Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 06:48

Leuk paard hoor Iriscope!

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:09

Nog steeds enkel longe werk hier. Hij begint weer ietsje losser te worden. 'S-ochtends krijgt hij nu ook 2 uur de recuptex deken op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 08:26

Fijn dat ie beter begint te lopen Mirjam! Je zou hem ook, zonder bijzet, wat over balkjes kunnen longeren, worden ze lekker los in de rug van, eventueel cavaletti's ook. Deed ik met Arrow veel en ging ie fijner van swingen in de lendenen :)
Als je wat hindernissen hebt is gewoon vrijspringen ook goed om hem losser te maken in het lijf, en als je momenteel enkel longeert ook goed voor de afwisseling en zn koppie.

Q is afgelopen week ziek geweest, het lijkt op een bacteriele infectie. Hij had behoorlijke koorts maar nu is de temperatuur omlaag en lijkt het gevaar geweken. Hij zit aan de anti biotica en zn temperatuur schommelt nu nog wat. Als hij van de week wat stabieler is koppelen we de trailer aan en gaan we hem naar huis halen <3

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:38


Hier zijn we voor de afwisseling begonnen met springen. Gentleman doet het erg leuk al zeg ik het zelf.

Dressuur gaat ook al stukken beter, maar geen recent filmmateriaal van.

De online training staat stil, ik merk dat ik echt na werk/stal etc. Niet meer de energie heb om ervoor te gaan zitten.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:21

Iriscope schreef:
Fijn dat ie beter begint te lopen Mirjam! Je zou hem ook, zonder bijzet, wat over balkjes kunnen longeren, worden ze lekker los in de rug van, eventueel cavaletti's ook. Deed ik met Arrow veel en ging ie fijner van swingen in de lendenen :)
Als je wat hindernissen hebt is gewoon vrijspringen ook goed om hem losser te maken in het lijf, en als je momenteel enkel longeert ook goed voor de afwisseling en zn koppie.

Q is afgelopen week ziek geweest, het lijkt op een bacteriele infectie. Hij had behoorlijke koorts maar nu is de temperatuur omlaag en lijkt het gevaar geweken. Hij zit aan de anti biotica en zn temperatuur schommelt nu nog wat. Als hij van de week wat stabieler is koppelen we de trailer aan en gaan we hem naar huis halen <3


Probleem is dat zijn kniebanden achter ook heel slap zijn geworden. Dus durf balkjes en zeker sptingen nu niet aan. ;(
Maar zodra hij sterker word ga ik dat inderdaad doen.

Miss- leuk hoor zo lekker rond springen. :D

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 14:44

mirjamalvaro schreef:
Hmm heb tijdje naar mijn tekst zitten staren. En mij ernstig afgevraagd waarom je Zorro voor ezel uitmaaktte. Hij is geen topdressuurpaard, ok, maar om hem nou voor ezel uit te maken. :=

Maar ik geloof dat ik hem eindelijk door heb waar je over viel. Sorry, dat woordje/die naam is een heel normale uitspraak hier. Maar zal proberen eraan te denken in dit topic.



Dank Mirjam voor je begrip +:)+

Maar effe open trainings vraag : waarom heb je Zorro in de bijzet bij het weer loswerken van stijfheid , zijn spieren en wegwerken spekkies ?
(Hij ziet er goeeeedddd uit )

Doe je dat bewust uit ervaring met herstel , of wellicht uit gewoonte ?

Doe je ook freestyle dingen met hem ernaast ?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 15:53

Zonder bijzet drukt hij zijn rug nog veel verder weg, dus dan zou longeren ook averechts werken. Op deze manier kun je paard voorzichtig loswerken, zonder dat rug nog verdee verslechterd.
Ik wil op de grond ook nog wat grondwerk doen, maar is er nog niet van gekomen.

Gelukkig is zijn rug al veeeel minder gevoelig. Dus het longeren helpt goed.

Al denk ik dat ik binnenkort wel even naar de kliniek ga met hem voor zijn kniebanden. Even grote check up.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:29

Even een tijdje gemist hier. Wat een droppies @mirjam je veulens!
Leuke afwisseling @iris aan de hand! Merk je daar waar jij woont nou nog veel van de corona of valt het mee? Het leven dicht op elkaar is daar volgens mij een stuk minder dan hier toch?

@miss lizje ook wel eens leuk toch is wat anders. Misschien over een tijdje dat je ineens wel weer alle energie heb om verder te gaan/opnieuw te beginnen met de online training.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:32

Zijn er ook gratis filmpjes te zien voor ruitertje die nog niet zo ver is. :+
Jong meisje.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:27

Ik zou even goed op YouTube zoeken, staan zoveel filmpjes op!

Heeft iemand de sessie van Anja Beran gezien, over hoe een correctgaand dressuur paard eruit ziet?
Hij staat op Pferdia en ik moet zeggen, enkel die film is het geld van het abonnement waard!

Hier even balen, Q zijn hoeven waren erg gesplit dus de smid was er gister, er kon niet veel weggehaald, maar hij moest wel wat bijwerken en nu is ie super duper gevoelig. Hij staat in de paddock en behalve om te eten wil hij niet lopen. Ik baal onwijs, arm paard :(
Er liggen ook nog eens duizend stenen in de wei hier. Stenen rapen heeft echt geen zin dan ben je over 2 dagen nog niet klaar.

Iemand tips om de hoeven snel wat minder gevoelig te maken?
ijzer eronder wil ik nog niet, ik hoopte dat ie nog even zonder zou kunnen.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:40

Voor wat ik begreep kan syllicium heel goed helpen.
Of tijdelijk hoefschoenen?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:41

Ik heb aan hoefschoenen gedacht maar ik zou niet weten waar ik die hier kan krijgen en importeren duurt onder normale omstandigheden al 2 weken minstens, nu met Corona nog veel langer :(
Syllicium? Als in siliconen?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:02


Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:06

Goed idee, supplement voor de hoeven. Zodra we weer mogen shoppen ga ik gelijk even naar de paardenwinkel, supplementen hebben ze wel aardig veel van.
Thanks!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:59

Ik loop ergens tegenaan en heb de vraag in Team by Jill gesteld maar dacht, ik plaats hem hier ook meteen. Wie weet kunnen jullie me helpen.

"Het is niet zozeer dat mijn directe doel een passage is, maar ik wil haar draf wel heel graag kunnen modelleren. Het probleem is nu dat ze óf terug komt naar een passage tempo met veel te weinig afdruk, óf ze zet de impuls die ik er vervolgens in stop om in verruimen. Ondanks het feit dat ik met zoveel mogelijk gevoel probeer te spelen met schakelingen, krijg ik de impuls niet omgezet in opwaarts".

Nu kan het natuurlijk zijn dat het een kwestie is van volhouden totdat het kwartje valt, maar waarschijnlijker is dat ik het gewoon verkeerd doe....
Iemand suggesties?

Ze heeft laatst wel drie keer een wissel om de twee gedaan :-) Dus alleen maar van de rechter naar de linker galop en op de tweede sprong weer terug naar rechts. Het duurde wel een tijdje voordat ze het deed. Pakte hem iedere keer pas op de derde sprong. Toen het een keer lukte, heb ik haar uitgebreid beloond en laten stappen. Dat geheel heb ik 3 keer gedaan. En alle keren duurde het dus een aantal missers voordat ze hem op de tweede sprong. Maar het begin is er yeah!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:24

Ik kan niet zeggen dat ik al zover ben met mijn rijden, maar je wil dus iets wat tussen passage en verruimen in zit, zeg maar werken aan de 2e draf?
Kan het zijn dat je dit te lang vraagt, of te lang achter elkaar hieraan werkt en dat ze daar de kracht gewoon nog voor mist?

Zoiets kost gewoon onwijs veel kracht, dus misschien begrijpt ze het wel, maar redt ze het nog even niet?
Er gaat ook enorm veel tijd in zitten om dat te ontwikkelen, misschien wil je iets te veel, te snel? Ik zou in theorie zeggen, veel naar voren en veel terug op de achterhand zetten. Ook travers op de volte gebruiken om haar goed op de achterhand te zetten, en hetzelfde in de hoeken doen en dan vanuit daar eens een paar passen meer verzameling met afdruk vragen.

Allemaal theorie hier, geen ervaring dus, maar dacht, doe eens een gok en hoor wat anderen hiervan vinden. Heb de afgelopen 6 weken met mijn neus 2 uur per dag in de paarden video's gezeten omdat ik zo gedreven ben voor mijn jongkies straks, wie weet heeft het wat opgeleverd :+
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 30-04-20 19:35, in het totaal 2 keer bewerkt

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:31

Zoveel verstand heb ik er (nog) niet van, sorry. :P

Ik ben weer begonnen met 2 dames op te pakken. :D

Zorro krijgt sinds gisteren sillicium bijgevoerd. Hopelijk werkt dat voor hem, anders ritje kliniek om te kijken of het nog zin heeft.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:13

Promisse, zonder beeld kan ik daar niks over zeggen. Daar zitten zoveel mitsen en Maaren in in dat werk.
Maar ik vermoed dat je paard daar gewoon nog niet snel genoeg is, in reactie aan je been en in toerental.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:23

Even wat anders. Hangertje van mijn overleden Kyara is eindelijk binnen. <3

Afbeelding
Afbeelding

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:27

Promisse, is dit hetzelfde paard als waar je de checkligament blessure mee had? Als dat zo is, lijkt de meest logische verklaring dat je paard gewoon nog niet de kracht heeft voor die meer opwaartse beweging. Mijn paard was in dezelfde periode geblesseerd en die heeft echt nog niet dezelfde spierkracht als voor haar blessure. 2 maanden geleden (als dit hetzelfde paard is) had je nog problemen met haar voor je uit te krijgen sinds de blessure. Ik vind de stap van niet naar voren willen naar opwaarts/extreem dragend bewegen echt wel heel groot in die periode. Het gaat nu eenmaal niet zo snel. Spieren opbouwen kost maanden, zo niet jaren. Count your blessings, geniet van het feit dat de wissel om de 2 nu af en toe lukt. Consolideer dat en daarna pas weer een stapje verder. Een paard kan niet alles tegelijk verwerken, niet mentaal en niet qua kracht.

Iriscope, bij gevoelige voeten zou ik er een ijzer onder gooien. Maar goed, ik ben erg pro ijzers als een paard moeilijke voeten heeft. Mijne heeft ook met een half jaar boxrust gewoon rondom op de ijzers gestaan juist omdat ze vrij dunne zolen heeft en ik niets aan de stand wou veranderen om meer blessureleed te voorkomen.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:24

Ja dit is hetzelfde paard. Maar de blessure is van vorig jaar augustus en was klein. Ik mocht na 8 weken aan een opbouwschema beginnen en het einde daarvan ligt al ver achter ons. Bovendien was ze voor de blessure in topconditie en werkte al op zz niveau.
Ik verwacht zelf niet dat het gebrek aan kracht is. Maar ik kan het natuurlijk fout hebben.
Ik heb eerst aan het ritme gewerkt. Ze tilde in het begin random haar benen op. Dus ik ben rustig blijven zitten met het gewenste ritme in mijn eigen hoofd. Op een gegeven moment had ze door wat ik bedoelde en settelde ze er in. Volgende stap is dus meer activiteit. Maar zij denkt volgens mij dat hoe ze het nu doet, is wat ik wil. Logisch vind ik ook. Heeft ze het eindelijk uitgevogeld en nu wil ik weer wat anders...

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:27

Knollentuin, als het me lukt om het op film te zetten en ook nog eens te plaatsen, dan zal ik dat doen.

pol013

Berichten: 8992
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:24

Promisse schreef:
Ik loop ergens tegenaan en heb de vraag in Team by Jill gesteld maar dacht, ik plaats hem hier ook meteen. Wie weet kunnen jullie me helpen.

"Het is niet zozeer dat mijn directe doel een passage is, maar ik wil haar draf wel heel graag kunnen modelleren. Het probleem is nu dat ze óf terug komt naar een passage tempo met veel te weinig afdruk, óf ze zet de impuls die ik er vervolgens in stop om in verruimen. Ondanks het feit dat ik met zoveel mogelijk gevoel probeer te spelen met schakelingen, krijg ik de impuls niet omgezet in opwaarts".

Nu kan het natuurlijk zijn dat het een kwestie is van volhouden totdat het kwartje valt, maar waarschijnlijker is dat ik het gewoon verkeerd doe....
Iemand suggesties?


gaaf van je wissels

Hoe begin je er aan? Vanuit stap?
Ik werk hier aan (met hetzelfde idee als jij) vanuit stap. En dan niet met het gevoel van verzameld aandraven want dan krijg ik alsnog te veel voorwaartse beweging vanuit het achterbeen. Maar met het gevoel van steeds feller en vinniger stappen achter en dat zo opvoeren tot het iets anders meer kan worden dan een drafpasje. Dan krijg ik de meeste afdruk in mijn draf.
Ik vind dat de eerste keer even een lastige om mee te beginnen. Omdat ik er niet aan ontkom om dan wat meer de rem er op te houden terwijl ik hem van achter prikkel. Snapte hij de eerste keer natuurlijk niet. Maar na 2 keer viel het kwartje al en toen had ik echt dat opwaartse gevoel waarbij je power en stuurbekrachtiging krijgt. (maar dan in het hele ini mini begin hé, voor jullie denken dat ik piaffe tevoorschijn tover terwijl we pas L2 starten)

Natuurlijk schakel ik daarnaast vanuit draf terug naar iets wat daar op lijkt. Maar dat heeft (voorlopig) toch een ander effect.

Ik pak je vraag overigens wat minder zwaar op dan oji. Ik zie je nog niet perse passageren aan de hand van je vraag. De verschillende variaties van de draf pakken wij er vrij snel bij nadat de basis fijn is. Het gaat mij dan ook niet perse om het eindresultaat maar om het kunnen variëren in alle soorten draf. Vooruit, terug, klein, groot, lang frame, kort, opwaarts etc. Daar mee klooien, er tussen kunnen schakelen en afstemmen met elkaar hoe je dat doet.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:30

Ik heb het vanuit zowel het halthouden als vanuit de stap als vanuit de draf gedaan. De laatste tijd alleen vanuit de draf. Geen idee waarom ik met die andere manieren gestopt ben. Ik denk omdat ik hoopte dat dan het kwartje eerder zou vallen.
Ze snapte op een gegeven moment het aandribbelen wel, en pakte op een gegeven moment ook vrij stabiel het ritme op. Alleen denk ik dat het haar niet veel kruim kost, want ook daar is er niet veel activiteit. Als ik handig was met het aan de hand werken, dan was dat misschien nog een optie..... Misschien moet ik dat toch maar eens proberen. Zeker voor de piaffe. Denk dat ze voor het drafwerk te explosief kan worden als ze het niet snapt. Dan zit ik er liever op.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:27

darkadia schreef:
Iemand die al nieuwe filmpjes van ruiterclub qua rijtechnisch heeft zien verschijnen in het VBTGP deel?


Ehm... je weet dat alle nieuwe filmpjes in de Ruiterclub staan en dat je daar gewoon als VBTGP lid toegang tot hebt? Tot de thema's van Rien bedoel ik. Alleen de laatste twee thema's worden nu nog toegevoegd. 1 juni en 1 september volgen die.

Krijg je niet de updatemails die we elke maand sturen? Daarin stond bijvoorbeeld ook dat we 2 weken geleden live Q&A met Rien hadden. Overigens kun je elke maand aan alle live Q&A's meedoen als je dat zou willen.