Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pasterza

Berichten: 2697
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:44

Onlangs heb ik alle 4 de modules aangeschaft en ben qua theorie bij module 2 aanbeland en zag ook dat deze nog niet helemaal af was. Het scheelt dat ik met rijden nog niet zover ben :D . Ondertussen heb ik wel mooi de tijd om de demo's te kijken.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 20:44

*komt onder haar steen vandaan*

Brave meelezer meld zich zelf weer. Na een behoorlijk dipje gaan we er nu weer volledig tegenaan al kan ik soms niet de energie vinden om de online studie vol te houden. Behoorlijk wat veranderingen doorgevoerd de laatste paar maanden en kan nu eindelijk zeggen dat alles de goede kant op lijkt te gaan. Zelfs een Clinic meegereden op stal wat toch wel heel spannend was, maar ik toch graag wat beelden van wil tonen. Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden sinds de laatste beelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Voor de opletters, ja het elastiek zit er nog aan op aanraden van de fysio.

Hebben er wel een hele leuke oefening bij voor mijn eigen rug, die ik snel vast zet in de galop. Ik heb mijn instructeur eerst voor gek verklaard, maar tegenwoordig als ik merk dat ik verstijf gaan we lichtrijden in de galop. Ziet er niet uit, maar werkt als een trein.

SparklingApp

Berichten: 1949
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:03

Ha leuk Proven! Dan blijf ik nog wel mee spieken voor je filmpje! ;)
Het viel ons wel op dat jouw paard het stukje bekken/ lendenen erg vast lijkt te houden, dan had je haar een paar passen echt beter en dan wist ze niet hoe snel ze weer uit die houding moest komen, als je er naast staat, kan ze die dan wel makkelijk kantelen/ bollen?
Wel opvallend dat je hier schrijft van je angst, want dat hadden wij er ook niet in gezien!

Ja Knollentuin er waren inderdaad weinig mensen!
Viel mij ook op dat na de pauze al zoveel mensen weg waren! :oo
Had ik toch echt tè zonde gevonden van die dure tickets.
Eerst voelde ik me ook wel een beetje genept, koop je best wel prijzige tickets voor die masterclass, krijg je daarna een mail dat ze ook nog een avond doen, wat mij meer interessant leek.
Had ik meteen het programma gezien, had ik alleen voor de avond gekozen, maar uiteindelijk toch de hele dag en ik had er geen spijt van.
Ik kan niet helemaal inschatten of de info van de avond voor de gemiddelde ruiter interessant zou zijn, of teveel verdieping, maar uiteindelijk neemt natuurlijk iedereen die info mee naar huis waar je op dat moment ook aan toe bent.
En inderdaad de waarde van de opleiding.. ik zag het meer als een investering in mijzelf, les kost ook flink wat, maar zou dan wel graag ervaringen horen.

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:18

Stille meelezer meld zich..
Ik was zaterdag bij de middag en avond en ik vond de avond tegenvallen.
De middag liep gesmeerd, de avond kwam rommelig en geïmproviseerd over.
Waar Rien de hele dag de verbeterpunten handvatten gaf, hoe je probleem X kunt trainen dmv oefening A, miste ik die input uit de veterinaire hoek. Zefanja roept iets over een strakke fascie in de bil en dat je de onderliggende spieren dan kunt trainen. Leuk, maar hoe gaat het publiek dit toepassen? Wat kunnen wij er mee?
Welke oefeningen kunnen wij als ruiter gebruiken als blessure preventie of revalidatie?
Die inzichten had ik eigenlijk verwacht van het panel. Gelukkig stelde Rien niet teleur, wat kan die man vertellen!

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:04

Die inzichten kreeg je toch van Morgan wel? De jury vond ik een mooie aanvulling geven van hoe zij kijken, weten we allemaal al wel, maar toch leuk om de 4 verschillende inzichten te zien naar 1 en hetzelfde getoonde.
Zefanja was voor veel denk ik te technisch en te ver van de praktijk ik kreeg ook het idee dat veel mensen , ook de profs hier niets mee konden, dat kwam niet helemaal uit de verf had ik het idee.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:07

@sparklingapp dat heb ik zelf nooit gedaan, wel gezien als een Osteophaat kwam dat ging makkelijk maar was wel maar ffies natuurlijk dus weetniet of je daar veel uit kan halen

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:08

knollentuin schreef:
Die inzichten kreeg je toch van Morgan wel? De jury vond ik een mooie aanvulling geven van hoe zij kijken, weten we allemaal al wel, maar toch leuk om de 4 verschillende inzichten te zien naar 1 en hetzelfde getoonde.
Zefanja was voor veel denk ik te technisch en te ver van de praktijk ik kreeg ook het idee dat veel mensen , ook de profs hier niets mee konden, dat kwam niet helemaal uit de verf had ik het idee.


