Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:33

Ik ben helemaal overgeschakeld naar Jill := dus kan niet meer echt meepraten over de training.

Cyta, waarom zweden? Ruimte, rust, natuur, en betaalbaar. 4 paarden gaan mee, Zorro uiteraard en de 3 fokmerries.
Moet alleen nog 1 hengstveulen verkopen maar in slechtste geval gaat die anders ook mee.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:56

Mirjam, waarom ben jij overgeschakeld? (Lauter ter info, ik twijfel tussen aanschaf volledige pakket van Rien of Jill..)

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:09

oji schreef:
@Jilaroo, er is toevallig vanavond om 20.30 een Live Q&A over houding en zit bij de ruiterclub. Ik zag hem ook pas vanochtend.


Oh, die heb ik gemist, ik ga m terugkijken, dank voor de tip.

Caritas schreef:
Zou het niet zo zijn dat degenen die geen locatie hebben staan, geen interesse hebben in nieuwe lesklanten?


Dat zou kunnen natuurlijk, maar ik vraag het me af.

Cyta schreef:
Jillaroo, ik mis in de cursus van Rien idd ook wat de aanpak bij minder getalenteerde paarden of vb paarden die een stok hebben ingeslikt ofzo. In TBJ stelde Jill afgelopen week een gewoner paard voor waar wat dingetjes mee waren en hoe zij dat dan aanpakt. Zij benadrukt ook heel erg het belang van dat recht maken in de schouders, heb ik ook weinig gehoord in de cursus van Rien...tenzij er ondertussen veel ander beeldmateriaal is toegevoegd...


:D hahaha stok ingeslikt, ja dat. Mijn jonkie heeft in de opfok een slang ingeslikt, die zijn we nu langzaam aan het uitdeuken. Niks fouts aan te vinden, bouw is netjes en osteo komt regelmatig om training te ondersteunen. Maar duurt gewoon echt een tijd voor die verkeerd aangeleerde manier van het lijf dragen er langzaam uit gewerkt is...

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:45

SBravour schreef:
Mirjam, waarom ben jij overgeschakeld? (Lauter ter info, ik twijfel tussen aanschaf volledige pakket van Rien of Jill..)


Werd hier geloof ik aangeraden om eens te kijken en erg blij mee
Heb aan filmpjes jill gewoon veel meer. :o

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:34

Oke.. Ik heb haar wel eens zien rijden irl een paar jaar terug.
Hoe vindt je haar kwa rij-stijl, komt het wel overeen met Rien kwa idee van de contactteugel?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:39

Ik vind haar veel duidelijker en logischer. Rijden op zit en benen. met hele duidelijke uitleg erbij.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:47

Ja, komt wel redelijk overeen. Je doet inderdaad alles op zit. Druk oo teugels houden is no go.

Maartje_M

Berichten: 9389
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:36

Ik doe beide, Jill en Rien. Hoor eigenlijk nooit tegenstrijdigheden alleen legt Jill het wat makkelijker uit.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:39

Ben ik met Maartje eens. Vind dat het mooi aansluit. Vind dat de cursus vaak vager blijft dan Jill, die neemt heel duidelijk voorbeelden en geeft heel concreet aan hoe ze haar handen draagt, waar ze dan begrenst of waar juist niet. Hou wel van hoe concreet het is, laat weinig ruimte over om zelf dingen (verkeerd) in te vullen.

Maartje_M

Berichten: 9389
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:40

Denk dat het ook scheelt dat Jill zelf rijdt in de filmpjes en op dat moment vertelt wat ze doet en hoe dat moet voelen. Ik denk dat dat toch altijd duidelijker is dan vanaf de grond omdat je gewoon kan vertellen wat je doet

Cyta

Berichten: 281
Geregistreerd: 25-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:41

Ik doe ook beiden. Bij Jill vind ik de opbouw ook wel fijn, ze legt de basis uit in verschillende onderdelen met eveneens vaak voorkomende problemen en hoe je die kan oplossen. Ook het opleiden van een jong paard komt aan bod alsook (aanleren van) oefeningen. Zij spreekt idd ook van uitnodigen met de hand om de hals te laten vallen e.d. Ik probeer overal wat van mee te pikken :D :=

Maartje_M

Berichten: 9389
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:44

Ik pak ook overal wat mee. Deze 2 cursussen, boeken, andere filmpjes... Hoe meer kennis hoe beter is een beetje mijn motto :+ en uiteindelijk vorm ik dan mijn eigen manier

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:57

Bij Jill vind ik het inderdaad fijn dat ze uitlegt tijdens het rijden, dan kan ik zelf ook sneller een koppeling maken zeg maar.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:59

Oh... jullie maken mij aan het twijfelen.. Ik mis inderdaad soms het 'geen ruimte voor zelf invullen' wat ik soms bij Rien heb. Het blijft soms iets te vaag naar mijn mening. Raden jullie dan het basis pakket of de volledige aan van 10 eu per maand?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:04

Ik was al lid toen het nog €3.95 p.m. was, dus ik heb die :o

Maartje_M

Berichten: 9389
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:09

Ik heb ook de volledige, zou ik nu ook voor gaan als ik nu zou afsluiten

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:29

Oh.. was ik maar eerder begonnen! :(

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 07:10

Ik vind Jill ook veel completer. Ze legt goed uit, diept ieder puntje uit, heel veel aandacht voor de basis, leert de bouwstenen voor een oefening en hoe je het uiteindelijk aan elkaar breidt, legt uit wat er zoal fout kan gaan en hoe je dat oplost, laat de dingen zien zoals ze er uiteindelijk uit moeten zien met haar grand prix paarden maar ook de weg er naar toe met haar jonge paarden, laat soms ook zien met paarden van anderen en legt uit aan de hand van de bouw waarom iets moeilijker voor dat paard is en wat ze doet om ze te helpen. Deed bijv ook een q&a te paard waarbij ze vragen van ons te paard beantwoordt. Gaat ze in de toekomst ook vaker doen. Je kan in de kantine vragen aan haar stellen en filmpjes van jezelf insturen die ze dan behandeld. Maar als je dat niet online wil dan kan dat ook. Ze heeft nu ook een soort ruiterclub waarbij je een jaar lang begeleid wordt, ook met echte lessen. Ze wil bij alles een hals die de neiging heeft te vallen, niks terug werken, altijd naar de hand toe en achter de hand aan rijden. Heel correct. Ik heb heel veel dvd's filmpjes etc van anderen gezien maar noog nooit zoveel interessant materiaal van 1 en dezelfde ruiter.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 15:40

Ik ben benieuwd wat jullie aanraden in mijn situatie. Mijn merrie is altijd na een paar dagen stilstaan stijf. Na een half uurtje wat stappen, draven en galloperen wordt ze al veel losser. Ik merk toch dat als ik haar wat meer in een houding vraag ze wat sneller los laat en meer door het lichaam gaat lopen, dan als ik op haar ga wachten tot ze contact aanneemt, zo gezegd. Ze is al wat ouder en heeft wat atrose in een achterbeen, dus we doen ook wat rustiger aan tegenwoordig, waardoor het gehele proces om los te laten in het lichaam nog wat langer duurt tegenwoordig.

Omdat ik naar het buitenland ben verhuisd zoek ik een online trainingsprogramma, dat zich vooral richt op de basis, maar wel echt oefeningen geeft om je paard te laten buigen, goed recht te richten en door het lichaam te laten lopen. Welke online training raden jullie aan? Ik heb interesse in dressagepro, maar ik denk dat deze methode iets te afwachtend gaat zijn in onze situatie? (ik zeg het toch maar: paard is nagekeken voor ik besloot haar mee te nemen. Naast atrose is er niets gevonden. Ze heeft deze stijfheid ook al jaren en de volgende dag na de eerste training is ze al veel losser als ik opstap).

Wie herkent dit en kan mij tips geven welke online methode jullie het fijnste vinden?

Maartje_M

Berichten: 9389
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 15:57

Ik zou voor Jill gaan dan. Denk dat je daar meer een ‘waarom’ uit gaat halen die je naar jouw paard kan vertalen

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 17:12

Inderdaad Jill. Zij geeft ook veel vlotter antwoord dan de rien cursus.

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:48

Ik ken de instructievideo's niet van haar, maar heb toen nadat ze hier een paar keer genoemd werd een paar van die vlogs gekeken en vond dat een enorm hoog Britt Decker niveau hebben. Weet niet of dat in de instructievideo's ook zo is want daar zou ik me gruwelijk aan ergeren.

Nou vind ik bij de Ruiterclub ook lang niet elke module/maand even interessant en ook niet alles even overzichtelijk. Je kan merken dat het deels is hergebruikt van "van basis tot grand prix" en dan in de maand modules gestopt en dan is de volgorde eruit. Soms worden er dingen benoemd dat ik denk....tja...daar kun je naar refereren maar daar kan ik nog niet bij en nu is het een gat. Daar kan ik me dan ook aan ergeren plus dat sommige video's, vooral de stukken uit de Q&A sessies dan meerdere keren herhaald worden. Dan denk ik af en toe ook, tja, kun je weer een les aan wijden, maar deze video heb ik al 2 keer gezien als les.

Maar momenteel bezig met de houding en zit module en daar dus wel weer echt goede tips gekregen waar ik wat aan heb. Maar bv de ken jezelf als ruiter module, dat vond ik echt bladvulling en dat mens stond maar te wauwelen. Maar goed, er zijn misschien ook mensen die dat juist leuk vinden.

Nou heb ik wel begrepen dat er nu weer een soort van door/herstart van "van basis tot grand prix" is gemaakt en ben wel benieuwd wat dat gaat betekenen voor het niveau van de ruiterclub. Ik denk dan, waarom niet kiezen voor 1 concept en dat echt gewoon heel sterk uitwerken ipv meerdere concepten en dingen hergebruiken waardoor het een beetje samengeraapt geheel wordt.

Quir

Berichten: 17365
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:51

De gewone vlogs van Jill zijn heel anders dan de instructie video's. Vind haar veel fijner en duidelijker en ook logischer in elkaar zitten. :j

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:57

Ja ik snap dat ze inhoudelijk heel anders zullen zijn. Maar heeft ze ook die "banketstaaf" manier van praten daar, want dat is waar ik me zo aan stoor.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 19:10

Nee vind ik niet, gewoon echt serieus. :D