[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 15:51

Ohhh jakkes ook al zo’n brokkenpiloot :( en geen idee hoe ze aan die eerste 2 wonden komt?

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 17:05

Kan geloven dat je in paniek was! Je denkt meteen het ergste he, heb er geen ervaring mee maar de tips klinken heel logisch!
Wij hebben als balken gewoon bij een houthandelaar palen gekocht, lichte (kunststof) exemplaren zijn handig voor jou maar minder handig als je paarden er graag tegenaan schoppen (dan blijven ze niet goed liggen) denk ik, en met de jouwe kan ik mij daar wel iets bij inbeelden :D Vermoedelijk is alles dat als “paardenspul” verkocht wordt meteen ook duurder.

Ondingen gaan al 20 jaar mee en zijn nooit geverfd of behandeld, ik ontzie het mij alleen soms om er mee te sleuren maar vroeger waren alle balken zo :)

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 17:08

Weet niet voor hoeveel jij ze vindt maar op de eerste site waar ik kijk zie ik er voor €13/stuk ofzo, dat is te doen denk ik? Normale lengte is 3meter en ik denk dat de onze 10/15cm diameter zijn, wil wel eens kijken voor je als ik er ben.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 17:51

Oh wat ik kan vinden is het meeste over de 20€? Maar heb ook al gedacht gewoon dat houten palen te halen inderdaad. Die lichte mousse dingen zijn nog veel duurder haha

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:16

Gewoon naar een groothandel gaan! Met 6 balken heb je ook wel al iets om te beginnen!

En dan level-up: naar Ikea voor potjes en Voila, cavaletti omhoog!

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 18:19

Heb nog lege cola kratten staan ook hahahah. Heb een mailtje gestuurd naar de plaatselijke rijvereniging. Of ik lid kan worden en het terrein gebruiken, dat is op een 5-10min met de trailer van hier dus dat zou wel fijn zijn. Maar heb nog geen reactie

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:02

Granoek schreef:
Takken wel genoeg!! Tuinpalen niet, de resterende weipalen heeft papa tijdens de vorige lockdown een vijver mee gemaakt :')

Maar misschien niet slecht om eens tweedehands te zoeken naar wat springbalken, hoef er toch ook geen 30 te hebben. En volgens mij heb je tegenwoordige ook van die schuim balken


Die schuim of holle plastic balkjes zijn waardeloos, fijn voor je rug bij het verplaatsen, maar als jou Duke is als de mijne, dan heb je er niets aan. Mijn Duke liep niet over die lichte dingen heen, maar er doorheen.

Dus beter weidebalken van ruim 2 meter en die lekker beschilderen met oude kliekjes verf. Je hebt er maar 4 nodig om mee te kunnen beginnen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 20:37

Haha ja ik zie het helemaal voor me! Duke heeft vandaag geen last meer gehad gelukkig :) na de Kerst maar eens naar de doe-het-zelf

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 17:42

Ik ben vandaag balkjes gaan halen, moet alleen nog verf want momenteel zie ik ze zelf niet eens liggen in het gras :') Dus ik ga ze wel een beetje opvallend verven anders moet ik met mijn bril naar de paarden en dat doe ik liever niet haha

Die staan nu dus een beetje te drogen onder het afdak maar het was zo'n heerlijk weer vanmiddag dat ik er toch van wilde profiteren. Duke dus uit de wei gehaald, wandelschoenen aan en we zijn vertrokken! Een flinke wandeling van 5,7 km gedaan, als je niet gewend bent van veel te wandelen is dat best een eind :+
Béétje jammer dat het halverwege begon te regenen en we dus nog terug moesten ^)
Maar de laatste keer dat ik met Duke in de regen buiten was, was onder zadel en toen draaide hij hele tijd om (kont tegen de wind in) dus op zich wel handig om te oefenen.

Maar hij was wel echt heel lief! Af en toe wat nerveus want we hadden een route gedaan die hij nog niet kende, ik merkte dat hij dan sneller ging ademen en veel rond zich keek maar hij bleef fijn bij me en heeft maar 1 keer op mijn schoen gestaan (niet eens op mijn tenen :o )
We hebben wat geoefend met de waterplassen en in de berm lopen en dat laatste ging heel goed :+ Beetje heuveltjes meegepakt, veel gekke gezichten gekregen van de mensen haha
"amaaaai dat je met zo een grote de weg op durft' }:0 Kan hem moeilijk filmpjes laten kijken van verkeer en kinderen op een step dus hij zal het toch op een andere manier moeten leren _O-

Chasey, ik ga jouw kinderen eens moeten lenen volgens mij. Kindjes op een step waren wel best eng namelijk :')

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:43

Ah leuk balkjes!
Regen? Hier vandaag gelukkig drooog gebleven!
Lekker gewandeld dus, en weer veel nieuwe dingen ervaren.
Ik heb inderdaad het geluk dat David en Marloes met van alles en nog wat langs en in de buurt van de paarden gebruiken. Steps, skelters, tractorretjes, gewoon van alles. Dat scheelt een hele hoop!

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:50

Ik heb een vers paar ogen nodig :D
Ik ging normaal ergens een afdak krijgen, lang verhaal maar dat laat erg op zich wachten. En nu wij gesloten zijn en papa tijd heeft (en gek wordt van verveling) wil ik werk maken van een fatsoenlijk afdak voor de paarden. Ook omdat ik de wei nu toch nog dik 10 jaar ga mogen gebruiken wil ik alles gewoon eens in orde hebben.

Ik heb een tekening gemaakt:

Afbeelding

Met aan de linkerzijde de Maas. Er staat op waar de zon opkomt en waar hij onder gaat, bovenaan is een rij bomen in de zomer, in de winter zijn die kaal. Idem voor die aparte boompjes wat ik tekende, in de zomer veel schaduw van maar in de winter bieden deze helemaal geen beschutting. Waar de zon onder gaat staat een hele rij bomen die in de winter ook groen blijven.

Nu is dus de grote vraag: wat is de meest logische plek om het afdak te zetten?

Het vierkant met W is de waterbak, daar heb ik weinig speling mee omdat de tuinslang niet verder geraakt. Op diezelfde zijde staat ook de stroomklok aangegeven.

Ik wil niet te ver met de kruiwagen door de modder in de winter maar kan aan de linkerzijde wel een poort bijmaken in de draad.

Waar kan ik dat afdak best zetten zodat ik er zowel in de zomer (schaduw) als in de winter (regen/wind) beschutting van heb? Of moet ik de schaduw in de zomer houden bij de bomen en voor het afdak enkel rekening houden met de regen in de winter? Met de storm gisteren kwam de regen en wind van boven, de kant van de bomenrij die in de winter kaal is.

Dus als iemand zin heeft om mee te piekeren hoor ik het graag :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:51

Ik zie dat de tekening gedraaid is, maar links en rechts is telkens bedoeld zoals de tekening nu staat.

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:44

Ik zou een afdak maken tussen de stroomklok en de boom.. met een dichte zijde aan de maaskant.. dan heb je in de zomer de hele middag een goede schaduw plek

Maar weet je toevallig van welke kant meestal de wind komt? Dat is namelijk ook handig om te weten vooral voor de winter

Edit:
Volgens Google komt de wind gemiddeld t vaakst uit t zuidwesten.. dus als je n afdak maakt met het zuiden (naar de maas) en t westen dicht zit je best wel goed geloof ik..

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:53

Ik zou ook vooral naar de wind kijken

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 22:05

Tussen de boom en de stroomklok, wordt krap denk ik als de dichte zijde aan de kant van de Maas zit. Daar is de wei nl In totaal 14m (dus richting de poort). Met een afdak van 5m en een inloop van toch zeker 2m kom je al halverwege. En dat zou wat raar uitzien ook denk ik?

De Maas zit hier aan het oosten volgens mij want de zon komt op aan de kant van de Maas. Het zuidwesten is dan de kant bovenaan op de foto ongeveer, naar die kant stonden ze gisteren met die storm ook met hun billen

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:09

Het oosten is waar de zon op komt.. dus vandaar dat ik dacht dat de maas dan op t zuiden ligt..
Ik zou een afdak met 2 dichte kanten maken.. de achterkant dicht, de kant aan de draad zeg maar.. en dan 1 zijkant dicht.. die aan de kant van de maas..

Maar kan idd niet goed inschatten of dat groot genoeg is.. en je moet even goed kijken naar de wind

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 23:17


Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 23:08

Mijn vriend was vrij vandaag dus ik had gevraagd of hij even mee wilde wandelen wanneer ik met Duke een stukje ging rijden <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet, in de wei stond Dexter bij mij te neuzen terwijl ik Duke zijn hoofdstel om deed en toen bedacht ik mij dat het heeeel lang geleden was dat ik zelf nog met Dexter was gaan rijden. Dus Duke het hoofdstel uit gedaan, hem bij Dexter aan gedaan en voor de picknicktafel geparkeerd.
Wat fijn om dan evengoed gewoon zonder gedoe lekker te kunnen gaan sjokken! Het was er heel mooi weer voor en ik heb echt genoten van mijn ouwe :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 14:46

Ik nog eens! Met een korte update :)
10 dagen geleden werd ik positief getest voor corona dus ik zat thuis opgesloten voor een week, net toen ik met Duke in de binnenpiste op de manege wilde gaan rijden en zo komt er dus telkens weer iets tussen waardoor het wordt uitgesteld.


Ik mocht woensdag uit quarantaine maar wilde nog niet echt onder de mensen komen dus piste huren stel ik nog een weekje uit. Maar het is hier de laatste tijd van het ene 'uitvlucht' naar het andere en zo stond Duke alweer 2 maanden stil. Heel fijn dat dat gewoon kan zonder dat hij er gek van gaat doen maar er bleven maar dingen tussenkomen dat ik nu gewoon heb gezegd ik zadel hem op en desnoods loop ik 4 rondjes over onze parking. De zaak is nog steeds dicht dus die parking is helemaal leeg, ik heb 2 tuinbalken op de grond gelegd gewoon om hem er aan te laten wennen en zo hebben we een kwartiertje rondjes over de parking gestapt.
Beter dan niks doen en uitvluchten zoeken dacht ik!
Hij was super flink en we zijn over en tussen de balkjes gelopen, wat bochtjes gemaakt en zelfs wanneer hij Dexter hoorde hinniken bleef hij heel braaf.

Eigenlijk dus geen re*t gedaan maar toch blij dat we iéts gedaan hebben zeg maar :) Draven op de asfalt durfde ik niet goed, ook omdat moest hij gek doen en ik val dan val ik van hoog en met een harde landing :+

Mijn vriend heeft wat foto's gemaakt, ik heb het zadel uiteindelijk nog goed gelegd toen ik de foto's zag maar blijkbaar verleer je na 2 maanden hoe je moet opzadelen

Afbeelding

Afbeelding[/quote]

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:53

Knappe vent! En dapper van jou :D
Hopelijk ben je niet echt ziek geweest van de corona?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 20:09

Sintara schreef:
Knappe vent! En dapper van jou :D
Hopelijk ben je niet echt ziek geweest van de corona?

Beetje een loopneus en wat kort van adem, weinig energie. Maar al bij al, als het hierbij blijft mag ik niet klagen!

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:18

Vervelend maar wel goed te doen dus. Gelukkig maar :)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:27

Fijn dat je weer de deur uit mag!
En misschien nog wel fijner dat je weer hebt kunnen rijden op je mega brave duke :D

En je nieuwe dekje staat ook wel echt mega stoer <3

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 22:24

Ja ben er blij mee!

Ik was toch zeker dat ik deze update al ergens getypt had maar kan hem toch echt niet vinden. Dus als hij dubbel staat excuses en anders is dit een mega deja vu momentje.

Dexter staat hem ook goed trouwens :D
Afbeelding

Gisteren nog eens lekker met mijn grijze vriend gaan sjokken <3 het was heel druk met wandelaars hier langs het water dus was wel blij dat ik Dexter bij had en niet Duke :') dan zie ik ook nog wat van het uitzicht haha
Mama was aangesloten met de hond en die had wat fotos gemaakt, helaas niet 1 van haar specialiteiten

Afbeelding

Afbeelding

En ik heb nog wat plaatjes geschoten in de sneeuw van mijn vrienden :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij heb ik tegenwoordig gewoon 3 paarden trouwens, zus is zo druk met de baby en ik vind Dina super leuk dus ik neem haar gewoon beetje bij beetje over zodat zus het niet door heeft tot ze op een dag zegt hierrre cadeautje := we mogen hopen hé

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:48

Heerlijk die plaatjes in de sneeuw <3
Ziet er dan altijd zo vredig uit :o

En strak plan wat betreft Dina, ze zal het vast niet doorhebben :Y)