[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:16

Geloof me er komt altijd weer opnieuw zo’n moment. Uiteraard moet Art daarin haar eigen afweging maken als die maar realistisch genoeg is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:22

Babootje -O- wat heeft het melden daarvan nu zin. Behalve negatief doen. :n een dergelijke toon kan meer kapot maken dan je denkt.

Ja bij jou en mij zullen ook problemen komen in de toekomst. :') moet ik je daar ook al nu op gaan aanspreken?

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10419
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:22

In dat geval heeft ze nu ook een aantal cobtacten opgedaan aan wie ze hulp of in ieder geval advies kan vragen zonder dat gelijk openbaar op internet te hoeven doen.

Sommige dingen lukken nu eenmaal niet alleen en als je dan nog een netwerk op moet bouwen zijn sommige dingen heel lastig...

Hier zijn gister goede positieve stappen in gemaakt en ik denk dat ze nu ook enkele handvatten gekregen heeft waar ze nu weer verder mee zal kunnen :j

Leo

Berichten: 50120
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:32

Precies :j

Hoe vaak ik wel niet de mist in ben gegaan. Is denk ik ook inherent aan een paard hebben als 'leek' (= de gemiddelde paardenhouder). Je bent nooit uitgeleerd, je maakt altijd fouten of had dingen achteraf anders aangepakt. So be it. Dan kun je concluderen geen match te zijn met je paard (makkelijke weg, niet fout, zolang het maar vanuit jezélf komt en niet vanuit een internetforum waar iedereen wat vindt) of je zet je schouders er onder, trekt er een wijze les uit en werkt er aan. Hoe je dat doet is voor jezelf om te bepalen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:43

En al wil ze dat niet. Ziet ze in dat ze samen geen rijteam worden. Dan nog mag ze de keuze maken om hem te houden als bijvoorbeeld grasmaaier. Bedoel een pony met zo'n karakter, deze gezondheisproblemen etc. Het hoeft niet perse een rijpony te worden he.

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:46

Top gedaan allemaal, fijn dat jullie Art en Limo hebben kunnen helpen.

Hopelijk kan Art nu verder bouwen aan de band tussen haar en Limo en straks samen genieten van wat ze dan ook willen gaan doen samen. Haar paard, haar keuze.

Ik vind het super van haar dat ze hier voor open gestaan heeft en wat ze allemaal voor Limo doet.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:49

Babootje schreef:
Heleennn schreef:
Het viel dus inderdaad allemaal best wel mee met zijn gedrag zo te horen. Goed gedaan van jullie!


Dat vind ik ook wel. Het heeft meer te maken met de situatie van Art zelf en het feit dat zij blijkbaar waar zij nu met de pony's staat redelijk verstoken is van hulp.
De pony lijkt me zo uit het verhaal op te maken wat sensibel maar niet overdreven. Hij is vooral slim genoeg om te hebben uitgevonden hoe hij iets niet hoeft te doen wat hij niet wil.
Dat wat de meiden hebben gedaan is natuurlijk top, maar het is van de zotte dat het voor Art blijkbaar onmogelijk was om zelf deze hulp wat dichterbij te regelen. En is, waardoor je je moet afvragen of de plek waar ze staat zo geschikt is voor haarzelf.

Klopt, zo bedoel ik het ook. Ik spreek niet over de omstandigheden, die zijn natuurlijk verre van ideaal en dat heb ik ook al meermaals gezegd. Ik heb het over zijn gedrag, dat hij niet de probleempony hoeft te zijn die hij lijkt in de ogen van TS. Dat is toch alleen maar goed, naar mijn ervaring zijn dat soort interventies vaak een opstapje voor de eigenaar van het paard om terug wat rust en kalmte te vinden in het werken met het paard. Hopelijk is dat voor TS ook zo en heeft het (naast het feit dat het verband er nu af is) ook een meerwaarde geboden voor haar visie en vertrouwen in het paard.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:56

Wat fijn om de verschillende ervaringen te lezen, en wat hebben jullie dat goed gedaan! Toppers!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:56

Ik weet niet hoe het karakter van Spirit is, maar misschien heeft hij straks ook een rustige invloed op Limo waardoor alles makkelijker gaat?

