[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Es_ther

Berichten: 18728
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:55

Jaa ik weet t.
Bij ons op t werk was t wanneer t kon. Vaak voorjaar en dan alle hengsten in 1 keer :'). Vaak als ze 2 waren. Weekje (ongeveer) op stal houden en dan weer naar buiten met die watjes.
Behalve als er 1 keuringswaardig was dan mocht ie z'n ballen houden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27987
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:00

TS: over welke drie eigenschappen moet een trainer in jouw ogen beschikken wil hij een jong paard kunnen opleiden? Kun je die eens noemen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:03

Mijn aap ging 1x het varken uithangen eind mei op wedstrijd. Door de vele vliegen en stof was open castratie geen optie. Aangezien ik geen zin had in ellende tijdens een hele zomer gewoon korte metten mee gemaakt via laparoscopische.
Helaas alsnog complicaties op gehad, maar dat had niks met de huisvesting of vliegen etc te maken.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:42

Je andere topic doorgelezen en de filmpjes bekeken. Krijg zo toch een heel ander beeld dan van dit topic. Je ziet vooruit gang en dat je de dingen hem met rust en geduld leert. Ik zie dat hij zadel heeft opgehad, verschillende dekens. En dat je met longeren ook al wel een eind bent. Alleen wat mij opvalt bij het 1e longeer filmpje dat wanneer hij niet aandraaft je vervolgens ho zegt en hij naar je toe mag komen. Ik denk dat het wel heel belangrijk is dat je consequent bent en hij altijd moet doen wat je van hem vraagt. Het zou makkelijker zijn als je de rijbak doormiddel van een lint of hindernissen afzet en wanneer hij niet reageert op je stem je hem dan nog als extra hulp richting de buitenkant van de bak kunt drukken. Bij het volgende filpmje waarop je recht oefent komt hij ook naar je toe zonder dat je daar aanleiding voor geeft. Ik had hem op dat moment weer weggestuurd. Het zijn kleine dingen maar wel heel belangrijk om consequent te zijn. De smid is ook goed bezig door idd niks af te dwingen en blij te zijn met de kleine stappen die hij vooruit maakt. Misschien dat een deel van zijn angst ook wel komt omdat het een mannelijke smid is. En daardoor je osteo wel aan zijn benen kon komen. Zie je wel bij meerdere paarden dat ze anders reageren op mannen.

Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:51

Castreren in deze tijd van het jaar lijkt me niet verstandig, veel te veel vliegen.....

Jolynne

Berichten: 2299
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:55

Ik snap al helemaal niet dat TS opnieuw een jong ding aankoopt, terwijl ze niet over de kundigheid beschikt. Castreren kan ieder moment van het jaar, alleen is er deze periode een grotere kans op ontsteking..hier vorige maand eentje laten castreren in de warmste week van het jaar, omdat er geen andere optie meer was, is allemaal goed gekomen onder goed toezicht van dierenarts!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:02

Kendra schreef:
Castreren in deze tijd van het jaar lijkt me niet verstandig, veel te veel vliegen.....

Ik heb ook gewoon gewacht tot april.. Maar ik had hem wel goed in de hand. Anderzijds krijgt TS niet ineens meer verstand van jonge paarden als het een ruin is. Enkel de ongelukken die gaan gebeuren zullen dan waarschijnlijk wat minder erg uitvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:10

Art_Ificious schreef:
bobje26 schreef:
Ik heb het topic een beetje gelezen.
Je gaf zelf aan dat je dit al kunt/doet:
Longeren met en zonder longeersingel
Balkjes lopen
Vrijspringen
Leid-oefeningen en achterwaarts stappen

Waarom ga je niet terug naar de basis en hem eerst alle belangrijke basisdingen leren voor je hem gaat opleiden? Wat heeft een paard aan een singel als je zijn achtervoeten niet eens kunt uitkrabben?
really??? Echt... waar komt dit nu weer vandaan?
Ga maar even álles lezen dan aub.


Kijk mijn smid heeft me gezegd dat dit paardje getraumatiseerd moet zijn en de ervaring met de eerste smid die ik liet komen heeft dat waarschijnlijk ook verergerd.
Daarnaast heb ik verteld waar hij geboren is en kreeg ik een schokkend verhaal te horen dat mijn smid de situatie kent op zulke bedrijven.

