[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:58

Waar halen jullie nu weer vandaan dat ze de dierenarts laat komen? Zoals ik het begrijp staat nu na het onderzoek van de haren een bezoek aan EquiTom op de planning.

Paardenfann4
Berichten: 1337
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:59

In het andere topic over inslapen heeft ze neergezet dat ze weer een andere DA aan huis laat komen en niet naar de kliniek gaat.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:04

Ah dank je, dat topic heb ik gemist.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 17:23

Tja weet je ik ken limo's doen en laten. En ik zag dat hij duidelijk uit z'n doen was. Dat is natuurlijk voor jullie vanaf 1 filmpje en achter jullie beeldscherm moeilijker te beoordelen dat begrijp ik volkomen.

Ik ga het aankijken wat het warme weer met hem doet. Anders wordt het toch naar de kliniek.

Had de tip van vliegen masker, daar ga ik ook eens voor kijken. Limo heeft dit al eens gehad maar dan moest ik het halster er overheen doen omdat die het vliegenmasker anders uitkreeg, of bestaan er nog die wel beter blijven zitten?
Deze had hij toen Ivm ontstoken oogjes door de vliegen.
En welke maat zou spirit moeten hebben?
Afbeelding

Vliegendeken weet ik nog niet of ik dat ga nemen. Voorlopig heeft limo nog geen allergiebulten op zijn lijf zoals die ook al eens gehad heeft.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:26

Komt die dierenarts dan nog?

Rambo vind ik goed, het is -25 procent bij ej.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 17:28

Furrow schreef:
Komt die dierenarts dan nog?

Rambo vind ik goed, het is -25 procent bij ej.

Dierenarts heeft nog geen dag laten weten (denk met paasweekend te maken)
Maar als die morgen iets laat weten ga ik hem wel laten komen voor bloedafname. Dan weten we dat toch al. :)

Vallen die van Rambo in de maat of groter/kleiner?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 17:35

Wat spirit betreft las ik dat ik me ook al wat met hem kan bezig houden.
Ik ben inmiddels wel begonnen met overal aanraken en voetjes geven. Dit gaat al goed.

Beetje schriktraining zou ik er ook bij willen nemen. Misschien vlag/zak aan een stok en daarmee aanraken (uiteraard houdt ik de les van Miezelke hierbij in het achterhoofd met limo waarbij we toen ook met een vlag gewerkt hadden) of is dat al meteen teveel?

Misschien handig te weten: spirit wordt officieel 2 in augustus. Dus wil de sessies ook niet te lang maken.

oji

Berichten: 4245
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:39

Tja Art, eerlijk, jij kent het doen en laten van Limo helemaal nog niet. Hij staat hier nu net een kleine 2 maanden, en 2-3 maanden is precies de periode dat paarden vaak nodig hebben om zich te acclimatiseren aan een nieuwe situatie, dat ze hun gedrag gaan veranderen, brutaler, minder braaf worden. En bij Limo is de situatie is nogal behoorlijk veranderd. De eerste 2 maanden zijn vaak nog aftasten, braaf en overdonderd door de nieuwe situatie, veiligheid zoeken, gedwee. Nu gaat ie ontdekken, grenzen opzoeken, baasje is een stuk minder interessant. Heel erg normaal gedrag. Heel erg normaal dus dat hij nu af en toe wat anders zal zijn als dat jij van hem gewend bent. Dat betekent echt helemaal niets. Je zoekt echt overal veel te veel achter.

Pas als je een heel jaar, in deze situatie, in alle seizoenen hebt meegemaakt en een heel jaar in deze situatie echt intensief en consequent met hem aan de slag bent geweest (dus niet zoals afgelopen jaar een beetje freubelen en dan zus en dan zo), dan zul je daadwerkelijk kunnen zeggen, hey, zijn gedrag is abnormaal voor zijn doen, zou dit iets te betekenen. En dan nog hebben ook paarden goede en slechte dagen, vrolijke en nukkige dagen, meewerkende en minder meewerkende dagen. Ik heb mijn huidige paard al 7 jaar, 7 jaar op dezelfde locatie gestalt, en die is ook echt niet elke dag hetzelfde, die heeft ook af en toe wel eens een dag dat ze in de wei denkt...hallo ik ben nog niet klaar met het gras, blijf jij maar bij mij weg terwijl ze 9 van de 10 keer gewoon op mij af komt en aandacht wil.

