Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:58

Kijk, daar kan je wat mee! Lekker zo doorgaan dan :)

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:01

Oh en als je lichtrijdt met aanspringen, dan op verkeerde been het handigst

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:17

Heeft iemand nog tips voor de galop?
Paard springt netjes aan, maar op de linker galop zodra ik rechtuit ga springt hij met zijn voorbenen om naar de andere galop (soms wisselt de achterhand een paar tellen later mee). Onder de man is het erger dan aan de longe, maar daar doet hij het ook soms. Fysio hield het bij een stukje balans en kracht. Kortom: kilometers maken. Maar dat is een beetje lastig als je dus alleen maar voltes kan galopperen.

Maar die omspringers kan ik zelf met mijn rug eigenlijk niet hebben, waardoor ik weer verstar net boven mijn bekken.



Heb van de week wel mazzel gehad, net voor de galop zakte ineens mijn beugel naar beneden....

Afbeelding

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:11

En als je voor je rechtuit gaat wat stelling en buiging naar binnen vraagt?
En heel duidelijk je buitenbeen naar achteren blijven houden zodat je ook de galophulp voor de linkergalop blijft geven.
Wat gebeurt er dan?

edit: Ga je zelf niet onbewust zodra je recht uit gaat al een soort van verlicht of anders zitten om je rug te ontlasten? Dan kan het natuurlijk dat je het omspringen juist in de hand werkt.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:16

Ja dat wat Iris zegt is wel goed om je paard aan te leren, je buitenbeen naar achteren houden waarmee je zegt, nee niet omspringen. Je wil eigenlijk geen paard die uit zichzelf omspringt want dan kan je nooit een goede contra galop rijden.

Blijft ie op de rechter galop wel in balans?

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:04

Rechter galop is geen probleem, links gooit hij mij gelijk van het achterbeen af als ik geen volte rijd met wat te veel stelling.
Rug is echt een probleem geweest en heb ook eerst juist in verlichte zit moeten galopperen om op de juiste manier te leren veren. Daarna over gegaan op "licht rijden" in galop waarbij ik mijn instructeur eerst voor gek heb verklaard. De rechter galop gaat nu dus ook heel goed, van achter naar voor, onder mij door.

Maar de linker is echt alsof ik Engelse wals doe en hij in de cha cha zit. Een cirkel waarbij hij mij niet laat zitten, ik niet kan zitten en we vooral elkaar dus in de weg zitten.

Bij mijn moeder doet hij het trouwens ook. Misschien dat ik mijn instructeur er ook maar eens op moet zetten.

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:34

Buitenbeen naar achteren houden kan ook weer schef lopend pasrd opleveren.

Weet je zeker dat je de schouder vh been wat in de galop niet leidend is mooi gesloten houdt met je teugel, dus niet dat je hem.daar in verhouding los gooit terwijl daar de nolle kant vd stelling en buiging zit, want dan is wisselen wel heel makkelijk voor. Hem.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:15

Miss_lizje wat gebeurd er in het bos op een recht bospad? Blijft hij dan wel in de galop die je bij het aanspringen gevraagd hebt?

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:07

Van de zomer gedaan, maar sprong toen dus vooral in zijn makkelijke galop aan of sprong met de voorhand meerdere keren over. (Heb stukje op film van mijn moeder, waar hij dus zelfs een stuk over kruist blijft galopperen).

Tot nu dus vooral galop op volte en als ik rechtdoor ga gelijk terug rijden naar de draf, puur om maar te voorkomen dat hij omspringt. Zal vragen of ze vandaag met les misschien een stukje kunnen filmen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:40

Ik val hier even binnen: wat gebeurt er net voor hij omspringt? Valt hij dan tegen je binnen- of buitenbeen bvb?

Zelf doe ik buitenbeen amper naar achter met aanspringen en na het aanspringen, zit ik gelijk weer gewoon (door de beweging blijft er altijd wel minimaal verschil tussen je positie van je voeten, maar dat laat ik uit mijn heup komen).

Het kan zijn dat schoudervoor denken de oplossing is, maar vaak is de eerste stap juist om wat extra buitenstelling te nemen om juist die schouder vrij te krijgen. Vaak vallen ze over de buitenschouder weg en die krijg je in het begin eenvoudigst vrij door licht buitenstelling te nemen en binnenteugel iets te openen/toestaan.

Dat hielp bij mij enorm!

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:17

Ik val even binnen, lees af en toe mee, maar heb nooit de modules aangeschaft.

Mijn merrie doet dit ook, alleen die springt achter om. Bij haar is het een kwestie van balans en kracht, ze springt om zodra je haar rechter wil maken en ze daar nog moeite mee heeft. Ik galopeer die kant dus korte stukjes waarbij ik juist wel rechtricht, maar probeer terug te rijden voordat ze omspringt. Dat kan dus eerst een volte zijn, dan 3 passen rechtuit en weer terug. Het was er bij haar helemaal uit, zelfs met terugkomen uit middengalop bleef ze keurig recht en in de goede galop. Na een blessure weer opnieuw aan het opbouwen en het is weer terug. Ook niet gek, want ze is ook weer enorm scheef en wil die kant het liefst travers galoperen (dus buitenbeen echt naar achteren houden is geen optie, zoals poes doe ik alleen hulp en dan weer recht zitten. Je blijft toch automatisch met zit aangeven.) Nu moet ik zeggen dat het ook mijn moeilijke kant is en ik dus heel goed op moet letten dat ik mee blijf zitten ipv tegen ga zitten.

Ik moet alleen geen stelling vragen, niet naar buiten en niet naar binnen,maar dat heeft meer te maken met het onderliggende probleem bij ons. Scheefheid en gebrek aan kracht, dus ik rijd vierkanten ipv voltes. Echt met zit en been sturen en hand alleen contact houden.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:22

Wilde de tips vanavond mee nemen in het lessen, helaas liep alles weer net even anders.

Iemand wilde de buitensproeiers aanzetten, maar per ongeluk gingen ze binnen aan, terwijl ik net aan het rijden was. Paard schrikt zich een ongeluk, weg balans, paard gaat rechts en ik probeer nog mee te gaan maar werd te veel weg geslingerd. Flinke smak gemaakt waarbij waarschijnlijk ringvinger gekneusd. Morgen voel ik denk ik nog wel meer en een nieuwe cap voor de zekerheid toch maar snel uitzoeken (die was ook flink hoor van de landing).

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 23:22

O ook eens meegemaakt. Stalhouder deed toen zo laconiek bah. Beterschap!

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:45

Oef, dat heeft mijn moeder ook gehad. Enige keer dat ze van merrie afgevallen is... Beterschap!

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:39

Miss-lizje :(:)

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:53

Oei, beterschap! Hopelijk valt de schade mee.

Ik had trouwens Conny een mail gestuurd dat ik geen vertrouwen heb ik de Ruiterclub (na de zoveelste spam was ik er een beetje klaar mee). Kreeg zowaar wel antwoord terug...het was haar wel opgevallen dat er weinig ‘oude’ leden bij zaten van VBTGP....en dat het juist is ontstaan omdat ze niet tevreden was over VBTGP...
De rijtechnische video’s schijnen ook in die omgeving geplaatst te gaan worden. Dus nu zie ik al helemaal geen toegevoegde waarde van die ruiterclub.
Ik heb er niet meer op gereageerd. Eerst maar eens zien....

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 17:12

miss_lizje schreef:
Wilde de tips vanavond mee nemen in het lessen, helaas liep alles weer net even anders.

Iemand wilde de buitensproeiers aanzetten, maar per ongeluk gingen ze binnen aan, terwijl ik net aan het rijden was. Paard schrikt zich een ongeluk, weg balans, paard gaat rechts en ik probeer nog mee te gaan maar werd te veel weg geslingerd. Flinke smak gemaakt waarbij waarschijnlijk ringvinger gekneusd. Morgen voel ik denk ik nog wel meer en een nieuwe cap voor de zekerheid toch maar snel uitzoeken (die was ook flink hoor van de landing).


Aj balen... hier ook al wel eens gebeurt, er toen niet afgevallen en keer toen ik met hem aan de hand liep net na blessure van hem.. steigert en glijdt uit... lekker dan...

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:56

Verdorie Miss_lizje, das balen zeg! Ik hoop dat het meevalt met je blessure en dat je er snel weer op zit!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 00:58

Ik kwam hier even kijken voor ervaringen met de nieuwe producten van dressagepro, maar wat ik lees vind ik toch echt niet kunnen, het kan toch niet zo zijn dat je in het verleden betaalt voor een programma en dat dat dan nu niet wordt afgemaakt? Echt vervelend voor jullie zeg!

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:35

Ik ben wel lid van de ruiterclub geworden. Omdat ik al de cursus van Rien en Morgan had en het dan €89,- eenmalig voor een jaar was en eenmalig €40,- voor het ruiterprofiel durfde ik het wel aan.
De 1e maand viel me niet tegen was best leerzaam en een eyeopener. Ging over het ruiterprofiel en dus allemaal nieuwe filmpjes. Maar nu de 2e maand niets nieuws en wat filmpjes van de 1e module van Rien. Dus hoop dat het wel beter word. Gelukkig blijf je nu na 1 jaar onbeperkt lid en blijf je updates houden. Maar ik denk niet dat ik in de toekomst nog in DressagePro ga investeren.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:40

Jeetje Nina, hopelijk is het alleen deze maand en is er volgende maand weer nieuwe content.

Zelf merk ik dat ik heel veel leer van Jill, ik ben helemaal aan het begin direct lid geworden van team by jill. Ze kan het echt heel duidelijk en helder uitleggen en laten zien dus dat vind ik de 4 euro per maand echt dubbel en dwars waard.

Verder zag ik dat featherlight horsemanship ook bezig is met een online programma, daar ben ik ook heel benieuwd naar.

mooney

Berichten: 7791
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:56

Ik ben zelf inderdaad aan het wachten op die van featherlight en die van greetje hakvoort.

Jill heeft volgens mij ook pabo gedaan, dus denk dat je daar zeker waar voor je geld krijgt wbt kwaliteit in uitleg.

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:46

_Nelleke_ schreef:
Jeetje Nina, hopelijk is het alleen deze maand en is er volgende maand weer nieuwe content.

Zelf merk ik dat ik heel veel leer van Jill, ik ben helemaal aan het begin direct lid geworden van team by jill. Ze kan het echt heel duidelijk en helder uitleggen en laten zien dus dat vind ik de 4 euro per maand echt dubbel en dwars waard.

Verder zag ik dat featherlight horsemanship ook bezig is met een online programma, daar ben ik ook heel benieuwd naar.


Nou, dat hoop ik ook op.

Van Jill ben ik pas ook lid geworden. Ze maakt idd erg fijne en duidelijke filmpjes waar je echt mee aan de slag kan.
Verder kwam ik in een ander topic over online trainingen ook Bewust wedstrijd rijden tegen. Zij heeft op Facebook en YouTube ook super fijne korte filmpjes staan en helemaal gratis.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:03

Dus die filmpjes die de ruiterclub krijgt komen niet in onze cursus terecht? Nu u snap ik er niks meer van.

Ja hier ook tevreden lid van Jill. En ik ga de andere tips eens bekijken. Leuk dat jullie dat delen.

Cyta

Berichten: 281
Geregistreerd: 25-01-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 14:02

Ik denk dat Nina82 bedoelt dat er in de ruiterclub enkele filmpjes van de 1e module van Rien aan bod kwamen, maar geen nieuwe denk ik.
Na een jaar wel onbeperkt lid, maar als er dan ook weer geen toevoeging meer komt en er weer een ander concept wordt gestart...