[VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 16:45

Ik zit door jullie al stiekem te bedenken hoe we de optocht/stoet nog groter kunnen maken. :') _O-

Gisteren was ik weer gezellig een middagje op de manege. Zo lang het nog kan, doe ik dat.
Laatste les ging niet door, maar de vrijwilligers die goed zelfstandig konden rijden mocht ik wel les geven. Zo kon de instructrice administratie doen. En uitnodigingen maken voor de wedstrijddag in november.

Het was eigenlijk niet de planning dat David en Marloes mee zouden gaan naar de manege. Qua tijd is het nogal krap om ze op te halen van school. Vanuit school is het een uur rijden... :+
Ik red het niet om dan op tijd te komen voor de eerste les begint. Dus zou een keer lekker op tijd gaan in m'n uppie.
Daan had daarom al een pappa/administratie middag ingeplant.
Alleen dat ging op het laatste moment niet door. Een klus liep uit. Of ik de kinders dan op kon halen, zodat hij de klus rustig kon afmaken.
Prima, maar dat betekende wel dat ik veel later op de manege kon zijn. Het was niet anders.

Toen we aankwamen was de eerste les al begonnen. Maar we zijn er intussen kind aan huis, dus draaien zo mee.
David hielp mee achter de bar, voorzag vrijwilligers van thee en ranja en ruimde af en toe wat mest op uit de bak tijdens de les.
Ondertussen zorgde ik met de andere vrijwilligers er voor dat de paarden voor de 2e les klaar stonden en uiteindelijk in de bak kwamen te staan.

We hadden tussendoor ook al een planning gemaakt voor de 3e les. Die uiteindelijk lekker rustig werd, want er waren maar 2 ruiters. :D
Marloes en het verzorgmeisje van Nick (die daar dus ook vrijwilligster is) wilden wel graag een springles. Dus zo gezegd zo gedaan.
David hielp mee met hindernissen opbouwen. De moeder van het verzorgmeisje hobbelde ook mee in de les, maar sprong niet. Zij was gewoon relaxt zelfstandig aan het stappen afwisselend met een drafje.
Dus ik richtte me op de twee meiden.

Marloes zat op eigenwijze Joris en het verzorgmeisje op Spot, een lekkere fanatieke Haflinger. :D Moeders zat op de Tinker van de manege.

Het was wel jammer dat ik Marloes haar rijbroek + laarzen vergeten was in de auto te leggen doordat de planning anders verliep. Maar gelukkig lag nog wel haar cap in de auto van afgelopen maandag. :D
Dan maar in de maillot op het peerd... Als het in de bikini lukt ;) ;)

Het was de eerste keer dat Marloes helemaal zelfstandig met Joris bezig was. Joris is gewoon niet zo makkelijk als Nick is. Dus dat was wel even wennen. Joris is nogal.. eigenwijs. :Y) Lief, maar wel een sterk eigen willetje ;)
Niks mis mee, maar als je écht wilt rijden, ja dan moet je er ook echt wat voor doen. Dat betekend dus dat je niet op de automatische piloot achter een ander aan moet, maar zelf je ruimte in de bak op zoekt en zelfstandig over de hindernissen stuurt.

Omdat Marloes even moest uitvogelen waar Joris zijn knopjes zaten, mocht ze de eerste paar rondjes in draf en over de hindernis achter de Haflinger aan.
Daarna was het tijd om helemaal zelfstandig te rijden. Ver van de Haflinger vandaan en het helemaal zelf doen. Ook over de hindernis. Dat ging goed! :D
Een mooie moment om te belonen en te stoppen.
Terwijl David de hindernissen weer op ruimt, stapt Marloes lekker uit zonder zadel.
Het was een fijne middag op de manege.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanmiddag hebben David, Marloes en ik samen de binnenbak thuis uitgemest. Dat was al 2 dagen niet gebeurd. Daan was er niet aan toe gekomen.
De kinders hielpen goed mee en met z'n drieën was de klus ook nog goed te doen.
David en Marloes liepen af en aan met de kruiwagens en ik schepte het erop.
Aansluitend de stallen nog rustig gedaan.
Maar eigenlijk was het ook wel weer tijd om er wat vlas op te strooien. Dus ik vroeg David en Marloes om samen van het hooizolder een baal vlas te halen.
Nergens vlas te vinden. _O- _O- Ik wist toch zéker dat we een hele pallet vlas hadden gehaald!
Toen begon me een lampje te branden. Al het vlas lag nog in de trailer :+
Nou dan laat maar, want ik ga niet met die zware balen vlas slepen nu.
Maar David en MArloes hadden een oplossing! Met z'n tweeën haalden ze een baal uit de trailer en brachten die met hun skatebord naar de stal! Wat een creatief en goed idee! Dat ging heel makkelijk!
Echt super blij en dankbaar dat die kindjes zo goed en vrolijk helpen. Want tijdens het helpen zijn ze altijd aan het zingen, beetje spelen, maar ondertussen ook hard aan het werk. <3

