Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14655
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:25

knollentuin schreef:
Ik vind het prima als je hier meld wat ik in pb heb gestuurd, ook je ervaring nav de tips mag je me hier melden, mag ook weer per pb, jouw beslissing.


Euhmm in het kort;
Zijn wij het ermee eens dat er vandaag te veel spanning in zit. Waardoor de stap te gehaast en te veel omhoog gestapt word.
Dat de draf te ongehoorzaam was, te weinig wachtend, te rennerig.
Dat ik nog meer mag kantelen in bekken. (Al heb ik van nature helaas erg holle rug)

Eigenlijk precies wat ik al gevoeld had, vertelde knollentuin. Toch stiekem wel bevestiging dat mijn gevoel de goede kant op gaat, ook fijn. :P

Ik had vandaag met zijn gespannen,van alles schrikken en rennen bui misschien wat meer wacht oefeningen moeten doen. Achterwaarts heb ik dan weer totaal niet aan gedacht.

Moet ik eerlijk bekennen dat ik draf al snel opgegeven heb vandaag en maar een galoptraining van heb gemaakt. :')

Vergeet ik nog wat? :D


Babootje, zadel heb ik geen idee meer of het nou goed ligt of niet. Ben niet helemaal tevreden meer met zadelmaker eerlijk gezegd.
Maar ook niet het geld voor nieuw zadel.
Eerst moet ik helaas echt gaan investeren in eigen bedrijfje. ;(

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:00

https://youtu.be/q4nffQJdby0

Ik zie wel dat mijn camera moet dichter en beter gecentreerd worden. Er moet nog progres inkomen. Niet altijd makkelijk als je alleen ben.

Hier wat oefeningen van schouderbinnenvaarts, appuyer, keerwending... mijn positie is steeds heel beroerd. Ik probeer aan het te werken. Paard is heel expresif en zwippende staart is min of meer er altijd bij.. zeker nu wanneer zadel beetje te breed is geworden.
Ik probeer om meer activiteit te krijgen van achteren. Ik rij bewust wat losser op de teugel want ik wil geen grote spanning en paard die opkrult achter de loodlijn.

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:03

(Oh en heel belangrijk, mijn bak is bergopvaarts, heel erg, meeste momenten wanneer hij iets rythme kwijt is van achteren is door de bak )

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:12

Leuk paard @skogan!
Rijtechnisch geef ik verder geen commentaar vind dat ik daar niet genoeg verstand van heb :)
Ik vind het er wel lekker ontspannen uitzien zo.

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:38

Bedankt proven02. Ik merk wel dat zodra hij werk beetje moeilijk vindt, gaat-ie in een foute stelling op linkerhand. En ik ben niet snel genoeg om dat te corrigeren.

Sjolvir

Berichten: 25284
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:42

Skogan schreef:
(Oh en heel belangrijk, mijn bak is bergopvaarts, heel erg, meeste momenten wanneer hij iets rythme kwijt is van achteren is door de bak )


Ha ha, je bak is erg bergopwaarts, dat vind ik een goede, ga zo filmpje even bekijken.

Ben er zelf 1 aan het laden, maar dat duurt altijd even.

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:16

Sjolvir, zeggen jullie dat niet ? Wanneer er is verschil van niveau tussen je A en C ? Normaal gesproken is 3graden goed genoeg om regen en waterplassen te voorkomen, maar bij mij is dat meer richting 5++ geworden.. in het begin het voelde net of ik in des mountains reed, berg op, berg af.. Lol. |o
Na twee extra wagens zand is dat minder geworden, maar toch steeds voelbaar. En de verste kant op de video is ook de hoogste.

Sjolvir

Berichten: 25284
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:24

@Skogan, noop hier meldt nooit iemand het als een bak scheef ligt, maar moet zeggen meesten liggen hier wel redelijk (tenminste die waar ik in wil starten) al is de bak waar ik nu in gefilmd heb vandaag ook niet top, want daar hebben ze gisteren springles in gehad, ook iets met wat hobbels bobbels en mullere plekken.
Ik ben ook maar amateur hobby ruiter, maar ik ga gewoon schrijven aan commentaar, wat ik denk dat ik zie. NIet dat ik het zelf beter kan, maar ach.

Let erop dat je niet je teugel te los laat, nu heb je los vast contact met af en toe waslijntje teugel, is het eerst te zien in je stap appyement, terwijl dat je buiten teugel is, dus daar zou je contact mee moeten hebben.
Je paard kantelt vrij makkelijk met zijn hoofd denk mede door het teugel contact dat af en toe wat ongelijk is, maar dat is op de film niet goed te zien, door de filmkwaliteit.
Met stelling zelfde probleem.
KW's zou ik zelf denk ik proberen iets groter inzetten en er dan op letten dat hij eerste passen niet door je been valt. Dan is het wel meer een oefen kw, maar al oefenende kan je hem weer kleiner maken.
Op de film lastig te zien, maar in stap lijkt hij lang kort te stappen? af en toe, maar dat zal allicht met teugelcontact te maken kunnen hebben.
Bij wendingen naar links lijkt hij nogal makkelijk die kant op te vallen, daarin iets meer begeleiden?
SB weer kantelen en weinig buiging, zou proberen dat in stap eens te verbeteren, als je paard het in stap makkelijker doet en in 1e instantie dan meer alleen maar schouder voor met buiging en dat iets uitbreiden naar sb.
Met appyeren in de gaten houden dat je niet scheef de verkeerde kant op gaat hangen.
Wel fijn dat je paard van zich zo lekker al in takt blijft lopen, nog wel wat werk om hem links en rechts even lenig te krijgen, maar volgens mij hebben alle paarden dat.
Leuk paard trouwens en eigenlijk heel netjes gereden.

Dan kan je nu lachen, want dan komt hier mijn filmpje.
(dacht ik.. klik per ongeluk YouTube uit.. weg upload.. bijna klaar, ga dus overnieuw)

Commentaar van mijzelf.
Ik zit scheef, gooi los, heb nog wel eens los vast verbinding, takt vinden wij heel moeilijk, galop moet ik op mijn gat blijven zitten en niet bij elke gelegenheid proberen om naar voren te gaan met mijn bovenlichaam, niet elke pas drijven, als ik moet drijven, drijven en weer los, hij moet sneller leren reageren op mijn hulpen (maar doordat ik ga zitten duwen, verknal ik dat weer). Scheve wat hier en daar te zien is, komt door mij (uiteraard... ook bv die aangalopperen vanuit stap, wat ik over heb gedaan, maar dat zat in blinde camera hoek) En eigenlijk kan ik al helemaal niet op hem draven (dan is het net of iemand met bezemsteel uiteinde vanaf mijn ruggegraat in mijn hersenpan aan het rammen is, dus dat behoeft nog wat werk (aangezien dat dan ook niet zo ontspannen zit uiteraard), dus doe ik in verhouding meer galop werk.

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:46

Wat bedoel je met lang kort te stappen?
Ja schouder binnen gaat moeilijk en die KW pikten wij op want stond in het proefje laatste zondag. Trouwens van jury kreeg ik commentaar dat hij de KW afmaakte par appuyer) Ik ben met je eens, mijn teugelcontact is niet stabiel genoeg, wat los, wat strak, links bekje, rechts bekje.. dat MOET beter. Tijdje terug reed ik hem bitloos en ik vond hem rechter, dus het is echt mijn handen die de boel verknallen. Die kantelen van hoofd is wat ik noemde foute stelling. Doet ie meest op rechter hand. En bij linker galop komen zijn achter benen te makkelijk naar binnen. (Sorry voor onduidelijke beschrijving, ik heb best moeite om te zeggen in Nederlands wat ik denk in Frans)

Sjolvir

Berichten: 25284
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:24

Skogan schreef:
Wat bedoel je met lang kort te stappen?
Ja schouder binnen gaat moeilijk en die KW pikten wij op want stond in het proefje laatste zondag. Trouwens van jury kreeg ik commentaar dat hij de KW afmaakte par appuyer) Ik ben met je eens, mijn teugelcontact is niet stabiel genoeg, wat los, wat strak, links bekje, rechts bekje.. dat MOET beter. Tijdje terug reed ik hem bitloos en ik vond hem rechter, dus het is echt mijn handen die de boel verknallen. Die kantelen van hoofd is wat ik noemde foute stelling. Doet ie meest op rechter hand. En bij linker galop komen zijn achter benen te makkelijk naar binnen. (Sorry voor onduidelijke beschrijving, ik heb best moeite om te zeggen in Nederlands wat ik denk in Frans)


Ik vind je anders heel goed NL schrijven.

Ehh, kort lang stappen, dat hij ongelijke passen maakt af en toe in stap, vooral als je wat van hem wilt.


Nou hier dan mijn bijdrage, probeer de muziek er nog af te krijgen en het geluid, want zitten blijkbaar rechten op.
Overigens kan ik Toobs wel eens vervloeken dat hij me altijd op mijn fouten wijst, maar het is ook heel erg fijn, zo leer je er tenmiste iets van, hij gaat echt niet spontaan alles goed doen, bij hem moet je het zelf netjes doen anders wordt hij lopende taktfout, bezemsteel :+ :Y) Maar hij zal je nooit in het zand parkeren of zo en dat is dan wel weer fijn als je nek toch al niet meer functioneerd.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:53

Het is lastig te zien sjol door de donkere bakrand en omdat toobs ook donker is. Maar zijn kont lijkt in de Rechtergalop wat naar binnen te vallen op de rechte stukken klopt dat of vertekent het beeld?
Ik vind de stukken draf niks meer met jouw zit hoor wat je zegt jij heb soms erg last van je lichaam toch zei je ? Ik kan dit niet eens met een kerngezond sportief lichaam haha vind het hartstikke knap. Deed je nou ook wedstrijden met toobs of niet ? Blijft een leuk paard

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:04

Ik heb beide filmpjes gezien en ik vond ze beide lastig tot niet te beoordelen, het is me allemaal te ver weg, sorry. Ik denk wel wat dingen te zien waar ik tips over geven kan, maar doordat ik de details niet goed kan zien ga ik dat niet doen :n ik wil geen verkeerde dingen zeggen

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:20

knollentuin schreef:
Ik heb beide filmpjes gezien en ik vond ze beide lastig tot niet te beoordelen, het is me allemaal te ver weg, sorry. Ik denk wel wat dingen te zien waar ik tips over geven kan, maar doordat ik de details niet goed kan zien ga ik dat niet doen :n ik wil geen verkeerde dingen zeggen


Ik zal proberen om beter te filmen volgende keer. Ik vind dat u interessante dingen zegt en ik zou graag wat meer begeleiding.

Veronica2
Berichten: 2689
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:25

Skogan schreef:
https://youtu.be/q4nffQJdby0

Ik zie wel dat mijn camera moet dichter en beter gecentreerd worden. Er moet nog progres inkomen. Niet altijd makkelijk als je alleen ben.

Hier wat oefeningen van schouderbinnenvaarts, appuyer, keerwending... mijn positie is steeds heel beroerd. Ik probeer aan het te werken. Paard is heel expresif en zwippende staart is min of meer er altijd bij.. zeker nu wanneer zadel beetje te breed is geworden.
Ik probeer om meer activiteit te krijgen van achteren. Ik rij bewust wat losser op de teugel want ik wil geen grote spanning en paard die opkrult achter de loodlijn.

Lekker beeld op zich, maar ik zie een paar dingetjes die zo op 't oog erin geslopen zijn bij de combinatie van dit paard met jou. Bij het wisselen van stelling na het stapappuyement in het begin, is een heel helder voorbeeld dat hij de verbinding verbreekt als je de stelling naar nieuwe binnenkant brengt. Je ziet door het hele filmpje dat hij er eigenlijk net-niet aan is en voortdurend de verbinding bepaalt. een beetje te weinig gehoorzaam in nageeflijkheid vind ik hem. Hij vind het ook prima dat je de teugel wat langer laat, want zo hoeft hij niet over te nemen op achter ;). Hij heeft prachtige billen, maar hij mag er wat meer mee gaan doen. In de keertwendingen zie je dat heel erg goed, die mogen in de toekomst geslotener worden en met de ruiter recht boven het paard ;).
Maar verbinding lijkt mij eerste punt van aandacht en dan zo dat je wat meer van achteren naar voren kan rijden (niet harder) en dat hij zelf eigenlijk meer in verbinding gaat lopen doordat je hem opvangt van voren. Je zal zien dat als het lukt om hem meer te activeren van achter dat hij ook niet meer gaat opkrullen. Tips zo voor de vuist weg: overgangen binnen de gangen en ertussen. Als je een overgang terug rijdt, spreek dan de achterhand aan en probeer dat zo lang mogeljik te bewaren als je weer voorwaarts vraagt. Let dan op dat ritme belangrijker is dan tempo. Het is wel top om afwisseling te zoeken, maar probeer de oefeningen ook af te maken en te herhalen om te verbeteren.

Sjolvir

Berichten: 25284
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:56

knollentuin schreef:
Ik heb beide filmpjes gezien en ik vond ze beide lastig tot niet te beoordelen, het is me allemaal te ver weg, sorry. Ik denk wel wat dingen te zien waar ik tips over geven kan, maar doordat ik de details niet goed kan zien ga ik dat niet doen :n ik wil geen verkeerde dingen zeggen


I know… verkeerde kleur paard... sorry en bakrand en heb geen filmer.
Je mag je rustig er op uit leven hoor, het gefilmde was les, dus geloof me had daar al bak commentaar te pakken. Hoewel ze nog lief voor me was, heb Toobs heel lang niet meer in de bak gereden en kan moet ook weer helemaal aan zijn manier van lopen wennen. (rondje polder is echt anders, dan rondje dressuur) En helaas weet de instructrice wat ie wel en niet kan en wat ik er weer aan verpruts, aangezien zij hem ook voor me rijdt. (en dan voel ik me helemaal een kluns)


proven02 schreef:
Het is lastig te zien sjol door de donkere bakrand en omdat toobs ook donker is. Maar zijn kont lijkt in de Rechtergalop wat naar binnen te vallen op de rechte stukken klopt dat of vertekent het beeld?
Ik vind de stukken draf niks meer met jouw zit hoor wat je zegt jij heb soms erg last van je lichaam toch zei je ? Ik kan dit niet eens met een kerngezond sportief lichaam haha vind het hartstikke knap. Deed je nou ook wedstrijden met toobs of niet ? Blijft een leuk paard


Klopt, dat ie dan heel scheef wordt, is mijn schuld, zit in de fase dat ik ahum niets mag doen, stil moet zitten, niet voorover mag zitten, alleen drijven mag als moet verder eraf blijven en niet moet prutsen met mijn handen en armen (wat heel lastig is als je die scheef trekt vanwege je nek), dus gaat hij scheef lopen, eigenlijk doet ie keurig wat ik vraag. Kortom, zit van mijn kant nogal wat werk in :+

Had overigens gisteren vals gespeeld had #$%Q#$%Q week en was het zo zat en wou lekker rijden, dus gewoon dubbele dosis van alle pijnstillers geslikt, was er echt even klaar mee. En zelf zat ik dan wel te prutsen, maar heb van hem wel kunnen genieten. Toobs is momenteel startkaartloos, oeps.. Heps ook trouwens, moet ik nog aanvragen.. heb ik nodig binnenkort.

Veronica2
Berichten: 2689
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:04

Sjolvir, ik werd een beetje afgeleid door je wapperende sjaal :brr: . Ik behoor tot de generatie die dat enge dingen vindt :o . Verder zag ik weinig opvallende dingen, maar dat komt misschien ook omdat we maar een klein stukje van de hoefslag in beeld hebben en we dus niet alles kunnen zien. Bovendien heb ik zonder geluid gekeken,is de instructie op de video te horen?

Sjolvir

Berichten: 25284
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:14

Pipodipo schreef:
Sjolvir, ik werd een beetje afgeleid door je wapperende sjaal :brr: . Ik behoor tot de generatie die dat enge dingen vindt :o . Verder zag ik weinig opvallende dingen, maar dat komt misschien ook omdat we maar een klein stukje van de hoefslag in beeld hebben en we dus niet alles kunnen zien. Bovendien heb ik zonder geluid gekeken,is de instructie op de video te horen?


Hij is dichtgeknoopt :+ , helaas als ik hele bak erop zet is zwartje en bakrand zeg maar 1 geworden.
Ja, geloof het wel, maar haar er proberen af te knippen. :+

Veronica2
Berichten: 2689
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:19

Sjolvir schreef:
Pipodipo schreef:
Sjolvir, ik werd een beetje afgeleid door je wapperende sjaal :brr: . Ik behoor tot de generatie die dat enge dingen vindt :o . Verder zag ik weinig opvallende dingen, maar dat komt misschien ook omdat we maar een klein stukje van de hoefslag in beeld hebben en we dus niet alles kunnen zien. Bovendien heb ik zonder geluid gekeken,is de instructie op de video te horen?


Hij is dichtgeknoopt :+ , helaas als ik hele bak erop zet is zwartje en bakrand zeg maar 1 geworden.
Ja, geloof het wel, maar haar er proberen af te knippen. :+

Snap ik, heb ik zelf ook als ik gefilmd heb, overweeg om een keer witte kappen om te doen zodat ik tenminste kan zien waar zijn benen zijn.

Sjolvir

Berichten: 25284
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:23

Pipodipo schreef:
Sjolvir schreef:
[

Hij is dichtgeknoopt :+ , helaas als ik hele bak erop zet is zwartje en bakrand zeg maar 1 geworden.
Ja, geloof het wel, maar haar er proberen af te knippen. :+

Snap ik, heb ik zelf ook als ik gefilmd heb, overweeg om een keer witte kappen om te doen zodat ik tenminste kan zien waar zijn benen zijn.


Heb ik ook wel eens gedaan, maar doe hem nu even geen kappen om, heeft 1 kale poot ivm recente scans, wil niet dat dat gaat irriteren en er zitten links en rechts aan zijn linker been 2 flinke schiefels precies op de rand van kappen.. Geen kappen hier dus..

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:46

Hoi Skogan. Leuk je filmpje te zien!
Ik zie dat je moeite hebt met de buiging in de SB en het appuyement. Als ik je een tip mag geven zou ik eerst in de SB proberen meer buiging te krijgen. Je zet hem nu in mijn ogen te ver naar binnen en laat hem vervolgens met een recht lichaam lopen. Dan wordt het een soort wijken in plaats van een SB. Dus een stuk minder naar binnen zetten en dan met je binnenbeen buiging vragen. Als dat goed lukt dan kan je de schouders eens wat meer naar binnen zetten en ook hier weer met behoudt van buiging. Je kan ook een kleine volte draaien en daarna die buiging meenemen in de SB. Als je de buiging weer verliest dan kan je opnieuw een kleine volte indraaien en opnieuw de SB inzetten.
Ook is het denk ik goed om een goede travers te kunnen rijden. Echt gebogen en van je binnenteugel af.
Pas als dat allemaal lukt, kan je gaan kijken of je een appuyement rijden kan. Afhankelijk van wat er daarin eventueel fout gaat, zijn daar weer oplossingen voor. Maar je hebt de basis eerst nodig om op terug te grijpen. Als hij bijv. door je binnenbeen heen zou vallen, dan moet je hem vanuit dat 'er door heen vallen', voor je binnenbeen een paar passen vooruit kunnen rijden in een goede SB, om van daaruit weer de achterhand mee te nemen in een stukje appuyement. Maar daarvoor moet dus wel die SB voor elkaar zijn.
Hoop dat je er iets aan hebt. Succes.

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:35

Hartstikke bedankt Pipodipo en Promisse. Dus meer activiteit, goed opletten op de tempo en meer werken aan de buiging met meer constante contact op de teugels.

Veronica2
Berichten: 2689
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:27

Skogan schreef:
Hartstikke bedankt Pipodipo en Promisse. Dus meer activiteit, goed opletten op de tempo en meer werken aan de buiging met meer constante contact op de teugels.

Ja, inderdaad en swingen met die billen. Best nog een pittige klus, je hoeft je voorlopig niet te vervelen ;). Precies zoals Promisse uitlegt kun je SB gebruiken om meer bij de achterhand te komen. In het rijden van travers is dat moeilijker, maar meestal kun je in het rechtstellen de achterhand weer opvangen als dat nodig is. Komt goed en vergeet onderweg niet om er plezier in te hebben.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:32

Jongens weet iemand waar in de cursus de filmpjes met feedback gebleven zijn? Ik heb ze sinds de nieuwe lay out niet meer kunnen vinden.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:50

Ik meld me ook eindelijk ook weer! 3 Jaar geleden begonnen met het lezen van dit topic maar door het overlijden van mijn paard niet meer gereden. Sinds kort heb ik een bijrijdpaard en overweeg om me op te geven voor de online trainingen. Lijkt me super leerzaam! :)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 00:52

Leuk voor je dat je weer begonnen bent!