Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_bloempje01_

Berichten: 1406
Geregistreerd: 24-10-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:14

Ik heb die module nog niet bekeken maar het klinkt niet veel belovend. Vraag me af hoe je dan een halve ophouding maakt als je je zit niet mag gebruiken

oji

Berichten: 4269
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:41

Maartje_M schreef:
Ze heeft het ergens wel over stoelzitting, maar niet heel uitgebreid. Ze zegt ergens ook dat polsen naar binnen of buiten draaien niet erg is als je maar ontspannen schouders hebt, maar daar kan ik me ook echt niet in vinden. En zo wel meer kleine dingetjes. En aangezien die overal wel een beetje tussendoor komen, vind ik het niet een heel prettige module :o


Ah nou snap ik wat je bedoelt.
Ik denk dat het heel erg is hoe je het interpreteert. Ik interpreteer het heel anders nl. Wat ik uit haar module haal is dat de focus vooral ligt op dat je vooral moet werken aan het voorkomen van spanning in je lichaam en zit en dat je daarmee het paard de beste kans geeft optimaal te bewegen.

Dus knieen los, afhangende ontspannen benen, schouders los etc. Geen spanning, en links en rechts gelijk. Geen focus op het plaatje, maar focus op lossigheid in je eigen lijf.

Daarmee geeft ze dus idd aan dat je je niet moet focussen op hakken naar beneden, tenen naar binnen, als je benen zonder spanning afhangen heb je automatisch geen opgetrokken hak en druk op de beugels en zijn de tenen in verhouding tot jouw anatomie naar voren. Ik heb bv zelf heel veel aan de tip van de O-benen. Als ik merk dat ik mijn hak op trek of net iets knijpend zit, denk ik O-benen en alles valt weer op zijn plek. Werkt 100 keer beter als hak laag, want dan pak je het probleem bij de wortel aan, spanning in bovenbeen en knie.

Met de handen heb ik het ook zo geïnterpreteerd, focus je niet op polsen naar binnen of naar buiten, focus je op schouders los, ontspanning in de arm zodat je hand de lichte contactteugel constant houdt en volgt. Forceer geen armhouding voor het plaatje, wat vaak gedaan wordt als een instructeur zegt draag je arm meer of polsen naar buiten, maar focus op de ontspanning in de arm. Mijn ervaring is dan als je dan met een lichte contactteugel rijdt, de polsen vanzelf een correcte houding aannemen. Net zoals het door je duimen iets naar buiten te draaien, je vanzelf een fijn contact krijgt en die vogeltjesdans ellenbogen verdwijnen. En wat zij ook zegt over de armhouding is dat de meest optimale armhouding niet voor iedereen hetzelfde is omdat iedereen anatomisch anders is. Dat de ene zich meer comfi voelt bij wat hoger, de ander bij wat lager en dat het veel belangrijker is een houding te kiezen waarbij jij je arm los en ontspannen kan houden, als een houding die een mooier en meer geaccepteerd plaatje geeft maar waarbij jij spanning in je arm creëert. Ook daar kan ik mij volledig in vinden.

En wat betreft de zithulpen, dat vind ik eigenlijk gewoon in lijn met de hele training van Rien. Zoals ik het interpreteer en het voor mij fijn werkt is, dat als je zonder spanning zit, zit je altijd mee en daarmee ondersteunt jouw zit altijd dat wat je wilt en zit het paard niet in de weg om te doen wat jij vraagt. Voorwaarts drijven doe je primair met je kuit en als je neen los is opent je zit daarmee iets waardoor het paard ruimte krijgt voor die voorwaartse beweging. Maar zij is geen voorstander van een drijvende zithulp door met je zit te gaan duwen, en daar ben ik het volledig mee eens. Een ophouding maak je door een kneepje in je hand en uitademen, dus dat versterkt elkaar ook, maar zij is geen voorstander door achterover in je zadel te gaan hangen om je paard terug te nemen, wat je ook vaak ziet en "men" als zithulp ziet. Maar zij wel degelijk aanwijzingen voor zithulpen. Zoals bv het openen van de binnenknie in de galop waardoor het paard veel beter zijn binnenachterbeen kan doorzwaaien. Het openen van de zit en echt in je zadel laten zakken waardoor een paard ruimte krijgt zijn schoft te liften, het openen van de buitenknie en lichaam iets opzij brengen met zijgangen zodat je paard de ruimte krijgt opzij te gaan.

Maar primair is dus dat de zit los en mee is. En ja er zijn altijd been en hand hulpen bij betrokken, maar dat is voor mijn gevoel volledig in de lijn met de hele training die uitgaat van een voorwaarts paard aan een contactteugel, geen loshangende teugel.

En ook de stoelzit wordt in mijn ogen echt wel behandeld. Maar wat zij aangeeft is, dat als je been los afhangt, jij geen spanning in jouw lichaam hebt en jouw lichaam symmetrisch is, jouw beugellengte correct en jij mee veert in de enkels, dan heb je bij een correct liggend zadel geen stoelzit. Heb je dan toch nog een stoelzit, dan kun je het beste de zadelmaker laten langskomen ipv verder gaan rommelen aan je zit en geforceerd/met spanning dat been naar achteren willen brengen.

Dus ja, ik kan mij echt volledig vinden en mis de zithulpen helemaal niet. Ze worden misschien niet als zodanig echt benoemd als zithulpen maar ze zijn er wel degelijk en de focus ligt op van een zit die het paard de mogelijkheid geeft optimaal te bewegen.

Er is de afgelopen paar jaar nogal wat gesleuteld aan mijn lichaam om het weer functioneel te krijgen. In het verleden heel veel dingen aangeleerd om pijn te voorkomen in mijn zitten en ik moet zeggen, misschien wel juist omdat ik het idee heb dat ik echt opnieuw heb moeten leren zitten, ik misschien van alle modules wel het meeste aan deze houding en zit module heb gehad.

Dus ja mijn mening over de ruiterclub tot nu toe is dat ik alle rijmodules interessant en leerzaam vind. De module en Q&A van Morgan vind ik ook heel interessant, vooral omdat ik zowel mijn paard als ik uit een langdurig revalidatie traject komen. Maar de "commerciele" modules die vind ik niets inderdaad, ondanks dat ik echt heel erg vind dat paarden houden om heel veel meer draait als paarden rijden en om een paard fit te houden management en harnachement heel belangrijk is. Maar toch...het ligt er te dik boven op...wij van Passchier of onze Bucas dekens...dacht ik af en toe...nog 1 keer dat zinnetje...aaarrrcchhhh.

Wat ik ook wel irritant vind is dat veel materiaal voor de Ruiterclub is hergebruikt vanuit vBnGP. Op zich snap ik dat maar er is niet heel goed gelet op dat alles wel chronologisch blijft kloppen en soms dingen dubbel (met name als er Q&A fragmenten in lessen worden verwerkt) of zelfs driedubbel terug komen in de verschillende modules. Mij is ook totaal niet duidelijk wat nu weer het doel is van de nieuwe vBnGP en snap ook niet meer helemaal wat nu bij wat hoort. Waarom je bij de Ruiterclub na het eerste jaar moet blijven betalen om toegang te houden tot het materiaal, bij vBnGP het na een jaar gratis toegankelijk is en het voor denk ik 80% hetzelfde materiaal is.

Maartje_M

Berichten: 9395
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:32

Ik snap wel waar je vandaan komt, maar ik vind als je een module houding en zit maakt, dat je ook aandacht moet besteden aan het correcte plaatje. Prima dat je aangeeft dat dit uit ontspanning moet komen want daar ben ik het helemaal mee eens, met geforceerd zitten schiet je niks op. Maar dan moet je niet aanhalen dat het bijv niet uit maakt hoe je je polsen houdt want dat maakt het in mijn ogen dus wel.
Maar goed, misschien kijk ik sowieso wel iets anders tegen rijden met zithulpen aan :)

oji

Berichten: 4269
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:26

Wat zij probeert duidelijk te maken is dat het juist niet gaat om het plaatje, maar om functionaliteit. Hoe jouw zit van invloed is op de beweging van het paard, waarmee werk je hem tegen, waarmee werk je hem mee. Overigens besteed ze vrij veel aandacht aan hou je je handen beter rechtop ipv pianohandjes kunt houden, juist omdat handen rechtop wel echt bijdraagt aan meer elasticiteit in de arm. Net zoals tips hoe je je ellenbogen langs je lichaam krijgt, zonder ze in je zij te persen omdat een arm langs het lichaam ook elastischer is als een ellenboog die uitsteekt. Maar hoe je je arm mooier houdt voor het plaatje, nee daar besteed ze geen aandacht aan, maar de hele training, ook het deel van Rien, is erop gericht dat het niet gaat om het plaatje, maar om alles beter te laten functioneren en dan volgt daaruit vanzelf een mooier plaatje.

En Iriscope, die gewichtshulp wordt wel degelijk ook behandelt in de schouderbinnenwaarts. Ik snap ook eigenlijk niet waar het gevoel vandaan komt dat zij in de module aangeeft dat je met je zit niets doet. Maar beenhulpen en teugelhulpen horen er ook bij. Zoals ik het een beetje interpreteer is het met je been en teugel geef je aan wat je wilt en met je zit geef je aan hoe je het wilt.

En wat ik al zei, ik vind dat deze houding en zit module zeker bij de aanpak van Rien passen. Juist wel. Ik zie ook werkelijk niet in waarom het gebruik van beenhulpen en teugelhulpen niet van deze tijd zouden zijn. Is gewoon klassiek rijden. Beenhulpen en teugelhulpen zijn in mijn ogen ook geen vieze woorden. Het weglaten van deze hulpen, dan ga je mijn inziens meer richting het academische rijden à la Bent Banderup...en dat staat echt haaks op de klassieke manier van rijden zoals Rien die behandeld. Is ook een richting die ik in ieder geval nooit op zou willen gaan.

Maartje_M

Berichten: 9395
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:27

Ik zal nog eens terugkijken van het weekeind, kijken of ik het anders ervaar dan

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:46

Er valt voor beide iets te zeggen. Ik wil ook zoveel mogelijk op zit doen. Een overgang terug zou eigenlijk enkel zit en hoogstens wat been erbij mogen zijn bij mij. Maar het probleem is dat veel mensen al snel te veel doen. Wijken zou eigenlijk niet meer moeten zijn dan je binnenbeen lang laten. Op een cirkel bvb echt bewust je gewicht gaan verleggen is vaak al te veel. Kijken waar je heen gaat, en schouders en heupen aligneren met die van paard is vaak meer dan genoeg. Meer zit hulp zie ik toch vaak als te veel.

Overigens wil ik ook gewoon dat ze verruimen op het openen van de zit en terugkomen op zwaarder zitten, dat ze zelf meer aantrekken als ik aantrek etc.
Laatst bijgewerkt door poes op 02-10-20 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Berichten: 9395
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:56

Ik denk dat ik meer met jou op een lijn lig poes. Zo leer ik het ook van mijn juf.
Maar mijn juf en Rien komen ook niet altijd 100% overeen zeg maar. De basis, van achter naar voor rijden, dat uiteraard wel

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:59

Anky zegt dat trouwens ook e: niets met je zit doen. Alleen zit zij zo correct dat ze gewoon. A zelf al heel veel op zit doet. Wel ook nog dingen gewoon puur op hand, dat doe ik zelf niet. Ik wil wel met zo weinig mogelijk hand rijden.

Maartje_M

Berichten: 9395
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:59

Ik heb net het eerste praktijkvoorbeeld gekeken en daar vind ik veel duidelijker overkomen waar ze heen wil dan de eerste lessen van de module

oji

Berichten: 4269
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:30

Ah ik dacht dat je de hele module al door was inclusief de praktijkvoorbeelden en Q&A's. Maar de eerste lessen met die gekleurde plakkertjes dacht ik ook...hmmmmm...wordt hier niet wild van.

Maartje_M

Berichten: 9395
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:45

Haha nee daar was ik nog niet. Ik was inderdaad nog bij de plakkertjes en de stoel :') nu begint het duidelijker te worden

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:15

Weten jullie of je de houding module moet doen om verder te gaan naar ‘cirkel van energie’ als je ‘basisvoorwaarden’ doorlopen heb?

_bloempje01_

Berichten: 1406
Geregistreerd: 24-10-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:21

Mag ik vragen welke vorm jullie gekocht hebben om het deel houding en zit te kunnen zien?

Ik heb toen op het begin de volledige cursus van Basis tot Grand Prix gekocht maar deze module staat bij mij wel op slot.

Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:22

Wat leuk dat hier ook een topic loopt! Ik heb mij 3 weken geleden met de jubileum actie aangemeld. Het bevalt al goed al is het nog niet gemakkelijk en ik voel me echt een beginner :')

Ik heb me aangemeld met Rolex, een draver die ik sinds april rijdt. Superleuk dier, en ik denk dat we samen best ver kunnen komen :D

FriesWytske
Berichten: 9904
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:07

_bloempje01_ schreef:
Mag ik vragen welke vorm jullie gekocht hebben om het deel houding en zit te kunnen zien?

Ik heb toen op het begin de volledige cursus van Basis tot Grand Prix gekocht maar deze module staat bij mij wel op slot.


Die kreeg je een paar weken terug erbij als je de cursus van Basis tot Grand Prix aanschafte.

oji

Berichten: 4269
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 07:31

Ik ben lid van de Ruiterclub, die is volgens mij iets uitgebreider en daar zit de houding en zit module standaard bij in.

Maartje_M

Berichten: 9395
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:23

ik ben ook lid van de ruiterclub en heb volgens mij alle modules standaard

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:34

Maartje_M schreef:
ik ben ook lid van de ruiterclub en heb volgens mij alle modules standaard

Same!

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:23

Is de ruiterclub anders dan het van Basis tot grandprix? Ik heb veel modules op slot staan.

oji

Berichten: 4269
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:48

Ik weet niet hoe van basis tot gp geregeld is. Bij de ruiterclub gaat er maandelijks een module open.
Volgens mij is de ruiterclub wel iets uitgebreider. Daar zit de houding en zit module bv standaard in en bij vbtgp moet je die normaal gesproken los kopen (nu zit ie er geloof ik vanwege een aanbieding gratis bij). Volgens mij is de ruiterclub ook iets duurder.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:07

oji schreef:
Ik weet niet hoe van basis tot gp geregeld is. Bij de ruiterclub gaat er maandelijks een module open.
Volgens mij is de ruiterclub wel iets uitgebreider. Daar zit de houding en zit module bv standaard in en bij vbtgp moet je die normaal gesproken los kopen (nu zit ie er geloof ik vanwege een aanbieding gratis bij). Volgens mij is de ruiterclub ook iets duurder.


Dan zit er duidelijk verschil in inderdaad. Bij mij gaan er verder geen modules open.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:14

Ik kwam dit topic tegen en was benieuwd of 1 van jullie al eens heeft meegedaan aan de Traininsdagen georganiseerd door dressagepro met Rien? Zo ja, hoe beviel dit?

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:40

Ik heb mee gedaan met de trainingsdagen. Ik vind het heel interessant maar wel erg prijzig voor het aantal trainingen dat je krijgt.

Ik heb naast de online training wel echt offline hulp nodig dus daarom train ik 1x per maand bij Romy en je kan behoorlijk wat lessen rijden voor het bedrag van de trainingsdagen

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:16

Ik schrok ook enorm van die prijs..

Heb bij een ander persoon 2x een trainingweek gehad en dan was het €450? Oke dan moest ik ergens anders slapen en eten maar dat kun je zo duur maken als je wilt.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:51

Ik heb ook Basis tot GP en een deel van de modules gaat niet open, maar een aantal komen er nog wel bij. Houding en zit inderdaad niet, dat heb ik nagevraagd.