Mooie momenten. :D

Ook 2 minder leuke dingen, maar die ook wel weer goed komen.
Lara is ziekjes, spuit eruit... arme hondje. Geen koorts, eet nog wel. Wil ook nog wel spelen. Maar is wel een beetje tam.
Als ze morgen nog geen goede ontlasting heeft, ga ik met haar naar de dierenarts.

En de Range Rover vandaag naar de garage gebracht. Veringsmodule kapot :roll: :roll:
Verkoper op de hoogte gesteld, als het goed is hebben we nog garantie. Maar even afwachten hoe dat gaat.
Nieuwe onderdeel is in ieder geval besteld en we mogen er nog wel mee door rijden, maar wel kalm door de bochten. (Hij staat te hoog op z'n poten nu)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 18:59

Blikkie heeft zijn eerste rondje voor de sulky gelopen! :D

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:41

Eerst zien en dan geloven. :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 20:37

Ik had ff een klein filmpje willen monteren en een verslagje erbij willen maken, nog niet aan toe gekomen.
Alvast een voorproefje:

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 20:59

Blikkie <3

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:04

Als een pro. Of eigenlijk als 2 pro's natuurlijk :)

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:03

Wauw, blikkie is echt top

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Re: [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:50

Alsof hij het al jaren doet. <3

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:55

Whoow dat hebben jullie snel voor elkaar :oo

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 23:20

Ik moet wel lachen om Joris zijn oren op letterlijke elke foto :+
Super goed van bliksem!!

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 00:17

Gaaf!

Ben je van plan zonder broek met hem te blijven rijden?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 08:05

gerlindie schreef:
Gaaf!

Ben je van plan zonder broek met hem te blijven rijden?

Ik moest dit echt 2 keer lezen _O-

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:47

Granoek schreef:
gerlindie schreef:
Gaaf!

Ben je van plan zonder broek met hem te blijven rijden?

Ik moest dit echt 2 keer lezen _O-



:')

Dat had ik nou met jouw reactie :+

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 20:19

Bliksem pakte het heel goed op!

Maar heb dan ook echt compleet vanuit de rust alles gedaan. Heel veel tijd voor genomen.
En heb Daan nadrukkelijk gevraagd of ie constant bij me wilde zijn voor een extra paar handen. Zodat ik alles rustig kon bekijken, passen, meten en me op Bliksem kon richten.

Ik heb gekozen om het bruine tuig te gebruiken. Deze zag er wat degelijker uit, maar was daardoor ook wel een stuk stugger nog.
Bliksem lekker gepoest, en heb er alle tijd voor uitgetrokken om het tuig zo goed mogelijk pas te maken.
De meeste onderdelen moesten op het kleinste gaatje. En ik vermoed dat ik er nog wel een gaatje bij kan maken bij bepaalde onderdelen. Zoals de staartriem, die was nog net iets te lang op het kortst gaatje.
Wel kon je het overgebleven stuk heel mooi wegwerken, dus qua kwaliteit ben ik tevreden over het tuig.
Het moet uiteindelijk nog wel wat pas gemaakt worden, de puntjes op de i.
Dat wordt stoppen naar een gaatjes tang. Want dat ding wat ik ergens heb liggen is intussen al vast geroest en 100 jaar oud :')

Heb bewust gekozen om geen men hoofdstel te gebruiken voor Bliksem. Oogkleppen wordt hij zenuwachtig van. Ook een menbit heb ik achterwege gelaten, daar is Bliksem veel te gevoelig voor. Hij is het meest ontspannen met een gewoon bitje.
Ik had alleen een dunne watertrens aan zijn western hoofdstel. Heb een nieuw hoofdstel gekocht met een bustrens, zodat ie wat stiller in de mond ligt. Het bit is ook gelijk een stukje dikker. Hij liep er ook lekker ontspannen op te proesten.

