Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:46

Ja ik vind ook dat jij ontzettend trots mag zijn op jezelf! Je hebt de afgelopen weken met gekke situaties en moeilijke mensen moeten omgaan om dit voor mekaar te krijgen, maar je deed het en met een supergroot succes. Als je nu naar stal fietst zie je een gelukkige Lotje in de wei, daar word je blij van. Weer een zielig paard minder op de wereld, en dus kun je wel zielige paarden helpen. Als je het maar wilt! :j

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 00:13

Gefeliciteerd!!

Ben je blijven volgen en ben zo blij voor je! Lotje boft maar met jou :)

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 06:31

Gefeliciteerd, jeetje dat was echt een verassing voor mij.
Ik had het nooit gedacht! Geniet saampjes!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 07:40

Bambolina schreef:
Tetanus injectie is echt geen onnodig gif. Hooguit zou ik er eventjes mee wachten tot ze goed gesetteld is (verhuizen, nieuw ritme en ander voer heeft toch effect op het lijf en de weerstand, ook al is ze terug op een bekende plek!) ivm mogelijke reactie op de inenting. Maar tetanus wil je inderdaad echt niet mee maken.

Maar je dierenarts kan je hier natuurlijk het beste over adviseren :)


Weet je wat erin zit? Heb je de bijsluiter wel eens gelezen en doorgenomen? Weet je dat het 't meest nutteloze vaccin is? :')




Bron: https://www.vaccinvrij.nl/dieren/

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 08:08

Mijn DA gaat mij vandaag bellen. Het is dezelfde die ik eerst ook had met Lotje dus zij zal als het goed is meer kunnen vertellen over wat Lotje nu nodig heeft. In haar paspoort staat dat ze de eerste twee keer bij mij prequenza heeft gehad, en de laatste twee keer Duvaxyn. Beiden zijn dus tegen het paarden influenza. Voor mij is er ook enkel een van deze twee gegeven. Dus tenzij tetanus niet standaard in het paspoort wordt gezet, kan ik niet met zekerheid zeggen dat ze die heeft gehad. Vanmiddag weet ik meer :)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:28

Hoe gaat het nu met Lotje? Is ze al wat meer gewend?

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 08:44

_Dracarys schreef:
Hoe gaat het nu met Lotje? Is ze al wat meer gewend?


Ze doet het echt super!!!
We wilden haar eerst even apart houden tot haar ijzers eraf waren, maar zij en haar oude vriendinnetjes wilden zo graag samen in de wei dat ze toch bij eentje ervan (een hele mooie fries) samen mocht staan. Haar andere vriendinnetje is een Shetlander die in de wei ernaast staat. Die mag er niet bij want die kan onder de draad door := , dus die blijft lekker in haar speciale wei.

Ik heb ook van de stal eigenaar gehoord dat ze het 's nachts op stal het erg goed doet. Hij heeft haar niet gehoord. Maar ik wist dat het geen probleem zou worden. Het is zo'n makkelijke pony.

De vliegjes pesten haar wel, zeker bij haar ogen. Ik had een vliegennetje voor haar nog liggen, maar die is of gekrompen, of Lotjes hoofd is de afgelopen 3 jaar gegroeid :') . (of optie 3 dat het halster gewoon niet goed past ervoor).

Als het goed is gaan de vliegen afnemen, maar blijft ze er last van hebben, dan ga ik een nieuw netje aanschaffen en desnoods een vliegendeken.

Over dekens gesproken; iemand die hier nog meer hun paarden overdag de hele tijd buiten hebben staan? Hoe doen jullie het qua dekens? Alle dekens van Lotje zijn meegegeven aan die vrouw dus die zie ik niet meer terug. En ik weet ook niet echt aan welk gewicht ik moet aanschaffen voor in de winter. Ik weet dat laagjes wel het beste zijn, dus misschien een normale regendeken en dan als het nog kouder wordt een fleece eronder doen? En daarna een onderdeken? Wat raden jullie aan?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:51

_Dracarys schreef:
Bambolina schreef:
Tetanus injectie is echt geen onnodig gif. Hooguit zou ik er eventjes mee wachten tot ze goed gesetteld is (verhuizen, nieuw ritme en ander voer heeft toch effect op het lijf en de weerstand, ook al is ze terug op een bekende plek!) ivm mogelijke reactie op de inenting. Maar tetanus wil je inderdaad echt niet mee maken.