En een vliegenmasker is alleen zinvol als er ook daadwerkelijk heel veel vliegen zijn in mijn ogen. Ik weet niet hoe het op jouw plek is, maar als er niet veel vliegen zijn zou mijn voorkeur naar een bloot hoofd gaan. Maar goed, ik sta op een plek met weinig vliegen dus doe niet aan allerlei toeters en bellen.
Laatst bijgewerkt door oji op 22-04-19 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 17:44

OK begrepen oji. En dit meen ik ook echt :)

Wat vliegen betreft, die zijn er wel al helaas. Spirit lijkt er wel meer om zich heen te hebben. Maar bij limo zaten ze ook rond de ogen.
Als je goed kijkt zie je op deze foto rond spirit's hoofd vliegen
Afbeelding

Op de manege had limo echter een stuk minder last van vliegen of ontstoken ogen door vliegen terwijl er daar ook wel veel zaten op de paarden. Misschien was er bij mijn ex z'n kennissen net iets teveel waardoor limo allergisch reageerde. (zaten buiten vliegen nog 2 of 3 andere soorten insecten die de paarden belaagden)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 22-04-19 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:44

Art_Ificious schreef:
Tja weet je ik ken limo's doen en laten. En ik zag dat hij duidelijk uit z'n doen was. Dat is natuurlijk voor jullie vanaf 1 filmpje en achter jullie beeldscherm moeilijker te beoordelen dat begrijp ik volkomen.

Maar oprecht.. Mag het paard zich dan niet eens een keer anders gedragen? Moet hij altijd exact hetzelfde gedrag vertonen omdat het anders 'niet zijn doen en laten' is?

Oji verwoordt het weer goed. Hij heeft ook de perfecte leeftijd om grenzen te gaan opzoeken, vergeet dat ook niet.

Edit: Wat betreft vliegenmaskers. Ik ben heel erg tevreden over de Cashel Crusader maskers! Wel wat duurder, maar hele fijne pasvorm en kwaliteit is goed. Voor mijn ruin heb ik een LeMieux en een vliegendeken met hals :) Maar hij is spierwit met roze ogen en neus, dus die moet helaas extra bescherming hebben.

Deze heb ik: https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-4 ... -met-neus/

oji

Berichten: 4245
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:55

Okay als er al veel vliegen zijn dan kan een vliegenmasker fijn zijn. Ik heb het voorrecht op een plek te staan zonder vliegen en gemiddeld 1 daas per zomer.... Maar dat is helaas lang niet op elke plek zo.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 17:57

Met de leeftijd en eventueel puberen had ik eigg nog geen link gelegd. Oeps... |o

Iemand ook ervaring met die maskers die elastisch rond het hoofd zijn? Eigg voornamelijk, wordt het niet warm/zweterig onder het elastisch gedeelte? Die van kerbl en pfiff hebben dat bv. (ben nu even op agradi aant kijken)

Oji dan wou ik dat ik ook zo'n plek had. Ook veel fijner voor mezelf a gezien die beesten ook op mij komen zitten :( (aantal vliegen of Dazen heeft ook te maken met de omgeving vermoed ik, ik sta in een bosrijke omgeving met beken en stilstaand water (moerassig))

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:59

Elastisch ging hier juist makkelijker af en kreeg ze een drukplek van op de rand van het gaas. Het beste bleef de rambo met boog zitten, wel een maat kleiner bestellen zelfs mijn PRE had pony nodig en normaal heeft die ruime cob.

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:59

Ik vind elastische dingen echt ontzettend onhandig :o Lijkt me juist enorm zweterig worden? Vind zelf maskers met klittenband fijner!

Harry's Horse heeft nu ook een halster met vliegenmasker eraan vast. Heb je ze 24/7 de halsters om? Dan is dat misschien nog wel een optie?
https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... orId=10041

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 18:03

Die van Harry horse is wel interessant dan idd.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:26

Hier trekken ze de maskers bij elkaar af. De grapjassen.
Ik kreeg laatst de tip om honing rond de ogen te smeren. Hier zouden de vliegen niet op gaan zitten. Heb het nog niet geprobeerd maar ga dat van de week wel even testen. Niet geschoten is altijd mis.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:39

Ik heb er 1 van bucas en 1 van Imperial riding, zonder oren. Met oren denkt mevrouw dat ze een frikandel wordt ofzo :') .

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 20:09

honing? Dat is zoet, komen daar dan niet juist wespen/bijen op af?
Heb honing ook wel eens gehoord voor rotstraal,dat durf ik toch ook niet goed ivm ongedierte die van zoetigheid houden.

Es_ther, de oren van limo's oude vliegenkap moest ik uiteindelijk eraf knippen, limo heeft er ergens tegen geschuurd gehad of achter blijven hangen waardoor deze gescheurd waren. Dat was al helemaal geen zicht dus dan maar oren eraf gedaan.

Maar nu wil ik nieuwe hihi

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:12

Honing zou ik idd ook niet doen nee... Voordat je straks allemaal wespen en andere ongedierte aan je paard hebt plakken -O-

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:19

Ik heb het eerste jaar diverse maskers geprobeerd en versleten (lees: zijn vakkundig gesloopt :+ ) maar uiteindelijk een Field Relief gekocht. Dat is licht elastisch bij het klittenband en sluit heel mooi aan en af rond het hoofd. En het beste: die gaat nu zijn vierde zomer in en is nog prima!

Voor met werken heb ik een Lycra elastische van Professional's Choice maar voor in de wei zweer ik echt bij de Field Relief. Hij heeft er zelfs 24/7 mee gelopen een seizoen. Zou ik nu niet zo snel meer voor kiezen maar toen de beste optie en zat prima. Vallen overigens klein, ik heb een maat S voor Cob.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 20:20

het moet natuurlijk wel 24/7 of alvast een dagdeel (van smorgens tot s avonds) om kunnen blijven.

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:23

Dan is de Field Relief een goede optie denk ik. Met 24/7 dragen heeft die van mij er nooit een schuurplek van gehad.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:27

Leo schreef:
Dan is de Field Relief een goede optie denk ik. Met 24/7 dragen heeft die van mij er nooit een schuurplek van gehad.

De Rambo met boog ging hier in het natuurgebied in de kudde ook erg goed met een twenter :j
Denk dat je de goedkope maskertjes moet vermeiden en verder is de pasvorm uiteraard heel belangrijk, dat is een kwestie van passen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:54

Die met boog zijn inderdaad fijn, van Rambo maar Harrys horse heeft ze ook, ik heb beide merken en eigenlijk merk ik geen verschil welke nu fijner is dan de andere.
Als je nu alleen een arts laat komen om bloed te trekken betaal je wel weer een consult en km kosten, kun je niet beter alles in 1 keer laten doen, op welke kliniek dan ook.
Ook zou ik niet zovaak wisselen van arts, ben je niet tevreden, kap er dan mee en zoek een andere maar nu heb je al 3 of 4 verschillende laten kijken en bel je erna die eerste weer.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:58

Art_Ificious schreef:
Wat spirit betreft las ik dat ik me ook al wat met hem kan bezig houden.
Ik ben inmiddels wel begonnen met overal aanraken en voetjes geven. Dit gaat al goed.

Beetje schriktraining zou ik er ook bij willen nemen. Misschien vlag/zak aan een stok en daarmee aanraken (uiteraard houdt ik de les van Miezelke hierbij in het achterhoofd met limo waarbij we toen ook met een vlag gewerkt hadden) of is dat al meteen teveel?

Misschien handig te weten: spirit wordt officieel 2 in augustus. Dus wil de sessies ook niet te lang maken.


Hoe veel en hoe lang is iets wat je afleest van je paard en gebaseerd op zijn karakter en leervermogen.
Als ik dan zo‘n vraag zie over de vlag dan heb ik alweer spijt dat ik VD gesuggereerd heb. Wacht toch maar liever tot je regelmatig kundige hulp hebt, 1 lostrekkend paard is wel even genoeg.