Avalanche

Berichten: 15979
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:44

Spirit vindt het heel grappig om Limo een beetje op te naaien. Hij is super leuk, maar wel echt een boefje.
Geeft allemaal niks, is ook normaal op die leeftijd, maar hij heeft niet direct een kalmerende invloed :D

Hoe dan ook, uiteraard zijn we ook met de toekomst bezig, want we willen geen drama over nog een aantal weken. Alles kost ook tijd en zeker als je het goed wilt doen.

Maar dit was Art echt niet in haar eentje gelukt, we hadden echt iedereen nodig die er was.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:05

Ik denk dat dit een situatie is die veel vaker voorkomt dan we denken. Iemand met een groot hart voor dieren maar zonder het juiste netwerk of kennis. En dan een heel onervaren dier kopen. Elke ervaren paardeneigenaar weet dat dat een heel moeilijke situatie is. En soms komt het goed maar vaak genoeg ook niet.

Art doet ontzettend haar best en heeft er veel voor en dat vind ik echt super. Maar ik vind het ook best zielig voor zowel zij én Limo want heel eerlijk, het kan zoveel makkelijker. Maar het is aan art om keuzes te maken en te beslissen hoe dit verhaal verder gaat.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:05

Art heeft met de vele keuzes die ze in het verleden gemaakt heeft zichzelf in deze situatie gezet.
Heeft zelf weer een jong dier gekocht terwijl dat daarvoor ook niet ging.
Is van een pensionstal naar een privé plek gegaan.
Kon voor het onderzoek de pony al moeilijk benaderen en dan daar weer terugzetten als er van alles mee gedaan moet worden is ook niet handig.
Heeft meerdere malen hulp afgewezen want “vreemden kunnen helemaal niets met Limo”.

Maar het is goed dat er nu een werkbaar plan gemaakt wordt voor beide.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:13

Ik heb nu bijna examens, daarom heb ik me niet opgegeven voor gisteren, maar ik ben ook van België en als er in de zomer nog een keer hulp nodig is, sta ik ook klaar! :) ik vermoed dat het vanuit Antwerpen niet zo vreselijk lang rijden is.

Nu niet zo nuttig, maar dan kan ze het in dr achterhoofd houden.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:23

Avalanche81 schreef:
Maar dit was Art echt niet in haar eentje gelukt, we hadden echt iedereen nodig die er was.


Dat geloof ik ook direct. Maar dat zal zo blijven iedere x dat Art Limo zal moeten pakken om iets met hem te doen. Zo'n priveplek is natuurlijk heel fijn voor de paarden, maar zo'n pony als Limo heeft het gewoon nodig veel in handen te zijn. Hoe minder hij in handen is, hoe meer hij verwildert, hoe lastiger het wordt.
En Art heeft daar eigenlijk vrijwel dagelijks hulp bij nodig. Dat is daar niet.
Ook al kiest Art ervoor om niets meer met Limo te gaan doen, dan nog zul je hem af en toe in handen moeten hebben om te controleren hoe hij erbij staat, een wormenkuur te geven etc.
Wat ik er maar mee wilde zeggen is, dat er definitief iets aan die situatie moet veranderen. Of ze hem nu nog als rijpony wil gaan gebruiken of als weidepony wil houden maakt daarin niet zo heel veel uit.

Avalanche

Berichten: 15979
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:26

Hey, laten we eerlijk zijn, als er in het verleden geen fouten waren gemaakt was de situatie niet zo die nu is. En van die fouten kun je leren en het dan gewoon beter doen. Limo en Spirit staan nu op een plek die voor hun beiden echt heel goed en fijn is, dus dat is een goede verandering geweest, al was het moment waarop misschien niet heel handig.

Maar gedaan is gedaan. Wat nu het meest wijze is, denk ik, is van het verleden leren, en nu weet je hoe het niet moet, en nu gaan we ook leren hoe het wel moet. En daar doet ze ook weer heel veel ervaring mee op, die ze ook weer kan gebruiken bij Spirit. We hebben nu een werkbaar plan, en dat gaan we uitvoeren. Het is ook wel echt een lange termijn plan, zodat we niet over een paar weken met het volgende probleem zitten.