Maar je dierenarts kan je hier natuurlijk het beste over adviseren :)


Weet je wat erin zit? Heb je de bijsluiter wel eens gelezen en doorgenomen? Weet je dat het 't meest nutteloze vaccin is? :')


[ Video ]

Bron: https://www.vaccinvrij.nl/dieren/


Er zijn voldoende wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken die aan geven dat Tetanus vaccin wel degelijk zinvol is. Je paard kan gewoon dood gaan aan een vleeswond als je er niet op tijd bij bent, achteraf vaccineren duurt gewoon een paar dagen voordat het inwerkt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:15

Wat is het beleid van de stal qua enten?

Verder zou ik de wel of niet enten discussie niet nog een keer hier willen zien persoonlijk.

Qua deken: je kan ook zonder proberen? Of wil je dat niet?

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 09:20

poes schreef:
Wat is het beleid van de stal qua enten?

Verder zou ik de wel of niet enten discussie niet nog een keer hier willen zien persoonlijk.

Qua deken: je kan ook zonder proberen? Of wil je dat niet?


Er is niet echt een beleid op deze stal. Het zijn eigenlijk 5 stalletjes met een aardig stuk weiland bij een lieve boer thuis. Hij doet de verzorging als hobby. Ik heb hem ook advies gevraagd en hij zei dat het op zich niet noodzakelijk is. Voor hem niet in iedere geval.
Discussie is ook niet nodig, mijn DA belt als het goed is vanmiddag. :)

Zonder deken zou op zich wel kunnen, maar is het niet zo dat oudere paarden moeilijker verharen? Op zich voelt Lotje zich jong en is er tot nu toe nog geen problemen geweest met verharen. Maar ze heeft ook altijd in de winter dekens op gehad. :brr:

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:37

Ha, is Lotje eindelijk thuis! Wat heerlijk, gefeliciteerd TS *\o/*
Ik wens jullie nog een fijne lange tijd samen!!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:42

Je kan het aankijken en alsnog een deken op leggen. Als je echt dekens gebruikt om wintervacht te voorkomen (bvb bij paarden die veel in binnenvallen gereden worden) moet je den ik wel op tijd beginnen.

Ik gebruik zelf geen dekens. Paard en pony 24/7 buiten met simpele schuilstal. Paard werkt 4 keer per week.

Maar ik ken ook veel paarden die echt intensief gewerkt werden en nu op pensioen zijn die zonder deken staan. Soms lukt het idd niet maar meestal wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:42

TS ik zou wel dekentjes opleggen omdat ze toch wat ouder is en artrose heeft, en het ook zo gewend is.

Mijn oudje krijgt nu op hele regenachtige koude dagen een 0 gr RD op, 's nachts nog zonder. Maar binnen een maandje denk ik dat ik haar weer fulltime onder een deken zet :)

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:51

Wat super fijn zeg dat Lotje weer thuis is! Lange wachten eindelijk beloond!

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:11

ivm haar artrose zou ik idd ook voor een deken kiezen voor straks in de koude periode. Vooral met natte, gure dagen is een deken op erg prettig voor artrose paarden.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 10:48

xxCYNNxx schreef:
ivm haar artrose zou ik idd ook voor een deken kiezen voor straks in de koude periode. Vooral met natte, gure dagen is een deken op erg prettig voor artrose paarden.


Ja ik denk dat het ook wel verstandig is. Ook omdat ze altijd dekens heeft gehad en nu niet echt de jongste meer is.

---------------------------------

De DA heeft net gebeld, de enting tegen influenza is op zich niet perse nodig. De risico dat ze het krijgt is klein. Wel raadt ze de tetanus enting aan omdat de kans groot is dat ze ooit een wondje krijgt.
Aangezien ik erg zuinig ben op mijn meisje heb ik besloten om toch beiden te doen. Vrijdag zal de DA komen en Lotje qua entingen in orde maken. Bovendien krijgen we een gratis gebitscontrole wat zeker ook handig is!

Anoniem

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:15

Ik vind dekens met liners eronder erg fijn. Dan kan je de deken aanpassen aan de omstandigheden. Ik heb zelf een 200 grams buitendeken met een 100 grams liner voor eronder. En nog een 150 grams liner. Die van mij maakt onder zn dekens nog een dikke wintervacht aan én hij heeft altijd toegang tot zn stal, dus meer heb ik echt niet nodig.

Tetanus is inderdaad heel verstandig. Er is bij een paard maar een klein wondje nodig voor een infectie. Ze zijn er zo gevoelig voor... En het is echt zo ontzettend akelig... Als het een van mijn eigen paarden was geweest die ik zo zien had creperen, had ik het mezelf nooit vergeven. Of je voor tetanus de titer kunt laten testen weet ik niet. Weet ook niet hoe stabiel zo'n titer is bij tetanus door de tijd. Bij mij worden ze in ieder geval gewoon gevaccineerd. En ze hebben er nooit last van.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:46

In principe hoeft tetanus maar eens in de 3-5 jaar. Dus nu enten is handig, maar jaarlijks enten zou ik niet doen. Je kan ook met een tetanus vaccicheckt test laten controleren of ze nog beschermd is tegen tetanus, dat is niet goedkoper, maar scheelt eventueel wel een onnodige enting.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 11:51

Mizora schreef:
In principe hoeft tetanus maar eens in de 3-5 jaar. Dus nu enten is handig, maar jaarlijks enten zou ik niet doen. Je kan ook met een tetanus vaccicheckt test laten controleren of ze nog beschermd is tegen tetanus, dat is niet goedkoper, maar scheelt eventueel wel een onnodige enting.


Bedankt voor de tip. Mijn DA vertelde dat een enting tegen influenza jaarlijks moet, en tetanus enkel om de 2 jaar. Maar aangezien ze al ruim 4 jaar niet is geënt, is het toch beter om haar nu weer een basisenting te geven. :)

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:19

Wat goed dat je haar terug hebt, zo zie je maar de aanhouder wint, veel geluk nog samen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:22

Ik had een paar dagen niet bijgelezen en opeens is ze terug! Wat een heerlijk happy end. :)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:28

DatBenIkNou schreef:
Er zijn voldoende wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken die aan geven dat Tetanus vaccin wel degelijk zinvol is. Je paard kan gewoon dood gaan aan een vleeswond als je er niet op tijd bij bent, achteraf vaccineren duurt gewoon een paar dagen voordat het inwerkt.


Heb jij voor mij een linkje met een wetenschappelijk onderbouwd onderzoek dat het vaccin tegen tetanus werkt? :j

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:31

Welke maat deken heeft Lotje?
Ik heb hier nog wat dekens liggen van mijn overleden e-pony, 1.56m, mag je kosteloos overnemen (enkel verzendkosten of ophalen natuurlijk)

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 12:33

_Dracarys schreef:
Welke maat deken heeft Lotje?
Ik heb hier nog wat dekens liggen van mijn overleden e-pony, 1.56m, mag je kosteloos overnemen (enkel verzendkosten of ophalen natuurlijk)


Wauw dat is echt een lief aanbod! Lotje heeft als het goed is 175. Ze is zelf 1.47m.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:37

Volgensmij is het ongeveer die maat.
Stuur anders maar een pb, ga ik vanavond even naar de maat kijken. Heb ergens nog wel meer paardenspullen. Dat mag je verkopen als je er zelf niks aan hebt, kan je dat geld weer in lotje steken :)
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 21-08-17 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt