[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 06:13

Zo te horen viel zijn gedrag dus erg mee! Fijn dat het gelukt is :)
Hopelijk vindt Art in de toekomst goede begeleiding om door te pakken zodat dit soort dingen stukken makkelijker gaan :j

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 06:15

Superfijn om te lezen allemaal +:)+

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 06:43

Echt top, van de hulptroepen en ook van jou,Art!

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:44

Wat goed dat het gelukt is

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:47

Ook even een update van mijn kant :)

Hoewel Hilary en ik het 'echte' werk hebben gedaan (lees: pony vangen en verbanden eraf halen), hadden we alle dames wel echt nodig. We hebben namelijk letterlijk voor paal gestaan :)) Zoals Art al eerder vertelde heeft Limo niet zoveel respect voor prikpalen en dus besloten dat we zelf maar voor paal konden spelen. Door het halveren van de wei had Limo minder ruimte om weg te rennen. Moet zeggen, op dat moment was hij absoluut niet over de zeik. Hij vond het vreemd, draafde wat heen en weer maar liet zich wel werken door Hilary.

Toen ik naast hem stond, ben ik gewoon gaan aaien en kriebelen, steeds lager richting zijn been. Ondertussen werd Limo getreiterd door honderden mugjes :+ Op een gegeven moment zat ik op mijn hurken naast Limo zijn linkervoorbeen. "Zie je een beginnetje van het verband?" waarop een uitgebreide inspectie van het verband volgt door mij.. Uiteindelijk vond ik een klein uitstekend stukje en heb ik de gok gewaagd. Het voelde alsof ik een pleister van iemand huid lostrok, maar dan heel heel langzaam. Stukje voor stukje het verband losgemaakt, tot ik op het punt kwam dat het begon te scheuren en ik ineens met een stukje verband in mijn handen stond. "poedersuiker en nu.. Weg beginnetje". Dus de hulp van de magische schaar ingeroepen. Dat was wel echt de redding, want zonder schaar hadden we daar nu nog gezeten denk ik. Het verband zat ehm.. Goed vast :D Door telkens een stukje in te knippen kon ik weer verder losmaken en scheuren. Limo stond ondertussen op rust, lekker af te kauwen en was eigenlijk gewoon lekker ontspannen. Eerlijk is eerlijk, ondertussen moest ik redelijk grof geweld toepassen om die dingen los te krijgen :')

Vervolgens het rechterbeen, dat was heel even iets spannend maar al gauw stond ie weer rustig te wachten tot ik hem kon verlossen. Dit verband ging een stuk makkelijker los en er was een duidelijk beginnetje. Alleen het allerlaatste stukje was hardnekkig. Volgens mij zag het eruit alsof ik Limo zijn been aan het bewerken was met een schaar, ik had toch aardig wat kracht nodig. Avalanche heeft het op film staan, inclusief bijpassend commentaar.. :P

Ik denk dat het voor Art wel fijn was om te zien dat Limo ook heel fijn rustig kan staan, terwijl twee mensen met hem bezig zijn. Alle dames die erbij waren, waren enorm nuchter en dat scheelt ook wel erg veel. Ik weet niet of het Art zelf was gelukt om Limo van zijn verbanden te verlossen, omdat je gewoon echt meerdere handen nodig had. Al met al, een positieve ervaring voor zowel Art als Limo (en Spirit want die mocht gras eten).

Volgens mij hebben Tieneke en Avalanche nog uitgebreid met Art gesproken in de tijd dat wij bezig waren met Limo zijn verbanden.

Toen hij verlost was van zijn verbanden schrok hij toch ergens van en ging hij inderdaad rennen. Waarop iedereen van ons heel nuchter blijft toekijken, verder kletst en Hilary nog wat spullen opraapt zonder Limo aandacht te schenken. In de tussentijd stond Spirit de boel op te naaien, want die vond dat rennen wel een leuk spelletje natuurlijk. Maar omdat geen van beide aandacht van ons kregen, stond Limo al vrij snel in een hoekje stil om zich heen te kijken. Daarna deed hij nog een paar rondjes en parkeerde zichzelf achter de boom in de wei. Daar kon hij weer gepakt worden en heeft Hilary nog wat grondwerk met hem gedaan :)

Afbeelding

Afbeelding

Het was me wel een reis hoor :D Rond een uur of 22:00 vertrokken we weer richting Nederland, ik lag om 00:30 op bed en zit nu al sinds 7:00 weer in Den Haag. Je moet er wat voor over hebben haha. Maar, we hebben wel een leuke 'boktmeeting' gehad!

Leo

Berichten: 50129
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:56

Echt goed om te lezen meiden, wat een toppers zijn jullie!!

En ook Art, dat ze jullie heeft laten komen laten helpen en Limo dat hij het allemaal zo braaf toe liet en weer een mooie goede ervaring in zijn zak heeft.
Gewoon top!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:58

Toppers allemaal!

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:10

Toppers allemaal *\o/*

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:12

+:)+ +:)+ +:)+

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:14

Superfijn dat het gelukt is. Nu hopen dat Limo goed herstelt.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:26

Wat fijn om te lezen!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:47

Het viel dus inderdaad allemaal best wel mee met zijn gedrag zo te horen. Goed gedaan van jullie!

Leo

Berichten: 50129
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:51

Heleennn schreef:
Het viel dus inderdaad allemaal best wel mee met zijn gedrag zo te horen. Goed gedaan van jullie!


Nee zo moet je het niet stellen vind ik. :) TS stond er alleen voor, als ik het verslag zo lees was de hulp echt hard nodig om de ruimte te verkleinen en extra handen te hebben om de verbanden los te krijgen.
Daarbij heeft Hilary de kennis en ervaring, waardoor ze niet overbluft werd door het vluchten van Limo maar rustig kon handelen en hem zodoende kon leren dat het allemaal niet zo erg was en vluchten hier niet het goede antwoord was.

Als je er zo alleen voor staat als TS, begrijp ik dat het allemaal niet lukte afgelopen week met een paardje als Limo.
Laatst bijgewerkt door Leo op 22-05-19 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23440
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:52

ik vind het ook niet klinken alsof het allemaal wel meeviel.

Goed gedaan hoor meiden, respect!!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:56

Toppers, deze boktmeeting is bokt op haar best...!
*\o/* +:)+

En zo te lezen waren die extra handen hard nodig.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:59

Super dames!!

Meevallen kun je niet zeggen vind ik, TS staat er altijd alleen voor en dan kun je soms net wat minder beginnen met zon pony

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:00

Leo schreef:
Heleennn schreef:
Het viel dus inderdaad allemaal best wel mee met zijn gedrag zo te horen. Goed gedaan van jullie!


Nee zo moet je het niet stellen vind ik. :) TS stond er alleen voor, als ik het verslag zo lees was de hulp echt hard nodig om de ruimte te verkleinen en extra handen te hebben om de verbanden los te krijgen.
Daarbij heeft Hilary de kennis en ervaring, waardoor ze niet overbluft werd door het vluchten van Limo maar rustig kon handelen en hem zodoende kon leren dat het allemaal niet zo erg was en vluchten hier niet het goede antwoord was.

Als je er zo alleen voor staat als TS, begrijp ik dat het allemaal niet lukte afgelopen week met een paardje als Limo.


Leo omschrijft het goed. In je eentje kun je zo'n situatie niet oplossen. Alleen al voor het losmaken van de verbanden had ik twee handen en een schaar nodig. In zo'n geval kun je niet ook nog je paard vasthouden en kalmeren als het spannend wordt. Waar ik gefocust was op zijn benen, kon Hilary focussen op Limo's hoofd en spanning.

Al met al, Limo is een ontzettend leuke pony met veel potentie voor de sport (hij kan heel fijn lopen!). Alleen hij is enorm sensibel en gevoelig en met de juiste begeleiding gaat dit gewoon goed komen. Wij zijn er met zijn allen van overtuigd dat Art hier een hele fijne pony aan over gaat houden, maar dat dit gewoon veel tijd gaat kosten :)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:01

Ook fijn dat Art nu weer zorgeloos bezig kan met hem! De druk is er af, nouja verband dan dat helpt vast ook in de rust van Art zelf

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:08

De druk is er inderdaad af, maar het is wel op de juiste manier gebeurd, zodat Limo heeft ervaren dat hij niet gaat sterven van zodra er contact is.
Hij heeft best wel met heel wat moeten dealen op die paar uur gisteren, wat je onder normale omstandigheden kan spreiden over veel meer tijd.
Maar al bij al heeft hij het eigenlijk héél goed doorstaan en kan die tijd nu ook genomen worden. Er kan verder gebouwd worden.

