Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 282 van de 460 [ 11484 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285 ... 460  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Het tij keren, kan dat?

 
Profiel   

Er zitten hier op bokt ook professionele hoefsmeden. Misschien kun je deze eens zoeken bij de topics over hoeven en een pb sturen met deze vragen.


Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-01-22 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 22:27 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Er zitten hier op bokt ook professionele hoefsmed3n. Misschien kun je deze eens zoeken bij de topics over hoeven en een pb sturen met deze vragen.


Wat een goed advies. Ik heb hier geen verstand van, vind het wel interessant, dus vertel voor verder, maar kan geen advies of verklaringen geven... Ik zou Pien d'r advies proberen op te volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 22:29 



 
Profiel   

Deze avatar is inderdaad nieuw, nog van de zomer, wat leuk dat je het opvalt! <3

Ik denk persoonlijk eerder dat de hoef een weerspiegeling van wat daarboven gebeurt, dus eerder dat zij dat rechterbeen anders belast dan links. Dat past dan bij haar beeld van haar scheefheid. Als je dan haar voeten balanceert heb je wel een grote kans dat ze die spieren erboven minder vast kan zetten.

En wat bedoel je met zn plat stuk? Ik vind bij beide de zolen wat plat ogen, maar ze heeft altijd al gevoelige voeten gehad toch?

Een osteo erbij halen is sowieso natuurlijk fijn, misschien kan zij je dan ook wat specifieke oefeningen geven voor Callas haar scheefheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 22:29 



 
Profiel   

Monique1963 schreef
Hi Pien, ja dat is correct wat je ziet en bij rechtsv is het nog erger. Ik denk idd dat ze wel meer op haar binnenkant loopt, ze mist daar ook vaker stukken uit haar sokken, alsof ze op haar eigen sokken trapt met de andere binnenkant van de andere hoef.

Hi Tamara, het is soms ook moeilijk te vertalen wat een Fransman/Fransvrouw tegen me zegt. Ik vertaal het in mijn hoofd niet, het is in mijn hoofd gewoon Frans. En dan moet ik het in het NLs opschrijven en dan is het lastig uit te drukken wat ik in mijn Franse hoofd heb. Misschien moet ik het vertalen met: langer plat stuk met een scheve straal.

Mijn aanvullende vraag is, wat is jullie mening nu over de straal vooral van rechtsvoor die niet in het midden zit, het grote plattere stuk aan de buitenzijde van de rechterhoef. Het is rechtsvoor, kan ze hierdoor rechts spierpijn hebben, cq vastzitten? En wat kan er volgens jullie aan zo'n plat stuk gedaan worden, moet er wat aan gedaan worden?

Als je de binnenkant van de hoef lager maakt/paard meer gewicht daar plaatst, plaatst paard die hoef meer naar buiten of beter gezegd opzij t.o.v. schouder. Buitenkant plaatst hoef meer naar binnen opzij onder middenpunt massa.
Als Callas dus met een lagere binnenzijde hoef de sokken er af trapt, dan is dat of die hoef of er is wat anders aan de hand.

Hoef uitbalanceren zodat gewicht been gelijkmatig links-rechts verdeeld wordt. Als het goed is, is dat ook wat de podoloog doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 22:30 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Er zitten hier op bokt ook professionele hoefsmed3n. Misschien kun je deze eens zoeken bij de topics over hoeven en een pb sturen met deze vragen.


Dat kan ik zeker doen idd.

Muga schreef
pien_2010 schreef
Er zitten hier op bokt ook professionele hoefsmed3n. Misschien kun je deze eens zoeken bij de topics over hoeven en een pb sturen met deze vragen.


Wat een goed advies. Ik heb hier geen verstand van, vind het wel interessant, dus vertel voor verder, maar kan geen advies of verklaringen geven... Ik zou Pien d'r advies proberen op te volgen!


Ik zal jullie op de hoogte houden

Cera_D schreef
Deze avatar is inderdaad nieuw, nog van de zomer, wat leuk dat je het opvalt! <3

Ik denk persoonlijk eerder dat de hoef een weerspiegeling van wat daarboven gebeurt, dus eerder dat zij dat rechterbeen anders belast dan links. Dat past dan bij haar beeld van haar scheefheid. Als je dan haar voeten balanceert heb je wel een grote kans dat ze die spieren erboven minder vast kan zetten.

