[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerlindie

Berichten: 4637
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 08:27

Dina zie je tenslotte zo over het hoofd :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 13:19

Ughh jongens ik ben aan het overwegen om de paarden een paar dagen op stal te zetten... Duke komt niet meer drinken omdat hij niet door de slijk geraakt, Dexter zijn benen gaan nu ook al jeuken.. heb altijd gezegd dat ik ze zo veel mogelijk buiten wil maar niet ten koste van hun gezondheid.
En omdat er voor de komende 10? dagen nog geen uitzicht is dat het gaat stoppen met regenen ben ik bang dat het alleen maar erger gaat worden hier. Ik kan ze niet op de droge wei zetten want dat is super glad overal, en eerlijk gezegd dan blijft er helemaal niks meer van over en hebben ze deze zomer alsnog geen gras :(

Straks even bespreken met mijn vriend maar op deze manier zijn ze aan huis niet beter af helaas. Heb het geprobeerd maar het werkt niet als het blijft regenen en ook geen kans krijgt om op te drogen of zelfs een dag aan te vriezen ofzo.
Bij hun op de boerderij zijn de weien ook vol slijk dus dat is ook geen verbetering... hopelijk hebben ze nog drie stalletjes vrij voor ons want ik weet dat zij de hengsten ook binnen hebben gehaald om dezelfde reden.

*vloekt in het Belgisch*

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:26

Als ze stallen vrij hebben, ze gewoon erop zetten hoor. Beter even droge voeten en wat minder beweging, dan wegkwijnen in de regen.
Bliksem en Nick komen vandaag ook niet buiten hoor. Doe ik ze geen plezier mee.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:42

Kan je ze niet alleen 's nachts binnen zetten dan?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 13:49

Sintara schreef:
Kan je ze niet alleen 's nachts binnen zetten dan?

Ja dit kan ik wel eens vragen, voorlopig nog niet echt reactie maar mijn vriend is werken. Ik heb hem al eens geappt of ze nog 3 lege stallen hebben en hij denkt dat er maar 2 zijn maar reageert nu niet meer dus volgens mij is zijn pauze voorbij. Ik weet nog niet goed hoe en wat ik ga doen, als ze daar overdag buiten gaan is het bij hun merries en de laatste 2 keren resulteerde dat in 1. Kreupele Duke en 2. Een drachtige merrie die opgejaagd werd door mijn 2 eikels :n

Dus daarom zit ik nu eigenlijk ijsberend te wachten tot mijn vriend terug is en we kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn, misschien is er een kudde bazige merries waar Dexter en dina bij kunnen en een kudde veulens oid waar Duke bij kan? Ik haal ze niet graag uit elkaar maar als het niet anders kan moet het maar even.
Maar dat is dus wat ik zeg, ik zit hier nu met een hoofd dat overuren draait en geen manier om er uit te geraken zonder dat ik weet wat kan haha UGH
Geduld was nooit mijn sterkste punt

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 21:58

Ja morgen gaan ze naar stal. Eentje langs Vainqueur (die kennen jullie misschien nog) op de grote stal, dat gaat Dexter worden. Daar staan alle hengsten nl dus Dina is geen goed idee en er ligt stro, wat voor Duke dan weer geen optie is. Dus voorlopig voor morgen even Dexter naast de hengsten en Duke en Dina in de andere stal. En dan even rustig nadenken en kijken hoe we het doen met buiten zetten, maar dan zijn ze alvast uit de slijk. Ben wel opgelucht hoor, merk dat er een zorg van me af valt.

En dan ga ik gelijk gebruik/misbruik maken van de poetsplaats om ze nog eens de benen schoon te maken en te verzorgen :) Spa day!

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:02

Kijk, een oplossing :D kan jij in elk geval slapen vannacht, hoop ik tenminste

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 22:04

Sintara schreef:
Kijk, een oplossing :D kan jij in elk geval slapen vannacht, hoop ik tenminste

Ja zeker wel! Ben ook nog echt zo eentje die nog 1,5u ligt te piekeren voor ik in slaap val dus dit gaat zeker helpen :D
Wie weet span ik Duke dan weer eens in met een band er achter ofzo, profiteren van de situatie haha. Elk nadeel heb z’n voordeel zullen we maar zeggen

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:06

Bij ons op stal staan ze nu ook weer meer binnen, zelfs mijn Duke zakt bijna tot halverwege zijn knieën in de blub weg op sommige stukken en dat met die enorme voeten.
De eerste dagen dat hij minder buiten kwam, was hij wat fris, maar inmiddels wordt hij 2x per dag 2 uurtjes buiten gezet en nu wil het nog wel in combinatie met rijden/grondwerk tussendoor. Pleun loopt nog steeds 24/7 op de wei bij de boer verderop, maar dat is een vrij hoog liggend stuk land, dus minder blub. Ik ben voor het eerst blij dat zij nog niet naar stal is gehaald, want voor Pleun is 20 uur per dag op stal echt geen optie.

Dus voel je niet schuldig, het is niet anders met al die regen en super blubberige stukken land.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 22:13

Nee precies en zelfs als ze op de grote wei konden, dan staan ze de rest van het komende jaar op hooi zonder grasjes want dan is die wei ook naar de knoppen.. En ik zit toch nog thuis dus kan er met gemak naartoe elke dag :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 13:15

En weg zijn wij!
Afbeelding

Alles vlotjes gegaan :)

Paarden staan even samen nu, Dexter komt in het andere gebouw te staan maar daarvoor moeten we even wachten tot mijn vriend terug is want dat is tussen de hengsten. En hoewel Dexter altijd zeer streng is geweest richting Vainqueur, wil ik toch wel even dat er iemand bij is als ik ze naast elkaar op stal zet haha. Blijft toch andermans paard natuurlijk.

Dus ondertussen ben ik zaagsel gaan halen, nu snel eten en dan alvast de stallen van Dina en Duke klaarmaken en straks samen die van Dexter :) en zo kunnen de jongens nog even ontbijten.
Volgens mij vindt Dexter het minder erg dan verwacht, we hadden de modder even uit de sokken gespoeld en Dexter was bijna niet te houden om naar binnen te gaan haha! Stond op de plek te draven naast me :')

En nog een fotootje om te vergelijken:
Vier jaar verschil
Afbeelding
Afbeelding

jeetje77

Berichten: 3455
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:01

Holy moly wat een verschil dan. Maar fijn voor je dat het zo kan.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:36

Wat leuk om te zien het verschil!

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:13

Bijna identiek. Bijna :P

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 18:28

Lekker jeuken!

Afbeelding

Lekker blinken :D

Afbeelding

gerlindie

Berichten: 4637
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:35

Ooh, dat zijn wel mooie ruime stallen zeg <3

EDIT: mijn shetlanders zullen waarschijnlijk niet eens bij de voerbak kunnen :')

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:38

Wauw die staat daar wel luxe. Heeft hij nog andere paarden binnen beeld?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:05

Fijn dat ze binnen kunnen staan! In geval van zo veel blub is dat inderdaad wel de beste optie, fijn dat het nog mogelijk was.
Volgens mij vinden ze het helemaal prima zo :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 20:17

Duke heeft hier sowieso niet echt moeite mee, die zal morgen ook wel van top tot teen onder het zaagsel zitten haha. Het is vooral Dexter die niet graag binnen staan maar die heeft de grootste stal gekregen :)

Ja alle stallen zijn bezet nu want we gaan er morgen nog bij maken zodat de rest van de merries ook droog kan staan want zij zitten met hetzelfde probleem van de modder helaas. Dus Dexter kan kletsen met de overbuur en langs hem staat ook nog een knappe kerel (de hengsten beleven er heel braaf bij!) en Duke ziet allemaal charmante dames vanuit zijn stal.

Als de stallen morgen klaar zijn gaat Dexter wellicht terug naar hetzelfde stalgebouw als Duke en Dina zodat die een beetje bekende gezichten houden en Dexter niet zo alleen staat :) maar daarvoor moeten eerst de hengsten naar hun nieuwe verblijven aan de andere kant van de stal.

De stallen zijn allemaal 5x5 en die van Dexter 5,5 x 5,5 dus ze kunnen languit gaan ronken vannacht. Net op tijd want de Maas is weer gestegen vandaag en staat nu bijna tot aan de grote wei thuis.
‘Gelukkig’ ben ik toch nog niet terug aan het werk dus mijn dagtaak wordt 2x per dag uitmesten denk ik haha

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:22

Staan er allebei super bij zeg! En ik lees graag jouw posts :D Mooi verhaal van de dag!

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:47

Pff hopelijk kunnen ze snel weer naar buiten, in elk geval overdag. Helemaal op boxrust vind ik toch wel sneu, hoe groot de stal ook is.. Mel zou ik het zonder noodzaak nooit meer aan doen :(:)

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 21:01

Goh nee ik ook liever niet, in een ideale wereld waren de weides het hele jaar groen en de werden paarden gezond 35 jaar maar het is nu even niet anders helaas. :( Dikke benen met mok lijkt me ook niet de bedoeling :n
Denk oprecht dat ik alle alternatieven overwogen heb, maar ik kan nu geen betonplaten in de wei leggen want het is alles behalve gelijk overal, krijg niemand op korte termijn hier om een schuilstal te zetten. De paarden kunnen niet op de grote wei omdat we er niet in geraken en ik durf het niet met de Maas zo hoog. Heb dan nog overwogen ze elders in pension te zetten maar ook daar staan de paarden overal binnen nu.
De enige andere optie die ik nog onderzoek is ergens een tijdelijke wei te huren maar tot dusver zonder succes, boeren blijken erg bezitterig over hun grond en overigens niet allemaal vriendelijk >;)
Dus zonder noodzaak zou ik het inderdaad ook niet overwegen maar ik sta open voor andere suggesties, heel graag zelfs!

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:26

Denk dat je de beste keuze hebt gemaakt hoor, mok is ook geen pretje, en bijna alle weilanden zijn modder. Is maar voor tijdelijk he.

Misschien een idee op wilgentakken ergens te vinden? Hebben ze tussen het hooi door wat te knabbelen en te doen

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:31

Tja een plek met een paddock, of in de blubber voor een paar uur, een stuk afgezet erf, los in een rijbak.. Dat zou mijn keuze zijn iig

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 21:42

Los in een rijbak is een optie voor momenten dat ik die kan huren maar dat is gewoon niet haalbaar elke dag...en als ze zelf een rijbak hadden was Duke ondertussen Z1 want dan had ik geen uitvluchten :+

Alle ‘erf’ dat vrij is wordt gebruikt en alles waar niet met de bulldozer langs gegaan moet is weide. Ze komen gerust elke dag uit de stal en ik kan fijn met ze gaan wandelen nu ik daar toch de tijd voor heb. Misschien zet ik ze ook wel eens in de blub zelfs, maar niet met Duke zijn benen momenteel en ook niet met die van Dina.

En inderdaad dit is iets voor een week of 2, ik denk ook niet dat ze er levenslang trauma aan overhouden.. Duke heeft verplichte boxrusten van de DA gekregen die langer duurden :')