Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:55

Ik vind ze naast elkaar heel fijn, maar ik mis bij beide het stuk van de hulpen heel erg. Met name zithulpen etc. Mijn instructrice is daar wel heel erg mee bezig en ik merk dat ik dat in de filmpjes dan mis.
Het programma van Jill gaat alleen in op rijden, het programma van Rien is breder georiënteerd

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:29

Ik zou het wel weer opnieuw doen
Inhoudelijk heb ik er echt heel veel aangehad en nog veel meer plezier in het rijden gekregen!
Ben nu weer opnieuw met een jong paard bezig, en de theorie klopt gewoon echt.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 20:20

Ik ben er nu nog mee bezig. Ik ben fan van zijn manier van les geven. Opbouwend, vind het een fijne sympathieke manier. Het heeft mij met bepaalde dingen wel andere inzichten gegeven. Maar vervangt in mijn ogen, niet de fysieke les.


Zijn er van Jill ook voorbeeld filmpjes? Van een les van haar?

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 20:45

Nee, het vervangt zeker niet je lessen

Het geeft alleen een hele goede theoretische onderbouwing, zodat je weet waar je mee bezig bent en heel bewust kunt rijden

Ik heb dat nodig, maar ben ook best theoretisch ingesteld
Vind het altijd zo’n leuke uitspraak, je moet op je gevoel rijden
Dan wil ik wel weten wat ik moet voelen
En dat legt hij super uit

Maar het kan nooit Een paar extra ogen aan de kant vervangen! Al heb je dan wel ogen nodig die op het zelfde letten als Rien

De filmpjes van Jill ken ik niet
Ligt er misschien ook aan wat voor type ruiter je zelf bent. Maar als je theoretisch ingesteld bent, en steeds wilt snappen wat er onder je moet gebeuren, dan kan ik Rien zeker aanraden

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 22:00

Ik vind bij de filmpjes van Jill het helderder hoe je de eventuele problemen uit de praktijk moet oplossen. Dat stukje mis ik bij Rien. Jill laat een oefening zien, hoe je dat opbouwt en hoe je problemen oplost die je tegen zou moeten komen. Laatst had ze ook een Q&A opgenomen, met allerlei thema’s. Daar heb ik dan meer aan.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 22:40

Dat klinkt ook wel weer goed. Maar eerst dit afronden en dan is dat misschien ook nog wel leuk om te volgen. Ik vind het echt wel leerzaam. Ik heb in de periode dat ik ziek was heel wat filmpjes bekeken. Zo sta je voor je gevoel niet helemaal stil.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 08:41

Ik vind het ook een toegevoegde waarde hebben, maar zoals GJ9 al zegt, zeker geen vervanging van gewoon les. Jill filmpjes heb ik niet gezien dus ik kan niet vergelijken. Maar wat ik zo hier vaak lees denk ik dat Jill meer praktisch met oefeningen bezig is (ik hoor hier altijd hoe duidelijk zij de oefeningen uitlegt). Bij de training van Rien ga je echt terug naar de basis. Eigenlijk vrij weinig oefeningen maar meer ingaan op waar je in zijn algemeenheid naar streeft en hoe je daar komt. Ik denk al je echt op zoek bent naar handvatten om oefeningen te leren, dat de training je die niet gaat geven. Maar handvatten om het grote plaatje en de basis erin geramd te krijgen/houden geeft het zeker.