En wat bedoel je met zn plat stuk? Ik vind bij beide de zolen wat plat ogen, maar ze heeft altijd al gevoelige voeten gehad toch?

Een osteo erbij halen is sowieso natuurlijk fijn, misschien kan zij je dan ook wat specifieke oefeningen geven voor Callas haar scheefheid.


Ja ineens viel mijn oog op je lieve avatar. Ik vind jouw redenatie ook logisch klinken, dat door de stand van haar been, of spierpijn, ze haar voet anders belast. Dat is weer omgekeerd geredeneerd. Kip ei. Wat beïnvloedt nou wat?

Met het platte stuk bedoel ik het stuk van haar voet wat er eigenlijk niet aan hoort te zitten bij wijze van spreken als de straal in het midden zou zitten. Ik heb op de foto's wat strepen gezet en alles wat in de groene lijn staat is uit verhouding. Dat is bijna plat bij wijze van spreken.

tamary schreef
Als je de binnenkant van de hoef lager maakt/paard meer gewicht daar plaatst, plaatst paard die hoef meer naar buiten of beter gezegd opzij t.o.v. schouder. Buitenkant plaatst hoef meer naar binnen opzij onder middenpunt massa.
Als Callas dus met een lagere binnenzijde hoef de sokken er af trapt, dan is dat of die hoef of er is wat anders aan de hand.

Hoef uitbalanceren zodat gewicht been gelijkmatig links-rechts verdeeld wordt. Als het goed is, is dat ook wat de podoloog doet.


aha, dank ook voor info, moet er even inkomen in wat jullie allemaal zeggen, maar als ik het visualiseer woord voor woord dan zie ik wel wat je bedoelt. Ik kreeg niet de indruk dat de podoloog iets wilde doen aan de scheve straal of het platte stuk. Ze had het meer over de schouder en osteo na de volgende bekapping.

Hier mijn lijnen in haar hoeven:


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 23:18 



 
Profiel   

Dat is bij heel veel paarden Monique, de binnenkant is qua zooloppervlakte wat smaller dan de buitenkant. Dat zie je ook aan de beide voorvoeten van Callas.
Je zal zien dat met de tijd de hoefvorm gaat verbeteren. De bekapster komt regelmatig en iedere keer zet ze de hoeven in balans.
Ik neem aan dat de foto’s gemaakt zijn voordat ze bekapt zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 02:17 



 
Profiel   

fardoe schreef
Dat is bij heel veel paarden Monique, de binnenkant is qua zooloppervlakte wat smaller dan de buitenkant. Dat zie je ook aan de beide voorvoeten van Callas.
Je zal zien dat met de tijd de hoefvorm gaat verbeteren. De bekapster komt regelmatig en iedere keer zet ze de hoeven in balans.
Ik neem aan dat de foto’s gemaakt zijn voordat ze bekapt zijn


Eh nee, ik heb deze foto's gisterenavond gemaakt nav de vragen in het topic, ná het bekappen... Is het zo erg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 10:45 



 
Profiel   

Ach, maak je er niet te druk over. Goed dat de bekapper in kleinere stapjes werkt.
Mijn hoefsmid zei altijd dat je aan de stand van een volwassen paard niet teveel moet sleutelen. Want dat kan juist weer problemen veroorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 12:09 



 
Profiel   

Ik was al aan het twijfelen of er wel was bekapt of dat de foto’s tijdens het bekappen waren genomen.
Heeft ze de stralen bijgesneden. Het lijkt alsof de steunsels wel zijn bijgesneden.
Ik vind vooral de straalgroeven van de rechterhoef er niet zo fris uitzien. De straal lijkt wat vol en overgroeid.
Heeft ze de uitgewaaierde hoefwand wel gevijld.
Ik vraag het omdat de gevoeligheid ook kan komen door rotstraal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 14:03 



 
Profiel   

Ai. De foto's zijn dus van na het bekappen. De stralen daar komen franse podologen niet aan. Zowel de d.a. als zij doen er niets mee. Die man die ergens in nov is geweest, deed er alleen maar iets mee op mijn verzoek omdat ik rotstraal vreesde. Anders zou hij ook niets gedaan hebben aan de straal.

Ik vind dat ook onprettig. Ik vind Callas nog steeds heel erg diepe straalgroeven hebben en ik vind haar ook gevoelig in dat allerdiepste. Zeker op rechtsvoor. Het lijkt idd alsof de hoef niet bekapt is. Ik ben ook van mijn smid in de herault gewend dat hij het bijsneed. Maar hij was een smid, geen podoloog.

Misschien is het een podologen trend in frankrijk om in het geheel niet aan de straal te komen?

De steunsels heeft ze weggeknipt (daar kwam ik bijna nooit aan, hooguit beetje vijlen). Ze heeft ruim een cm van de hoefwand afgeknipt en daarna een mustangrol gevijld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 14:07 



 
Profiel   

Zowel bij traditionele hoefsmeden als bij bekappers komt het voor dat de stralen niet bijgesneden worden.
Hetzelfde geldt voor de steunsels. Ieder onderdeel in een hoef heeft een bepaalde functie. Zolang ze allemaal op de plek blijven waar ze horen te zitten, werkt het hoefmechanisme zoals het hoort.
Zodra daar een afwijking in komt , zoals een straal die over de zool groeit of over de straalgroeven of nog kwalijker steunsels die over de zool liggen , krijg je drukplekken.

Er is nog steeds de tendens dat hoefsmeden en bekappers vragen van eigenaren afwimpelen of eigenaren simpelweg niet goed informeren.
Ik denk dat je daarom juist wel de basiskennis moet hebben over wat de juiste hoefvorm is , hoe je rotstraal herkent en behandeld en je juist kritische vragen moet stellen aan je hoefsmid of bekapper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 15:19 



 
Profiel   

fardoe schreef
Zowel bij traditionele hoefsmeden als bij bekappers komt het voor dat de stralen niet bijgesneden worden.
Hetzelfde geldt voor de steunsels. Ieder onderdeel in een hoef heeft een bepaalde functie. Zolang ze allemaal op de plek blijven waar ze horen te zitten, werkt het hoefmechanisme zoals het hoort.
Zodra daar een afwijking in komt , zoals een straal die over de zool groeit of over de straalgroeven of nog kwalijker steunsels die over de zool liggen , krijg je drukplekken.

Er is nog steeds de tendens dat hoefsmeden en bekappers vragen van eigenaren afwimpelen of eigenaren simpelweg niet goed informeren.
Ik denk dat je daarom juist wel de basiskennis moet hebben over wat de juiste hoefvorm is , hoe je rotstraal herkent en behandeld en je juist kritische vragen moet stellen aan je hoefsmid of bekapper.


Yep, ik zal haar volgende keer nog eens aan de tand voelen over de stralen en beter proberen te begrijpen waar ze naartoe aan het werken is met die scheve straal. Of ze dat weer in het midden wil krijgen, of ze de uitwaaiering/platte stuk wil corrigeren en wat ze vindt van de diepte van de straalgroeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 15:29 



 
Profiel   

http://paardenhoeven.info/
Had ik deze pagina al eens gedeeld? Ik vind deze informatie altijd heel helder en logisch.

Ik ben zelf geen bekapper, maar doe al jaren mijn paard zelf, heb een curus gevolgd, heb een dag meegelopen met de dame van de site (die overigens ook in Frankrijk zit) en kijk altijd graag mee met stalgenootjes als zij ergens tegen aan lopen.

Je wilt inderdaad in een ideale situatie naar de rode cirkel toe, maar veel paarden hebben hierin een afwijking. Wat dan wel helpt is wat naar buiten 'flared' goed kort houden, en dan bedoel ik niet in de lengte maar in de breedte. Je wilt dat de hoefwand mooi compact om de zool heen zit. Dus ik zou dat stuk nog extra bijvijlen.