Inderdaad, te technisch en kwam niet uit de verf. Morgan had goede input,ook over de trainingsprikkel en bespiering 's middags, dit had ik graag ook terug gezien in de avond, nu vond ik de verdeling 70% Rien, 15% Morgan, 10% Zefanja en 5% jurylid

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:10

miss_lizje schreef:
*komt onder haar steen vandaan*

Brave meelezer meld zich zelf weer. Na een behoorlijk dipje gaan we er nu weer volledig tegenaan al kan ik soms niet de energie vinden om de online studie vol te houden. Behoorlijk wat veranderingen doorgevoerd de laatste paar maanden en kan nu eindelijk zeggen dat alles de goede kant op lijkt te gaan. Zelfs een Clinic meegereden op stal wat toch wel heel spannend was, maar ik toch graag wat beelden van wil tonen. Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden sinds de laatste beelden.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Video ]
Voor de opletters, ja het elastiek zit er nog aan op aanraden van de fysio.

Hebben er wel een hele leuke oefening bij voor mijn eigen rug, die ik snel vast zet in de galop. Ik heb mijn instructeur eerst voor gek verklaard, maar tegenwoordig als ik merk dat ik verstijf gaan we lichtrijden in de galop. Ziet er niet uit, maar werkt als een trein.


Ik kan niet zoveel met dit filmpje, door het elastiek neemt je paard een houding aan die ik niet als gewenst zie en jouw houding is nogal star, kan denk ook niet anders omdat je paard in deze houding simpelweg z'n rug niet fijn gebruikt en lekker zitten lastig is.

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:20

Ja odetje, wat voor mij duidelijk werd en al een tijdje is. is dat je als trainer /ruiter met goed management rondom je paard blessures op tijd bemerken kan en zo verergeren kan voorkomen , en met gerichte en goede training ook heel veel blessures niet hoeft te krijgen,zoals zefanja het dan bracht kom ik ook niet heel veel mee, want zij ziet de paarden pas op de snijtafel en zij kreeg ook niet de kans om uitleg te geven over hoe de onderzoeken nu al invloed hebben op behandelmethoden voor de toekomst, en de blessures die je al dan niet toch oploopt uit andere oorzaken voorkom je natuurlijk niet, er zijn altijd risico's.

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:28

Precies knollentuin, dat was voor de professionals die avond een goede leerzame stof geweest,alles valt en staat met goed management

SparklingApp

Berichten: 1949
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:34

Persoonlijke vond ik de lessen van Rien heel goed, maar ik heb daar niks nieuws gehoord, in theorie kan ik dat allemaal wel dromen, wat trouwens nog niet wil zeggen dat het toepassen dan altijd heel simpel is. ;)
In de avond wel, oh wat zou ik graag eens echt mee kijken met die Zefanja en Morgan, echt reuze interessant hoe zij naar de dingen kijken! Maar dat komt misschien ook door oa mijn fascia fascinatie :') , ik kan me voorstellen dat er mensen zitten die geen idee hebben waar het over gaat.
Ook over het links of rechts gebogen zijn, dat het eigenlijk een hele simplistische term is die helemaal geen inhoud geeft aan hetgeen er in het lijf gebeurt, echt weer een volgend level, een tipje van de sluier, zo ontwikkel ik wel mijn manier van kijken.
En dat tikje achter de elleboog van dat ene paard, ik heb dat vaker gezien, maar nooit beseft dat het een vorm van slapte oid zou zijn, op die manier kan je wel beslissen of je een paard meer of minder tijd moet gunnen om sterker te worden in het werk en kan je beter monitoren en zo kan je imo zeker blessures voorkomen.
Een kant en klaar plan van aanpak krijg je bij dit soort dingen inderdaad niet, daarom vroeg ik me al af of het voor de gemiddelde ruiter genoeg aansluiting zou geven.. voor de oudere rotten in het vak zijn er helaas weinig clinics met dit soort diepgang.

Proven, ja dat bedoel ik wel! Als ze daar vast zitten, dan voelt een osteopaat dat zeker, is wel een goede oefening om voor de training een paar keer te herhalen als ze dat van nature niet zo makkelijk doen onder het zadel.

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:42

Wij organiseren binnenkort een theorie praktijk avond met Morgan sparkling, ik ken haar al een heel tijdje en blijft interessant wat ze doet en verteld.

SparklingApp

Berichten: 1949
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:46

Oh dat is interessant! Heb je daar meer informatie over, of is het een besloten avond? :)

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:48


ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:19

Ik kruip even onder mijn steen vandaan.
Ik lees altijd mee.
Sparklingapp wat bedoel je met dat tikje achter de elleboog.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:52

Wel leuk dat er in aquooy steeds meer lessen komen. Ik denk dat ik 1 mei niet meer red om vrij te krijgen maar dan wil ik zeker kijken of ik 15 mei red

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:35


knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:47

Hou die pagina maar in de gaten we gaan nog meer organiseren, 17 mei komt oa Karin leibbrandt voor lezing en lessen, ook interessant

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:53

knollentuin schreef:
Hou die pagina maar in de gaten we gaan nog meer organiseren, 17 mei komt oa Karin leibbrandt voor lezing en lessen, ook interessant


Thanks! Ga ik zeker doen

SparklingApp

Berichten: 1949
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:35

Dank je Knollentuin, lijkt me wel leuk, ik ga er even goed naar kijken!

Ziezoziezo, was je er die dag? Er liep een paard en daar zag je bij/ achter de elleboog telkens een tikje in de stap, alsof er een spier of zo ergens een beetje bleef hangen en dan terug tikte, in het verleden heb ik dit wel eens meer gezien waar we dan aan het zoeken gingen of dat door de singel kwam oid, maar hier was de uitleg dus anders, dat het echt in het paard zit en dus een soort slapte zou zijn, wat door training kan verbeteren.
Voor mij was dat even een aha momentje, omdat ik er dus al eerder mee bezig was geweest en niet tot deze informatie was gekomen, net als met het biljarderen, vaak zeggen mensen dat dit bij een paard hoort, maar deze avond kwam ook duidelijk naar voren dat het meer een manier van spiergebruik in het lijf is dan dat het, zeg maar, in het skelet zit, dus wel voor een deel trainbaar.

ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:02

Ik was er niet .
Nu snap ik het .
Bedankt voor je uitleg.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:14

miss_lizje, volgens mij kijkt men net een beetje over je post heen door de drukte van de masterclass. :+ Wat fijn dat je het rijden hebt opgepakt! Je paard ziet er goed uit. Mag ik vragen wat de reden van de fysio is voor het elastiek?

Het filmpje is ook lastig te beoordelen, vind je paard net iets over het tempo lopen maar wellicht heeft dat een reden? Neusje eruit vind ik dan weer niet zo erg :)

Kimmutjuh89

Berichten: 586
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:31

Hoi allemaal,

Ik ben weer terug van heel ver weg geweest (nieuwe baan (eerst nog overlap van twee banen tegelijk), behandelingen voor mijn oude whiplash blessure, veel stress, ineens geen hulp meer om naar wedstrijd te kunnen, eindelijk de koop van een eigen trailer etc.) Enfin, veel gebeurd :?
Dus vergeef het me alsjeblieft als ik nog niet reageer op alle bovenstaande reacties. Ik heb gewoonweg nog niet de kans gezien om alles door te lezen.

Het is ook alweer even geleden dat ik aan de modules van Rien van der Schaft gewerkt heb. Ik zat wel in module 3. Maar dankzij de cursus van Rien ben ik wel heel erg bewust gaan nadenken over waar ik stond (en sta) met mijn paard, wat ik wil bereiken en vooral hoe ik dit wil bereiken. Door zijn cursus ben ik een geheel andere weg ingeslagen waar ik nooit spijt van heb gehad.

In januari 2018 won ik samen met een vriendin via facebook een les van Romy van der Schaft. Heel cool was het dat we letterlijk naast Rien en zijn vrouw in dezelfde bak reden. Ik was toen net 4 weken begonnen met de cursus van Rien (niv. M1):
Afbeelding
Leuk te weten was dat Rien mijn paard Franco een erg leuk dier vond. <3 (altijd leuk te horen)

Zo zagen we eruit in december 2018; alweer even de modules van Rien bestudeerd en overgegaan op een andere trainer, die ook meer aansloot op Rien. Tevens aangesloten bij Team by Jill van Jill Huijbregts wat ook vaak erg leuk en interessant is (niv. M2):
Afbeelding

Ondertussen naast de nieuwe trainingen ook overgegaan op ander voer; we zijn van Pavo naar Horsemolen gegaan. Wat een verschil! Ik wil nooit meer terug. Dit waren we gisteren in de training (niv. Z1):
Afbeelding

Als ik zie hoe hard we vooruit zijn gegaan in het afgelopen jaar door de nieuwe wijze van trainen en goed passend voer, dan weet ik weer waar we het allemaal voor doen.
Volg je eigen intuïtie en werk hard voor je dromen, dan gaan ze zeker uitkomen! +:)+

Ps: Dank je Rien voor onze nieuwe weg

mirjamalvaro

Berichten: 14658
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 21:45

Fijn dat je je weg hebt gevonden kim!

Zorro heeft vandaag bij 1 jurylid 61.5% gereden, helaas gemiddelde over 2 juryleden nog geen winst. :P
Gaan weer lekker doortrainen. Laatste week even forse stap terug weer tot hij weer ging ontspannen.
Kijken of we nu voorzichtig op kunnen bouwen.

Afbeelding

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:04

Lekker dat je weer op wedstrijd bent geweest Mirjam! Lastig om van 1 foto iets te zeggen, maar ik zie dat hij niet lekker over de rug is hier. Maar ga er van uit dat je dat zelf ook wel door had!
Hopen dat jullie snel de spanning af kunnen laten vloeien en dan zal dat ongetwijfeld in de punten ook tot uiting komen!