Eenmaal in het tuig, ben ik eerst met Bliksem gaan lopen. Zoals verwacht deed hij niets op het tuig uit. In het verleden knoopte ik ook rustig kinderloopfietsjes op zijn rug tijdens het wandelen. Dat boeit hem gelukkig helemaal niet.
Dus het tuig was ook geen probleem. Daarna hebben Daan en ik hem voor de sulky gezet en een rondje met hem over het erf gelopen. Ook niets aan de hand. Keek niet op of om van de sulky.

David wilde graag op de bok. Bliksem was zo rustig dat we dat wel aan durfde, in het begin liep ik met hem mee aan het halstertouw.
Onderweg halthouden, brokje erin, weer verder, brokje erin. Ging eigenlijk heel erg goed!
Zelfs een drafje gedaan.
Voorlopig gaan we dan ook lekker rechtuit, zodat Bliksem er aan kan wennen. Wendingen maken komt later wel.
We hebben al wel gekeerd op de weg, dat gaat heel mooi met die sulky. Dat lieten we David uiteraard niet alleen doen, dan liep er iemand bij Bliksem's hoofd om hem te begeleiden.

Dus alles lekker vanuit de rust en kalm aan. :D

Uiteraard had David wat lekkers mee genomen voor een picknick, dat kon mooi onder in het sulky bankje. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag hebben we nog een rondje gemaakt :D Dit keer mocht Nick ook gezellig mee.
Die deed werkelijk niets op de sulky uit, alsof ie al jaren naast zo'n ding loopt.

Eerst weer aan het touw, en daarna los.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

concentreerde blik.

Afbeelding

Marloes en Nick
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

edit. Ik was nog niet klaar met m'n verhaal, maar hij verzond het bericht al. :+
Er komt nog wat bij.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:24

Wauw

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:24

Die pluisoortjes van Blikkie ook en dat trotse koppie: "kijk mij eens gaan".

Fijn om te lezen weer dat elke stap goed overdacht wordt en dat er goed naar mens en dier gekeken wordt zodat iedereen het naar zijn zin heeft.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 20:25

Eventjes halthouden.
Afbeelding

De zandweg

Afbeelding

Lekker zitten

Afbeelding

Afbeelding

Bollie ook op de foto :Y) :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En na afloop zelf een karretje trekken ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 20:27

En ik vergeet het filmpje nog:
Eerste paar scenes is van vrijdag, daarna van vandaag. Kan je wel zien aan andere jas en dekje. En Nick die erbij loopt :Y)

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:27

Leuke foto's!

Als ik het zo vanaf de foto's zie moet je borsttuig nog wat hoger hangen.
Dat loopt lekkerder voor Bliksem én het is veiliger.

Heb je de strengen met paniek haken vastzitten?
Dat vind ik zelf altijd heel fijn :j

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 20:30

Nee nog niet, moeten we nog aanschaffen. Die zaten er niet bij.
Voor het borsttuig moeten we nog wat gaten erbij maken, ik hoop dat dat lukt in dat dikke leer. Anders moet ik het maar laten doen ergens. Is vast wel een oplossing voor :D
Idem voor de staartriem, moeten ook wat gaatjes bij in.

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:32

Ik verbaas me er altijd over hoe goed mijn gaatjestang door mijn mentuig komt :j

En dan heb ik nog wel de aller goedkoopste die ze hadden uitgezocht op Bol.com :')

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:36

Heerlijk. Ik geloof dat Bliksem het wel leuk vindt! Enne, David begint al best wel op z'n vader te lijken...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:42

Wat zijn die ponies klein zo ineens naast Daan zeg!

Hoe groot was Blikmans ook alweer...? Niet heel klein toch?
Hij loopt er tevreden bij :)

Volgens mij stond Bollie een beetje in de weg voor Nick :P

Die kip in die bolderwagen :')

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:46

Wat een heerlijke updates weer. En die foto van Nick met Daan. Genieten dat je zo met de hele familie op pad kan. Lara wordt trouwens ook al groot.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 22:42

Super leuk!
Een schoenmaker kan vaak ook snel wat gaatjes maken, moest het met de gaatjestang niet lukken

Ben al 2 jaar Duke voor de wagen aan het leren, komt er maar nooit van