Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 17:35

Leuk Nelleke! Dan is featherlight echt een aanrader. Er een keertje gaan kijken als ze weer wat organiseren. Op het moment doen ze ook wel eens een masterclass over zadelmak maken. Je kan filmpjes van haar ip Facebook zien. Echt heel gaaf! Kan je straks voordat je er op gaat al mooi mee bezig zijn.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 17:36

En Jill is o.a. een serie video's begonnen waarin ze laat zien hoe ze haar jonge paard opleidt. Ook heel mooi

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:02

Hier Eliana ook weer echt opgepakt na haar ongeluk vd zomer. Volgende week wedstrijd, L2. Het is meer training voor het wennen van vreemd terrein dan voor winst oid. Al vond ik haar proef vandaag voor haar doen best goed :')

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:11

Ja ik heb mijn huidige paard ook zadelmak gemaakt en doorgereden.

Heb er helemaal zin in, wil inderdaad de masterclass van featherlight gaan volgen en de filmpjes van jill zijn heel motiverend ja. Vooral haar geduld...

Skogan

Berichten: 793
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:09

Hier ook terug naar 't correcte training.. ik neem nu lessen van Guillaume Recoing die samen met Jessica Michel werkt bij Haras de Hus. Bekend door Don Juan de Hus.
Mijn paard had 4maanden vrij en wij gingen terug op conditie werken pas eind juli. Half augustus eerste les.. 't gaat om achterhand te activeren, mijn (beroerd) zit te verbeteren en goed strekken met juiste activiteit en niet te snel lopen.
Gisteren was ik op een andere lokatie geweest en iedereen had kleine fotosessie als bonus :)
(Beste kleine plaats waar zomaar druk werd, moa paarden douchen, grazen, longeren net naast 't bak)
Wow.. 6 lessen en zoo verschil.. Nu nog mijn "depressie kilos" af... en meer zitten in 't zadel

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 14:13

Jullie nog tips voor paard die in galop simpelweg zijn eigen ding doet. Ze galoppeert best leuk hoor, maar in haar tempo. Heb eigenlijk niets te zeggen.
Kleine voltes, volte verkleinen kan gewoon in die harde galop.
Zucht ;(

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:32

Gaaf dier Skogan! Fijn beeld

Hier ook echt terug naar de basis. Blijkbaar was ik in stap toch behoorlijk aan de voorkant aan het prutsen :o mevrouw vindt het ook ontzettend moeilijk nu om haar evenwicht te bewaren dus heb het gevoel dat we aardig terug bij het begin zijn :+

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 16:15

mirjamalvaro schreef:
Jullie nog tips voor paard die in galop simpelweg zijn eigen ding doet. Ze galoppeert best leuk hoor, maar in haar tempo. Heb eigenlijk niets te zeggen.
Kleine voltes, volte verkleinen kan gewoon in die harde galop.
Zucht ;(



Heeft denk ik vooral met de balans te maken. Als die nog niet 100% goed is, gaan ze vaak hard in de galop.

@ Skogan Ziet er netjes uit. Maar heb wel 1 vraag. Past dit zadel jouw wel? Want ik zie jouw heup naar buiten gedraaid worden door de dikke wrong.

Hier afgelopen vrijdagmiddag mijn 2de Z1 wedstrijd gereden. Laten we het er maar op houden dat mijn paard haar dag niet had. Later nog met de jury gesproken en die vond ons een leuke combinatie. En zei dat als we meer ervaring in deze klasse hebben. En mevrouw wel normaal kan doen, de winstpunten vanzelf wel komen. Had voor mijn debuut al besloten dat deze winter gewoon oefenen en kilometers maken is in de Z1. Hadden niet eens hele slechte punten 198,5.

Skogan

Berichten: 793
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 16:23

Zadel was goed, alleen ik heb 10kg bij.. meeste in mijn kont en dijen... :( Dus moet ik maar sneller afvallen. Nu ik die beelden zie, is 't echt motiverend om sportif te worden ;)

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 16:27

FW dat dacht ik eerst ook, balans. Maar ze is ondertussen 5 jaar, stap en draf gaat echt goed vooruit. Galop blijft echter een beroerde gang zeg maar. En ze kan er wel fijn in zakken btw, maar dat je ook nog tempo verschillen kan tonen erin of andere figuren dan een volte, dat gaat er maar niet in. :o

Misschien moet ik nu juist heel veel figuren gaan rijden met haar in galop.

Skogan

Berichten: 793
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 16:27

Wedstrijden rijden is nooit zo makkelijk als thuis trainen. Er zijn dagen met en dagen zonder.. Volgende keer beter, FriesWytske !

Skogan

Berichten: 793
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 16:28

Mirjam, ik zou meer overgangen draf/galop/draf rijden..

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 16:32

mirjamalvaro schreef:
FW dat dacht ik eerst ook, balans. Maar ze is ondertussen 5 jaar, stap en draf gaat echt goed vooruit. Galop blijft echter een beroerde gang zeg maar. En ze kan er wel fijn in zakken btw, maar dat je ook nog tempo verschillen kan tonen erin of andere figuren dan een volte, dat gaat er maar niet in. :o

Misschien moet ik nu juist heel veel figuren gaan rijden met haar in galop.


De meeste 5-jarigen zijn nog in de groei en dat kost ook kracht. Waardoor vaak weer ten koste gaat van de balans in de galop. Mijn paard heeft nu ook nog wel regelmatig moeite om vanuit de uitgestrekte of middengalop terug te gaan naar een mooie rustige verzamelde galop.

En daarom neem ik haar gewoon mee op wedstrijd, Skogan. We kunnen wel thuis blijven oefenen en trainen. Maar de beste manier van trainen is toch op wedstrijd de proeven te rijden. Dat zij mijn jury afgelopen vrijdag ook. En dat was mijn plan ook.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:09

Skogan schreef:
Mirjam, ik zou meer overgangen draf/galop/draf rijden..

Dat denk ik ook, heel veel overgangen op grote en kleine cirkels. Wat voor mij goed werkte was 8jes rijden met een kleine volte aan de ene kant, grotere aan de andere kant. Grote volte rechtsom in galopn, op x naar draf, kleine volte naar links, dan weer op X aanspringen, grote volte in galop, op x draf, kleine volte links. En dat op allebei de kanten doen.

Verder denk ik als ze moeite heeft met sluiten en activeren dat je ook baat kunt hebben bij grondbalkjes galopperen en in-uitjes springen.

Skogan, wat een HEEEEEERLIJK paard! Netjes je kilo's er weer af en dan fijn aan je zit doorwerken.

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:14

Dank voor het meedenken!

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:37

Mijn man heeft een nieuw paard gevonden <3

Ze is er nog niet, maar ze komt wel snel en ik mag haar gaan beleren. Ze is wel een beetje ingereden, maar kan aardig wat werk gebruiken. Ik ga dus opnieuw beginnen met haar. Het is een 6jarige Arabische merrie met een heerlijk karakter. Haar naam is Lazize en met Lazize komt er wellicht nog een paard vd fokker die ik ook mag gaan beleren.

Hier een foto van mijn man (kijk hoe hij straalt!!!!) en zijn nieuwe dame.

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:39

Leuk!!!!
Hier een nrps met heeel veel arabisch bloed.
Afbeelding
Afbeelding

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:41

Wat een knapperd! Inderdaad, heeeeul veel Arabisch bloed zo te zien haha.

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:45

78,13% :P
Hij is nu ook 5 jaar, was nooit wat meegedaan. Dus even lekker doortrainen en dan eens zien wie hem koopt. Wel benieuwd wat voor carriere hij krijgt. :))

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:46

Ik vind het, zeker met Arabieren, helemaal niet verkeerd om te wachten tot ze minstens 4,5 zijn met beleren. De Arabieren waar ik hier mee heb gewerkt waren allemaal zooo baby en ook echt pas later uitgegroeid. Ben benieuwd waar je met deze gaat komen :)

Lanoca
Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:13

Om op de galop terug te komen, wat denk jij zelf van de galop? Galoppeert het paard door haar hele lichaam of is het meer haar benen? Heeft zij een duidelijke sprong? Grijpt het binnen achterbeen mooi onder het lichaam? Is het paard recht, of komt de achterhand naar binnen?
Ik denk heel veel overgangen rijden, eerst progressief van stap via draf naar galop en terug naar stap. Als dat nog gehaast gaat, zo nu en dan ook een halt erin verwerken. Dan werken aan galop- stap overgangen. Dan moet de snelheid van de galop terug naar de snelheid van stap en dan de beenzetting aanpassen. Vierkanten rijden is ook goed om controle te krijgen.

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:24

Wisselend. Ze kan goed door het lijf galopperen en volgende moment bit beetpakken en toedeloeeee niets meer te vertellen.
Lastige van meer overgangen vind ik dat ze er zo zenuwachtig van word, maar misschien juist tijdje volhouden dat ze het normaal gaat vinden.

Hier op wedstrijd ging ze ook gewoon te hard.
Afbeelding
Afbeelding

Lanoca
Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:44

Ik rijd vaak door de rijbaan heen met bij iedere letter een overgang, als je dat consequent doet, gaan ze zelf meedenken. Contra galop op de lange zijde, afwisselen met draf en hals laten vallen zonder onder je weg te lopen op de korte zijden? Zou dat iets zijn?

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:34

Ga het iig proberen, thanks!

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:52

Volgens mij had ik het al in de mail uitgelegd maar kennelijk was het niet duidelijk gezien de reacties die ik hier lees.

Maar even voor de goede orde. VBTGP is onderdeel van de Ruiterclub en dat betekent dat alle rijtechnische video's die we extra maken, ook toegankelijk zijn voor de oude leden.

Het is dus niet zo dat ik "overnieuw" begin met de training. :)

Het rijtechnische deel in de Ruiterclub is gelijk aan VBTGP.

Vorige maand ook weer Q&A gedaan met Rien maar daar deden niet veel oude leden aan mee, maar misschien dat die mail over het hoofd is gezien. Q&A's zijn makkelijk terug te vinden onder de knop Q&A's :)