En TS kan ook de tijd nemen nu en focussen op de band met haar paard.

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:10

Maar wat is het toekomstplan?
Duidelijk is nu dat ze dit niet alleen red. Krijgt TS de juiste begeleiding?

Ik zou het zo doodzonde vinden als er over een week weer een nieuw verhaal is met een nieue probleem waarbij ze alles al geprobeerd heeft..


Met de juiste begeleiding komt ze zoveel verder.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:14

Heleennn schreef:
Het viel dus inderdaad allemaal best wel mee met zijn gedrag zo te horen. Goed gedaan van jullie!


Dat vind ik ook wel. Het heeft meer te maken met de situatie van Art zelf en het feit dat zij blijkbaar waar zij nu met de pony's staat redelijk verstoken is van hulp.
De pony lijkt me zo uit het verhaal op te maken wat sensibel maar niet overdreven. Hij is vooral slim genoeg om te hebben uitgevonden hoe hij iets niet hoeft te doen wat hij niet wil.
Dat wat de meiden hebben gedaan is natuurlijk top, maar het is van de zotte dat het voor Art blijkbaar onmogelijk was om zelf deze hulp wat dichterbij te regelen. En is, waardoor je je moet afvragen of de plek waar ze staat zo geschikt is voor haarzelf.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:15

Wat goed dat het is gelukt! _/-\o_

Ik ben ook super benieuwd naar de filmpjes, want ik word er helemaal blij van dat Ghost zegt dat Limo zo goed liep.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:45

Babootje schreef:
Heleennn schreef:
Het viel dus inderdaad allemaal best wel mee met zijn gedrag zo te horen. Goed gedaan van jullie!


Dat vind ik ook wel. Het heeft meer te maken met de situatie van Art zelf en het feit dat zij blijkbaar waar zij nu met de pony's staat redelijk verstoken is van hulp.
De pony lijkt me zo uit het verhaal op te maken wat sensibel maar niet overdreven. Hij is vooral slim genoeg om te hebben uitgevonden hoe hij iets niet hoeft te doen wat hij niet wil.
Dat wat de meiden hebben gedaan is natuurlijk top, maar het is van de zotte dat het voor Art blijkbaar onmogelijk was om zelf deze hulp wat dichterbij te regelen. En is, waardoor je je moet afvragen of de plek waar ze staat zo geschikt is voor haarzelf.


Dat denk ik ook.
De pony is dus op zich helemaal geen probleempony, maar heeft gewoon nog te weinig mee gemaakt en ik denk niet dat Art dit zonder hulp verder moet gaan oppakken of überhaupt de juiste persoon is voor Limo.
Ik vind het echt super wat jullie hebben gedaan, maar wat nou als er straks weer iets aan de hand is wat TS niet alleen kan oplossen?
Er moeten toch wel mensen in de buurt zijn die haar goed kunnen begeleiden?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:48

Er was al een bokker die in de buurt woonde en zich aanbood om eventueel op regelmatige basis te helpen

Leo

Berichten: 50129
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:04

Geef TS nou na gister even de tijd om stap voor stap vooruit te gaan werken. Hier heeft ze niets aan.

Ze opperde een paar dagen geleden dat een kleinere ruimte in de weide creëren met houten palen een optie zou zijn, dat klinkt als een hele mooie eerste basisvoorwaarde om vanuit verder te kunnen. In die ruimte kan ze werken aan haar band met Limo, vertrouwen opbouwen en hulp inschakelen (dat is ook aan haar) om met Limo te gaan grondwerken.
Dat is allemaal niet in 1 middag gerealiseerd. De nood van de verbanden is er nu af, voor de vervolgstappen kan ze haar eigen tempo gaan aanpakken. Dat is niet aan iemand hier om voor haar te bepalen.