Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:46

Inderdaad herkenbaar om dan maar met te weinig contact te rijden zodat hij zakt. Maar je hebt dan geen verbinding. Ik zeg wel eens dat je de achterbenen in je handen hebt. Als je niks voelt dan is achter niet met voor verbonden en wordt het lastig om die bovenlijn echt aan te spreken.
Weinig contact probeer ik enkel in het beginstadia te doen met paarden die het contact absoluut niet accepteren. Of bij paarden die erg sterrenkijken/spannen. Vanuit daar naar die contactteugel ongeacht of ze dan hoog lopen met het hoofd in het begin.

Maar dat is altijd wel een dingetje geweest hier, een ietswat te los contact. Door de cursus van Rien ben ik er dan ook weer heel bewust mee bezig.

Ik zou als ik jou was daar ook naartoe gaan. Contact nemen en houden en daarin echt voorwaarts rijden. Steeds controleren of hij wel meteen reageert op een klein beetje been.

Iriscope, zit er gangenpaard in die van jou? Ik vind het lastig te 'beoordelen' omdat jouw paard nogal laterale ingesteld is lijkt het? Als ik eerdere filmpjes voor me haal is het al wel een stuk verbeterd. Maar ik vraag me af in hoeverre je het kunt verbeteren.
Dat gevoel alsof de achterhand zo ver weg is, komt denk ik omdat je paard een wat traag achterbeen heeft in draf. Dat gevoel herken ik namelijk van mijn laatste paard die ook een traag achterbeen had.
Vind het er overigens wel netjes uit zien hoor! Maar het ligt er natuurlijk aan met welk niveau je het vergelijkt. Ik weet niet wat je met hem wil?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:35

Geryon, dank je wel voor je commentaar!
Hij is Pinto x Boerperd, wat voor zover ik weet allebei geen gangenpaarden zijn, maar hij heeft inderdaad de neiging heel snel lateraal te gaan.
Ik heb er al heel veel uitgereden, maar hoop nog steeds dat er ruimte voor verbetering is.

Bedoeling is om te zien hoever ik het met m kan schoppen dressuurmatig. Wil graag een fijn dressuurmatig getraind paard en ook wedstrijden met m rijden. Denk dat ik aan zn draf nog wel iets kan verbeteren en hoop ook de galop beter te krijgen als hij sterker wordt en meer over de rug gaat.
Dat ie dan geen 8 draf of galop heeft is zonde, maar als hij goed aan de hulpen staat en los is in het lijf moet ik toch een M proef door kunnen komen hoop ik. Nu nog niet, maar uiteindelijk.

Heb je wellicht tips om zijn achterbeen vlotter te maken in draf?

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:51

Iriscope schreef:
Heb je wellicht tips om zijn achterbeen vlotter te maken in draf?


Ik heb vandaag een Masterclass van Ingrid Klimke teruggekeken waarin dat ook behandeld werd. Zij liet de paarden op een volte draven en dan steeds op 2 punten (A en X bijv) een overgang naar stap maken en meteen weer wegdraven. Echt 1 stappas en hop weer weg. Zo verplaatsen ze hun gewicht naar het achterbeen en worden ze steeds sneller, ook in de draf. En daarnaast was zij ook heel streng op die twee punten waarop dat moest zodat je als ruiter echt consequent en duidelijk moet rijden zodat je paard je begrijpt.

Klimke past wel bij de fijne manier van Rien vind ik, met daarnaast haar enorme veelzijdigheid!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 23:39

Inderdaad van wat ik weet zijn overgangen en schijnovergangen daar goed voor, maar dan wel 'flitsend' gereden dus geen langzame overgangen die veel mensen maken.

Ik denk dat je er ook wel aan toe bent om te proberen hem meer te sluiten. Zoals Rien in de filmpjes zegt vragen de meeste van ons (waaronder ik) vaak te weinig aanspanning van het paard waardoor het paard niet tot verzameling komt. Wij rijden gewoon vriendelijk rond en doen ons ding. Wat ook eerst moet maar als je eenmaal meer verzameling wil moet je anders gaan rijden en is dit meer 'losrijden'.
Dat zie ik in jouw filmpje ook wel een beetje. Terwijl de basis er wel al goed in zit zo te zien!
In jouw geval zal het moeilijker zijn denk ik omdat hij denk ik als je hem gaat opvangen snel lateraal gaat. Ik heb daar zelf niet veel ervaring mee dus ik weet ook niet of het bij jou 'hetzelfde' gaat/kan.

Volgens mij heb je ook genoeg kennis en weet je goed hoe je meer verzameling kunt vragen. Je mag/moet alleen gewoon meer aanspanning vragen als je tot die verzameling wilt komen.

(Overigens is het filmpje niet heel duidelijk dus het kan zo zijn dat ik het verkeerd zie en je er wel veel aan rijd hoor)

Ik rijd sinds kort een reus van 1.80m die eerder zzl heeft gestart. Heel erg moeilijk bij elkaar te rijden en het opvangen aan de voorkant is ook niet heel effectief. Voor ons is dat wijken langs de kant en daarin aandraven van rien heel effectief. Je hebt het been wat onder het lichaam komt en meer draagt vanwege de soort oefening en de muur die het paard al wat opvangt.

Ik neem momenteel vrij veel les want als ik alleen rijd vraag ik vaak te weinig aanspanning.. :o ben jonge paarden gewend al jaren.
En nu ik weer een paard met niveau rijd kom ik er vooral achter.
Er gebeurt namelijk gewoon niets kwa verzameling als ik die aanspanning ook niet vraag. Kan ik nog zoveel overgangen en zijgangen netjes rijden maar je moet ook echt aanspanning vragen (met been en hand). En voor mij voelt dat als best wel vaak en veel.
En ik denk dat veel mensen dat hebben. Dat ze denken al veel te vragen maar eigenlijk alleen losrijden. Dat ze denken onvriendeljjk te zijn als ze meer vragen. Dat zegt rien ook in zijn filmpjes. Je moet echt aan de grens zitten.
Vandaar dat ik dit deel, vooral als algemeen bericht bedoelt. Wellicht kán jij nog maar heel weinig aanspanning vragen omdat hij anders gaat telgangen oid dus zie mijn bericht maar vooral als 'misschien'!

Ik vind het er trouwens al netjes uit zien en denk dat je absoluut niet ver van een winstpunt waardige M1 proef zal zitten (als de oefeningen er goed in zitten). Niet té kritisch zijn!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:42

Schijnovergangen wil ik inderdaad weer mee terug aan de gang gaan.
We hebben een stapje terug gedaan, omdat hij met veel oefeningen die ook maar iets meer verzameling vragen spanning opbouwt en dan achter het bit kruipt. Ik probeer nu even eerst die basis weer beter te krijgen. Wil ook graag dat hij zijn rug nog meer gaat gebruiken, maar de enige manier om die aanspanning te krijgen is door die meer te gaan vragen.

Thanks voor de tip ook over de clinic van Ingrid, kan ik die wellicht ook ergens terug kijken?

Denk dat we nu nog niet aan een M proef zijn, flitsende overgangen rijden kan hij nog niet zonder uit te komen, maar hoop wel dat we er uiteindelijik aan gaan komen.

Momenteel even wat meer pech, we hebben hier doornsappel in het hooi en hebben al 3 koliekgevallen gehad. Maar er is droogte, dus weinig hooi. Daarom nu hooi mengen met dit hooi en proberen alle doornsappel er uit te zoeken. Best een klusje elke dag, maar met bijna alles eruit zou de concentratie laag genoeg moeten zijn. De gifstoffen in doornsappel zorgen ervoor dat de nieren en het darmsysteem licht verlamd raakt en dus niet goed werkt. Als die opbouwen kan het zelfs fataal zijn.
Heel nauwkeurig uitzoeken dus!

