[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 11:21

Ja als hij buiten loopt valt het niet zo op omdat hij uit zichzelf al snel ‘lang’ gaat staan, en dan rekt zijn buik wat. Maar op het filmpje van longeren zie je echt wat een nijlpaard het eigenlijk is

Hij ging vanmorgen al een heel stuk beter dus ik heb er wel een goede kijk op!

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:58

Ah gelukkig, fijn dat hij vanochtend weer iets beter ging! Iig goed dat je de da er weer bij hebt gehaald.. Arme paard :(. En dan ook nog op dieet! Het zit 'm niet mee

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:07

Hoe gaat het met Duke ondertussen ??

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 12:51

Gaat goed! Druk gehad met werk en Vaderdag dit weekend, ik schrijf straks even wat uitleg maar hij is vanmorgen weer lekker naar buiten gegaan en daar mag ie blijven :)

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:29

Super goed nieuws dus, heel fijn! Wat zal hij blij zijn dat hij weer naar buiten mocht

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 14:58

Oké het is even rustig dus kruip even achter de computer.

Duke ging gisteren eigenlijk al super, zaterdag zelfs al maar toen waren er net nieuwe merries bij de kudde gezet en die waren in de hand niet per se gemakkelijk, dus ik wilde even afwachten hoe zij in de kudde lagen voor ik Duke daar bij durfde zetten.
Gisteren waren de gemoederen grotendeels wel bedaard maar was het Vaderdag hier en heb ik langer moeten werken dan ik dacht, het was aan het schemeren toen ik op stal kwam en ik wilde hem wel even in de gaten kunnen houden.
Dus vanmorgen vroeg uit de veren zodat ik voor het werk nog naar stal kon om hem buiten te zetten en dan had ik nog 1,5uur om een oogje in het zeil te houden.

Maar zodra ik het halster uit had liep hij in 1 weg naar Dexter om te kroelen en de merries lieten hem eigenlijk ook gewoon met rust. Toen ze uitgekroeld waren moesten ze wel even nieuwsgierig komen doen maar Duke liet zich niet kleineren, to say the least _O-

Ik deel even wat foto's, dat is handiger uitleggen haha
Dit vosje was Duke zijn vriendinnetje, al voor hij naar binnen kwam. En die kwam hem eigenlijk ook meteen opzoeken en beschermen toen hij met Dexter aan het kroelen was.

Afbeelding

Als de nieuwe merries in de buurt kwamen ging zij wel even zeggen dat ze moesten oprotten haha

Afbeelding

En zo waren de drie musketiers herenigd en kon Duke even lekker grazen terwijl zijn 2 bodyguards de ruimte veilig hielden.

Afbeelding

Echter, als je als 4-jarige net tussen de dames wordt gegooid zijn grasjes al snel minder interessant en Duke ging dus als een echte etterbak ook de merries opzoeken om uit te dagen.
Want die lieten hem eigenlijk gewoon met rust maar hij rende er gewoon op af de hele tijd, de sukkel :+

Deze merrie vond dat leuk want die dacht dat ze hem wel de baas kon
Afbeelding

Duke vond van niet
Afbeelding

En hij draafde ook weer helemaal zuiver :')

Afbeelding

Afbeelding

Duke won ook nog met zijn grote kwek en na 20 min stonden die 2 van mij met dat vosje in de linkerhoek van de wei en al de rest droop af :+

Afbeelding


Dat was het zo'n beetje, uiteindelijk heb ik de stal nog uitgemest en na 1,5 uur ben ik gaan werken toen ze allemaal in kliekjes stonden te grazen :)

Mr. Vetpens en mijn grijze ouwe knar hahahaha

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe merries zijn allemaal van klanten en staan hier om te dekken dus die zullen ook weer weg gaan.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 23:04

Ugh. Zo blij dat alles weer goed ging haal ik hem net weer kreupel van de wei. -:(-
Niet zo erg maar toch wel zichtbaar en ik zag een van de merries achter hem jagen dus heb hem toch maar weer binnen gehaald DIEPE ZUCHT

saphire

Berichten: 159
Geregistreerd: 17-04-07

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:25

Balen zeg :(

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:01

Ik kwam je topic tegen tussen actieve onderwerpen en ik vind deze paarden echt prachtig! Ik volg!
Hopen dat hij snel weer goed loopt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:03

Wat balen dat ie weer kreupel is :(

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 10:53

Safiera schreef:
Ik kwam je topic tegen tussen actieve onderwerpen en ik vind deze paarden echt prachtig! Ik volg!
Hopen dat hij snel weer goed loopt.

