Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:47

Hoe zit het met de winactie van die deken? Die is inmiddels al weer een hele tijd geleden en ik heb nooit een uitslag gehoord. Heb ik iets gemist of moet het nog komen?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:19

Was even zoeken, maar winnaars komen op FB, dus niet in de community.
Deken winnaar was 3 jan blijkbaar gekozen.

Mooie kans voor subtopper, helaas al te lang niet getraind en hoofd staat er ook totaal niet naar, om van energie gebrek maar te zwijgen.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 07:41

Oke... je zou verwachten dat de uitslagen ook op de site komen waar de actie is opgestart. Maar dan weet ik dat nu. Dank je

robbie88

Berichten: 2089
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:25

Ik heb weinig van de h.k mee gekregen, dus kan ( en wil) daar niet wat over zeggen.Vandaag even lekker in een grotere bak gereden ( clinic) Lekker doorwerken en meer kracht genererenAfbeelding
Afbeelding

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 05:30

Ziet er mooi uit robbie88!

robbie88

Berichten: 2089
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:39

daydream, dank je wel, lengtebuiging is wel een dingetje soms, dus blij dat ik haar voor steeds meer kan plaatsen en meer verbinding krijg. Galop is echt ons zwakste punt..klein galloperen is moeilijk en als ik dan middengalop heb gereden is de overgang terug moeilijk te markeren, ik moet dan ook vooral veel meer op mijn kont gaan zitten, denk echt dat ik dat al doe, tot ik de foto's weer zie :(
iemand tips
Afbeelding

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:34

De spanning uit je benen! Moet je veel drijven? Dan moet ie gehoorzamer aan je kuit, zit je niet lekker en klem je? Dan aan je ontspanning werken en aan zijn ruggebruik

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:37

Het lijkt erop dat je de spieren aan de binnenkant van je bovenbenen teveel aanspant, waardoor je half uit het zadel komt en staat. Ik denk dat af en toe een rondje zonder beugels ervoor kan zorgen dat je meer echt gaat zitten in je zadel. Al is het maar losstappen zonder beugels en als je tussendoor even stapt, zodat je wat meer het gevoel krijgt echt te zitten in plaats van half jezelf eruit te duwen.

Ik ben geen zit expert, maar misschien kan je hier wat mee!

Wij zijn ook weer lekker aan het werk, hij begint steeds meer te dragen ipv te stuwen, maar hij wil nog steeds niet fijn over de rug lopen en de buikspieren goed aanspannen. We zijn begonnen met achterwaarts en van daar uit aandraven of aangalopperen, omdat hij in het achterwaarts wel goed over de rug gaat en dan proberen dat gevoel een paar passen vast te houden in de draf. Verder veel schakelen en snelle reactie's daarin, veel voltes verkleinen, zowel draf en galop.

Maar als iemand nog DE tip heeft om hem eindelijk zijn rug te laten gebruiken, dan is dat altijd mooi meegenomen :)

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:29

@robbie88, denk aan zachte billen.
Dan knijp je niet en kan je rug ook losser bewegen.

robbie88

Berichten: 2089
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:31

ohh wel handig om er bij te zeggen dat dit dus het terug rijden was, ik zit normaal wel echt in mijn zadel, ik moest idd mijn knieen aanknijpen om te remmen, maar raakte daardoor helemaal uit balans. indy is eerder te vlug aan het been dan te traag, maar hulp terug is ook echt terug en daar moet ik dus een tussenweg in gaan vinden, ik ben nog niet zo gewend om te rijden met druk in de bovenbenen, en weet ook niet of dat voor ons als combinatie een fijne oplossing is, normaal rijd ik overgangen juist met mijn zit, maar omdat ik dan dus minder goed kan markeren in de gangen kwam de instructrice met haar bovenbeen aanknijp tip, maar aan mijn houding te zien is dat lastig haha. Ga er van de week met mijn eigen instructeur wel even mee aan het werk en zal eens vragen of iemand wat wil filmen, wellicht geeft dat mijzelf en jullie duidelijkheid.

Anders hopen dat rien me er volgende maand mee kan helpen.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:47

Ik hoor vaker dat het belangrijk is om met je knieen te knijpen als je terug wilt, voor mij werkt dit totaal niet. Ik rij het terug rijden op mn zit, anders forceer ik teveel spanning. Mijn instructrice vindt het ook onzin, die zegt, met je knieen knijpen is je paard tegenwerken in de beweging in de schouders en die moeten ook in het terugkomen vrij blijven.

Je overgangen terug meer markeren kun je ook met je zit doen, door steeds meer en snellere reactie's op je zit te vragen van je paard.

Wie rijdt er hier juist wel overgangen met zijn knieen/bovenbenen en waarom doen jullie dat, wat heb je er voor profijt van?

Voor mij is een overgang terug niks meer dan mijn bekken stabiliseren en niet meer meegaan in de beweging, navel omhoog en uitademen. En als ie niet scherp is daarop, mn handen erbij met een kleine handophouding. ( En in dat laatste geval vervolgens weer weg en nog een keer vragen tot ie wel scherp is op mn zit en ik die handophouding niet meer nodig heb).

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:11

Ben geen subtopper dus mag niet naar Rien :+ }>

@Robbie 88, ziet er netjes uit hoor.

@Iriscope, ik rij ook niet terug met mijn knieën, tenminste niet voor zover ik me nu achter te computer kan bedenken, doe aan zwaarder zitten.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:13

Voor zover ik weet ook geen knieen klemmer. :o

robbie88

Berichten: 2089
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:58

nou ja ik dus ook niet denk ik, vond het ook heel raar voelen. zag de foto's van de galop en dacht ook hmm, ik denk niet dat ik het probleem zo ga oplossen, knik zelfs wat in zie ik bij beter bekijken.
Het is denk ik ook vooral nog heel veel kracht krijgen, waardoor het verzamelde galloperen gewoon nog niet lang houdbaar is voor haar.

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:01

robbie88 schreef:
nou ja ik dus ook niet denk ik, vond het ook heel raar voelen. zag de foto's van de galop en dacht ook hmm, ik denk niet dat ik het probleem zo ga oplossen, knik zelfs wat in zie ik bij beter bekijken.
Het is denk ik ook vooral nog heel veel kracht krijgen, waardoor het verzamelde galloperen gewoon nog niet lang houdbaar is voor haar.


Denk ook dat je daar echt wel even tijd voor moet nemen en het begin is er, de langer volhouden en meer komt wel.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:26

Dat herken ik hoor! Echt verzamelen zijn we hier nog lang niet aan toe, maar een fatsoenlijke galop kost voor die van mij al heel veel kracht en kan ie gewoon nog niet lang volhouden. Ik pak veel korte stukjes mee en dan steeds meer uit gaan breiden. Als ze wel netjes op je zit reageert, dan kan ze het wellicht inderdaad gewoon nog niet beter of langer volhouden.

robbie88

Berichten: 2089
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:28

straks weer lekker in de buitenbak, stuk meer ruimte, heb een kleine binnenbak op mijn werk, maar voor de galop trainen net niet handig.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:32

Hier wel een knieenklemmer.
Althans zo klinkt het wel erg slecht, maar als ik rem vanuit galop dan span ik me buik en kont aan en gaan mijn bovenbenen automatisch iets knijpen. Het is me niet gelukt nog dit 1e te doen zonder met mijn benen te knijpen maar als ik het zo lees moet dat dus wel mogelijk zijn.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 01:44

Wat vind jij daarvan Knollentuin, wel of niet knieklemmen?

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:32

Ik ken het sluiten met de zit en ik gebruik het ook, maarrrr je moet het wel juist kunnen toepassen, het sluiten met je zit is een kleine hulp eigenlijk gelijk als het even inhouden van je adem, groter moet het niet zijn en langer ook niet.
Het mag nooit je zit zo beïnvloeden dat je verstrakt raakt .als dat het geval is doe je het te sterk en te lang

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:51

Bij mij gaat het automatisch als ik wat 'dieper' ga zitten, mijn bekken dus een beetje kantel, dan komen mijn knieën ook wat meer naar elkaar. Misschien komt het wel omdat ik een extreem breed paard heb en het anatomisch gewoon anders niet mogelijk is om mijn bekken te kantelen. :+

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:22

Ik ken het "knieklemmen" ook niet als ophouding. Het "klemmen" komt me ook al niet fijn voor.
Wel het sluiten met je zit, aantrekken van het kruis (zoals dat ook wel werd genoemd).
Zoals Knollentuin ook zegt het is een kleine hulp en eer je paard daarop goed reageert ben je ook een stuk verder in de training. Daarvoor moet je natuurlijk ook onafhankelijk en stil kunnen zitten etc.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:43

Inderdaad wat knollentuin en babootje zeggen geef ik mijn hulp gewoon veel te groot waardoor het knieenklemmen een gevolg is.
Super stom want ik probeer de hulp niet eens eerst klein te geven denk meteen maar groot dan remt ze tenminste maar dat slaat natuurlijk nergens op.. :P
Toch maar weer even goed op gaan oefenen.

Even wat anders. Ik zit een beetje met het aantal dagen trainen in de week. Ik weet dat de meningen hier erg over verdeelt zijn en ben benieuwd hoe jullie erover denken.
Wat ik veel zie bij mensen die fanatieker trainen en snel vooruitgang boeken dat ze 5 a 6 keer per week echt fanatiek trainen met misschien 1 of 2 dagen een iets lichtere training of longeren en 1 dag rust.

Anderen zeggen juist weer dat je paard veel meer rust nodig heeft..

Ikzelf doe in een week 2 dagen wat fanatieker en zwaarder trainen, 2 dagen rustige training (of longeren of stapritje buiten), 2 dagen helemaal rust en 1 dag bijrijdster die ook rustig traint.

Als ik dit vergelijk met sommigen is dat dus echt heeeel weinig, dan denk ik moet ik dit toch wat gaan opbouwen? Mijn bedoeling is wel om samen steeds beter te worden en straks ook weer wedstrijden te doen, maar dat gaat misschien wel helemaal niet met zo weinig trainen?

Ben benieuwd hoe jullie het doen en hoe jullie erover denken.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:53

Ik train vrij fanatiek moet ik zeggen. Wel echt een uur rijden excl het los en uitstappen. Dat doe ik zo'n 4x in de week inclusief mijn les. De andere dagen train ik wat korter, nog wel intensief maar als ie braaf is na 20/30 min rondje naar buiten en uitstappen. Hij krijgt daarbij ook elke paar maanden wel een week rust en als ik een week wat minder motivatie heb staat ie soms 2 dagen daarvan stil.

Belangrijkste is denk ik naar je paard kijken. Hou m fris in zn hoofd, zorg dat je na een zware training goed uitstapt, geef m na een zware training niet de volgende dag rust maar longeer op zn minst even om m los te maken mocht hij spierpijn hebben. En durf ook als je een heel fijne training hebt te stoppen ipv lekker door te werken. Tricky, want als het fijn gaat wil je natuurlijk door, maar juist stoppen als ze lekker meewerken is een grote beloning voor ze.

Ik denk dat je met de training die jij doet prima wedstrijden kunt gaan rijden. En je moet er vooral geen druk op leggen en zeggen " ik MOET 6x in de week fanatiek rijden om vooruitgang te boeken". Ten eerste is dat niet waar en ten tweede, jezelf forceren neemt je motivatie en plezier uiteindelijk weg.

Doe wat goed voelt, luister naar je paard en zorg dat het haalbaar blijft voor beiden!

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:57

Ik vind het lastig om een referentie te geven van hoe lang / hoe zwaar etc.
Wij trainen onze ruin van 7 4 dagen in de week, waarvan 1 x les van een uur ongeveer. Dat is best pittig. De dag erna vaak een beetje lang laag basistraining van ongeveer een half uur a 3 kwartier met in en uitstappen.
Dagje longeren en los. Dan weer een dagje zwaarder trainen, daarna weer basis en een dagje longeren of los. 1 dag in de week alleen maar los. Een beetje hoe het uitkomt. De dag voor de wedstrijd wordt hij wel getraind, dan de wedstrijd dag, dag erna weer basis dan weer los en of longeren, een beetje hoe het uitkomt. Hij loopt ongeveer 2 x per maand een wedstrijdje, mag nu Z starten en er wordt getraind op Z2 niveau.
Als het erg slecht weer is of met bevroren bakken wordt hij wat meer gereden, maar eigenlijk maar 2 x per week intensief. Voor de rest losmaken en basiswerk.

Onze 3 jarige merrie wordt nu - naar leeftijd - 3 dagen per week gereden ongeveer een half uurtje incl stappen.