Risico van de online training van Rien (en dat geeft hij zelf ook aan) is dat je te vriendelijk wil gaan rijden, en daardoor te weinig van je paard durft te vragen. Dat is niet de bedoeling want ook hij geeft aan dat je je paard wel echt aan het werk moet zetten, maar dat sluipt er makkelijk in. Dat je blijft hangen in voorwaarts, contactteugel en niet verder durft te gaan. Maar daar heb ik dan mijn wekelijkse live instructie voor, om me daarin scherp te houden. Ik vind de combinatie zelf erg prettig

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 07:05

Jill pakt zeker ook de basis. Daar blijft de focus op liggen, tot en met in de grand prix oefeningen.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 07:12

En tijdens haar q&a zit ze op haar paard en behandelt ze de vooraf gestelde vragen door het voor te rijden. Verder heeft ze haar filmpjes ingedeeld naar categorie. Bijv. Basis, oefeningen, het jonge paard, wedstrijden en nog wat maar die weet ik zo even niet meer. Je ziet welke filmpjes je gezien hebt en er is een kantine waar je je vragen en filmpjes kwijt kan. Laatst had ik een vraag over een paard van een ander waar ik op rijd. Ik wilde dat niet openbaar aan haar vragen dus ik mailde haar persoonlijk. Ik kreeg binnen een paar dagen een uitgebreid en helpend antwoord. Heel fijn!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:16

Wat aan Jill ook heel fijn is bij bijvoorbeeld de oefeningen is dat ze alles opknipt in hele kleine stukjes. Ze geeft duidelijk aan welke voorwaarden je onder de knie moet hebben voor je er aan kan beginnen. Ik ben nog lang niet zo ver dus oefeningen als wissels etc zijn bij ons nog niet van toepassing, maar toch zijn die filmpjes wel heel leerzaam omdat ze daar weer veel basis in behandeld.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:28

Maartje_M schreef:
Wat aan Jill ook heel fijn is bij bijvoorbeeld de oefeningen is dat ze alles opknipt in hele kleine stukjes. Ze geeft duidelijk aan welke voorwaarden je onder de knie moet hebben voor je er aan kan beginnen. Ik ben nog lang niet zo ver dus oefeningen als wissels etc zijn bij ons nog niet van toepassing, maar toch zijn die filmpjes wel heel leerzaam omdat ze daar weer veel basis in behandeld.


Ja dat vind ik ook heel fijn aan haar! En dat mis ik bij Rien. Welke hulpen moet je precies geven voor een bepaalde oefening.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:44

Jill klinkt toch ook wel heel goed. Al blijf ik ook groot fan van Rien. Zou graag eens een clinic willen volgen bij hem. Jammer dat het altijd zo ver weg is.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:28

Ik ben nu met de houding en zit module bezig en dat gaat zo tegen mijn gevoel in := ik vind dit niet echt een fijne manier

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 00:02

Maartje_M schreef:
Ik ben nu met de houding en zit module bezig en dat gaat zo tegen mijn gevoel in := ik vind dit niet echt een fijne manier

Meen je dat? Ik vind dat juist een hele goede module die je heel veel handvatten geeft om veel meer ontspannen te gaan zitten.

Ik vond de module Ken jezelf als ruiter vreselijk en dat mens dat maar doorratelt. En de management module werd ik een beetje kriegel van het hoge bucas en passier reclame.

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 07:43

Omschrijf eens wat je niet prettig vindt,of wat er met je eigen houding gebeurd Maartje?
Haha oji, dat heb ik ook, het is allemaal super commercieel, iets te veel ,ik word ook een beetje overspoeld met al die weet je wel en moet je nu eens horen mailtjes

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:26

Mee eens dat ze goede tips geeft om ontspannen te zitten, maar in kan me niet vinden in haar manier van zithulpen geven. Het stuur zit in je teugels en niet in je zit. En de rem heb je in je handen, je gas zit alleen aan je benen. Je zit moet daar niks in doen, alleen volgen. Zo rij ik niet

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:28

Maartje_M schreef:
Mee eens dat ze goede tips geeft om ontspannen te zitten, maar in kan me niet vinden in haar manier van zithulpen geven. Het stuur zit in je teugels en niet in je zit. En de rem heb je in je handen, je gas zit alleen aan je benen. Je zit moet daar niks in doen, alleen volgen. Zo rij ik niet


Nee dat dacht ik al dat je dat stuk bedoelde, dat ben ik met je eens, zo rij ik ook niet, ook vind ik dat veel ruiters meer naar stoelzit neigen en daar wordt weinig mee gedaan denk ik, want ik hoor er niks over in de stukjes .

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:32

Ze heeft het ergens wel over stoelzitting, maar niet heel uitgebreid. Ze zegt ergens ook dat polsen naar binnen of buiten draaien niet erg is als je maar ontspannen schouders hebt, maar daar kan ik me ook echt niet in vinden. En zo wel meer kleine dingetjes. En aangezien die overal wel een beetje tussendoor komen, vind ik het niet een heel prettige module :o

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:38

Maartje, ik begrijp je deels wel, maar ben het niet met je eens. Mijn stuur zit wel in mijn zit.
Als je je teugels gebruikt om te sturen, hoe moet je paard dan leren in een andere richting te kijken waarin hij beweegt?

In een SB bijvoorbeeld, verteld mijn gewichtshulp mijn paard rechtdoor te gaan, terwijl mijn teugels/schouders om stelling/buiging vragen.

Wij zijn bezig mijn Appie SB aan te leren. Ik stuur hem bij H een 10 m volte op naar rechts door mn gewichtshulp nl gewicht lichtelijk op rechter zitbeen knobbel. Ik vraag lichte stelling door 1 ophouding met mn binnenhand. Dan houdt hij die stelling de hele volte uit zichzelf aan. Als ik op de lange zijde ben verander ik NIKS, behalve mijn zithulp, gewicht gaat dan nl naar de linkerzitbeenknobbel, dan gaat hij braaf rechtdoor in SB.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 02-10-20 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:40

Dit is toch precies wat ze zegt iriscope, in de module wordt het juist anders gebracht

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:42

Iriscope schreef:
Maartje, ik begrijp je deels wel, maar ben het niet met je eens. Mijn stuur zit wel in mijn zit.
Als je je teugels gebruikt om te sturen, hoe moet je paard dan leren in een andere richting te kijken waarin hij beweegt?

In een SB bijvoorbeeld, verteld mijn gewichtshulp mijn paard rechtdoor te gaan, terwijl mijn teugels/schouders om stelling/buiging vragen.

Wij zijn bezig mijn Appie SB aan te leren. Ik stuur hem bij H een 10 m volte op naar rechts door mn gewichtshulp nl gewicht lichtelijk op rechter zitbeen knobbel. Ik vraag lichte stelling door 1 ophouding met mn binnenhand. Dan houdt hij die stelling de hele volte uit zichzelf aan. Als ik op de lange zijde ben verander ik NIKS, behalve mijn zithulp, gewicht gaat dan nl naar de linkerzitbeenknobbel, dan gaat hij braaf rechtdoor in SB.

In de module zeggen ze dat!

Maartje is het daar ook niet mee eens.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:43

Maartje_M schreef:
Mee eens dat ze goede tips geeft om ontspannen te zitten, maar in kan me niet vinden in haar manier van zithulpen geven. Het stuur zit in je teugels en niet in je zit. En de rem heb je in je handen, je gas zit alleen aan je benen. Je zit moet daar niks in doen, alleen volgen. Zo rij ik niet


Ik zie het nu, ik las dit gedeelte alsof Maartje_M dit zo doet, en niet Connie. Het laatste zinnetje " Zo rij ik niet." Las ik over heen.
Ik heb de module een tijd niet gedaan, sorry!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:45

Maakt niet uit, we zitten inderdaad op 1 lijn :D ik snap wel dat het verwarrend was

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:57

In dat geval ben ik het helemaal met je eens. Sturen met je teugels? Als ik dat wil leren ga ik wel bij een manege rijden...

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:04

Ik vind het ook niet heel goed bij de rest van de cursus aansluiten. En ook niet meer bij hoe we tegenwoordig tegen paardrijden aankijken eigenlijk :o