Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:53

Ik heb me toch maar aangemeld voor de training van basis tot grand Prix. Ik twijfelde heel erg. Maar ik wil wat veranderen aan mijn rijden. Dan moet ik toch bij mezelf beginnen :D Het lijkt mij fijn dat ik soms bepaalde dingen kan terug luisteren.

Een oud stalgenoot heeft vorig jaar regelmatig bij Romy van de Schaft gelest. Zij was altijd super tevreden. Heeft een van jullie ervaring met Romy? Weten jullie ook hoeveel een les kost? Ik ben heel benieuwd :o

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:53

Fijn zeg, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Hier gaat alles lekker, behalve dat Corona nog steeds heftig is in ZA en ik denk dat ik mn merrie niet voor het eind van het jaar heb. Zo zuur, heb haar al in december gekocht!

Mijn man is mijn ruin aan het longeren, zodat ze op elkaar ingespeeld zijn als ik er straks op ga. Hij doet het zo goed! Mijn paard dan, maar mn man ook haha.
Hier wat foto's van beiden aan het werk;

Afbeelding


Afbeelding

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:21

Iemand die hier weet waarom bij afrekenen van thema 1 de prijs ineens van 39 naar 69 gaat? Ik zou heel graag de basis willen aanschaffen en later evt verder meer kopen, maar eerst eens proberen of het iets is. Of misschien iemand waarvan ik het mag overnemen die het niet gebruikt?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:36

Iriscope schreef:
Fijn zeg, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Hier gaat alles lekker, behalve dat Corona nog steeds heftig is in ZA en ik denk dat ik mn merrie niet voor het eind van het jaar heb. Zo zuur, heb haar al in december gekocht!

Mijn man is mijn ruin aan het longeren, zodat ze op elkaar ingespeeld zijn als ik er straks op ga. Hij doet het zo goed! Mijn paard dan, maar mn man ook haha.
Hier wat foto's van beiden aan het werk;

[ [url=m/613rh2.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/ZW4my7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje het duurt nou wel erg lang idd, wat frustrerend zeg..

Wat leuk dat je man daar zo goed mee bezig is !

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:42

Ook ik heb me aangemeld! Eind 2016 twijfelde ik al, toen even gelaten en nu toch gedaan. Al zal dit niet met mijn eigen pony zijn, die moet ik binnenkort laten inslapen :( . Maar had net voor ik dit wist, een verzorgpony erbij genomen (op mijn eigen stal) dus dat loopt super over.

Ben erg benieuwd, hoor en lees echt hele wisselende verhalen maar mijn insteek is, dat je overal hele waardevolle dingen uit kan halen.

SBravour: geen idee? Geldt die actie misschien net niet meer?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:59

hmm oke jammer. Best een klap geld namelijk voor 1 thema.. Dankjewel alsnog.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:02

SBravour schreef:
Iemand die hier weet waarom bij afrekenen van thema 1 de prijs ineens van 39 naar 69 gaat? Ik zou heel graag de basis willen aanschaffen en later evt verder meer kopen, maar eerst eens proberen of het iets is. Of misschien iemand waarvan ik het mag overnemen die het niet gebruikt?

Tjee das wel maf zeg, heel bedrag ineens... Ik zou ze even een mailtje sturen!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:40

Oh dat is misschien ook wel een goed idee!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:47

Hier weer begonnen met Sterre. Die pakt het gelijk weer fijn op eigenlijk.

Zorro zijn achterbeen gaat niet goed, gaan we binnenkort langs de DA mee. Maar ben bang dat dat echt pensioen word.

Verder erg druk met drachtrondes merries. Eliana is alweer drachtig gescand. De andere 2 worden 8 juni gescand.
Ook druk emigratie naar zweden, huizen zoeken etc.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 06:46

Naar Zweden Mirjam??
Ik ken een paar paardenmensen die daarheen verhuisd zijn. Poeh, wel even anders om daar paarden te hebben hoor. Groot deel van het jaar alles onder sneeuw, problemen met vinden van voldoende en betaalbaar hooi en slechte uitrij mogelijkheden vanwege o.a. slechte bodem (stenen).
In welk gebied zou je willen zitten?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 07:35

Ligt er natuurlijk wel aan waar je in Zweden zit. Er zijn ook enorme gebieden die heel erg op Denemarken/Nederland lijken qua landschap. Plat en heel veel landbouwgrond. Daar kan je prima paarden houden. Noorwegen is daarentegen wel een grotere uitdaging.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:10

SBravour schreef:
Iemand die hier weet waarom bij afrekenen van thema 1 de prijs ineens van 39 naar 69 gaat? Ik zou heel graag de basis willen aanschaffen en later evt verder meer kopen, maar eerst eens proberen of het iets is. Of misschien iemand waarvan ik het mag overnemen die het niet gebruikt?


Waarschijnlijk is de aanbieding afgelopen? Ik heb 2 jaar geleden ook 69 euro betaald voor de 1e module en uiteindelijk ook de andere modules (en Team by Jill) aangeschaft.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:21

Wij blijven dus zuidelijk. Zelfde klimaat als NL daar :)
Uitrijmogelijkheden hebben we hier ook niet, of je moet de drukke polderwegen meetellen waar ze met 80 lang gescheurd komen. :=

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:19

Mijn jonge paard, nog bezig met thema 1, is zoals nog geoorloofd is, erg scheef. Nu kan ik nog niet uit de filmpjes afleiden of dat ik mijn teugels, op gelijke LENGTE aan moet nemen, of of gelijke DRUK?
Dus moet ik in zoverre mee gaan in haar ‘scheefheid’ dat ik ook mijn teugellengte daar op aanpas?