Oh echt? Daar heeft hij echt al jaren niet meer tussen gestaan volgens mij haha, geen idee hoe dat komt.

Welcome to the madness :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 10:57

Ja ik heb de dierenarts praktijk gebeld maar mijn dierenarts werkte vandaag niet dus ze vroegen of het haast had..
Aangezien hij beter ging lopen naarmate we meer aan het wandelen waren (richting stal) dacht ik niet dat er echt haast achter zat dus ik heb gezegd dat hij me morgen mag terugbellen. Op stal loopt hij ook veel beter maar ik wil hem graag even apart hebben, eventueel Dexter, zodat het eerst helemaal kan genezen

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 12:42

Oei heb niet meer ge-update zie ik, voor wie nog volgt: aangezien Duke geen koorts meer had raadde de dierenarts aan hem gewoon wat tijd te geven. Hij mocht wel bewegen en aan de hand stapt hij prima dus ik heb gekozen om ze terug thuis te zetten. Vanmiddag ga ik ze halen, hier kunnen ze op de kleine wei met hun tweetjes en weet ik dat hij niet opgejaagd wordt en dus wel kan bewegen maar niks hoeft te forceren. Hoop dat dat de juiste beslissing was maar dat merken we vanzelf.

Heb hier ook voor gekozen omdat Dexter helemaal vol bobbeltjes en uitslag staat en ook zijn borst weer kaal heeft geschuurd. Ik denk dat die last heeft van de vliegjes en ik heb een hele mooie dure witte ic werende vliegendeken gekocht maar heb dus niet zo’n zin om die morgen in 1000 stukjes tussen de bitch merries te vinden. Dus lekker de twee weer thuis zolang het nog kan en hopelijk alles snel genezen

jeetje77

Berichten: 3473
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:06

Wijs besluit lijkt me

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 16:52

Dat hoop ik! Komen we vanzelf achter :)
Ze zijn in ieder geval weer lekker gesetteld en de regen van de afgelopen dagen/2 weken heeft het weitje zelfs wat laten bijkomen. Van de week wel maar weer even hooi halen

Edit: wat fotos van Dexter zijn hals en borst, het is ook een beetje op zijn neus

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op zijn borst zit nu een dikke kwak sudocrem

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 03:47

Dat zijn flinke bulten.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 10:13

Oké kleine update. Weinig te vertellen maar geen nieuws is goed nieuws in dit geval!

Duke loopt nog steeds goed en Dexter zijn bultjes zijn zo goed als weg. Hij heeft wel nog wat plakken op zijn borst en nu ook onder zijn manen waar het wat kaal is, plekjes van pakweg 2x3 cm. Maar de grote plek op zijn borst krijgt al terug haar.

Lijkt dus de goede kant op te gaan! Ben bij mijn vertrouwde hooiboer terug hooi kunnen gaan halen (dat kon niet toen de grenzen dicht waren) en hier doen ze een moord voor haha.
Het hooi wat ik had toen de grenzen dicht waren bleef liggen tot er geen sprietje gras meer in de wei stond en dit hooi daar laten ze het gras voor links liggen :+

Dus fijn! Alles lijkt terug naar normaal te gaan.
Een Maasbriesje, grote plekken schaduw en vers hooi maakt de hitte wel draaglijk voor ze. Gisteren waren ze zelfs niet bezweet :) normaal met de warmte zie ik plekken opgedroogd zweet maar nu niet :) het waait hier aan het water af en toe fijn en dat doet iedereen wel goed
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 08:28

Dan staan ze dus hier van 9u30 tot 21u30:

Afbeelding

Met zijn twee nog niet eens bijna het gras kunnen kaal eten.
Maar zodra ik ze op de kleine wei/paddock zet gaat Dexter naar het hooi alsof hij al een week niks gehad heeft :')

Afbeelding

En Duke mocht er niet bij _O-
Was blij om te zien dat hij ook na een dag wei nog goed loopt dus ik denk dat hij helemaal weer oké is :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 11:56

Lang geleden, ook niet meer echt wat gedaan. Ik wilde Duke lang genoeg rust geven zodat ik ook zeker was dat zijn been helemaal in orde was dus die staan hele dagen te slapen en te eten.

