[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rohesia

Berichten: 897
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:45

Wat een mooie binken heb je! En de rest wat ik heb zien voorbij komen mag er ook wel zijn.
Ik kom hier af en toe wel eens langs, lekker meegenieten van de avonturen van jou en de binken.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 12:02

Mijn vriend en een andere vriend zijn nieuwe palen in de grond aan het steken aan de kleine wei (waar Duke de oude kapot had getrokken)
<3

Afbeelding

Deze zou hij toch niet meer uit de grond mogen krijgen _O-

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 01:56

Granoek schreef:
Mijn vriend en een andere vriend zijn nieuwe palen in de grond aan het steken aan de kleine wei (waar Duke de oude kapot had getrokken)
<3

[ [url=m/4aqLBG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze zou hij toch niet meer uit de grond mogen krijgen _O-

[ [url=m/VnbOJi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je ze wel in een basis van beton/ cement gezet? Anders weet ik nog maar net niet zeker of hij ze uit de grond krijgt. _O-

Maar even serieus, ik weet niet of je nog weet hoe erg Pleun als jaarling was, maar die brak ook elke keer uit. Wat het beste werkte was een hele grote lading stroom op het draad.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 19:22

Nee ik mag hier geen beton in de grond storten, maak Duke nou maar gewoon niet slimmer dan hij al is dat heeft hij niet nodig _O-

Er staat echt wel veel stroom op, telkens als ik ga meten gaat hij boven mijn metertje van 10.000 volt uit.. maar hij heeft deze kapot getrokken toen ik onder aan de stroomdraad aan het werken was, en die dus af stond… volgens mij ruikt hij dat

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 17:44

Gisteren weer een lesje meegepikt. Blijf zelf moeite hebben met te klikken wanneer we de galop vragen...
Hij had deze keer energie genoeg en was hele tijd aan het klieren haha maar wel ideaal om zoiets te vragen omdat hij het zelf makkelijker aanbied maar dan gaat er ergens door een kortsluiting een knop om in mijn hoofd en van zodra hij een pas galop zet houd ik hem tegen. WHY.
Volgens mij was onze instructrice zelfs een beetje boos op mij hahahaha, maar terecht hoor slaat helemaal nergens op natuurlijk.

Hij heeft op beide kanten 2 sprongen gegaloppeerd voor ik me ging moeien dus dan hebben we dan maar zo gelaten en verder gefocust op nageven en stelling, wat eigenlijk echt een héél pak beter ging dan vorige keer! Ik merkte exact het moment dat zijn kwartje viel bij de stelling op de rechterhand en daarna leek het links ook vanzelf te gaan. Heel fijn wel! Nog steeds een conditie van nul, zowel hij als ik, maar dat komt wel zeker :')

Afbeelding

We hebben gisteren ook voor het eerst helemaal alleen geladen op de trailer! Er was net niemand op de boerderij dus ik parkeerde de trailer pal tegen de stal ingang, zo kon hij niet meer naar links langs de trailer, wat hij dus anders wel keer op keer probeert. Ik had een logeerlijn klaarliggen om te geleiden achter zijn billen maar voor ik die kon optillen stond meneer al met zijn dikke kont op de trailer en moest ik enkel nog de bilstang dicht doen :D Op de leslocatie wilde hij dus wel niét meer terug er op haha, blijven toch kinderen hé. Ik ben voor nu al blij om te weten dat er dingen zijn van waaruit we kunnen verder bouwen :)

Afbeelding


Toen we terugkwamen van de les zag ik een donkere zwarte lucht onze kant op komen dus ik heb Duke binnen een emmer brok gegeven en de auto laten staan, snel eerst de andere 2 paarden binnen halen anders moest ik nog meer door de derrie met die regen hele tijd. Gelukkig zijn Dina en Dexter makkelijk dus ik gooi die meestal een touw om hun nek en dan volgen ze toch wel.. Alleen staan ze dus nu best veel in de modder omdat er hier niks meer droog te krijgen is en daar staan ze hélemaal niet graag :o Ik had Dina een touw omgeslagen en wilde Dex pakken maar die glipte langs ons door en liep de weg op!
Gelukkig komt hier niet veel volk langs en was er niemand op de weg want Dexter kon zijn geluk niet op en die begon bokkend zijn vluchtmissie := In volle vaart liep hij hup de oprit op en de stal in _O- Toen ik 2 minuten later met Dina binnen kwam stond hij in het gangpad van het koeienhooi te eten hahahah
Bij Duke had ik dit wellicht niet kunnen hebben maar ik heb Dexter al lang niet meer zo vrolijk gezien dus ik moest er hartelijk om lachen!

Hier zie je hem nog net richting stal gaan :=

Afbeelding

En dit is tot waar op sommige delen de modder komt nu, ben er echt helemaal klaar mee.
Heb ze nu ook maar even binnen gehouden tot ik ze kan buiten zetten zonder dat 1 van hun me uit de slijk moet trekken. Dexter is er niet blij mee maar ik het is kiezen tussen 2 kwaden zo.
Afbeelding

Als het nu eens 2 weken droog blijft dan kan de loonwerker thuis de weien komen klepelen, frezen en inzaaien. Dan laat ik ook het stuk voor de huidige, nog kapotte, schuilstal gelijk trekken en daar moet dan ook iets komen tegen de modder, liefst helemaal tot voor aan de poort.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 21:36

Lekker weertje vandaag! Eindelijk!
Er van geprofiteerd en de nieuwe palen voorzien van isolatoren en alvast een rij koord. Nu komen er nog 2 rijen kale stroomdraad maar daarvoor moest ik met spanners werken en dat kreeg ik écht niet voor mekaar. Dat moet mijn vriend morgen maar even doen :=

Die was heel druk vandaag waar ik van baalde want ik wilde graag met Duke nog wat oefenen op het alleen buitenrijden maar dan moet mijn vriend nog even mee zodat Duke wat steun heeft. Maar goed, ben alsnog blij dat de wei nu bijna klaar is en als het nu eens even een weekje droog blijft dan kan volgende week de loonwerker komen om thuis alles klaar te maken en dan komen ze asap weer naar huis.

Omdat ik dus weer maar alleen was dacht ik het buitenrijden/de verlatingsangst eens op een andere manier aan te pakken:
Afbeelding

Aan de lange lijnen en dat ging verrassend goed! Had het idee dat ik hier veel sneller kon reageren en dat ik met weinig druk veel meer klaar kreeg. We zijn ook een héél pak verder kunnen gaan dan onder zadel :j na een tijdje liep hij zelfs heel ontspannen met zijn hoofdje laag en toen zijn we terug gegaan, wat ook heel goed ging. We zijn de stal dan nog een stukje voorbij gelopen de andere kant op en dat ging ook goed :) Paar keer nog over de oprit heen en weer, super!

Dus dat was eigenlijk wel heel fijn en we kunnen er allebei maar van leren lijkt mij. Ik wilde nog een bandje er achter hangen maar de strengen pasten niet in mijn tuig en mijn eigen strengen lagen nog thuis dus dat is voor de volgende keer.
We hebben wel nog een lifter opgepikt!
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 00:26

Mijn vriend zijn eerste baby voor dit jaar is er <3

Afbeelding

Besef me ook even hoe raar dit moet klinken voor niet-paardenmensen

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 01:22

<3 Breng maar hier

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:23

<3 <3 <3
Past er hier nog wel bij... _O-

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 13:23

Hij is echt heel leuk <3
Mama’s eerste baby ook en ze doet het fantastisch :)
Het zal wellicht een vosschimmel worden, voorlopig nog naamloos
Afbeelding
Afbeelding

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:24

Ooh, een schimmel zou wel tof wezen zeg!
Hoe ziet de vader eruit?

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 13:31


Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 13:32

Heb mijn vriend gezegd dat ie hem Duke moet noemen, omdat papa Lord heet _O- als het een bruinschimmel was, was dat misschien nog gelukt :')

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:32

Bij trekpaarden worden de schimmels nooit helemaal wit, of zeg ik nou wat doms?

Is het dan wel hetzelfde schimmelgen, of meer een soort Roan achtig iets?

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 17:49

gerlindie schreef:
Bij trekpaarden worden de schimmels nooit helemaal wit, of zeg ik nou wat doms?

Is het dan wel hetzelfde schimmelgen, of meer een soort Roan achtig iets?

Nee klopt, het vertaalt ook naar bay roan bv maar het is niet echt schimmel. Ze zijn daar creatief geweest met de naam haha.

In de zomer gaan ze wel naar bijna wit maar de zwarte sokken en grijze/zwarte manen blijven

Dit is bv 2 keer bruinschimmel maar 1 paard in wintervacht en de andere zomervacht

Afbeelding

Afbeelding

Behalve voor appelschimmel trouwens! Die worden zwart geboren en gaan helemaal wit maar die kleur is helaas heel zeldzaam (wel aan een opmars bezig terug)

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:09

Interessant, dankjewel!

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 17:11

Weekend! {:} En het wordt een druk weekend!
Gisteren de les afgezegd omdat ik echt nog een HOOP moest doen dat eigenlijk voorrang had. De paarden moesten thuis weer weg, ik had ze een weekje naar hier gehaald om de wei kaal te eten maar die komen ze binnenkort slepen en zaaien dus nu staan ze weer terug op de boerderij. Hooi was op, dus hooi gaan halen en een vriendin had mijn trailer nodig dus die ook weer helemaal leeg gezeuld.. normaal doe ik dat niet op dezelfde dag, gebrek aan goesting :+

En verder was gisteren Dina-dag :)
Dina had jeuk op haar billen dus die heb ik gewassen met tea tree shampoo, hoop dat het snel werkt. Ze leek het in ieder geval op prijs te stellen.

Afbeelding

Dan heb ik haar manen nog gefatsoeneerd en haar benen geschoren. Ziet er niet uit maar op haar leeftijd moeten jeukbenen niet meer je grootste zorgen zijn denk ik maar. Viel me helemaal mee wat er onder uit kwam! Ik heb wel 2 knobbels gevonden die ze vorig jaar nog niet had dus die heb ik gelijk behandeld.
Verder niks wondjes of plooien in haar benen, enkel wat vette huidschilfers maar ik hoop dat die fijn weg gaan nu de lucht er aan kan en met de tea tree shampoo. Het is in ieder geval makkelijker te behandelen zonder al dat haar :)

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

En wat er af is gegaan:
Afbeelding

Nog een paar honderd kilo en dan is ze ook weer fijn op gewicht <3

En de volledige metamorfose nog even, net een dartel jong veulen toch? Haha
Afbeelding

Achterbenen, lang niet slecht voor 18 jaar. Ik zie jonge hengsten lopen op de keuring die er véél erger aan toe zijn ;(
Afbeelding

Buik update van Duke, gaat ook de goede kant op:
Afbeelding

Iemand een idee voor een brokje dat ik hem bij kan geven? Ik moet Dexter en Dina bijvoeren maar Duke heeft zijn handje Subli altijd zo snel op en dan staat hij wat beteuterd te kijken waarom niemand met hem wilt delen := Waar hij niet dik van wordt maar wel misschien wat ondersteuning voor de spieren nu hij wat meer gereden wordt. Hij krijgt nu een schepje Subli zonder om lijnzaadolie onder te mengen en dan een klein bekertje pavo vital
Afbeelding

Van Dexter alleen een foto van zijn prachtige vieze baard :+
Afbeelding

Morgen gaan we jonkies wassen want zondag is Nationaal Kampioenschap in Sentower met de trekpaarden. Morgen ook nog foto's maken van de hengsten en dan dus zondag foto's maken op het kampioenschap. Druk maar zin in :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 17:17

Oh kleine veulen update misschien ook;
Het veulen hierboven, de vosschimmel, zal Ampère heten en doet het super. Mama ook heel fit!
In de tussentijd heeft zijn andere merrie ook haar veulen gekregen, een bruinschimmel merrietje dat Violette zal heten maar wellicht niet hier blijft.
En vannacht is de merrie van mijn schoonbroer bevallen, rotnacht, rotdag, rotsituatie maar voorlopig alles stabiel. Merrie stond gisteren ineens spierbevangen dus dat zag er al helemaal niet goed uit... Vannacht ook heel spannend geweest en eigenlijk veel schrik gehad allemaal. Maar zij heeft een bruin hengstje gegeven dat voor nu nog geen naam heeft

In de nageboorte zaten ook kneuzingen wat deed vermoeden dat het veulen 'oorzaak' was van de bevangenheid

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:59

Duke zou je prima wat eiwitrijke voeding kunnen geven. Denk aan sojaschoot, bietenpulp, luzerne. Laag in suikers, hoog in eiwitten.

Misschien iets van een slobber, zodat hij wat langer over zijn eten doet?

Voor mijn Duke meng ik altijd in een ton:

0,5 emmer sojaschoot
0,5 emmer Pavo Viberbeet
1 emmer Vitabix nutrimash
1 emmer Pavo Speedibeet
1 emmer gehakselde luzerne

Daar maak je dan een slobber van, de verhouding water op de mix is 1 schep droge mix met 4 scheppen water. Voor de magere paarden doe je er lijnzaadolie en eventueel de aanvullende brok bij in, maar voor jou Duke zal dat niet nodig zijn.

Pleun krijgt een schep slobber na de arbeid, voor de lekker en voor de eiwitten (spieren). Duke krijgt op vrije dagen 1x daags en op zijn werkdagen 2x daags een halve emmer met een scheut lijnzaadolie.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 12:39

Ah bietenpulp krijgen de andere 2 ook dus dat kan ik zeker wel proberen. Vorige winter kreeg hij het ook en dat ging goed.
Ik heb voor Dina hippalgo optiform dus zal dat voor Duke wat er bij doen, dat is ook met luzerne.

Mijn Duke zijn vrije dagen zijn wel iets meer aanwezig dat die van jou Duke denk ik, deze heer werkt 1 keer in de 2 weken en wat we verder doen gaan we allebei niet van zweten haha

Maar we proberen dit alvast, thanks!

Dina blijft vacht loslaten op haar billen, heel kaal ook. Maar de rest van haar lijf is dan weer wel super zacht en dikke vacht. Zo raar, snap er niks van…

Ik bel straks of morgen eens even met de dierenarts of ik stuur haar een foto/filmpje. Want haar benen zien er ook steeds beter uit nu de lucht er aan kan

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 20:17

Gisteren was dex jarig <3 14 jaar geworden, ouwe knorpot :)

Vandaag hem in de plaits gezet en wat foto’s gemaakt en wat extra wortels en knabbels gegeven :=
Toen ik hem terug bracht naar de wei ben ik er ook even weer op geklommen. Dat was de eerste keer sinds oktober toen hij hier omviel en ik moest ineens toch huilen als een klein kind ghehe
Ergens heb ik altijd gedacht dat ik er nooit meer op zou zitten en hoewel Duke prima voor uitdaging zorgt miste ik Dexter echt heel erg. En nu zonder zadel gewoon een paar meter van de stal naar de wei en ik heb gehuild van stal tot wei zo blij was ik :-o
Ik knijp elke dag in mijn handjes met die ouwe, kan me niet voorstellen dat er zo ergens nog eentje rondloopt <3

Welke kleur is mijn paard?
Ja.

Afbeelding

In de plaits

Afbeelding

En het enige wat nodig is om hem stil te laten staan is een los hangend stro touwtje _O-

Afbeelding


Ook les gehad met Duke!

Afbeelding

Voor het eerst aan 2 kanten galop gedaan! *\o/*
Aan elke kant een keer gebokt maar wel door kunnen doen en paar passen galop gedaan :)

Verder heel flink geweest! Steeds een beetje beter :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 12:39

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Afbeelding

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:51

Wat top! Deed hij het goed?

AnnickT

Berichten: 1467
Geregistreerd: 14-07-15

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:59

Wat gaaf! Ik ben benieuwd hoe het ging.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 16:17

Het ging eigenlijk wel oké! Niet zoals met Dexter maar alsnog beter dan verwacht :)

Ik had niet zozeer het idee dat hij de wagen eng zou vinden, of het tuig etc... daar zet hij zich over het algemeen snel overheen. Maar we zitten nog steeds met de issue dat hij niet graag het erf af gaat dus had wel verwacht dat dat het grootste obstakel zou zijn en dat was dus ook zo.

Er heeft de hele tijd wel iemand langs gelopen en dat helpt natuurlijk ook, maar je merkte aan hem heel goed dat hij het er niet mee eens was }:0 Veel met zijn hoofd schudden en zodra we op de weg waren heeft hij ook een keer gebokt maar we hadden op voorhand afgesproken hem dan gewoon voorwaarts te houden want hij moet natuurlijk niet leren dat onnozel doen hem onder het werk uit krijgt. En eigenlijk onderweg niks geks meer gedaan. Een paar keer zo trippelen en draven op de plek maar dat had ik wel gedacht, aan de hand heeft hij dat ook nog wel eens aan zich om dat te testen. Het is geen Dexter natuurlijk maar dat heeft hij al vele malen eerder bewezen _O- Het draaien in de lamoenen was even akelig voor hem, touwen rond zijn benen hadden we geoefend maar een buis waar je tegen moet duwen dat konden we niet echt oefenen. Na een paar rondjes op het erf ging dat eigenlijk als vanzelf en toen zijn we een klein stukje de weg op gegaan omdat we op het erf niet lang genoeg gewoon rechtdoor konden en ik ben er op de weg nog even naast blijven lopen met de teugels en een vriendin liep dan voor met hem mee, dat ging eigenlijk super :)
Na een stukje hebben we nog omgedraaid en toen ben ik voor het stuk terug naar huis eens op de bok gaan zitten en dat was eigenlijk echt heel leuk *\o/*
Ben nooit fervent menner geweest maar altijd als ik eenmaal op de koets zit is het toch wel heel fijn :)

De culeron was ik vergeten maar dat zag ik pas toen ik op de bok zat, en dat was al toen we weer naar huis gingen :')
Afbeelding

Afbeelding


Hielp ook niet dat Duke al 2 dagen op stal stond omdat hij donderdag tot 2 keer toe was uitgebroken. Dat was een beetje de druppel voor de buurman dus ik heb hem toen binnen gehaald omdat buurman natuurlijk gelijk had, dat paard hoort niet in zijn wei te lopen stampen.
En vandaag toen we hem uitgespannen hadden en hij zijn emmer voer op had, hebben we hem verhuisd!

Hij staat nu bij die vriendin thuis zolang haar merrie op de boerderij staat bij de hengst, en haar merrie staat nu dus bij mijn overblijvers:

Afbeelding

Dexter was heel lief tegen haar, Dina was haar bitchy zelf. Dat moet nog wat los lopen haha
Duke heeft eindelijk iemand gevonden die met hem wilt spelen, dat ging helemaal soepel daar
Afbeelding

En hopelijk is binnenkort de wei thuis weer klaar maar die boer heeft alles behalve haast er achter grrr.
Was overigens wel nog even een karwei om die koets bruikbaar te krijgen _O-

Afbeelding

Ik denk dat deze voor het laatst gebruikt is om Dexter te beleren... in 2015.