Babootje

Berichten: 26257
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:35

SBravour schreef:
Mijn jonge paard, nog bezig met thema 1, is zoals nog geoorloofd is, erg scheef. Nu kan ik nog niet uit de filmpjes afleiden of dat ik mijn teugels, op gelijke LENGTE aan moet nemen, of of gelijke DRUK?
Dus moet ik in zoverre mee gaan in haar ‘scheefheid’ dat ik ook mijn teugellengte daar op aanpas?


Gelijk contact.
Van daaruit je paard recht gaan stellen.
Maar hoe scheef is je paard eigenlijk? Ik hem mezelf nooit afgevraagd hoe "lang" mn teugels dan moeten zijn. Heel erg scheef is voor een jong paard ook niet gebruikelijk.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:11

Dankjewel, juist weer les gehad en het even gevraagd. Ze zei toch wel teugels gelijke lengte maar met je handen iets meegeven of niet (losse/vaste kant), dus aan de losse kant ook wel contact proberen te maken, maar toch haar meer laten zoeken ernaar zodat ze wat lengte maakt en aan de vastere kant gewoon je basis contact.

Goh, ja toch behoorlijk scheef, maar ik merk het vooral wanneer ik een volte draai, van wanneer ik rechtuit ga geen probleem..

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:15

Na een tijdje stilgelegen ivm geen 'serieus' paard, nu weer opnieuw begonnen met online training. Ik heb m ooit als één van de allereersten gekocht en nu begonnen met de geheel vernieuwde versie. Moet zeggen dat het echt veel is verbeterd, veel meer content en veel meer vragen beantwoord. Ik blijf wel constateren dat Rien echt gewend is om met veel kwaliteitsvollere paarden te werken dan ik en mijn lesklantjes meestal onder de kont hebben. Waarbij lichamelijk beperkingen en scheefheid soms echt dusdanig zijn dat een paard niet zo simpel naar een contactteugel toe komt zonder toch een beetje te helpen bij het rechtmaken in de schouders (anders kán die hals er simpelweg niet tussen vallen, anatomisch gezien). Ook vind ik het opmerkelijk dat hij weliswaar zegt dat mensen in balans moeten zitten of aan hun zit moeten werken, maar dat daar heel weinig concrete info / oefeningen voor zijn. Terwijl ik bij heel veel ruiters zie dat daar nog zoveel ontbreekt dat ze het gevraagde niet of heel moeilijk uit kunnen voeren. Dus dat is nog wel een hiaat, maar misschien komt dat verderop in de cursus / ruiterclub inmiddels aan de orde (al zou ik dat onlogisch vinden - begin bij uzelf niet bij uw paard).

Ook nog even een vraag: kent iemand een goede trainer in de buurt van Ede / Veenendaal die werkt volgens de Rien principes, maar misschien net iets minder kostbaar en ver is? Liefst iemand die een goede eigen accommodatie heeft. Ik wil eigenlijk niet terug naar mijn vorige instructrice, die is me de laatste sessies vorig jaar behoorlijk tegengevallen en ik vind haar eigenlijk ook niet aardig (ook belangrijk ;-) )

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:18

#edit Ik zie dat er verderop een houding en zit module is.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:54

Hoi Jilaroo, op de dressage-to site is er als het goed is een overzichtje van trainers die de trainerclub hebben bijgewoond! Misschien staat daar iemand tussen, zo ben ik ook bij die van mij gekomen.

Echter weet ik niet of ze allemaal direct de Rien vdS methode hebben overgenomen na die trainingen..

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:57

Hoi allemaal, dank voor de suggesties ook in PB. Dat lijstje was ik inderdaad even vergeten @SBravour... dus hartelijk dank voor de reminder.

Het staat hier voor wie ook op zoek is: https://dressagepro.nl/trainersclub/tra ... inersclub/

Wel lastig zoeken want voor lang niet iedereen staat hun locatie erbij...

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:12

Zou het niet zo zijn dat degenen die geen locatie hebben staan, geen interesse hebben in nieuwe lesklanten?

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:18

@Jilaroo, er is toevallig vanavond om 20.30 een Live Q&A over houding en zit bij de ruiterclub. Ik zag hem ook pas vanochtend.

Cyta

Berichten: 281
Geregistreerd: 25-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:08

Jillaroo, ik mis in de cursus van Rien idd ook wat de aanpak bij minder getalenteerde paarden of vb paarden die een stok hebben ingeslikt ofzo. In TBJ stelde Jill afgelopen week een gewoner paard voor waar wat dingetjes mee waren en hoe zij dat dan aanpakt. Zij benadrukt ook heel erg het belang van dat recht maken in de schouders, heb ik ook weinig gehoord in de cursus van Rien...tenzij er ondertussen veel ander beeldmateriaal is toegevoegd...

Mirjamalvaro, waarom verhuis je naar Zweden? Neem je alle paarden dan mee?
Spannend wel, ik zou zoiets niet durven :o

Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:00

Jill heeft aan het begin van de basis filmpjes ook wel eens een ander paard gepakt idd, dat helpt wel ja! In de praktijkvoorbeelden bij Rien komen toch ook wel heel veel verschillende paarden langs.
Ik mis het stukje houding en zit ook heel erg, vind dat sommige ruiters echt wel kwalijk zitten in de filmpjes :o en daar wordt dan niks van gezegd

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:00

Eens Maartje, die houding stoort me geregeld in de filmpjes, als je het dan over het paard niet in de weg zitten hebt en sommige ruiters zitten dat duidelijk wel, ga dan eerst daarmee aan de slag voor je bezig gaat met verheven draven en wat ik allemaal voorbij zie komen.