[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 20:30

Ja heel fijn inderdaad!
Beetje jammer dat Duke nu terug het onderspit moet delven haha.

Ik zie ze als ik aan het werken ben op het terras heel goed en dan zie je dus de hele tijd Duke staan mokken achter het afdakje omdat Dex en Dina aan het eten zijn en hij er niet bij mag.
Hij krijgt zijn eigen stapeltjes maar die gaan als eerste op want ze eten eerst het los hooi voor ze naar het moeilijke hooi gaan natuurlijk (slowfeeder). Zo slim zijn ze dan ook wel weer haha.

Ze gaan nu wel ‘s nachts de wei op dus dan is het walking dinner.

Mogelijks heb ik eind deze week nog wel leuk nieuws!

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:42

Sneu voor Duke, dat hij buiten het groepje valt. Is er geen mogelijkheid voor een vriend/vriendin voor hem tussen de paarden van je schoonfamilie? (Ik snap dat het ook een hoop extra problemen zou kunnen opleveren, dus dat het zo simpel niet is).

Ben benieuwd naar je mogelijk goede nieuws *D

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:08

Ahh dat is inderdaad wel echt sneu voor Duke :( Arm paard

Goed nieuws is altijd leuk! :D Kom maar door alvast xD

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 15:58

Selima schreef:
Sneu voor Duke, dat hij buiten het groepje valt. Is er geen mogelijkheid voor een vriend/vriendin voor hem tussen de paarden van je schoonfamilie? (Ik snap dat het ook een hoop extra problemen zou kunnen opleveren, dus dat het zo simpel niet is).

Ben benieuwd naar je mogelijk goede nieuws *D


Hm ja wellicht wel maar als ik de mogelijkheid heb ze thuis te houden dan wil ik niet graag ‘profiteren’ van hun. Ik weet dat zij dat zo niet zullen zien maar ik voel me daar altijd ongemakkelijk bij..

Normaal weet ik morgenochtend meer :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 09:35

Heb het even op hold moeten zetten, gisteren werd ik naar huis gebeld omdat er iets met Dexter zou zijn.
Een voorbijganger omschreef het als wat hij 2 jaar geleden in oktober had. Omvallen, niet recht kunnen en dan wankelen…
Heb morgen normaal uitslag van het bloedonderzoek, vorige keer vertoonde hij verhoogde leverwaardes. Dierenarts denkt nu aan iets in de richting van wobbler etc… neurologisch? Ze kon hem zonder kracht te zetten aan zijn staart om trekken en hij laat zijn achterbenen staan als we kort draaien.

Weet zelf nog niet goed wat wijsheid is, wacht maar even de uitslagen af. Hij heeft gisteren cortisone gekregen

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:22

Ach neee Anoek! wat poedersuiker zeg! hopen dat de bloeduitslagen er snel zijn! knuffel voor jou :knuffel: Duimen voor Dex

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:46

Och nee, wat schrikken weer. je bent net uit de zorgen mbt de hoeven van je knappe paardenvriend en nu dit weer. Duimen dat het meevalt.

En een hart onder de riem voor jou!

AnnickT

Berichten: 1469
Geregistreerd: 14-07-15

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:50

Oh, nee toch :( Hopen dat het meevalt.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 13:44

Ja ik heb nog gevraagd hoe ze dat kunnen testen, maar dan moet ie naar de kliniek en daar krijgt hij van die plakkers ofzoiets op zijn hoofd en benen en dan kijken ze hoe lang het duurt voor die signalen van zijn hersens naar zijn benen gaan. Ik wil niet terug naar de kliniek

En voor wobbler vind ik op internet vanalles maar 90% van de succesverhalen hadden gekozen voor operatie. Wat al niet evident is, een rugoperatie bij 900kg maar daarnaast is hij 15 jaar en kan revalidatie tot 1,5jaar duren en als dat dan 1,5 jaar op stal is doe ik het sowieso niet

Maar weet ook niet wat de andere richtingen zijn die we kunnen nemen

Ergens hoop ik op een slechte leveruitslag

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 14:00

Bloeduitslagen waren goed tot nu toe. Ik wacht nog op selenium ofzoiets.

Had liever gehad dat het niet goed was denk ik

daisyfloor
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-02-10

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 15:28

o meid wat heftig
heel veel sterkte

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 15:57

SPannend allemal hoor! :(

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 16:40

Ja de dierenarts zegt ook dat ik beter even gewoon niks doe. Medicatie is er niet echt, je kunt het dus laten onderzoeken op de kliniek en als het dan wobbler blijkt te zijn kunnen ze opereren. Maar ik ga hem echt niet opereren en dan misschien een jaar op stal zetten. Ik word daar niet vrolijk van en van al mijn paarden kan Dexter ook echt het minst goed op stal blijven. Krijgt er dikke benen van en slecht humeur, dat wil ik niet voor hem.

En als ik dan niet opereer dan zullen ze zeggen dat hij op pensioen moet. Wat de dierenarts dus zelf ook al voorstelde.
Niet meer rijden of inspannen wegens mogelijkheid tot omvallen. Hij kan in opwellingen controle verliezen over zijn benen (en dat is ook wat die meneer op de fiets toen zag, hij kon niet op zijn achterbenen staan en viel om) en dat wil je niet hebben met iemand er op natuurlijk.

Volgens de dierenarts heeft hij er verder geen pijn of last van, maar moet ik dus altijd opletten in zijn buurt omdat hij misschien onbedoeld wat lomp kan zijn.

En nu valt dat allemaal soort van mee, maar nu voel ik me natuurlijk schuldig dat ik het erg vindt dat we nooit dat dubbelspan kunnen doen. Want ik weet ook dat dat niet het ergste is maar het is wel echt heel k*t. Met dat idee is Duke er gekomen 7 jaar geleden, onder andere dan.

gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 23:40

Daar mag je toch ook van balen, dromen die uit elkaar spatten?

Knuffel :(:)

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:13

Ah jeetje Anoek, wat een rot nieuws :(:) Zeker omdat het allemaal zo onduidelijk is nu… Ook erg zielig voor Dexter en ik begrijp je keuze voor niet opereren en met name de bijbehorende boxrust heel goed.
Veel sterkte Y;(

Captain

Berichten: 21401
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:21

Ach jeetje wat krijg jij steeds op je bordje. :(:) En het is inderdaad helemaal niet gek dat je baalt dat je droom misschien niet uit kan komen.

daisyfloor
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-02-10

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:04

je maar zeker wel balen dat je dromen in duigen vallen !!!
het is heftig om te horen ik heb met hector ook keuzes gemaakt het hem niet weken op een kliniek te zetten met geen duidelijke uitkomst

begrijp je keuze heel goed!!!

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 13:26

Voorlopig lijkt hij het goed te doen, ik merk nu alleen wel dingen op waar ik eerder misschien overheen keek. Hij moet een metertje of twee over wat helling als ze op de grote wei gaan en ik zie nu dat hij daar steeds mini pasjes neemt waar de rest nog net niet naar beneden springt.

Het kan ook verklaren waarom hij vroeger nooit die galop onder de knie kreeg, waarom hij na jaren lessen nog steeds moeite had met voltes en slangenlijnen. Waarom hij wellicht zo'n pesthekel had aan het rijden in de bak...

Ik heb wat thesissen etc doorgelezen over wobbler maar dat komt eigenlijk allemaal op hetzelfde neer.
De kliniek heeft ook afgeraden hem te laten testen omdat het aan de uitkomst niks zou veranderen.
Het is dan dus een MMEP test om te kijken of er wobbler/ataxie is, maar je weet dan niet in welke mate. Daarvoor moet er nog een scan gedaan worden en het enige wat je dan nog kunt doen is opereren of niet opereren en zij raadden opereren ook sterk af.
Het zou bij warmbloeden al veel risico's met zich meebrengen en ze zag dat voor een 15 jarige kolos niet goed aflopen. Tel daarbij op dat revalidatie dus inderdaad bestaat uit boxrust à 5-12 maanden is dat zowel voor mij, als voor de dierenarts en de kliniek eigenlijk al uitgesloten.

Ik zoek maar naar dingen die hopelijk de uitkomst zouden veranderen maar dat lijkt er niet in te zitten. Voor een keer lijkt iedereen het wel eens te zijn hierover, dat is dan ook weer eens een aangename afwisseling op zich.

Ik zou alleen nog graag weten wat de 'zolang het goed gaat'-termijn is maar dat kan ik nergens echt vinden. Ik hoop alleen maar dat hij nog lekker lang bij ons kan blijven want wij hebben net een huisje gekocht waar de paarden mee naartoe mogen verhuizen :)

midori
Berichten: 668
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:18

Stille meelezer hier, wat een rollercoaster!! Super vervelend nieuws van Dexter, en dat net nadat je een huisje met grond hebt gekocht! Toch gefeliciteerd, daar gaan jullie vast wat moois van maken

Lys_PPA

Berichten: 1347
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:00

Stille meelezer, fijn dat hij het momenteel goed lijkt te doen, maar toch erg vervelend nieuws. Hopelijk kan hij nog lang meegenieten van jullie nieuwe plekje (gefeliciteerd!).

La_Lune

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:02

Ooh, wat dubbel.
Zo balen van je GVR, maar wel heerlijk dat je nu een plek hebt waar álle gezinsleden kunnen wonen!

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 10:29

Thanks iedereen!
Moet nog wel veel gebeuren voor de paarden om kunnen want waar de wei komt staat nu nog een gigantische varkensstal.

De rest van Dexter zijn bloedtest is ook terug maar alles was oké, dus er is niks met zijn spieren. Vitamine E was wat laag maar nog wel boven de benedengrens.

Ze vond wel de eiwitten te hoog, wat zou duiden op iets van een chronische ontsteking in het bloed. Meestal komt dat door parasieten maar ze zijn allemaal pas ontwormd. Moest het in de gaten houden maar er was verder weinig aan te doen.

Als ik merk dat ie een slechte dag heeft mag ik bellen en komt ze hem cortisone geven maar veel meer kunnen we dus niet echt doen

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:39

Even een heel andere gedachte Granoek, kan hij narcolepsie hebben?

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 10:56

Hm geen idee ik kan t wel eens vragen. Ik kan alleen niet echt vinden hoe dat ook zou verklaren dat hij met klein draaien zijn achterhand niet gebruikt of dat ze hem aan de staart kan omtrekken. Maar de rest komt goed overeen ja, vooral dat je het in testen niet zou terug zien

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:58

Dat durf ik ook niet te zeggen, maar als je dodelijk vermoeid bent... zou ik ook tollen op mijn pootjes.