Vandaag is het plan om met Duke naar een vriendin te gaan, die heeft een piste aan huis en ik wil eigenlijk wat oefenen met Duke alleen te hebben. Dus gewoon op de trailer, naar een vreemde locatie en daar dan kijken wat lukt en wat niet.
Voorlopig ga ik er van uit dat ik hem in de bak los laat en dat hij hysterisch naar Dexter gaat zoeken en dat is het voor vandaag haha.
Maar we zien wel, als hij snel rustig is kunnen we eens wat dingen proberen maar ik heb niet per se wat gepland. Kijken wat kan :)

Dat allemaal mits het niet te hard gaat regenen. Ik ben niet van suiker maar ik zie slecht en dan ben ik altijd wat bang om met de trailer te rijden haha. Dus we shall seee

De wei is verdeeld in stroken nu en ze krijgen om de 2-3 dagen een stuk bij maar elke dag dat ik ze in de wei zet gaan ze dus aan de draad staan wachten tot ik een stuk bij geef _O-
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 17:39

Whieeeeeeee *\%/*

jeetje77

Berichten: 3473
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:58

Wat, waarom, vertel?

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 17:59

Ik doe straks even wat filmpjes achter elkaar zetten :D

jeetje77

Berichten: 3473
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:42

Ah een cliffhanger

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 11:11

Kreeg hem gisteren niet geüpload, slechte wifi. Maar dus bij deze het verslag van de dag := Het wordt een lang verhaal, jullie kennen mij ondertussen wel een beetje en als er iets is wat ik niet kan dan is het wel samenvatten _O- Zeker als ik enthousiast ben over iets dan heb ik last van acute word-vomit.

Goed, het plan was dus eigenlijk om 's morgens met mijn vriend zijn hengst te beginnen, daar heb ik vorige week voor het eerst op gezeten en gestapt! Dus die gaat ook top top top, wat een fijn dier is dat. Stiekem ben ik er zeker van dat Dexter die prima heeft opgevoed 'vroeger' en dat we daar nu de vruchten van plukken, net als bij Duke. Dat ga ik wel even kort houden, hij was braaf, geen stap verkeerd, super fijn beest :)
Foto:

Afbeelding

Maar omdat het dus zo geregend had en nog steeds aan het miezeren was, hebben we dat niet gedaan. We kunnen daar alleen in de wei en dat was te glad en gevaarlijk, dat zag ik niet zitten. En er zit geen haast achter. Ik heb dan dus de hele morgen besteed aan het opruimen van de logeerkamer en die heb ik ingericht als naaistudio want ik ben voor de verandering maar weer een nieuwe hobby gestart :=

Dan zouden we in de namiddag dus naar een vriendin gaan die een piste aan huis heeft. Ik wil dat al een tijdje, eigenlijk gewoon om Duke bij Dexter weg te hebben en daaraan te laten wennen, alsook aan de vreemde locaties. Niks zo fijn als een gemakkelijk paard toch. Thuis uit de wei halen was al feest, we liepen naar de trailer en Duke liet gelijk zien dat er werk aan de winkel was. Heel zenuwachtig, trippelen en klieren, draven naast mij etc... Begon al goed 8)7 Maar daarvoor deden we het tenslotte.

Wat gesukkel om hem op de trailer te krijgen, hij deed alsof hij nog nooit aan de linkerkant had gestaan want dat was zo eng. Eenmaal op de trailer stond hij onderweg tegen de voorwand te stampen, wat hij nog nooit gedaan had. Dus je kunt je inbeelden dat ik niet per se goede hoop had voor gisteren :D
Maar ik was voor dag 1 al blij als hij binnen de omheining van de piste bleef, had mijn verwachtingen niet te hoog gelegd }:0 .

Oké we komen daar aan, hij gaat super flink en rustig de trailer af, shocker! Blijft braaf bij me richting de piste en daar losgelaten mocht ik hem zelfs nog over zijn bolleke aaien voor hij uit zijn plaat ging :(:) Eerst was er natuurlijk een hoop van dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat snap ik wel, is pas de tweede keer dat hij ergens anders komt dan thuis of op de boerderij en de eerste keer is 2 jaar geleden. Met zijn beentje was duidelijk niks meer mis :')
Ik heb hem 15 minuten laten uitrazen (en wat fotootjes gemaakt natuurlijk want hij kan best een potje draven 8-) ) en toen heb ik hem bij mij geroepen en hij kwam vrijwel meteen snuffelen. Beetje aaien, beetje geruststellen en hij bleef rustig bij mij staan. Ik wilde kijken of hij met zijn aandacht bij mij was en liet hem los naast mij lopen, gewoon stemcommando's die hij zou moeten kennen 'kom hier' en uiteindelijk ook 'ho', waarbij hij super goed luisterde en ook echt bij mij bleef.
Dat vond ik eigenlijk al suuuper gaaf := zelfs van de hoefslag af en weglopen van de uitgang deed hij foutloos! Dat was al meer dan ik verwacht had voor gisteren :D


Ik had al mijn materiaal bij dus heb hem zijn halster aan gedaan en de longeerlijn vastgeklikt en ik wou zien hoe hij er op reageerde. En ook dat ging suuuper! Nog beter dan met Dexter in de buurt en nog 100x beter dan op de boerderij in een lege wei. Nul bemerkingen, gewoon braaf zijn rondje gedaan in stap en draf in beide richtingen <3 In het filmpje staat longeren tussen aanhalingstekens omdat het wellicht niet is wat anderen verstaan onder longeren maar wij zijn thuis nog nooit verder gekomen dan 1 volledige ronde in stap zonder uitbreken :') Vandaar ook dat ik de lijn wat korter had, bleek alleen niet nodig.

Zadel er bij gegooid, geen probleem. Dus ik dacht ik kan best even opstappen *D Vriendin hem nog even aan de lijn laten houden, meer voor mezelf want ik zat natuurlijk nog net niet te stuiteren. En weg gestapt alsof het niks was *\o/* Voelde zelfs zo goed dat we voor het eerst gedraafd hebben *\%/* Nog heel wankel en onwennig maar hij ging op stem en stopte bij ho, geen rare capriolen enkel wat in de knoop met zijn eigen benen :+ Ook dat in twee richtingen gedaan en dan maar gestopt :) Blijkbaar heb ik opnieuw een paard met een hele moeilijke rechterkant maar dat is dan toch 1 ding dat niet nieuw is _O- Wij zijn binnen koffie gaan drinken, Duke mocht nog wat spelen in de bak en op de terugweg naar huis was hij heel flink.

Mijn vriend heeft wat stukjes gefilmd (ja die heb ik goed opgevoed :)) ) en die heb ik gisteren nog even snel snel achter elkaar gezet:



Heb dan toch stiekem wel het idee dat hij dit fijn lijkt te vinden, die uitdaging. Er waren zo veel nieuwe dingen en toch was hij volledig met zijn aandacht bij mij. Oortjes op mij gericht ondanks het lawaai van vele tractors die langs kwamen etc... Was ook de eerste keer dat ik echt dat gevoel kreeg van 'OH YES IK RIJ OP MIJN PAARD' *\%/* Die stapritjes achter Dexter aan waren ook leuk, maar daar had ik gewoon ook geen gekte verwacht (want Dexter is er bij). Heb er nu echt heel veel zin in gekregen :D :D Zal nog wel moeilijk worden maar we kunnen dit :D Binnenkort komt bokker Stral nog wat helpen, ook heel veel zin in :):)

Welkom op mijn wolk, dat was het verslag van de dag, ik ben uitgeraasd :=

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:49

Hoor haar giechelen dan!
Haha, goed gedaan hoor!