mjwb schreef
Jaa het is echt een lekker stukje! Ik hoop alleen wel dat Ducky niet van de berg af knikkert :')

Ze hebben over een maand/ander halve maand als het gras bij de stallen gegroeid is ook een lekker stukje met veel bomen (schaduw) en kunnen ze kiezen of ze de kraal in gaan, in stal willen staan of op het land. Alles blijft open staan tot een uur of 10 ‘s avonds en dan gaan ze op stal. Ik vertrouw de dijk waarop wij wonen niet om ze ‘s nachts buiten te laten staan.

Maar in de zomermaanden moet ik toch een uur eerder werken dan normaal dus dan gaat mijn wekker om 4 uur/half 5 en dan kunnen ze weer naar buiten.


Het is verstandiger om je paarden niet op een wei te zetten die net ingezaaid is. Beter is om die eerst een keer te maaien of af te laten eten door bijvoorbeeld schapen. Zeker opletten met je shetjes. Die zijn zomaar hoefbevangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 19:51 



 
Profiel   

Yinthee - Ik heb gevraagd of degene die ons al een keer in de week dressuurles geeft, ook eens een westernles zou willen geven. Ze heeft ons de afgelopen 5 jaar zo goed geholpen en van haar heb ik alles geleerd. Dus ik dacht; waarom niet gewoon vragen of ze dat wilt. En dat wilde ze. Het ging echt heel goed en het was echt heel leuk! :D

Homiafortuna - Het stukje land waar ze nu op staan is niet ingezaaid. Daar is sinds vorige zomer niks mee gedaan. Daar stonden vorig jaar schapen op maar sinds wij ons huis gekocht hebben niet meer. Dit land is echt bedoelt om op te bouwen en voor afwisseling. Bijvoorbeeld ‘s morgens in het land wat aan ons huis vast zit (wat momenteel ingezaaid is en nog moet groeien, gemaaid worden en dan weer moet groeien) zodat ze kunnen kiezen wat ze willen. Dan als ik thuis ben op het land waar ze nu staan en rond avondeten weer terug naar het land aan ons huis. Daar hebben ze de optie om ook hun stal in te gaan of de kraal.

Dat land aan ons huis gaat echt nog wel even duren voordat dat klaar is. Helaas! Maar ik ben wel blij dat ze nu al op het andere stuk kunnen staan. Ze staan nu 2 uurtjes per dag. Ollie en Ducky zijn lekker stout en die krijg ik ook niet te pakken. Gelukkig kan ik Oss zo te pakken krijgen en zodra ik met hem naar het hek loop, komt de bende van ellende erachteraan :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 20:57 



 
Profiel   

Vanochtend zijn mijn moeder en ik met Duck even naar de dierenarts geweest om mest weg te brengen en daarna het dorp in om brood te halen. Ook hebben we een koffie to go gehaald voor de terugweg. Het was weer gezellig <3

Duck en ik zitten op 273 km van de Endurance challenge op fb en hebben alle vakjes groen al afgevinkt (150 km).
Sinds dat Duck aan huis staat (1 november) hebben we 536,66 km buiten gereden.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 13:26 



 
Profiel   

_mjwb schreef
Vanochtend zijn mijn moeder en ik met Duck even naar de dierenarts geweest om mest weg te brengen en daarna het dorp in om brood te halen. Ook hebben we een koffie to go gehaald voor de terugweg. Het was weer gezellig <3

Duck en ik zitten op 273 km van de Endurance challenge op fb en hebben alle vakjes groen al afgevinkt (150 km).
Sinds dat Duck aan huis staat (1 november) hebben we 536,66 km buiten gereden.

[ [url=m/eNdTib.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lK7hAJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jJJ4nt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JftKNJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha wat leuk en wat is hij toch braaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 13:37 



 
Profiel   

Hij is echt super braaf met eigenlijk alles wel! Alleen nu niet. Ze krijgen de komende dagen weer een zandkuur alleen eten Ducky en Oscar het allebei niet. Oliver wel, maar die eet echt alles. Duck kijkt heel boos naar zijn biks en dan heel boos naar mij en draait dan zijn kont naar zijn voerbak en gaat in een hoekje staan. Oscar eet heel selectief zijn brokjes er tussen uit en laat de rest liggen. Oliver die likt zelfs zijn bakje uit :')

Wat moet ik toch met die beesten 8)7

De shetjes hadden wormen, Duck gelukkig niks. Dus de shetjes vandaag ook ontwormd. Dat was ook even een gevecht. Ik ben maar over ze heen gaan staan en tussen mijn benen gehouden. Met een hand hun mond open gedaan en de andere de lepel erin. Ik moest het van de da op een lepel doen omdat ze anders te veel krijgen, want de streepjes beginnen bij 100 kilo en ze krijgen de helft daarvan. Maar dat is ook weer gebeurd dus kunnen we er weer even tegenaan!

Ze zijn sinds het begin van het jaar naar de tandarts geweest, geent tegen influenza, rhino en westnijl, mestonderzoek en ontwormd. De shets overal 2 keer tegen geent. En dan nu nog een zandkuur. Dus ik hoop voorlopig even klaar te zijn met dierenartsrekeningen en moeilijk etende paarden :')

De monsters:
[ img ]

Ollie was gisteren zo moe van het rennen en springen in de wei dat hij lekker op mijn schoot lag te snurken.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 17:08 



 
Profiel   

Haha, dat is pas een interpretatie van verse mest afleveren _O- . Heerlijk dat dat kan !

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 17:47 



 
Profiel   

Duck en de shets staan nu van 6 uur ‘s morgens tot 10/11 uur in de kraal met volle hooinetten en dan van 10/11 uur tot 7/8 uur ‘s avonds op het land. Dit gaat echt harstikke goed en ze zijn allemaal helemaal happy. De hoogte verschillen lijken ze allemaal ook heel leuk te vinden!

Alleen nu haal ik ze rond 7/8 uur ‘s avonds naar binnen en dan staat Ducky alleen maar als een gek te hinniken. De shets zijn helemaal afgeserveerd na de hele dag spelen en grazen en liggen 9 van de 10 keer samen plat. Maar Duck is echt heel erg actief en keihard aan het hinniken. Is dit echt puur omdat hij van het land af gehaald is? Elke avond doet hij dit weer.

Het is geen optie om ze ‘s nachts ook buiten te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 18:22 



 
Profiel   

Er is koers op Groningen, de oude eigenaar heeft gesponsord en mocht de koersnamen bedenken. Koers 2 :)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 09:08 



 
Profiel   

Sorry, ik had heel je bericht over het hoofd gezien Wendy. Maar wat leuk!! :D

Ik zal vanmiddag even een uitgebreide update geven want het gaat super goed met Duck en de shets!

Ik heb alleen even een vraagje. Aankomende dinsdag worden de shets weer geschoren want ze verharen totaal niet en staan er elke dag helemaal bezweet bij. Ik spoel ze wel een paar keer per dag af.

Kan ik hun manen vlechten? Zou dat helpen met de hitte en breekt het niet af? Het is best nog wel echt van dat babyhaar/pluis maar wel al heel lang. Bij Oscar komt het al voorbij zijn knietjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 09:35 



 
Profiel   

Natuurlijk kan dat!
Als ze schuren aan vlechten kan het haar breken, maar hoeft niet.. Het is altijd even kijken en afwachten hoe het per paard /pony bevalt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 10:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 58 van de 58 [ 1444 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 54, 55, 56, 57, 58
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen