Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:46

Oh zal dan eens zoeken.
Vind het allemaal maar lastig hoor. "schouders omhoog" en dat soort termen, zucht. :')

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:51

is nog niet aan de orde. Eerst een zacht lichaam en daardoor kunnen zakken in de hand.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:00

Ok ben nu stikjaloers op Jill haar rijkunsten. :')
Maar goed, motiveert ook wel weer een beetje.
Moet zeggen dat ik deze filmpjes stiekem fijner vind dan de Rien filmpjes. :o

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:18

Ik ook!

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 02:59

Promisse schreef:
Is heel fijn werk Joki maar dan moet je het wel voor elkaar krijgen om je paard er op de goede manier overheen te krijgen anders werkt het averechts.


Mijn ervaring met balkjes lopen, is dat ze het door te doen leren. Je begint gewoon met de balkjes op stap afstand en doet die een aantal keer in een stap aan een wat langere teugel zodat ze gewend raken.

Bij minder ervaren paarden doe ik altijd 3 balken zodat ze zich er ook altijd uit kunnen redden en dan worden ze vanzelf handiger.

Voor een sprongetje geldt ook dat je op 20 cm kan beginnen maar het ene paard springt wel goed laag, maar er zijn ook paarden die op hoogte pas wat beter gaan springen.

Ingrid Klimke heeft heel veel filmpjes van wat zij met balken doet voor de dressuur. Dus daar kan je ook inspiratie bij opdoen

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:58

@Joki ja ik heb veel van haar DVD's. Echt gaaf wat voor gevarieerd programma zij haar paarden aanbiedt.

@ Mirjam ik zit even op team by jill te kijken naar de module "de basis" naar de video van de inspiratiedag, B niveau en dan het tweede paard, de vos. Is denk ik ook wel een leuk filmpje voor jou. Maar ik weet dat er nog meer zijn waar je vast wat aan hebt, kwam alleen deze toevallig tegen omdat ik die nog niet gezien had en moest aan Zorro denken.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:02

:= heb nog veel video's te bekijkem geloof ik. :))

Hier pony's balkjes werk laten doen met kind die ze 1-2x per week doet. :))

Afbeelding
Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:14

Als je eens iemand op de grond mee wilt laten kijken, dan kan je mij altijd appen, Mirjam. Jouw niveau is hoger, maar ik heb wel ervaring met paarden die graag strak en kort willen en met een bijzonder lijf van de ruiter. ;)

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:28

Dat is lief <3

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:20

mirjamalvaro schreef:
:= heb nog veel video's te bekijkem geloof ik. :))

Hier pony's balkjes werk laten doen met kind die ze 1-2x per week doet. :))

[ [url=m/qbHH0Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YcmBWF.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hee die witte ken ik nog niet. Heb je die nieuw? Of alleen tijdelijk voor de verkoop?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:12

Die 2 zijn voor de verkoop :))
Kenzo (bruin) en Idenn (de witte)

Gisteren Sterre gepakt en eens rustig wat uit de filmpjes van Jill geprobeerd. Moet zeggen dat ze erg fijn liep. Bij haar blijft tempo controle wel een ding.

Eliana vandaag en van te voren al bedacht wat ik ging doen; beter aan het been zetten en schoudercontrole oefenen. Dus met losstappen al flink aan het been gezet, waardoor ze weliswaar steeds wat omhoog kwam maar wel fijn door ging stappen.
Later in stap en draf haar over de buitenschouder weg laten vallen en moet zeggen ze heeft nog nooit zo ontspannen zoiets gedaan. :=

Dus tot nu toe geslaagde filmpjes voor ons. :')

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:28

Ah zo vandaar!
Leuk dat de filmpjes je bevallen! Heb ze in het begin ook gekeken vond ze ook erg interessant. Nu al tijdje niet meer gekeken wordt weer tijd :D

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:45

proven02 schreef:
Ah zo vandaar!
Leuk dat de filmpjes je bevallen! Heb ze in het begin ook gekeken vond ze ook erg interessant. Nu al tijdje niet meer gekeken wordt weer tijd :D


Haha ja niet echt interessant voor dit topic die 2 denk ik, aangezien deze dus niet blijven.
Bruintje 3 jaar, witje 5 jaar. Beide zelf zadelmak gemaakt vd zomer.

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:54

Ik lees stiekem een beetje met jullie mee, maar heb nu wel even een vraag... hebben jullie ook zo'n moeite met de filmpjes afspelen of ligt het toch echt aan mijn internet? :\ Ik word er helemaal gestoord van, na iedere 10 tot 15 seconden staat hij stil en als ik terug spoel duurt het ook lang voor hij weer begint.

Mirjamalvaro die schimmel is echt leuk! Hoe groot is die?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:58

Maartje in het verleden haperde de filmpjes inderdaas wel eens.

Idenn is rond de 1.44m, heb geen officiele meetstok, maar dat moet hij toch wel halen.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:08

Oh toch niet zo groot dus. Leuke pony!

Op de laptop krijg ik ze helemaal niet afgespeeld, op de tablet doen ze het nu wel redelijk, dus nu kijk ik daar maar...
Nu mijn bak nog onder water staat, heb ik tijd genoeg om te kijken :+

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:11

Stomme regen pfffff.
Hier gelukkig droge bak, dus kon nog mooi rijden. :D

Haha ja Idenn en Kenzo zijn ongeveer even groot. :)) ukkies

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:15

Hier is het sinds maandag super nat. Het leek er net op dat een helft van de bak wel weer een beetje te doen leek, dus hopelijk kan ik morgen even longeren of aan de hand werken. Rijden zal nog wel even duren

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:07

Even getwijfeld of ik het wel of niet hier zou zetten omdat ik het zelf allemaal al lastig genoeg vind en het liefst niet te veel verschillende meningen hoor.
Maar jullie hebben me altijd zo goed geholpen en vind dat hier altijd fijn gereageerd word niet het vaak alleen maar 'negatieve zonder doel' wat je bij andere topics ziet.

Heb mijn paardje toch door de molen gehaald, omdat ik er toch geen goed gevoel bij had. Osteopaat eerst en die vond haar rug erg stijf, helemaal niet beweeglijk, moeite met galop en in combinatie met heftig reageren bij druk op haar rug adviseerde ze foto's te maken.
Gister dus naar de kliniek geweest voor foto's en echo. Het is geen kissing spines of spondylose (godzijdank want dat was mijn grootste angst). Wel vond hij wat artrose tussen de 6e en 7e halswervel en tussen 2e en 3e lendenwervel plus overvulling (wat kan duiden op een ontsteking zoals hij me vertelde). De combinatie van de artrose en de ontsteking zou een verklaring voor pijn en het gedrag kunnen zijn, maar dit kan hij niet met zekerheid zeggen het zou net zo goed kunnen dat ze hier geen last van heeft en het iets heel anders is wat je niet met foto's en een echo kan zeggen. Dat maakt het dus wel lastig.

Hij heeft nu die 2 punten ingespoten om de ontsteking weg te laten gaan en we moeten nu 1 week aan de hand stappen, dan de osteo nog een keer, dan 1 week longeren in een opbouwschema zonder bijzet of iets, dan na zadelcheck weer rijden voorwaarts neerwaarts en na 2 a 3 dagen rijden de kliniek bellen voor overleg.
In het gunstigste geval komt de pijn dus inderdaad hier vandaan en is het weer het zonnetje in huis over 2 weken, in het ongunstigste geval is de situatie nog het zelfde dan weet ik ook niet zo goed hoe verder.

Ben wel een beetje geschrokken van de artrose, de arts deed er heel licht over zei dat ze makkelijk nog de sport in kan dat het helemaal niet zo erg is allemaal, maar op internet lees ik alleen maar rampverhalen. Nouja eerst dit maar even afwachten dan zien we weer verder.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:14

Proven, niet teveel op internet lezen, daar word je niet vrolijk van. Het verbaast me niet zo heel erg dat dit eruit komt, het heeft bij mij ook wel in mijn gedachten gespeeld bij het kijken van de filmpjes. Het leek me alleen niet helemaal eerlijk naar jou toe om erover te beginnen, omdat dat je ook voor niks ongerust kan maken. Eerst maar eens kijken hoe ze zich de komende weken voelt en dan zie je wel weer verder. Er zijn echt paarden met deze diagnose die het heel leuk doen onder het zadel binnen de breedte van hun talent, daar heeft je arts gelijk in.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:40

@ Proven, goed van je dat je het hebt uitgezocht. Vervelend om te horen maar ik denk ook dat je niet teveel op het internet af moet gaan.
Laat het rustig op je afkomen, volg het advies van je dierenarts even en kijk hoe het over 2 weken is voor je allemaal spookverhalen en ramp scenario's in je hoofd krijgt!

Sterkte <3

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:42

Rottig proven. Niet te veel aantrekken van amateurs op internet, je arts heeft er meer verstand van al zal die ook niet alwetend zijn. Maar dat zijn amateurs zéker niet.

Om dan toch de amateur uit te hangen :+ : we weten zooooo veel NIET als het gaat over wervelkolom en de problemen daar rondom. Kan ik inmiddels ook beamen op basis van eigen ervaring met mijn rug en de combi met foto's en MRI, peuten en paten. Ze weten echt geen drol (met zekerheid). Iets moet al echt stuk stuk zijn voor ze er echt van kunnen zeggen: dat is de oorzaak. Artrose en aanverwante problemen zijn echt maar een heel klein deel van de puzzel je je blijkbaar op te lossen hebt. En aangezien je daar geen invloed op hebt kun je je beter richten op de zaken waar je nu wel invloed op hebt. En dat zijn de behandelingen die je nu gaat doen en het herstel schema.
Zo sta ik er in althans.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:50

Rustig aan Proven, eerst maar advies DA volgen zoals de rest al zegt. Niet gek laten maken door het woord atrose. :(:)

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:26

Proven, mijn vorige was zo'n ramp verhaal. Maar!!! Die had een zeer ernstige ontsteking die er een jaar onontdekt gezet en heeft waardoor er artrose was ontstaan en de zenuwen naar achyetbenen klem waren komen te zitten. Hij had dus zenuwschade waardoor een achterbeen minder coördinatie had. Juist dat stuk dat hij er lang mee gelopen had en er echt serieuze schade was heeft ervoor gezorgd dat het een rampscenario werd. Hij heeft nog wel 7 jaar geleefd en al die jaren ook gereden. Zelfs nog m2 op wedstrijd en zz licht in training. Maar die zenuwschade zorgde voor scheve belasting, waardoor er steeds meer dingen geblesseerd raakte. Daardoor moest hij af en toe op rust, maar voor zijn hals moest hij in beweging blijven. Als de spieren afnamen en hij weer in eigen voorkeur ging bewegen kwam de ontsteking terug. Na 5 jaar ofzo is hij pas afgekeurd voor de sport en 2 jaar later ingeslapen omdat alles bij elkaar te veel werd.

Met lichte artrose in de hals ken ik juist heel veel succesverhalen. Mijn paard had echt heftige botaanmaak/vorming(atrose) door de ontsteking. De anderen die ik ken of meegemaakt heb hebben na de diagnose en behandeling geen last meer gehad. Zijn daar ook niet op afgekeurd of ingeslapen.

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:25

Eens met pol en pipodipo, wat je arts zegt klopt, het kan maar hoeft niet en je bent hier niet mee klaar. Mits goed gereden kan je paard gewoon goed functioneren.
De behandeling van inspuiten helpt de genezing bespoedigen, en dan zal je in het werk aan de slag moeten, om te voorkomen dat dit opspelen gaat.