Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:35

Gefeliciteerd maddox!

Femke, ik zag je topic inderdaad gisteren _O- geweldig!

En ja hier ook heel erg veel haar, en dan is ze nog geschoren ook, maar wat er alleen al van de zadelplek en die sterren afkomt is heel erg veel haha.

Hebben jullie ervaring met thermografie?
Volgende week komt er een vrouwtje die dat gaat doen bij mijn oudje dus ben heel erg benieuwd.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:29

Hier gaat het weilandseizoen beginnen donderdag.... best spannend voor een HB paard.
Ik heb Chico afgelopen weken langzaam opgebouwd naar 45 minuten.
We gaan vanaf donderdag halve dagen de wei op ( ivm gras wat nog moet groeen maar toch lekker weer)
Dus ik neem halve dagen verlof op om zelf op te bouwen, donderdag een uurtje, vrijdag 1.5 uur en dan zaterdag 2 en zondag 2.5.... De week erna kunnen we dan opbouwen naar 4 uurtjes...

Ik doe het perse zelf want wil niet dat hij te lang staat en stal moet 65 dieren naar de wei brengen en ophalen... dus ze kunnen gewoon niet precies klokken bij Chico.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:33

Die van mij staat al twee weken op de wei. Eerst was het maar 2 uurtjes op een klein strookje en nu een halve dag, ook op een klein stukje. Het is relatief snel opgebouwd maar ik vertrouw de stal eigenaar. Hij doet het al jaren (kleine kudde) en het is tot nu toe altijd goed gegaan. Er komt steeds een klein strookje bij wanneer de gras van het eerste stuk op is.

Ik vind het natuurlijk wel spannend maar hij heeft er meer ervaring mee dan ik.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:51

is jouw paard ook chronisch HB dan ?

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 10:41

ElCamino schreef:
is jouw paard ook chronisch HB dan ?


Nee dat niet. Ze is nooit HB geweest, maar toch ben je altijd voorzichtig.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 10:49

Ik had mijn oude dame van toen 28 in de volle wei gezet met als gevolg een flinke diarree.Dat was een goed leermoment.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:12

hier ging vroege met de manege alles standaard 3 weken de wei op. Volop 24/7 vanuit niks...... pffff dat dat goed gegaan is. Nou ja, een gezond paard zou in principe niet per uur hoeven opbouwen maar ik durf niet eens direct een half uur met mijn hoefbevangen knollie....
Ligt er ook aan hóe ze HB zijn geworden, die van mij nl niet eens van gras.... maar durf niet meer...

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:14

Heerlijk weer straks het gras op, bij ons gaan ze binnenkort ook weer maar gelukkig bouwen ze hier rustig op, eerst anderhalf uur en dan richting halve dagen.

Maar mijn oudje is al behoorlijk bijgekomen sinds ze hier staat
Bij dr vorige stal:
Afbeelding

2e week huidige stal
Afbeelding

En gisteren:

Afbeelding
Afbeelding

Gisteren ook maar eens rondje stapmolen geprobeerd, ging ook wel goed, had ze nog nooit in gestaan maar heb m ook niet aangehad nog.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:57

Romy: Ziet er goed uit!!! en wat betreft molen aanleren : loop mee met je paard, laat iemand de molen bedienen en bij stoppen je paard omdraaien en weer aanzetten. Dit even herhalen Daarna paard zelf laten uitzoeken. Wel uitkijken !!!

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:10

Hier ook altijd angstig voor het gras. Grietje heeft cushing, ir en is chronisch bevangen. Zij gaat zelden op het gras omdat ik het niet meer aandurf.

Amber laat ik hooguit een uur grazen. Ze is ook bevangen geweest jaren terug en zou het voor haar gewicht wel goed zijn om langer erop te lopen. Maar ik wil het risico niet lopen.

Grietje is momenteel weer zorgenkindje aan het spelen. Ze had haar oog ontstoken en een rare plek op haar kont. De plek is inmiddels groter en de dierenarts heeft haar een injectie gegeven. Dus nu in de gaten houden en haar oog zalven


Afbeelding

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:28

ElCamino, dank je wel voor de tip.
Heb gisteren inderdaad met haar meegelopen en gewoon handmatig geduwd, dat ging prima.
Wil volgende keer weer eerst op die manier doen en dan een van haar maatjes erin zetten en haar erbij en dan aanzetten.

Capopjekop, dat is wel een apart plekje inderdaad. Geen idee hoe ze daar aan komt?

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:33

Nee geen flauw idee. Vorige week heb ik haar kont nog geborsteld en was er niks aan de hand. Daarna kreeg ik foto's gestuurd van de verzorgster. Die kon hele plukken eraf halen. Dus benieuwd of die spuit wat gaat doen

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:09

Hoop dat het goed werkt!

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:04

Ik heb me dood gelachen om de vieze schimmels _O-
Veel jarige paarden zag ik, gefeliciteerd! Leuk dat jullie ook de verjaardag vieren en de geboortedatum dus weten. Volgende maand is mijn dame jarig :)
Wat een nare plek, lijkt schimmel? Alleen wel een vreemde plek er voor. Wat hebben ze gespoten?

Ik ben er vandaag weer een keer opgestapt na 1,5 jaar. Ze was zo onwijs braaf. Gewoon een klein rondje stappen door het bos, stelde niks voor maar ze vond het FANTASTISCH en ik heb ook erg genoten. Zo vertrouwd. Ze werd niet heet en bleef netjes stappen. +:)+


Afbeelding

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:19

Super zeg!

Dat plekje ziet er naar uit, heb helaas geen tips!

@romy, ze ziet er goed uit zeg! Stalling kan veel doen :).

Ik heb geen geboortedatum van Mona, haar verjaardag is de dag dat ik haar begon te verzorgen!

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:33

Super leuk zeg BarbaLala! Ik kan mij zeker het super fijne gevoel voorstellen om na 1.5 jaar erop te zitten. Ik voelde me net zo fijn toen ik na 3.5 jaar mijn meisje weer had terug gevonden en een staprondje heb gemaakt buiten in het bos <3

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:44

Alsnog een mooie dag om als verjaardag te kiezen dan Esther!
En dat kan ik me goed voorstellen EmilysLaluna, heb je topic destijds gevolgd, echt een penny verhaal :)

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:09

capopjekop schreef:
Grietje is momenteel weer zorgenkindje aan het spelen. Ze had haar oog ontstoken en een rare plek op haar kont. De plek is inmiddels groter en de dierenarts heeft haar een injectie gegeven. Dus nu in de gaten houden en haar oog zalven


[ [url=m/ODaTSE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik kwam dit topic tegen, herkenbaar voor jou?
[MD] Kale plekken staartwortel

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:48

Afbeelding
Mona airlines!


Afbeelding
En dit, geen idee wat ze doet :')

Ik word wel ram gek van al die haren, ze is nu echt ontploft en mega lelijk :') (sorry paard).

Maar ze kan ook lief zijn!
Afbeelding

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:39

Haha valt toch wel mee hoe lelijk ze in dr vacht zit?
Maar als ze zo lekker blijft scheuren waaien die haren wel aardig weg _O-

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 01:24

Mijn oudje kreeg vandaag een bezoek van de tandarts. Ze is van de zomer al gecontroleerd op haar gebit, maar de laatste tijd merkte ik dat het kauwen van snoepjes/wortels lastiger ging. Ook begint ze soms uit het niets weer te kauwen. Dus toen een stalgenoot zei dat de tandarts zou langskomen, heb ik Lotje maar op de lijst gezet. :o

Allereerst was de tandarts erg verbaasd dat ze op bijna 29 jarige leeftijd al haar tanden nog heeft. Dus dat was een compliment. *\o/* Verder moest er wel veel vijlwerk gedaan worden aan haar voortanden en kiezen. Schijnbaar had ze iets van een smiley beet? Dus dat haar voortanden op elkaar een soort van 'smiley lachje' vorm hadden. Hierdoor kon ze bij het kauwen niet genoeg kracht op haar kiezen krijgen. Ook haar kiezen hadden een soort berg-dal vorm, dus die zijn ook weer in een rechte lijn. :j

Verder zit er één kies een heel klein beetje los. Hij merkte het enkel toen hij met zijn elektrische vijl bezig was. Zelf met de vingers wiebelen lukte niet. Dus de kies blijft mooi zitten waar die is. Op deze leeftijd gaan we geen kiezen trekken die nog zo vast zitten.

Dit is allemaal gedaan met een klein roesje. Lotje deed het super goed en kon zodra ze voldoende wakker was meteen weer de wei op waar ze het liefste is :D.

Hier een foto van de gedrogeerde oma := Ze was nog een tikkeltje moe maar ging met haar lippen klappen _O-
Afbeelding

Ivana78

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-03-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:39

Vandaag is mijn oudje 34 geworden. *\%/* *\%/*
Hopelijk blijft ze nog een aantal jaren bij ons :j Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:14

Gefeliciteerd Ivana. Een beste leeftijd. Op naar die worteltaart :D

@Emilyslaluna hihi wat een beeld he als ze zo droopy erbij staan :D Fijn dat haar gebit nu weer recht is.

@Esther Wiehhhhhhhhhhhh ze heeft er zin in.

Lekker hobbeltje gemaakt Barbalala. Lekker bekkie heeft ze.

Ze ziet er super uit Romy.

Op de wei mogen er hier maar 2 op het moment, en ook maar een uurtje. Ik heb gewoon niet genoeg gras op het moment. Ons huis staat te koop en de weides die ik had zijn, omdat het pachtland was, er al vrijwel allemaal af. Ik heb nog een stukkie van 2500 m2. En bij mijn buurman mag ik ook nog een stukkie van een 2000 m2 gebruiken. Dus mogen op het moment alleen Champie met zijn zwangere vrouw elke dag even grashappen. Is ook omdat precies die beide zo verkouden zijn als het maar kan.

De Hb-ers die ik had gingen ook gewoon op de wei, maar werden iets voorzichtiger opgebouwd. Als in ze liepen zomer en winter op de wei, maar in het voorjaar was ik dan toch altijd extra voorzichtig. Nu die van mij de hele winter geen wei hebben, gaat alles eerst een uurtje en bouw dat uit.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:32

Die van mij lopen het hele jaar door op de wei dus hebben eigenlijk geen overgang

Hier weer op buitenrit geweest met moon. Compleet verdwaald := op die manier wel een enorm leuke weg leren kennen!
Afbeelding

Afbeelding
En onderweg een random auto op de weg tegen gekomen, koffer half open, geen ene ziel te bekennen. Koffer heb ik dichtgedaan en ben snel doorgereden :Y)

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:34

Lag er geen lijk in?