Qua straal bijsnijden doe je inderdaad het liefste zo min mogelijk, maar ik vind het wel altijd belangrijk om zowel de midden als de zijgroeves zodanig bij te snijden dat er geen viezigheid onder kan komen.
https://hoofnerd.nl/eerste-hulp-bij-rotstraal-Ebook/
De 'W' probeer ik vast te houden, je wilt daar makkelijk doorheen kunnen met je hoevenkrabber. Op die manier is de schokdemping ook optimaal.
[ img ]


Dit is in ieder geval hoe ik het graag doe, maar dat betekent natuurlijk niet dat een andere aanpak niet goed is :)
Je bekapper klinkt wel als iemand met een lange termijn visie, en met een korte bekap interval is er echt veel verbetering mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:11 



 
Profiel   

Zo daar was ik weer eens, iedereen weer op gang gekomen in het nieuwe jaar? Het is alweer twee weken oud.

Nog dank Cera_D voor je uitgebreide uitleg. Het e-book heb ik gedownload.

Vandaag weer eens gereden. Het is al een paar dagen heerlijk zonnig winterweer, maar al sinds we terug zijn van Duitsland de kerst, heb ik een fikse blaasontsteking en alles was zo tot eergisteren zo pijnlijk dat ik niet eens aan rijden moest denken. Ook regen gehad, dat helpt ook niet. Vandaag stonden alle nodige neuzen de goede kant op.

Callas brieste lekker en ik heb wat keren bergopwaarts gedraafd omdat dat nu bijna de enige plek is om te draven zonder weg te glijden. Dat deed ze keurig. Sterker nog, ze deed alles toch wel zooo keurig. En volgens mij ook met plezier. Ze verschoot wel een keer van haar eigen schaduw. Zucht, iets met laaghangende zon en zo en lange schaduwen.

Voor op het erf heb ik vooral gekeken wat ik kan terugvoelen met eventuele stijve spieren op rechts nav de opmerking van de hoefsmedin over haar voeten, die van Callas, niet de voeten van de hoefsmedin ;-) . Feit blijft dat Callas naar rechts dubbel kan vouwen bij wijze van spreken, ze komt met gemak een koekje halen helemaal bij haar heup. Maar naar links diezelfde oefening... Dat koekje halen is al een stuk moeilijker. Ze komt met haar neus niet eens dicht bij haar lichaam en haar heup haalt ze niet en ze is niet gemotiveerd daar meer moeite voor te doen. Dus haar spieren lijken rechts echt een stuk korter dan links. Dus ik heb veel in stap gecirkeld naar links. En ik dag als ze in haar box staat ook rekoefeningen naar links laten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 17:41 



 
Profiel   

Fijn dat je een goede rit had! Van blaasontsteking kan je zo naar zijn, snap dat je er dan geen behoefte aan had...

En interessant dat ze zn duidelijk verschil heeft tussen links en rechts! Ben benieuwd of je met de tijd verschil gaat merken met het stretchen.

(Kleine tip als fysio in opleiding, om spieren op te rekken moet je dat het liefste dagelijks doen met enigsinds opgewarmde spieren en zn 3x 20sec vasthouden en dat moet je echt wel een poosje volhouden.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:20 



 
Profiel   

Cera_D schreef
Fijn dat je een goede rit had! Van blaasontsteking kan je zo naar zijn, snap dat je er dan geen behoefte aan had...

En interessant dat ze zn duidelijk verschil heeft tussen links en rechts! Ben benieuwd of je met de tijd verschil gaat merken met het stretchen.

(Kleine tip als fysio in opleiding, om spieren op te rekken moet je dat het liefste dagelijks doen met enigsinds opgewarmde spieren en zn 3x 20sec vasthouden en dat moet je echt wel een poosje volhouden.)


Dank voor je tip dat de spieren opgewarmd al moeten zijn. Dat vasthouden is een dingetje, daar is ze veel te ongeduldig voor. 20 sec is trouwens ook enorm lang zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:15 



 
Profiel   

Monique1963 schreef
Cera_D schreef
Fijn dat je een goede rit had! Van blaasontsteking kan je zo naar zijn, snap dat je er dan geen behoefte aan had...

En interessant dat ze zn duidelijk verschil heeft tussen links en rechts! Ben benieuwd of je met de tijd verschil gaat merken met het stretchen.

(Kleine tip als fysio in opleiding, om spieren op te rekken moet je dat het liefste dagelijks doen met enigsinds opgewarmde spieren en zn 3x 20sec vasthouden en dat moet je echt wel een poosje volhouden.)


