[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 10:15

Ja ik dus inderdaad ook niet dus als het via linkjes moet dan liever geen topic haha

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:32

En als je ze zelf al voorbewerkt op breedte max 960 pixels? Want dat is geloof ik de max breedte voor een foto hier.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 10:58

Dan probeer ik dat eens!

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 14:28

Verkleinen heeft niet echt veel zin blijkbaar, maar we doen het er dan zo maar mee
Als iemand de andere foto's nog wilt zien, bij deze :) Duke staat er ook bij haha
[ITP] Koeien en trekpaarden als proefkonijn

Dexter had er niet zo'n zin in

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 09:24

Ik zit te wachten op een dierenarts, gaat niet goed met Dexter. Kan een paard epilepsie hebben?
Lijkt net of hij geëlektrocuteerd wordt en ik weet niet wat ik moet doen
Kan er niet bij blijven want hij kan zich niet sturen en loopt me omver. Is met fases precies, nu weer rustig
5min sinds laatste keer dat hij ging trillen, langste tijd tot nu toe

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:53

Jeetje wat heftig! Misschien atactisch? Sterkte en succes bij de dierenarts! :(:)

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:19

Heel veel sterkte. Dat klinkt heel naar.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:29

Oh nee, sterkte!

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:32

Aw wat zielig, sterkte en beterschap! Hopelijk kan de dierenarts hem goed helpen :(:)

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:47

Heel veel sterkte!! Hopelijk niks te ernstigs!

matespony

Berichten: 749
Geregistreerd: 01-08-18

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:53

Dat klinkt niet fijn, hopelijk valt het mee

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:27

O jee, dat klinkt niet zo goed.
Hopelijk iets ‘kleins’... sterkte en succes met Dexter.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 12:23

Pfff even kunnen kalmeren.
Ik ga proberen het wat duidelijk uit te leggen maar gok dat het een warboel wordt

Vanmorgen toen ik ging voeren stonden de paarden aan de draad en ik had de waterbak open gedraaid zodat het oude water weg kon lopen, draai me om om hooi te halen en terwijl ik het hooi in de wei leg zakt Dex ineens door zijn achterbenen en valt hij achterover waar hij dan 10sec bleef liggen met stuiptrekkingen, trillen, zijn mond stond scheef (en leek vast te zitten), gelijk een epileptische aanval bij mensen. Daar moest ik toch gelijk aan denken.
Na die 10sec staat hij recht, hij trilt nog wat maar loopt relatief normaal terug naar het hooi en begint te eten?
Hij eet 2 happen en het begint opnieuw, trillen en achteruit vallen omdat hij zijn achterbenen niet kan gebruiken. Ik wilde hem kalmeren maar het was alsof hij 'er niet was', hij had geen controle over zijn lijf en liep me gewoon omver als ik niet uitkeek. Ik vond het eng aan het water en wilde hem naar de kleinere wei halen, die is egaler en dan kan hij niet het water in tuimelen maar hij wilde niet lopen..
Paar minuten later ging het weer en ging hij weer eten. Toen heeft hij nog een derde keer zo'n aanval gehad, paar minuten en zodra dat over was ging hij in rengalop door de wei?? Alsof er een beest hem opjaagde zo leek het wel, maar er zitten hier geen steekbeesten meer.
Hij stopt met galopperen en gaat opnieuw in zo'n soort shock, de vierde nu op 20 min tijd. Ik heb deze gefilmd voor de dierenarts en die was ook het minst heftig, hij draaide wat rondjes rond zijn achterhand en trilde maar 'dat was het'.

Die vierde is ook tot nu toe de laatste keer geweest, hij liep gelijk naar het hooi en begon te eten zoals normaal alsof er niks gebeurd was. Hij heeft nog een keer gemest ook, dat zag er ook goed uit.

Na die 4e keer was de dierenarts er maar toen was het net alsof er niks was, hij had geen koorts, geen staar in zijn ogen, zijn hart klonk prima, geen rare darmgeluiden, hij voelde niet verstijfd oid.. Echt raar.
Ik heb hem laten stappen en dat ging goed, hij ziet er wel heel sip en down uit maar hij liep prima. Hij moest dan korte rondjes draaien en linksom ging dat wel oke maar rechtsom liet hij zijn achterbenen staan en draaide hij op zijn voorbenen dus dat was niet goed. Ze heeft ook nog in stap zijn staart links en rechts getrokken en ze trok hem eigenlijk omver alsof het een speelgoedpaardje was, wat bij een paard van 1000kg dus normaal niet zou mogen.

Ze denkt aan iets neurologisch, heb haar ook het filmpje laten zien van de shock zelf en ook daar zie je dat zijn achterhand verdoofd lijkt. Hij heeft nu hele sterke pijnstiller gekregen en ik heb nog voor 6 dagen pijnstillers gekregen, ze heeft ook bloed getrokken maar we verwachten eigenlijk niet dat daar iets uit zal komen want er waren geen aanwijzingen dat er ergens een ontsteking oid zit.
Misschien een zenuw gekneld? Hoewel dat mijns inziens niet voor zo'n heftige shockreactie zou zorgen als die eerste aanval die hij had, hij lag op de grond alsof hij geëlektrocuteerd werd...

Morgenmiddag heb ik normaal de bloeduitslagen en ik moet voor nu goed in de gaten houden of zijn achterhand zwak blijft, ze zegt dat met de pijnstilling (en ontstekingsremmer) hij vanavond zijn benen al beter moet gebruiken. Ze belt morgen nog hoe het gaat en kijken hoe we verder gaan.

Heb gevraagd of er een scan gemaakt moet van zijn hoofd maar volgens haar kon je met die uitslag nog eigenlijk niks, dat vond ik dan wel een beetje raar.

Bij mij hebben ze gisteren mijn nierstenen weggehaald en ik heb sinds de operatie dat mijn rechterbeen slaapt (was normaal en ging vanzelf weg, had ik vorige operatie ook), en nu een dag later heeft Dexter hetzelfde. Gekkigheid

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:04

Dat klinkt wel heftig zeg. Pfff.
Hopelijk is het eenmalig...

gerlindie

Berichten: 4631
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:16

Bij iets met aanvallen zie je vaak op een scan van het hoofd niets, omdat het een fout is in de signalering.

Je kan bijvoorbeeld wel epilepsie krijgen van een hersentumor (wat wel zichtbaar is op MRI/CT), maar heel vaak is het een andere oorzaak.
En dat is nou eenmaal niet zichtbaar te maken op zo'n scan.

Rot zeg!
Ik ken dit ziektebeeld helemaal niet.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:18

Wat heftig zeg! :oo
Hopelijk inderdaad iets eenmaligs, misschien na een behandeling van een osteopaat/chiropractor dat de zenuw wat meer ruimte krijgt? Heftig hoor.. :(:)

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 14:39

gerlindie schreef:
Bij iets met aanvallen zie je vaak op een scan van het hoofd niets, omdat het een fout is in de signalering.

Je kan bijvoorbeeld wel epilepsie krijgen van een hersentumor (wat wel zichtbaar is op MRI/CT), maar heel vaak is het een andere oorzaak.
En dat is nou eenmaal niet zichtbaar te maken op zo'n scan.

Rot zeg!
Ik ken dit ziektebeeld helemaal niet.

Oh daarom zal ze misschien niet gelijk doorgestuurd hebben inderdaad.

Osteo heb ik ook aan gedacht maar als ik hem daar vanmorgen zag liggen leek het mij echt niet gewoon een geknelde zenuw…

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 14:42

Dit is het filmpje, zal hem even in spoiler zetten. Het is niet ‘graphic’ maar wie er niet tegen kan dan dus niet kijken
Spoiler:
https://youtube.com/shorts/xJmPJldIz_E?feature=share

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:58

Dat is een naar beeld ja! Ook zo zielig met jou erbij, ik voel zo je ontreddering en paniek.

Hopelijk gebeurt er niets meer!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:08

Ach dat arme paard. Dacht vandaag nog een aantal keer aan Dexter tijdens het bezig zijn met Nick.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 09:20

Nog geen nieuws, hij lijkt terug de oude. Jaagt Duke weg bij zijn eten dus dat is weer als vanouds.
Bij kort laten draaien zet hij ook zijn achterbenen terug over, gisteren liet hij die staan en draaide hij enkel met zijn voorbenen. Dat wilt wellicht zeggen dat de pijnstillers werken maarja, waar heeft hij dan pijn gehad?

Heb ook het idee dat hij vaak uitschacht maar heb hem nog niet zien plassen, misschien beeld ik het me in maar als de DA belt met de uitslag van het bloed ga ik het toch even vragen

Stral

Berichten: 2545
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:43

Ging net vragen hoe het ging. Wel opvallend dat het beter gaat met pijnstilling, toeval omdat de trigger tot de aanval weg is of zit hij inderdaad met zo’n pijn ergens waar hij op panikeerde (van dat ene filmpje en het weglopen dat je beschreef kan je paniek ook concluderen precies). Ik ben benieuwd en hoop dat het gewoon allemaal goed blijft gaan! Al is het zeer vervelend dat je niet weet wát er aan de hand is hè.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 16:43

De dierenarts heeft net gebeld, de uitslag is nog niet compleet maar ze had al wel gekregen dat zijn leverwaarden veel te hoog waren, wat kan wijzen op iets van vergiftiging in het ergste geval. Ze komt morgen terug en neemt wat hooi mee om te testen, maar dat zou ik raar vinden omdat Duke en Dina hetzelfde hooi krijgen. Dan zou ze ook de rest van de uitslagen hebben normaal.
Ik ben vandaag de wei nog afgelopen om te kijken of er ergens jkk staat maar heb niks gevonden, had dat ook (dacht ik) helemaal weggehaald voor ze naar hier kwamen. Mogelijks nog eikels van de eikenboom, of iemand iets in de wei gegooid, het kan vanalles zijn.

Ze wilt in ieder geval een kuur starten om die leverwaardes terug omlaag te krijgen en ze gaat het labo nog wat bijkomende testen laten doen maar ik weet eerlijk gezegd niet meer alles wat ze verteld heeft.

Hij loopt nog wat sloom maar ik zie verder niks opvallends meer. Ben thuis gebleven vandaag om hem in de gaten te houden, hij eet en drinkt goed. Vanmorgen wat vitaminebrok gegeven kan nooit kwaad. Ik dacht dat hij weinig hooi at maar ik heb dan ook weer meer gegeven dan normaal dus in principe niet raar dat het langzamer gaat, moet me ook niet gek lopen maken om alles.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:47

Mmm wat gek dat zijn leverwaardes zo hoog zijn. En zie er dan maar eens achter te komen waardoor het komt.
Heb je niet toevallig ergens nachtschade in de wei? Tja, het kan van alles zijn. Wat naar.
Hopelijk heeft Dexter gewoon eenmalig per ongeluk iets vreemds gegeten.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 16:56

Chasey schreef:
Mmm wat gek dat zijn leverwaardes zo hoog zijn. En zie er dan maar eens achter te komen waardoor het komt.
Heb je niet toevallig ergens nachtschade in de wei? Tja, het kan van alles zijn. Wat naar.
Hopelijk heeft Dexter gewoon eenmalig per ongeluk iets vreemds gegeten.

Oh geen idee dat kende ik eigenlijk nog niet dus heb er niet echter gezocht