SinneJ: stuur Art ff een pb met je telefoonnummer, dan kan ze je in onze app groep zetten :)

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:26

SinneJ schreef:
Ik heb nu bijna examens, daarom heb ik me niet opgegeven voor gisteren, maar ik ben ook van België en als er in de zomer nog een keer hulp nodig is, sta ik ook klaar! :) ik vermoed dat het vanuit Antwerpen niet zo vreselijk lang rijden is.

Nu niet zo nuttig, maar dan kan ze het in dr achterhoofd houden.

Ik heb TS via PB ook al eens hulp (met training) aangeboden, maar mocht het nodig zijn wil ik in ook inspringen. Ook Antwerpen :)

Avalanche

Berichten: 15979
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:29

@ Babootje: al die dingen hebben we idd rekening mee gehouden in het plan, want het is zeker reeel wat je zegt, en er wordt aan gewerkt :) Limo en Art moeten in eerste instantie weer op een positieve manier een band opbouwen samen, en dat is stap 1. En hoe makkelijker Limo weer te benaderen is door Art zelf, hoe makkelijker er straks weer mee te werken is, maar die associatie moet eerst weer positief worden :)

@ Laurie: stuur ook pb please aan Art ok?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:30

Is gebeurd!

Ik denk dat ik je zelfs ken Laurievc haha, als we in de WhatsApp terecht komen zal je dat waarschijnlijk wel zien ;)

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:42

Fijn dat jullie hebben ingegrepen want zo mag je het toch wel noemen . Dat Art haar pony’s vermenselijkt en dingen invult vanuit haar perceptie was allang duidelijk. Dat ze ook niet zulke goede keuzes heeft gemaakt in het verleden , ook duidelijk. Maar ze heeft nu Limo laten onderzoeken terwijl veel mensen verder hadden geklungeld puur om de centen en dat verdient respect. Nu nog zorgen voor een paardenblik in omgang met haar dieren zodat die ook respect voor haar krijgen en ik denk dat jullie daarbij een grote rol gaan spelen. Art heeft de eerste stap gedaan door Limo in handen van wildvreemden te geven en gezien wat je met nuchter verstand bereikt, aan haar om op die weg door te gaan want het is duidelijk dat ze zeer veel om die dieren geeft.

Avalanche

Berichten: 15979
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:44

Dat gaat ze wel denk ik :)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:00

Wat fijn dat het allemaal is gelukt gisterenavond, voor Art ook fijn om hulp en begrip te vinden in de groep. Mooie opstap naar de toekomst.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:43

Hopelijk komt Art ook nog vertellen hoe ze het ervaren heeft . En nu weer meer vertrouwen in de toekomst heeft.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:49

Wel leuk seg, wat een goede ervaring. Moet ook enorm lachen om de beschrijving, ik denk echt wel als ik het zo hoor dat lessen jou zoveel goed zouden doen. Laat de faalangst niet winnen en je gaat zoveel meer plezier hebben!

Fijn zo bokt hulp!

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:32

Als ik het zo lees is Limo wel een heel gevoelig paardje, maar is er wel mee te werken. Hij kan de spanning wel laten afvloeien. ik denk dat je wat vertrouwen in Limo moet hebben Art!

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 07:56

Ik lees alleen vaker dat de plek niet goed zou zijn en de weidebazin zou moeten helpen en ze meer hulp zou moeten krijgen op de stal. Als je een pensionplek huurt huur je daar geen trainer bij, niet op dr vorige stal als waar ze nu staat.
Dat de weidebazin af en toe helpt is heel fijn maar dit is vrijwillig. Het is aan haar, als zij kiest op een doe het zelf plek te gaan staan wat ontzettend fijn is voor de paarden om niet meer zoveel binnen opgesloten te staan, zij wel zelf ervoor moet zorgen dat ze dan ook in handen komen. 2 jonge paarden voor een onervaren iemand is gewoon niet handig, zeker door de ervaringen uit het verleden.

Wanneer kon je beginnen met longeren ts? Krijg je hem nu wel gevangen?