Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:19

Wat heb je tinky fraai aan het werk zeg -O- +:)+ , gewoon op een d trensje fijn maar krachtig door het lijf.

"Zie nou wel dat ook een tinker dit echt wel kan laten zien"

robbie88

Berichten: 2092
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:01

Peetstap.. dank je wel.. Ja hij loopt op een trust innosense. Hij moet van achter naar voren nageeflijk niet anders om.. dat is ook echt geen doen op een koudbloed. . Probeer het nml wel eens want ja ik ben ook maar een mens :) maar die onderhals trek je niet tegen
Ik was heel blij dat zowel rien als Inge haar in de basis al heel fijn voor elkaar vinden. Nu kracht ontwikkelen en consequent blijven trainen. ( ben soms te snel tevreden)

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:12

Ik vind het er goed uitzien Robbie, had ik al eerder gepost ook.
Inge is idd net even anders in kijken naar dan Rien, ze vullen elkaar mooi aan vind ik.
Leuke interessante training zo denk ik.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 08:59

Ik vind het er ook echt goed uitzien Robbie! Wat voor zadel heb je erop liggen? Ziet er super comfy uit

robbie88

Berichten: 2092
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:04

Nelleke: het is een sella zadel :) was nog wel even zoeken om wat passende te vinden

robbie88

Berichten: 2092
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:36

Ik heb voor 18 april een les bij Inge geboekt

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:44

Weer zo fijn gereden! Ze gaat echt vooruit!
Moest het even kwijt

robbie88

Berichten: 2092
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:49

Ik heb voor 18 april weer een les geboekt bij Inge zo blij met de tips die ik gehad heb.. Ze liep gister naar een 1 e prijs met 197.5 pnt.. trots baasje

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:01

Goed bezig Robbie! Kan je zeggen welke tips ze je gaf? Wie weet hebben wij er ook wat aan.

robbie88

Berichten: 2092
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:35

Ahh ja tuurlijk.. dat ik niet te snel tevreden moet zijn soms ff grensje over. Veel bezig geweest met met meer uit de schouder laten draven.. dus fanatiek draven dan terug tot bijna stap maar wel met dezelfde activiteit. Dan overgang stap en direct weggaloperen.. voor mij werkt ie top.. in combi met de travers achtig oefeningen van rien

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 07:47

Super. Dank je!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:24

Wat fijn dat het lekker gaat zowel Promisse als Robbie!

Ik ben weer begonnen met oefeningen uit een proefje te oefenen en af en toe een hele proef. Bizar hoeveel spanning en stress ik er nog bij krijg zo jammer :(
Dan gaat het rijden super lekker dat ik echt denk wow.. En dan beginnen we met proefje en het is rampzalig ik verstijf helemaal, normaal sturen lukt niet eens meer me paard schrikt vervolgens overal van wat ik wel snap als ik zo raar doe ineens :\

Gewoon maar veel blijven oefenen denk ik tot de spanning een beetje weg gaat..

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:30

Proven is mentale training niet iets voor je. Dat heb ik ook gedaan toen wedstrijd rijden niet ging

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:32

Ja dat zou zeker wat zijn! Weet je hoe of waar ik dat zou kunnen doen ?

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:24

En als je de onderdelen van de proef in blokjes van 3 op knipt? En van daar uit gaat uitbreiden?

Ik heb vooral moeite met de snelheid/ opeenvolging.
Bij een normale training pak je toch vaak vééél meer tijd tussendoor. In een proef kom je dan misschien nét niet lekker (90%) uit de vorige oefening en begin je al een beetje wringend aan de volgende dan kom je daar op 80% uit word het van kwaad tot erger.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:08

Dat is een goede dat ga ik proberen! Klopt inderdaad alles moet maar op een bepaald moment terwijl normaal als het niet goed gaat draai ik even een volte maar dat kan niet meer in die proef en dan gaat het van kwaad tot erger inderdaad..

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:25

Wat mij helpt, Proven, is dat ik me er heel bewust van ben hoe ik elke oefening in moet zetten en rijden moet en wat ik moet doen in de grijze stukjes. Dat maakt dat ik heel geconcentreerd elke stap rijd en geen tijd meer heb om bezig te zijn met of ik wel of niet zenuwen voel. ( ik had daar namelijk altijd gruwelijk veel last van ). Ik praat mezelf in mijn hoofd door de hele proef heen.
Daarvoor moet je natuurlijk wel weten hoe je elke stap rijden moet, want anders kan je je er ook niet op focussen. Dat moet je leren van een goede instructeur en je kan het "droog" oefenen als je rustig in je bed ligt en je de proef in je hoofd rijdt. Zo vaak totdat je precies weet wat je waar moet doen.
Op die manier kan je ook achter je laten wat je net gereden hebt, ook als dat niet zo goed was, omdat je aandacht alweer ligt bij de stappen die je nu aan het rijden bent.

Voorbeeldje: van hand veranderen in uitgestrekte draf=> Je rijdt richting de hoek, ophouding maken om extra op de achterhand te plaatsen, diep de hoek in, goed aan de buitenteugel zodat je de schouder erbij houdt, gewicht op 4 benen ( dus niet wat meer op links of rechts ), hoek uit komen met de buitenschouder er goed bij, loopt hij nog op de achterhand met voldoende activiteit?, paard met de schouder sturend de diagonaal op rijden zodat hij meteen recht is, verruiming inzetten.

Nu heb ik dus een meter of 15 beschreven. Kan je nagaan, echt geen tijd voor zenuwen.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:53

proven02 schreef:
Ja dat zou zeker wat zijn! Weet je hoe of waar ik dat zou kunnen doen ?


Ik heb zowel de training bij de knhs van Sanne Beijerman gedaan als nog een opfriscursus toen het weer drama ging.

Sanne heeft nu ook net een online training voor mentale problemen.

Bij de knhs cursus zat ook 1x te paard oefenen en ik vond het zo knap dat ze door had dat ik vond dat mijn paard moest lopen als Totilas, terwijl ze dat helemaal niet kan, en dat ik daardoor veel spanning opbouw en ga regelen. Mij heeft het wel echt geholpen

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 00:46

Zou ik ook wel eens willen volgen. Jammer dat het altijd zo duur is

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:22

Hoi @proven, de tips van @Promisse zijn al heel goed, steeds weer de grijze zones gebruiken om te blijven rijden en je proef helemaal mentaal voorbereiden. Wat ik zelf ook altijd doe is afspreken dat ik bijvoorbeeld twee of drie dingen die ik goed kan wil laten zien. Mijn friezen kunnen slecht schouderbinnenwaarts en achterwaarts, dus daar maak ik me niet druk om. Ik probeer die oefeningen zo te rijden dat we er niet teveel van verkrampen en voorbereid zijn op het volgende dat we wel kunnen. Ik focus me op het rijden van mooie overgangen, op de middenstap en op het op de letter rijden. Mocht dat ook nog teveel stress opleveren, dan kun je jezelf ook tot doel stellen om alleen maar de hele proef te blijven doorademen. Dat geeft vaak letterlijk al zoveel lucht dat je veel makkelijker door je oefeningen komt ;-) Succes!

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:23

robbie88 schreef:
Ahh ja tuurlijk.. dat ik niet te snel tevreden moet zijn soms ff grensje over. Veel bezig geweest met met meer uit de schouder laten draven.. dus fanatiek draven dan terug tot bijna stap maar wel met dezelfde activiteit. Dan overgang stap en direct weggaloperen.. voor mij werkt ie top.. in combi met de travers achtig oefeningen van rien



Leuke oefening, ga ik ook proberen met de Friezen! Thanks :-)

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:26

Bedankt voor de tips @promisse en @jillaroo! Die ga ik eens doen kijken hoe dat gaat!

@joki die naam heb ik eerder gehoord ik ga haar even opzoeken dankje!

mirjamalvaro

Berichten: 14653
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:22

Hele mooie combi Robbie!


Ik ben ook weer aan het trainen geslagen met Zorro.
Fijne is dat ik steeds beter door krijg wanneer hij los erdoor heen loopt of stukje nek strak houd.
Ik probeer goed diep in het zadel te zitten maar merk dat ik toch snel te veel klem met bovenbenen en mij dus weer uit zadel druk. Let hier dus heel erg op nu.
(En ja afvallen staat ook op planning ;( )

Er is een piepklein stukje gefilmd, te kort om er echt iets over te zeggen. Maar beeld en gevoel komen aardig overeen. En daar gaat het om, om ons gevoel te ontwikkelen.



Ik ga weer wat beter proberen bij te lezen. :=

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:26

filmpje hapert bij mij ga het later nog wel een keer proberen.

Heb van de week met zwarte wel lol gehad, mijn hoofd niet, maar whaah, wat is het ook een grapjurk en blijkbaar kunnen we eners.. hij sprong omdat ik zat te wiebelen zijn changement naar de ene kant en ik corrigeerde hem weer terug en zo hadden we eners, proest, jammer dat we die nooit nodig gaan hebben.
Kan alleen niet of nauwelijks draven, dan kan je me meteen begraven, dus deal met de juf zoals altijd, zij doet het drafwerk, ik rotzooi wat in galop en stap en draaf minimaal. Met Heps gaat dat wel, want dat is nou eenmaal klein ding met mini pony pasjes.

Vorige week voor het eerst met Heps een net appyement naar links gereden, met nette aanleuning, en buiging en ze ging door, zal ik het voorlopig ook mee moeten doen, want buiging is nog wel issue en als je daaraan rommelt ook je aanleuning.

mirjamalvaro

Berichten: 14653
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:47

Wel leuk eners kunnen :))