Als jullie het hele verhaal willen weten raad ik jullie mijn volgtopic aan: wel op ander forum omdat ik hier niks mocht posten. Of niet durfde want leid altijd tot discussie hier.
http://kavalier.be/viewtopic.php?f=23&t=1083


Dat heb ik gedaan. Ik lees nergens dat de basis goed zit. Dus waarom verder gaan als de basis niet eens goed is? Ik lees ook dat je je vorige jonge paard weggedaan hebt omdat je niet genoeg verstand er van hebt. Waarom heb je dan in hemelsnaam een nog jonger paard gekocht die nog angstig en/of dominant is?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:48

Kendra schreef:
Castreren in deze tijd van het jaar lijkt me niet verstandig, veel te veel vliegen.....



Je kan altijd laparoscopisch laten castreren. Kost wat meer maar je paard zit iig niet met 2 giga sneden. Veel minder infectiegevaar.
En dan nog. Mijne is 2 jaar terug einde mei gedaan. Had complicatie en moest weer opengemaakt worden. Heel goed in de gaten houden, veelvuldig grondig spoelen met proper water en dan loopt dat ook wel los. Zeker als hij binnen kan waar er sowieso stuk minder rondvliegend grut te vinden is.


Bij een kundig persoon zou ik ook zeggen "wacht gewoon een goed moment af". Bij TS, sorry, is ballen af niet alleen voor opvoedingsgemak maar ook voor veiligheid. En niet alleen die van haar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 22:24

sjanien schreef:
Je andere topic doorgelezen en de filmpjes bekeken. Krijg zo toch een heel ander beeld dan van dit topic. Je ziet vooruit gang en dat je de dingen hem met rust en geduld leert. Ik zie dat hij zadel heeft opgehad, verschillende dekens. En dat je met longeren ook al wel een eind bent. Alleen wat mij opvalt bij het 1e longeer filmpje dat wanneer hij niet aandraaft je vervolgens ho zegt en hij naar je toe mag komen. Ik denk dat het wel heel belangrijk is dat je consequent bent en hij altijd moet doen wat je van hem vraagt. Het zou makkelijker zijn als je de rijbak doormiddel van een lint of hindernissen afzet en wanneer hij niet reageert op je stem je hem dan nog als extra hulp richting de buitenkant van de bak kunt drukken. Bij het volgende filpmje waarop je recht oefent komt hij ook naar je toe zonder dat je daar aanleiding voor geeft. Ik had hem op dat moment weer weggestuurd. Het zijn kleine dingen maar wel heel belangrijk om consequent te zijn. De smid is ook goed bezig door idd niks af te dwingen en blij te zijn met de kleine stappen die hij vooruit maakt. Misschien dat een deel van zijn angst ook wel komt omdat het een mannelijke smid is. En daardoor je osteo wel aan zijn benen kon komen. Zie je wel bij meerdere paarden dat ze anders reageren op mannen.

Ik reageer alleen nog op deze post.

Ik weet dat ik fout was bij het longeren door hem niet weer weg te sturen/te doen draven. Máár dat deed ik de laatste week wel, heb daar alleen nog geen beeldmateriaal van helaas. :/
Wel dit filmpje maar daar was hij al wat zijn concentratie aant verliezen. Hij had daarvoor al wat springwerk gedaan namelijk.
https://youtu.be/ftqdW397kKs

Piste zou ik wel kunnen afzetten dmv hindernissen daar had ik zelf nog niet aan gedacht. :)
Dat hij banger is voor mannen was ons (smid, mijn stalbaas en mezelf) ook al opgevallen of als gedachte opgekomen. Bij de Osteopaat was hij ook kalmer en mijn veearts en haar assistentie zijn toevallig ook vrouwen waar het van int begin ook goed mee gaat en zij blijven ook gewoon rustig praten met Limo.

Bedankt voor je post en de tips.

Even voor de rest die mijn keuze voor castreren in twijfel trekken...
Castratie gaat gewoon door in september. Ik ga mijn paardje niet zomaar hengst laten terwijl hij op stal omringd is door merries. En ik heb geen ambities om met hem naar keuringen te gaan of ermee te laten dekken. Dus die ballen gaan eraf zodra het september is.
Eerder ging niet (kliniek even erbuiten gelaten), heb het mijn stalbaas ook gevraagd maar ook zijn veearts weigert te castreren in de zomer.
En een ritje naar de kliniek wil ik mijn paardje besparen, al die extra stress is niet nodig. Uiteraard zal hij naar de kliniek gaan moest er iets bijkomen van complicaties of als hij zich stomweg zo ernstig verwond.

En ook in dit geval vraag ik me vaak af waarom de vorige eigenaar hem niet liet castreren, ze had hem namelijk in de meest ideale maanden in haar bezit (najaar 2016 t/m februari). Aan ene kant denk ik dan dat zij wel voor hengstenkeuring wilden gaan en daarom niet lieten castreren. En paardje daarom mee moest op vrijspringen.
Maar heb het haar nooit gevraagd wat de reden was van nog hengst laten. Wel had ik een filmpje gestuurd dat hij de merrie van mijn kennis erg interessant vond en daarop reageerde ze met "een echte dekhengst al!".

En tja mij pushen dat ik erop moet gaan of vragen waarom ik er nog niet op gegaan ben, dat gaat me ook gewoon te ver. De eerste keer stond ik er gewoon verbaasd van te kijken dat ze da vroeg. Toen was Limo zelfs nog niet eens 3 jaar.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:17

Waarom en springwerk en daarna longeren.
Welke gedachte zit daarachter bij je voor trainingsopbouw.
Heb je voor jezelf een trainingsschema gemaakt of bekijk je per dag, per keer wat je doet.

Wat castratie betreft, ben met je eens dat september fijner is qua vliegen dan nu, maar dat was maart tot mei ook. En tja dat de vorige eigenaar wilde kijken of hij geschikt was voor dekhengst is toch niet raar. Heb met mijn tweejarige daar ook aan gedacht toen hij nog hengst was.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 12:31

nuscaniels schreef:
Waarom en springwerk en daarna longeren.
Welke gedachte zit daarachter bij je voor trainingsopbouw.
Heb je voor jezelf een trainingsschema gemaakt of bekijk je per dag, per keer wat je doet.

Wat castratie betreft, ben met je eens dat september fijner is qua vliegen dan nu, maar dat was maart tot mei ook. En tja dat de vorige eigenaar wilde kijken of hij geschikt was voor dekhengst is toch niet raar. Heb met mijn tweejarige daar ook aan gedacht toen hij nog hengst was.

Heb niet aan een schema gedacht. Maar ik doe springen maar 4 sprongetjes en dan 5 min longeren.

Ik wou idd in april/mei castreren maar omdat ik hem toen niet eens fatsoenlijk kon aanraken aan de achterbenen of de buik was dat uitgesloten ivm de naverzorging dan niet goed kunnen doen of wond niet kunnen in de gaten houden.
Eind mei begin juni ging het allemaal beter maar kwamen de vliegen al in talrijke hoeveelheden opzetten, heeft er zelfs al twee x ontstoken oogjes aan overgehouden.
Hij liep er toen zo bij:

Afbeelding

Ik heb zelfs chemisch castreren overwogen, maar dat zou dan pas écht werken vanaf september. En dan was er nog geen zekerheid dat het werkt.

Ik ben nu sinds zondag niet op stal geweest. Ben maandagavond niet gegaan en dan twee dagen in Duitsland geweest. Heb wel al zitten nadenken over een schema, maar weet het niet goed hoe ik dat moet plannen met mijn werk.
Ik werk 5 dagen per week soms alle 5 tot 19u.
Maar ik moet dan nog eten en als ik dan naar stal kan is er geen mogelijkheid tot trainen/grondwerken ivm lessen en geen vrije bak ter beschikking. Enige mogelijkheid is dan wat wandelen maar dat durf ik nog niet alleen omdat hij van het minste schrikt, vogel dat uit de struiken komt bv.

Ik wil maar zeggen, wil graag een schema maken, maar heb zo wisselende uren en vrije dagen dat het bijna niet mogelijk is. Net zoals grondwerkles ik kan zoiets niet op voorhand plannen, en de instructeurs zitten dan vaak al met volle agenda's.

Jolynne

Berichten: 2299
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:53

En hoe wil je dan een jong dier de nodige training geven met zo'n drukke agenda? Als je nu al zo weinig tijd hebt, is een jong dier geen goed idee..zeker omdat je met je onervarenheid toch echt wel regelmatig begeleiding zult moeten hebben.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:54

Prosecco schreef:
En hoe wil je dan een jong dier de nodige training geven met zo'n drukke agenda? Als je nu al zo weinig tijd hebt, is een jong dier geen goed idee..zeker omdat je met je onervarenheid toch echt wel regelmatig begeleiding zult moeten hebben.


_/-\o_ Je trekt de woorden zo uit mijn mond.

Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:55

Art_Ificious schreef:
.
Maar heb het haar nooit gevraagd wat de reden was van nog hengst laten. Wel had ik een filmpje gestuurd dat hij de merrie van mijn kennis erg interessant vond en daarop reageerde ze met "een echte dekhengst al!".


Meestal is de reden van het nog hengst laten een financiele. Hoe meer kosten hoe minder winst.

Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:59

Art_Ificious schreef:
[
Ik werk 5 dagen per week soms alle 5 tot 19u.
Maar ik moet dan nog eten en als ik dan naar stal kan is er geen mogelijkheid tot trainen/grondwerken ivm lessen en geen vrije bak ter beschikking. Enige mogelijkheid is dan wat wandelen maar dat durf ik nog niet alleen omdat hij van het minste schrikt, vogel dat uit de struiken komt bv.

Ik wil maar zeggen, wil graag een schema maken, maar heb zo wisselende uren en vrije dagen dat het bijna niet mogelijk is. Net zoals grondwerkles ik kan zoiets niet op voorhand plannen, en de instructeurs zitten dan vaak al met volle agenda's.


Dat is toch niet te doen? In het opleiden van een jong paard gaat echt veel tijd en moeite zitten. Waarom wil je eigenlijk een paard?

Goof

Berichten: 28978
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:00

Met ´schema´ wordt niet een tijdschema bedoelt, maar meer een plan van aanpak.
In welke volgorde wil je het dier iets aanleren. Wat is je plan, waar ga je beginnen. Nu doe je alles door elkaar, dan springen, dan longeren, dan oefenen met een zadel, maar eigenlijk kun je nog niet eens probleemloos wandelen met het dier.
Dus werk een plan uit, begin bij de basis. Dier accepteert alle aanrakingen, voetjes geven, deken om, afspuiten etc. Dier kan probleemloos mee lopen aan een halster, ook buiten. Dier kan in een afgezette ruimte aan de longeerlijn lopen en leert de stemcommando´s en tempo´s en gangen. Dan aan de slag met een zadeltje etc etc etc.
Bouw het op, niet hapsnap maar iets doen omdat het kan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 13:10

Goof schreef:
Met ´schema´ wordt niet een tijdschema bedoelt, maar meer een plan van aanpak.
In welke volgorde wil je het dier iets aanleren. Wat is je plan, waar ga je beginnen. Nu doe je alles door elkaar, dan springen, dan longeren, dan oefenen met een zadel, maar eigenlijk kun je nog niet eens probleemloos wandelen met het dier.
Dus werk een plan uit, begin bij de basis. Dier accepteert alle aanrakingen, voetjes geven, deken om, afspuiten etc. Dier kan probleemloos mee lopen aan een halster, ook buiten. Dier kan in een afgezette ruimte aan de longeerlijn lopen en leert de stemcommando´s en tempo´s en gangen. Dan aan de slag met een zadeltje etc etc etc.
Bouw het op, niet hapsnap maar iets doen omdat het kan.

Nu snap ik hem. Heel duidelijk gezegd zo. Thnx.

Ik denk wel dat overal aanraken wordt bedoeld met mijn handen of ook met andere voorwerpen? (Zweep of halstertouw bv) of kan dat ook als stap genoteerd worden in het plan?

Goof

Berichten: 28978
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:12

De invulling van die stappen kun je zelf bepalen uiteraard, ik gaf alleen maar een kort voorbeeld. Als jij het heel belangrijk vindt dat hij ook met een zweep en touw aangeraakt kan worden voeg je dat eraan toe.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 13:13

Ok Thnx het wordt allemaal veel duidelijker nu. :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:40

Ik heb jaren paarden gehad in eigen beheer gecombineerd met een fulltime job met uren tussen 7u30 en 19u30. Ik was telkens 10u/dag van huis gemiddeld voor werk, vertragingen etc niet meegeteld. Ik was vrijgezel en woonde alleen, dus alles kwam op mij terecht. In de zomer op het land (niet aan huis), in de winter op een DHZ waar ik enkel een kale stal huurde, opslagplek had en een buitenbak. En het is me prima gelukt om mijn jonkie te beleren. Enige moment van hulp is een vriendin geweest toen ik er voor het eerst op ging. Nadien alles alleen gedaan maar relatief snel beginnen lessen (steeds half uurtje) zodra stuur, rem en gas voor stap en draf er op zaten.

Je wéét dat een jong paard tijd kost om te beleren. Sterker nog, hoe meer je evolueert in de opleiding, hoe meer tijd er in gaat zitten. In het begin hebben ze genoeg aan 3x/week kwartiertje longeerwerk, of 2x/longewerk en een half uurtje stappen aan de hand. Dat ga je dan uitbreiden naar 3x/half uurtje etc. Wanneer ze zadelmak zijn begin je met 2x 20 minuten erop, dan 3x 20 minuten, dan 3x half uurtje. Uiteindelijk, als ze doorgereden zijn en je wil wedstrijdgericht gaan werken, dan ga je toch ongeveer 3x/week ermee aan de slag voor B-niveau. Dat is dan les, longeerwerk en buitenrit. Met wedstrijd bij rij je dan 4x/week, da's voor een jonkie voldoende. Eens je L bent kan je naar 4x/week gaan. Ik hou een max van 5x/week werken aan, en da's inclusief wedstrijddag. Je hebt meer "werkdagen" en je trainingsduur gaat ook omhoog.

Als je nu al loopt te miepen dat je "soms" 5 dagen/week tot 19u moet werken, waarom ben je dan aan een eigen paard begonnen?

Gimme_Joy

Berichten: 7769
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:06

*kruipt maar weer eens onder de meelees steen vandaan*

Hoe meer ik lees TS, hoe meer het me verbaasd. Jouw vorige paard was ook een jonkie toch? Je lijkt geen idee te hebben... En begrijp me niet verkeerd, dit is geen verwijt. Ik heb ook geen idee en ik heb ook een jonkie. Ik heb alleen mensen om me heen die me ten alle tijden kunnen helpen. Zoals gister: Joy wilde koste wat kost niet de spuitplaats op. Ik heb het zelf geprobeerd, erachter gekomen dat het niet lukt en heb dinsdag een lesje geboekt om het toch voor elkaar te krijgen.

Wat ik wel heb gedaan gister: ze heeft voor de derde keer vastgestaan en ik heb haar uitgebreid gepoetst. Ik heb haar gemeten met de stokmaat en wat desensibiliseren gedaan op de carrotstick. Daar komt het stukje wandelen van en naar de poetsplaats nog bij, waarbij ik af en toe halt hou zodat ze op me moet blijven letten.

De vorige keer dat ik dat met haar deed was vorige maand. De rest van de tijd staat ze bij vriendjes op het land. Ze is nog te jong om frequenter te werken, maar de basis herhalen af en toe vind ik erg belangrijk. En dan soms wat nieuws proberen.

Uiteraard positief afsluiten. Gerommel bij de spuitplaats. Dus de lat lager, drie stapjes voorwaards en gelijk druk van het halster. Rustig staan en daarna een backup gevraagd. Toen ze dat netjws deed beloond en gestopt. Geen stress, geen paniek en daarna weer lekker naar het land.

Wat wil ik hiermee zeggen: wees eerlijk naar jezelf TS. Ik denk dat jouw ambities/agenda niet passen bij het paardje wat je nu op dit moment hebt. Dus ga nadenken over hoe nu verder. Verkopen? Of toch doorzetten, maar zorgen dat je iemand naast je hebt die je bij kan staan en iets frequenter met je paardje aan de slag kan. Nog langer aanmodderen werkt alleen maar problemen in de hand. Een derde optie zou zijn (niet mijn voorkeur) zet hem in training. Iemand die consequent met hem aan de gang kan en weet wat er moet gebeuren.

Denk er in alle eerlijkheid over na en neem dan het welzijn van jouw paard als uitgangspunt.

*kruipt terug onder de meeleessteen*

Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:18

Ik begin nou wel beter te snappen waarom het zo ingewikkeld is.
Misschien moet je even kijken in dit topic.
[PP] Hoe delen jullie je tijd in? Paard / werk / gezin?
Daar staat hoe het wel kan, maar zeggen sommige mensen ook dat ze het NIET kunnen combineren.
Dus als het allemaal te veel is moet je wat veranderen.
Verkopen, een andere stal, iets veranderen op je werk, een verzorger/'bijrijder'.
Of je laat het zoals het is, maar dan weet je dat je niet verder komt met dit paard.
Zorg er dan voor dat zijn leven zo prettig mogelijk is - dat is dan het minste dat je kunt doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 14:53

Zodra hij bereden kan worden kan ik wel meerijden in de lessen en deze zijn altijd na mijn werkuren wat het dan makkelijker maakt. Ookal rijd ik bv maar een half uurtje mee.

Hem in training zetten heeft ook niet mijn voorkeur maar heb wel de mogelijkheid hem te laten inrijden door mijn stalinstructrice, zij heeft meer ervaring met inrijden van jonkies en kan mij hierin ook begeleiden. Maar grondwerk doe ik liever zelf want zij is niet zo voor het "knuffelen" van je paard als beloning ofzo. Zelf heb ik haar ook nooit grondwerk zien doen met haar paarden. Wel longeren uiteraard.

Ik weet weer wie bij mijn zus kwam voor grondwerkles, Bert Swennen van Skyfarm. Ik ga eens horen of hij ook kan voor een half uurtje bij mij op stal en of dat ook 's avonds kan bijvoorbeeld.

miezelke

Berichten: 1323
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:56

Had je geen les van Y oki, TS?