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:17

Oei Iriscope, dat is wel heel vervelend! En als je ze onbeperkt hooi geeft, laten de paarden het dan zelf niet liggen?
Wat mij aan je filmpje opvalt is dat je paard erg met een hoog kruis beweegt en zijn bekken de verkeerde kant op kantelt, zo kan je gas geven wat je wilt, maar kan hij het achterbeen nooit naar voren slingeren.
De energie van achteruit komt dan niet over de rug en terug in je hand.
Je ziet het ook duidelijk terug in je voltes en wendingen, daar kruipt hij er meteen achter omdat de buiging niet ingezet wordt door het vermeerdert ondertreden van het achterbeen, op deze manier ontrekt hij zich aan het daadwerkelijke buigen.
Hij ziet er uit als een leuk werkwillig paard, maar hij zal een andere manier van bewegen aan moeten wennen om hier uit te kunnen komen, heeft hij geen last van zijn rug?
Nu trekt hij zijn rug strak, licht hol en als je dat zelf doet kan je ook voelen dat je zelf ook je been niet meer echt naar voren kunt bewegen.
Dat zie je ook terug in de stap, met het lateraal stappen.
Als je paard gezond is en nergens last heeft, dan is het nog wel interessant waarom hij zo is gaan bewegen, maar dan zou er heel veel verbetering mogelijk moeten zijn.
Ik kwam maar zo even binnen vallen, dus ik heb verder geen idee of er een verhaal achter zit, maar heb je les daar?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:23

Ik heb les hier ja, en Arrow wordt elke 3 maanden behandelt door een fysio. Hij had een heel erg stijve rug toen ik hem kreeg, is veel van voor naar achter in elkaar getrokken en moet inderdaad leren dat bekken te gaan kantelen. Werken doet hij graag, maar zijn lijf zit hem niet mee. Toen we net begonnen zat er geen spier op, dus het kostte al veel tijd om hier te komen, maar nu moeten we verder, naar inderdaad over de rug bewegen en dat bekken kantelen en na maandenlang oefeningen wil het nog even niet.
Probeer maar gewoon geduld te hebben, ga er van uit dat het wel gaat komen als we maar de juiste dingen doen. Zou graag vaker fysio laten komen, hij mag van mij gerust elke 8 weken gedaan, maar helaas is de fysio maar elke 3 maanden in het land. Als die geweest is, dan is Arrow altijd gelijk weer een beetje beter. We doen ook oefeningen waarbij hij het kruis moet aantrekken en bekken moet kantelen etc.

Dus je hebt het heel goed gezien, wat je zegt is volkomen correct en het grootste probleem nu!

Helaas, hooi is nu onbeperkt maar ze vissen er niet alles uit, laten alleen de grote zaden liggen maar niet de rest. We hebben het nu uitgezocht en vermengd met ander hooi, hopen dat het nu goed komt.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:37

Mirjam: even over je zadel troubles. Zo'n foam is ook idioot dik ding. Ik voel al verschil in hoe ik in mijn zadel zit als er 2 mm verschil is in de kussens. Dan is het al net of ik in een ander zadel zit na het bijvullen.

Dan zou ik veel eerder naar een prolite pad kijken. http://www.ruitershoppasdedeux.nl/index ... 21&lang=NL

Dat vind ik sowieso een handig ding als je meerdere opgroeiende paarden hebt. Daar kun je veel subtieler iets mee uittesten.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:15

@iris ik heb er te weinig verstand van om wat nuttigs te zeggen zeker op deze afstand.
@miss lizje wat iris ook al zei heb je geen contact met de mond, de teugel is steeds los vast. Ik zou als eerste daaraan werken een stabiele hand bieden zodat het contact stabiel blijft. En als die eventueel omhoog komt of wat dan ook negeren maar wel het contact stabiel houden.

Bij mij was het even drama vorige week. Blijven oefenen wat ik in de masterclass heb geleerd, naar voren rijden en hoofd niet teveel laten zakken. Naast dit deed ik eigenlijk niks meer wat resulteerde in een paard dat steeds begon te bokken of naar me been te schoppen als ik mijn been aanleg en enorm tegen de hand kwam (geen idee waar dit vandaan kwam).
Maargoed les gehad van me eigen instructrice die me erop wees dat ik best wel door kan rijden verder naast het naar voren rijden, bijvoorbeeld de schouders recht plaatsen als ze scheef loopt en als ze onder me uit rent wel even remmen en op mijn teken weer naar voren.
Dit heeft geholpen gister ging het weer beter gelukkig :)

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:33

@Iriscope, ik heb H&C tv en kon ‘m terugkijken via mijn Ziggo Horizonbox. Twee afleveringen, beide met ook leuke tips voor cavaletti-oefeningen.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:26

Via wehorse.com zijn ook veel (deel)filmpjes van Ingrid (en anderen) te zien.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:52

Geryon schreef:
Inderdaad van wat ik weet zijn overgangen en schijnovergangen daar goed voor, maar dan wel 'flitsend' gereden dus geen langzame overgangen die veel mensen maken.

Ik denk dat je er ook wel aan toe bent om te proberen hem meer te sluiten. Zoals Rien in de filmpjes zegt vragen de meeste van ons (waaronder ik) vaak te weinig aanspanning van het paard waardoor het paard niet tot verzameling komt. Wij rijden gewoon vriendelijk rond en doen ons ding. Wat ook eerst moet maar als je eenmaal meer verzameling wil moet je anders gaan rijden en is dit meer 'losrijden'.
Dat zie ik in jouw filmpje ook wel een beetje. Terwijl de basis er wel al goed in zit zo te zien!
In jouw geval zal het moeilijker zijn denk ik omdat hij denk ik als je hem gaat opvangen snel lateraal gaat. Ik heb daar zelf niet veel ervaring mee dus ik weet ook niet of het bij jou 'hetzelfde' gaat/kan.

Volgens mij heb je ook genoeg kennis en weet je goed hoe je meer verzameling kunt vragen. Je mag/moet alleen gewoon meer aanspanning vragen als je tot die verzameling wilt komen.

(Overigens is het filmpje niet heel duidelijk dus het kan zo zijn dat ik het verkeerd zie en je er wel veel aan rijd hoor)

Ik rijd sinds kort een reus van 1.80m die eerder zzl heeft gestart. Heel erg moeilijk bij elkaar te rijden en het opvangen aan de voorkant is ook niet heel effectief. Voor ons is dat wijken langs de kant en daarin aandraven van rien heel effectief. Je hebt het been wat onder het lichaam komt en meer draagt vanwege de soort oefening en de muur die het paard al wat opvangt.

Ik neem momenteel vrij veel les want als ik alleen rijd vraag ik vaak te weinig aanspanning.. :o ben jonge paarden gewend al jaren.
En nu ik weer een paard met niveau rijd kom ik er vooral achter.
Er gebeurt namelijk gewoon niets kwa verzameling als ik die aanspanning ook niet vraag. Kan ik nog zoveel overgangen en zijgangen netjes rijden maar je moet ook echt aanspanning vragen (met been en hand). En voor mij voelt dat als best wel vaak en veel.
En ik denk dat veel mensen dat hebben. Dat ze denken al veel te vragen maar eigenlijk alleen losrijden. Dat ze denken onvriendeljjk te zijn als ze meer vragen. Dat zegt rien ook in zijn filmpjes. Je moet echt aan de grens zitten.
Vandaar dat ik dit deel, vooral als algemeen bericht bedoelt. Wellicht kán jij nog maar heel weinig aanspanning vragen omdat hij anders gaat telgangen oid dus zie mijn bericht maar vooral als 'misschien'!

Ik vind het er trouwens al netjes uit zien en denk dat je absoluut niet ver van een winstpunt waardige M1 proef zal zitten (als de oefeningen er goed in zitten). Niet té kritisch zijn!


Goed beschreven @Geryon ! Ik herken het heel erg, dat té los laten van de teugels uit gewoonte. En dan ben ik niet eens 'bang' voor druk, het is puur een onbewust verschijnsel. Zeker een gewoonte die je met jonge paarden opbouwt. Gelukkig heb ik een instructrice die goed helpt daarbij, nu nog leren om het ook zelf te blijven doen 8-)

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:46

Vandaag maar eens een flinke stap geprobeerd te zetten in het kantelen van het bekken.
We waren al met achterwaarts bezig en nu hij dat beter en meer over de rug begint te doen heb ik het vandaag bergopwaarts geprobeerd.
Dus, billen hoger dan hoofd en dan paar passen achterwaarts.
Dit was voor het EERST dat ik eindelijk hem zijn bekken voelde kantelen met mij er op.
Het voelde echt heel goed, dus ik wil dit eigenlijk dagelijks gaan oefenen.
Ik denk erover om het 2x per dag 5x een paar passen te doen en het dan op te bouwen. Dus 1x per dag in de hand en 1x in onder het zadel.
Zouden jullie ook zo beginnen of minder vaak/ander ritme?

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:38

Iriscope, fijn dat mijn bevindingen overeen komen! Hoe is hij aan de longe?
Het is makkelijker om een verreden paard eerst zonder ruiter te leren zijn bekken te kantelen en rug te gebruiken, omdat hij dan niet ook het ruitergewicht omhoog hoeft te tillen.
Achterwaarts is een goede oefening om het bekken te laten kantelen, dus kan je zeker gebruiken!
Zelf heb ik geen ervaring met berg op aw, maar als hij daardoor zijn lijf beter gaat gebruiken dan lijkt het een goed plan, ik zou het gevoelsmatig liever een 3x in de week of zo doen dan elke dag.
Verder zijn ook goede oefeningen om hem klein te laten stappen en dan schouderbinnen, travers en keertwendingen enzo, als hij daarin dan zijn rug meer gaat bollen kan je hem ook in de schouderbinnen aan laten dribbelen, eigenlijk is elke pas zonder ruggebruik een aanslag op zijn gestel en zou ik persoonlijk alleen maar gericht zijn op die passen dat hij zijn rug gebruikt, hij lijkt er nu inderdaad met conditie en bespiering aan toe te zijn, dan heb je straks een totaal ander paard onder je kont! :D

miss_lizje ik vind je filmpje zo zonder elastiek zeker niet slecht!
Persoonlijk vind ik je gehele zit wat instabiel en daardoor minder subtiel en krijg ik het idee dat dat ook het balans van je paard wat verstoord.
Ik wil daar wel een stukje meer over schrijven, maar alleen als jij je daar zelf ook in kunt vinden.

Zelf gebruik ik trouwens wel eens een elastiek met longeren, als een paard de hand niet goed op durft te zoeken en de neus erg terug brengt, dan leer je ze een klein beetje te trekken en dat er dan niks vervelends gebeurt, daarna haal ik hem er snel weer af. :+
Maar volgens mij heet zo'n ding ook officieel een hals verlenger?

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:36

Mijn instabiliteit blijft een terugkerend probleem een groot deel komt door de hypermobiliteit. Mijn grootste angst is daarom ook dat ik mijn balans in de teugels ga zoeken. Buiten het fysio gedeelte helpt het elastiek mij dus ook om met een lossere teugel te kunnen rijden terwijl het paard relatief gelijk kan blijven. Zo kan ik mijn eigen stabiliteit ook trainen te paard. Daarnaast doe ik thuis hoelahoepen voor mijn rug.

Meer tips en/of oefeningen daarover zijn altijd welkom.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 23:03


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 07:05

miss_lizje schreef:
Mijn instabiliteit blijft een terugkerend probleem een groot deel komt door de hypermobiliteit. Mijn grootste angst is daarom ook dat ik mijn balans in de teugels ga zoeken. Buiten het fysio gedeelte helpt het elastiek mij dus ook om met een lossere teugel te kunnen rijden terwijl het paard relatief gelijk kan blijven. Zo kan ik mijn eigen stabiliteit ook trainen te paard. Daarnaast doe ik thuis hoelahoepen voor mijn rug.

Meer tips en/of oefeningen daarover zijn altijd welkom.



pol013 schreef:
miss lizje. Dan zou ik zeker los aan je stabiliteit werken. Op het paard is dat veel lastiger verbeteren als er naast.
Ruiterfit lessen zijn daar heel specifiek op gericht. Je kunt een hippisch oefentherapeute in je buurt zoeken. Of een online training volgen. https://herculeshorsetraining.com/onlin ... -beweging/
Begin in ieder geval met dit soort oefeningen: https://herculeshorsetraining.com/ruiterfittips/


Ik ben meestal stille meelezer hier, maar zelf hypermobiel, dus hier kan ik op aanhaken. Inderdaad: een stukje ruiterfitheid. Ik train thuis stukken die echt instabiel zijn los met oefeningen van de fysio en pak daarbij wat core stability mee. En van daaruit lessen centered riding meepakken kan heel goed helpen :) (en ik ga nu flink aan het lezen in een boek over hoe bijv. tai chi enorm kan helpen met een stabiele ruiterzit)

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 09:49

Ik heb van de week les gehad en mijn man heeft lief een stukje gefilmd voor me. Heb het idee dat hij meer begint te zakken in het kruis (paard, niet man :P), wat vinden jullie?

https://youtu.be/PkrSmjwQzrE

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:08

Iriscope, wat knap dat je blijft doorzetten met dit paard want je kan wel zien dat je niks cadeau krijgt. Het lijkt me ook lastig want je moet daar natuurlijk roeien met de riemen die je hebt en je belt niet 'even' een osteopaat oid.

Ik vind je paard een stuk ontspannener en rustiger in de aanleuning tonen dan een paar maanden geleden dus dat is echt positief. Wel zie ik veel taktfouten en linksom lijkt je paard soms bijna onregelmatig. De combinatie van de taktfouten en vele kleine voltes vind ik dan ook niet helemaal rijmen en zou je paard meer naar voren en rechtuit laten lopen. In galop desnoods een keertje verlichte zit en op de lange zijde echt lekker naar voren tot je een mooi gesprongen 3-takt hebt. Om die kleine voltes voor je te laten werken moet je paard veel meer kracht en gedragenheid hebben. Dat heeft ie nu nog niet dus dan is dat eigenlijk alleen maar een zware belasting op de voorhand.

Verder kan je natuurlijk meer kracht en rechtgerichtheid trainen door overgangen en schoudervoor/schouderbinnenwaarts te rijden.

Probeerde je instructrice te verstaan maar kon er geen touw aan vastknopen. Welke taal spreekt ze? :+

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:45

Dank je wel Nelleke. Ik ben op het moment erg aan het twijfelen wat instructie betreft.
Ik ben het met je eens dat die hele kleine volte's op het moment niets uithalen. Ik merk in de les veel meer taktfouten dan thuis en het lijkt erop dat ze nu een heel andere kant uit wil dan ik.

Ik ben al maanden bezig met meer over zijn rug trainen en lager instellen, waarbij hij de hals laat vallen ipv achter de teugel kruipt steeds. Nu begint dat eindelijk resultaten af te werpen, hij begint meer over de rug te lopen en losser te worden, en nu wil mijn instructrice dat ik aan oprichting ga werken.
Ik vind hem daar nog totaaaaaal niet klaar voor, hij gaat eindelijk buikspieren ontwikkelen en losser laten, hij is er imo totaal niet aan toe om omhoog te komen voor hij fatsoenlijk over de rug komt en zijn bekken gaat kantelen.

Ik moest hem eerder in deze les ook hoger instellen en voelde hem gelijk blokkeren in zijn rug en heup en weer gaan stuwen ipv dragen. Zij zegt dat dat niet het geval is, ik ben het daar niet mee eens.

De galop zal wel nooit wat worden ben ik bang. Ik doe alle oefeningen, voor uit weg rijden, verlichte zit, galopbalkjes, in uitjes, bergen op galopperen buiten. Maar hij is er gewoon niet voor gemaakt. En dit was (volgens mijn instructrice) nog wel het beste galopwerk dat hij tot nu toe heeft laten zien.

Ze spreekt trouwens Engels haha, maar ons Namibische/Zuid Afrikaanse accent is misschien wat lastig voor een ongeoefend oor?

Wij zijn ons verblijf in Namibie erg onzeker op het moment. Als we hier weg moeten, dan gaat Arrow ook weg, ben niet van plan hem mee te slepen naar bijvoorbeeld Zuid Afrika. Als we hier wel blijven, dan komt er een jong paard bij voor de dressuur en Arrow blijft zolang dat mogelijk is.
Hoeveel we ook hebben bereikt samen, ik ben er moe van om zoooo hard te moeten werken voor takt, ontspanning, eigenlijk alles wat gewoon puur basiswerk is, is een gigantische struggle met hem. Maar ik ben wel gek op hem dus zolang hij kan blijven blijft hij gewoon <3

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:58

Oh gewoon Engels? Haha dat zou ik in theorie gewoon moeten kunnen verstaan ja :')

Ik snap het helemaal hoor en ik kan met je meepraten met een haf die zwaar gebouwd is, ook nog eens overbouwd, kort in de hals en rug en van nature het liefste loopt als een duikboot die de diepte opzoekt. :+ De gewone basis is al heel hard werken en je krijgt niks cadeau.

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:18

iriscope: ik herken heel veel van je paard in een vorig paard van mij, nu kies is nooit voor eenvoudig haha, maar daar ben ik dressuurmatig in het l1 echt mee gestopt en gaan crossen..
die begon ook met zo'n lang traag achterbeen en hoog kruis...
Afbeelding
Afbeelding

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:31

Jemig Robbie wat een verschil zeg: wow.

@Iriscope
Allereerst ontzettend knap wat je bereikt hebt met dit paard. Echt kudo's voor je doorzettingsvermogen. _/-\o_

Ik ben het met je eens dat hem 'hoger instellen' nog niet aan de orde zou moeten zijn. Ik vind dat ook altijd een beetje en moeilijke term omdat het toch al snel klinkt alsof je hem er in moet tillen (dat zou jij niet doen denk ik, maar de aanwijzing klinkt zo). En dan krijg je dus die uitgedrukte rug weer.

Volgens mij mag hij nog meer gewicht overnemen op de achterhand voordat hij in zijn hals wat omhoog zou moeten. Dat gaat ook hand in hand, denk ik. De kleine voltes kun je in stap en draf en denk ik wel gebruiken, maar niet te snel rijden en niet om je binnenbeen buigen in eerste instantie. Probeer eerst met je buitenbeen en in een lager tempo (maar met behoud van ritme) de buitenschouder mee te nemen aan beide kanten. Daar wordt hij losser van en gaat hij meer over de rug van. Pas als je evenwicht helemaal ok is en de taktfouten weg zijn zou ik met het binnenbeen wat stelling vragen. En in eerste instantie misschien liever 12 m dan 8 m inderdaad....

Maar nogmaals: respect! Succes ermee.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:38

Zo aangezien ik in de lappemand zit maar eens filmpje terug gekeken.

Eerste, wow hij begint mooi in de bespiering te raken zeg!
Tweede, wat de rest al zegt en jij zelf. Instructeur wil nu te hard van stapel wat paard niet bij beent. :(:)

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:51

Iriscope , ik ben het eens met wat hier genoemd wordt, je paard hoger instellen gaat we wel maar wel ten koste van ..
Op het moment dat je paard eraan toe is en het achterbeen bekken en ruggebied goed gebruikt zal je merken dat er vanzelf een opwaartse beweging in het lijf van je paard komt, daar moet je op wachten en niet forceren door het paard in een houding te dwingen. Ik hoor de opdracht geregeld en de vraag ook, hij is nu lekker los, zal ik hem wat hoger instellen?
Zoals ik je paard zie galloperen zit er zeker nog werk in die galop, heb je al eens balken op 3 meter van elkaar geprobeerd gewoon op de grond als in uitjes? En dan evt met een kleine verhoging erin?
Of de oefening achterwaarts en als je merkt dat je paard z'n bekken kantelt aanspringen in galop of vlot wegdragen, dan is het wel belangrijk dat hij zich niet eerst lang drukt of zijn hoofd omhoog gooit