Dank voor je tip dat de spieren opgewarmd al moeten zijn. Dat vasthouden is een dingetje, daar is ze veel te ongeduldig voor. 20 sec is trouwens ook enorm lang zeg!


20 sec vraag idd ook wel wat van het geduld van je paard :')
Het is ook niet dat minder helemaal niet nuttig is, maar met 20-30sec heb je de grootste winst.

Misschien proberen om met je hand een kommetje te maken met kleinere brokjes/muesli erin, dus dat ze echt wat moeite moet doen om alle brokjes te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 16:11 



 
Profiel   

Cera_D schreef
Misschien proberen om met je hand een kommetje te maken met kleinere brokjes/muesli erin, dus dat ze echt wat moeite moet doen om alle brokjes te krijgen.


Dat had ik al wel eens geprobeerd inderdaad, maar wat ze dan doet is gewoon haar hoofd telkens weer terug naar voren. Heb haar wel eens met een wortel laten flexen en als het te moeilijk wordt haakt ze af. Ik heb het ook wel met halster omgedaan en haar dan wat tegenhouden, maar ik wil haar ook niet treiteren. Maar het is duidelijk dat ze het niet prettig vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 17:45 



 
Profiel   

Polie was ook scheef toen ze kwam. En bij haar deed ik elke dag aan beiden kanten de oefening en de moeilijkste kant deed ik dan extra vaak en ik deed het kort hoor. Dus zodra ze er de balen van kreeg, deed ik het een keer ad gemakkelijke kant.
Zo ook met rijden, ik reed haar uiteraard beiden kanten op de wei, bak, maar toen ze scheef was extra vaak mooi in Stelling op de moeilijke kanten, cq volte met mooie buiging en ik deed ook (klassiek) voorzichtig flexen vanuit stilstand en slechte kant altjjd vaker en toen ze recht was aan beiden kanten evvenveel.
Maar Polie heeft altijd prachtig op haar voeten gestaan en nooit zo scheef als Callas. Ik heb dat nog nooit gezien. Dat maakt het wel moeilijk bij Callas vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 17:54 



 
Profiel   

Dank voor je ervaring, Pien, het gaat met Callas wel goedkomen ooit.

pien_2010 schreef
Dat maakt het wel moeilijk bij Callas vind ik.


En ik geloof niet dat er met Callas iets makkelijk of vanzelf is gegaan. Daarom hoop ik stiekem op ooit een ongecompliceerd ruintje erbij, dat voor mij de balans weer goed trekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 17:59 



 
Profiel   

Ook even een idee voor het flexen: de moeilijke kant niet gelijk zo ver willen als de makkelijke kant. Eerst eens een aantal keren/dagen tot waar ze het net niet makkelijk meer doet en dan weer een stapje verder. Ze moet er geen spierpijn van krijgen, dan doet ze het misschien helemaal niet meer ;) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 18:08 



 
Profiel   

Jet schreef
Ook even een idee voor het flexen: de moeilijke kant niet gelijk zo ver willen als de makkelijke kant. Eerst eens een aantal keren/dagen tot waar ze het net niet makkelijk meer doet en dan weer een stapje verder. Ze moet er geen spierpijn van krijgen, dan doet ze het misschien helemaal niet meer ;) .


Voilà, mooie aanvulling. Geldt ook voor vanaf de grond. Nooit forceren en ik deed nooit te lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 18:10 



 
Profiel   

Het flexen lijkt al wat beter te gaan sinds gister, ik doe het in haar box.

Ondertussen lag er iets heel bijzonders vanmorgen op de drempel

https://youtu.be/OKItPijek4E

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:25 



 
Profiel   

Wouw, die is uitgehongerd. Dat wordt heel voorzichtig gedoseerd kleine beetjes eten geven anders gaat hij alsnog dood. Wat sneu. Ik ben benieuwd of je er nog achter komt waar hij vandaan komt.

Balen weer die slechte levering met de zonnepanelen


Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-01-22 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:37 



 
Profiel   

Oooohhh.. ik had vanalles verwacht wat er op jullie stoep zou liggen maar dit niet!
Ik verwacht dat ze haar nieuwe huisje gevonden heeft <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 282 van de 460 [ 11484 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285 ... 460  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen