[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:07

Mossel schreef:
Eventjes geheel iets anders..
Art ik vind dat je echt bent gegroeid Wbt de reacties die je krijgt in dit topic! Ik vind je veel zekerder overkomen en je weet nu eindelijk waar je op door wil pakken, alle tips pak je ook fijn op! Je bent echt gegroeid top!

Ik hoop dat je snel wat meer duidelijkheid krijgt Wbt Limo


Mee eens!

Ik vind het een goed idee van de genetische testen en verder kijken. Hoe loopt hij nu?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:21

TS, herken je de symptomen van myotonie ook in Limo?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 17:46

Cayenne schreef:
TS, herken je de symptomen van myotonie ook in Limo?

Eigenlijk niet.
Bij verhoogde spanning is hij juist bereid te gaan rennen en valt niet om hierbij.

Wat hij nu vertoont is stijfheid in de achterhand na rust.
Maar een stijfheid heeft hij altijd wel gehad, nooit losgelaten in de rug of lendenen.
Ik wil (ondanks enkele adviezen hier) toch een scintigrafie laten doen om alles uit te sluiten.

Gisteren was er geen verbetering. Straks na het werk (rond 20u) weer gaan kijken.

Vitamine E tekort had die vorige keer al. Maar nu loopt die echt veel erger. Iemand zei hier dat ze geen krachtvoer meer krijgen, dit is fout, ze krijgen nog steeds krachtvoer maar met minder suikers en zetmeel.

hwn
Berichten: 4722
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:07

Stijf na stilstaan lijkt me toch gewoon (licht) spierbevangen. Ik zou het dan ook als dusdanig behandelen: vitamine e/selenium en neutradex supplementeren, magnesium kan ook geen kwaad, en voorzichtig laten bewegen in stap zonder te overvragen. Kost je geen fortuinen, en daarna kan je nog verder zien, want zoiets komt er niet uit met scintigrafie.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:14

Maar gaat hij na wat langer bewegen dan wel soepelder lopen?Anders is het toch gewoon een vorm van Atrose?
Ik heb ook wat over Myotonie zitten lezen omdat ik het niet kende,maar ik haal de symptomen toch ook niet uit de verhalen van Art.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:28

Heeft hij een papier?
Als je weet wie de vader is dan kun je opvragen of hij getest is toch?
Is de hengst geen drager dan kan hij het niet hebben.

Sommige symptomen lijken sterk op mijn pssm-er. Moeite met achterbenen geven, stijf in lendengebied, verlies van bovenlijn.
Maar uiteraards kan het van alles zijn.

Gezien zijn bouw vind ik scinti ook logisch omdat je anders nooit eventuele overbelasting van de aanhechtingen/pezen van het SI gaat zien.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:35

Art, wat voer je dan nu en hoeveel? Misschien valt daar nog iets te winnen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 19:40

Cavalor voor jonge paarden. 3 handjes per dag. Denk ongeveer 400/500 gram. Bij limo doe ik er 2 eetlepels zonnebloemolie over omdat daar veel vitamine E inzit.

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:46

De vitamine E die hij via -deze hoeveelheid- zonnebloem olie binnenkrijgt is praktisch te verwaarlozen. Als je olie wilt voeren kan je beter lijnzaadolie geven, zonnebloemolie trekt de omega 3/6/9 verhouding scheef.
(In deze kleine hoeveelheid zal dat ook niet direct ernstig schadelijk zijn, maar toch)

Vitamine e zou hij voldoende binnen moeten krijgen via het gras, een tekort in het bloed is niet per definitie gevolg van te weinig binnenkrijgen. Wil je het bijvoeren weet ik het tot nu toe gevonden goedkoopste adres, bij interesse moet je even PB-en.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 20:43

Nouja zeg. Kracht heeft limo wel...
Had hem even vastgezet met halstertouw gewoon om de ring geslagen. Pak de hoeven op om uit te krabben. En bij rechtsachter trok limo terug en schoot ervandoor. (pijnreactie?)
Om een of andere reden kwam het touw niet los en is de balk meegenomen door limo. Iets verderop is het touw er dan toch af gegleden.
Nou hing de balk wel niet vast met superlange vijzen.
Afbeelding
Afbeelding


En spirit is gaan meerennen maar over de draad gesprongen omdat hij de bocht niet meer kon nemen. Was springen of erdoorheen gaan.
Afbeelding

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:17

Had je het touw met een paardenknoop vastgemaakt?

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:37

Jeetje zit je lekker mee -O-

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 22:02

Touw had ik 2x om de ring geslagen.
Ik test ook steeds of het touw loskomt bij druk. Dus begrijp zelf niet waarom die niet los kwam toen limo wegstoof.

Vind het niet fijn meer. En ook vreemd want gisteren mocht ik de hoef rechtsachter wel uitkrabben. En deze reactie heeft hij nog nooit gehad. Hooguit voet terugtrekken en een pas naar voor springen. Maar terugtrekken en wegvluchten als ik de hoef vastheb is nu de eerste keer sinds ik hem zelf bekap.

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:18

Dat is balen Art!
Zou het uitkrabben achter eerlijk gezegd even laten tot je meer duidelijkheid hebt. In de wei weinig kans dat er wat inkomt.
En het leren komt na de onderzoeken wel weer

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:22

Wat je natuurlijk wel kunt doen is dat been aan blijven raken; afstrijken van boven naar beneden en aanraakoefeningen doen. Je kunt bij TTeam wel wat inspiratie opdoen, denk ik. Zitten fijne oefeningen bij die een paard helpen bij bewustwording van het hele lichaam.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 00:15

Nog 2 filmpjes van vandaag.
Eerste filmpje:
Limo wil zijn eten en jaagt daarom achter spirit als hij dichter wil komen.

Vlak erna
Hier zie je ook goed zijn gezichtsuitdrukkingen


Valt me ook op dat spirit bij draven zijn achterbenen ook stijver houdt en amper plooit vanaf de sprong. Ik had dit al eerder gezien maar dacht dat het kwam door de castratie en de gezwollen koker.
Dit is een draf foto van Spirit toen ik hem kocht...
Duidelijk meer been actie.
Afbeelding

Week voor de castratie
Afbeelding

imaudy
Berichten: 5073
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 00:48

Ik vind Spirit idd ook vrij stijf achter lopen. Komt Limo wel tot rust? Zie je hem wel eens liggen of rollen? Misschien missen ze meer paarden om zich heen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 00:59

imaudy schreef:
Ik vind Spirit idd ook vrij stijf achter lopen. Komt Limo wel tot rust? Zie je hem wel eens liggen of rollen? Misschien missen ze meer paarden om zich heen.

Liggen doet limo wel. Rollen ook want hij hangt soms onder het zand :+

Er staan in een wei tegenover die van mijn paarden 3 fjorden. (staan er sinds 2 weken). OK ze hebben er geen direct contact mee. Maar anderzijds hadden mijn paarden dat op manege al helemaal niet dat ze konden vrij rennen en spelen. (al Zie ik hen dat ook niet meer doen dat onderling met elkaar spelen, limo is ook minder verdraagzaam geworden en jaagt spirit vaak weg)

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 07:02

Lijkt voor mij dat hij last heeft van z'n knieën. Dat kunnen slappe banden zijn maar kan ook in het gewricht zelf zitten. Past wel in deze tijd van het jaar (slechte weerstand/vachtwissel). Hij zit sowieso slecht in z'n achterhand spieren. Als het z'n knieën zijn dan lekker doortrainen vooral rechtuit of op rustige stabiliteit op de volte. Zorgen dat ie sterker in z'n lijf wordt. Succes.

Lynn_Nikita

Berichten: 25490
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:08

Lynn_Nikita schreef:
Waarom maak je het niet zelf, vraag je hun of het mag. Ring aan schuilstal zou ik niet doen, zeker met 2 nog vrij onopgevoede paarden die waarschijnlijk die paal van de stal gewoon doorbreken of die ring eruit trekken
Waarom zou het het in de stal willen? gewoon erbuiten. als het regent ga je toch niet poetsen dan zijn je paarden ook nat

Wat je wel nog kun doen is daar zo`n haak maken om extra netten aan op te hangen of grotere netten, bv van eppeljeck daar past een hele baal in


Ik had het al aangegeven.
Zulke balken zijn daar ook niet geschikt voor. Maak zelf een poetsplek en zit die palen of buiten diep in de grond en gebruik dan goed materiaal om het aan elkaar vast te zetten. Een paard met een balk achter zich aan in paniek kan zichzelf behoorlijk verwonden.
Voor een stal zijn die schroeven prima, die zijn ook niet berekend om een behoorlijke ruk te krijgen

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:10

Ik denk dat er ook een verschil is tussen “slenteren” en echt opgewekt draven. Denk als je met plastic zakje bij wijze van spirit beetje aan draven zet dat dat heel anders is.

Je ziet op de koopfoto duidelijk dat ie meer “show” geeft. Staart erop etc. Dus denk dat dat een groot verschil is ook

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:20

Ik vind hem niet bijzonder stijf op de filmpjes, wel houd hij in draf op het eerste filmpje zijn rug heel erg vast.

Bij een paard met zo'n bouw is de rug losmaken en de rugspieren verstevigen aan de longe voordat hij ohz komt echt heel belangrijk.

oji

Berichten: 4262
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:25

Ik moet zeggen dat ik op deze beelden ook geen bijzonder zorgelijke stijfheid zie hoor. Hij beweegt uit vrije wil in alle gangen en draait alle kanten op. Nee hij beweegt niet als een sportpaard, maar daar heeft èn de bouw niet voor èn is hij niet naar getraind. Hij is gewoon wat slapjes maar dat is logisch, er zit weinig spier op, maar toont geen pijn in mijn ogen. Voor een pony in de wei die niets doet zie ik er eigenlijk op deze beelden niets raars aan.

Dat ze minder spelen is heel logisch, ze staan dag en nacht op de wei dan is er de gewenning van 24x7 kunnen doen en laten wat je wilt, en zie je minder uitbarstingen. Paarden die dagelijks op de wei komen zijn vaak op die wei veel minder actief als paarden die daar af en toe komen.

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:39

Hij oogt op de filmpjes nu ook een stuk minder stijf dan een paar weken geleden en het onder het zadel filmpje. Misschien dat het warmere weer toch wat voor hem doet.

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:52

Ik vind hem ook minder slecht, hij loopt echt ruimer en vertrekt ook beter naar de draf. Maar vooral in de overgang terug naar stap zie ik nog steeds wat aparte dingetjes. Er zit een soort hik/schok in ofzo, maar ik kan er niet mijn vinger op leggen waar die vandaan komt.