[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 07:23

Ja, ik heb niets met kerken of religie, maar vind de notre dame wel een mooi gebouw. Als je parijs zegt, zeg je toch eiffeltoren, notre dame en sacre coeur.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:42

Monique1963 schreef:
Ja, ik heb niets met kerken of religie, maar vind de notre dame wel een mooi gebouw. Als je parijs zegt, zeg je toch eiffeltoren, notre dame en sacre coeur.


Dat kan ik goed begrijpen. Ik ben zelf niet moslima, maar toen ik zag hoe ISIS de prachtige oude religieuse werken in diggelen hakten, stroomde de tranen over mijn wangen. Al dat mooi wereldgoed (Unesco zelfs) dat door die slechte mensen is verdwenen. Ik heb toen mee gehuild met de moslim wereld. Want het waren prachtige kunstvoorwerpen met een zo rijke historie. In dit verlengde van grootte ligt voor mij ook deze brand in de Notre Dame, met dat verschil dat het me echt pijn doet (Ik ben Christen) dat dit nu juist op de 1ste dag van de goede week gebeurt.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:35

pien_2010 schreef:
Monique1963 schreef:
Ja, ik heb niets met kerken of religie, maar vind de notre dame wel een mooi gebouw. Als je parijs zegt, zeg je toch eiffeltoren, notre dame en sacre coeur.


Dat kan ik goed begrijpen. Ik ben zelf niet moslima, maar toen ik zag hoe ISIS de prachtige oude religieuse werken in diggelen hakten, stroomde de tranen over mijn wangen. Al dat mooi wereldgoed (Unesco zelfs) dat door die slechte mensen is verdwenen. Ik heb toen mee gehuild met de moslim wereld. Want het waren prachtige kunstvoorwerpen met een zo rijke historie. In dit verlengde van grootte ligt voor mij ook deze brand in de Notre Dame, met dat verschil dat het me echt pijn doet (Ik ben Christen) dat dit nu juist op de 1ste dag van de goede week gebeurt.

Ik denk dat je de Buddhabeelden van Bamyan bedoelt.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:18

Klopt→ sorry, en door IS verwoest. Net als zoveel Moslims vond ik dat zo verschrikkelijke barbaarse daad. Vreselijk!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 14:59

Ja heel triest was dat. Als een gebouw afbrandt is het al erg maar als het opzettelijk vernietigd wordt is het helemaal verschrikkelijk.

Ik heb gelukkig een goed nieuwtje, de proefdruk is binnen! Nu nog een keer helemaal lezen en laatste foutjes eruit halen.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:34

Monique1963 schreef:
Ik heb gelukkig een goed nieuwtje, de proefdruk is binnen! Nu nog een keer helemaal lezen en laatste foutjes eruit halen.
*\o/* *\o/*

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:40

Ik heb haar inderdaad nog gezien, en man wat deed het mij gisteren zeer!
Heb wel uit allerlei nieuwsberichten gehoord dat er wonderbaarlijk ‘veel’ is blijven staan, zoals vrijwel alles wat van steen is, het orgel, het gouden kruis, de 3 grote glas in lood ramen schijnen ook nog allemaal intact te zijn.. en dat ze weer opgebouwd gaat worden.

Neemt niet weg, dat wat wel vergaan is, niet vreselijk zonde is! ;(

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 23:05

Spannend de proefdruk binnen!! Ik blijf het ontzettend leuk vinden dat er een echt boek komt van jullie avonturen!

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:34

Yes je proefdruk is binnen.
Ik ben zoooo benieuwd naar t boek.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 15:37

Mo van de week ontmoette ik een Engelsman en je raad het misschien al hij had een tinker ruin. Vol trots liet hij mij zijn prachtige paard zien. Callas vond ik, maar dan de mannelijke vorm <3 . Ik vond het een geweldig paard, maar dominant en er was iets, en in mijn binnenste dacht ik: "voor geen goud ga ik erop want ik denk dat deze goed linke streken kan hebben". Ik had het nog niet gedacht of zegt die man: "in principe rijd alleen ik op dit paard want het is een heel lief paard maar zo maar vanuit het niets kan hij opeens heel erg link doen". :oo Dat kan toch bijna geen toeval zijn? Zouden meer tinkers dit hebben vraag ik me sindsdien af?

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 15:42

Dat hebben meer tinkers, ja.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 15:46

Waratje schreef:
Dat hebben meer tinkers, ja.
Waratje, denk je dat dit in een bepaalde lijn zit, is dit een weeffout als het ware, of hoe komt dit? Heb jij daar een idee van?

Kijk merens die kunnen heel eenkennig zijn en mijn ervaring is ook als ik om me heen kijk, dat je toch wel een à twee jaar moet uittrekken voordat ze echt close zijn op hun nieuwe plek met de nieuwe vrouw (of man), maar dan zijn ze ook zo braaf, aanhankelijk en fijn. Maar een merens is in principe wel betrouwbaar, ook als hij moeilijk is en nog niet gelukkig op zijn plek.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:25

Geen idee, Pien. Ik ken wel tinkers die ik totaal niet vertrouw en ook die schatten zijn. Maar geen idee van de lijnen, niet mijn paarden ;)

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:58

Zou het niet zo kunnen zijn dat een heel deel Tinkers opgroeit in de "wildernis' van Engeland of Ierland, dan als ze 3 of 4 zijn met een heel koppel op de boot naar het vaste land komen, daar even ingereden worden en dan als mak verkocht worden, waardoor ze ook nog eens vaak in minder bekwame handen terecht komen?
Nu is dat met Callas niet zo gegaan natuurlijk, maar ik weet niet hoe lang die fokker al met Tinkers fokt en waar de ouders vandaan komen? En hoe die opgroeien?
Ik heb een poes thuis die van verwilderde poezen/katten afstamt en bij haar merk ik zeker veel dingen die ze vanuit de "genen'' heeft meegekregen, net als met één van mijn vorige katten.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:22

Waratje schreef:
Dat hebben meer tinkers, ja.

Ja,ook mijn ervaring helaas.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 21:13

Ik hoor van tinkers twee kanten. Of ze zijn superlief superbraaf, bijna sloom. Of ze hebben een sterk karakter. Eigenlijk net als alle andere paardenrassen.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:23

Citaat:
Eigenlijk net als alle andere paardenrassen.
Nee hoor, nog nooit heb ik dit gehoord bij merens. Er zullen best wel last pakken bij zitten (je hebt altijd de uitzondering op de regel ) maar deze twee deling ken ik niet bij de merens.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:01

Ik heb al weer een tijdje niet gereageerd, maar lees nog altijd vol interesse mee Mo! Wat een narigheid dat je er zo hard vanaf geknald bent. Ik hoop dat het snel beter gaat. Petje af voor hoe positief je er mee om gaat!

Wat betreft Tinkers... Ik ken er meerdere en ik herken die tweedeling heel erg. Braaf en bomproof en sterk en fel. En sommigen zijn inderdaad een tikkie onbetrouwbaar. Maar in de meeste gevallen geen beginnerspaarden. Mijn idee is dat het met name komt doordat het ras van origine een mix is van van alles en nog wat (shires, allerlei soorten ponies, warmbloedpaarden, dravers, vuilnisbakken etc etc). Het schijnt dat sommige Tinkers nog een flinke scheut volbloed hebben ook. Je hebt dus te maken met een wat onvoorspelbare genenpool. Als je geluk hebt, heb je het voorwaartse en werkwillige van een scheut volbloed in combinatie met het coole karakter van een Shire. Of ze neigen meer naar de coole en wat trage kant. En ik ken behoorlijk wat Tinkers die het introverte, coole en soms wat lompe en koppige karakter van een koudbloed combineren met het hete, reactieve en sensibele van een volbloed. Een mix van alle complexe kanten van alle soorten bloed die er in zitten. En juist dat zijn paarden mer een ingewikkelde gebruiksaanwijzing. De paarden die van 0 naar 100 gaan in een paar seconden. Paarden zoals Callas. En juist die mix en tweedeling zie je niet bij veel andere rassen terug. Ik ken wel een paar Arabofriezen met dezelfde trekjes: zowel dieren die het beste van beide bloedgroepen hebben als dieren die uitsluitend de complexe karaktertrekken van beide bloedgroepen lijken te hebben.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 00:26

Ook ik herken het, en idd met name bij kruisingen volbloed/koudbloed. Ik vind dat ook best lastig. Een volbloed is wel heel reactief en heet, maar ook heel expressief en dus prima te lezen. Maar juist de dieren die slecht leesbaar zijn, of opkroppen en dan ontploffen zijn heel moeilijk om mee te werken.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 07:38

Spannend naar het boek. Het komt dichterbij.

Ik moet zeggen dat idd de tinkers die ik ken ook zo zijn.

En de quarters zijn ook mix incl volbloed en toch blijken die grotendeels wel heel cool en betrouwbaar te zijn.
Dus iets zit in de tinkers dat hen moeilijk leesbaar maakt.

SassyMoon
Berichten: 288
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:14

Nu ik erover nadenk heb ik dezelfde ervaring met Tinkers. Eerst een Tinker ruin bijgereden, dat was wel een wat 'luxer' gebouwde Tinker, maar wat een lieverd. Alleen op buitenrit vond hij wel erg spannend en helemaal ontspannen voelde ik me dan niet. Hij droeg dan zijn hoofd zo hoog dat het wel een kameel leek. Hij is 1 keer toen hij schrok (met rede) omgedraaid en er een paar stappen in galop vandoor gegaan, maar toen merkte ik het voordeel dat hij zijn hoofd zo hoog had, ik zat het met gemak uit. De tweede was een 4 jarige merrie die er al een paar keer onverwacht in de bak vandoor gegaan was. De eigenaresse was er zo naar afgevallen dat ze er een tijdje flink angst van had. Ik heb alleen grondwerk met de merrie gedaan, ik kon mezelf niet zover krijgen om erop te gaan. Ze trok erg haar eigen plan en wist heel goed hoe sterk ze was. Dat uitte zich in niet mee willen lopen richting het werk en als je erop zat, onder het werk uit proberen te komen door rondjes te draaien. Voor mij echt geen Tinkers meer.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:22

Fotsy schreef:
En de quarters zijn ook mix incl volbloed en toch blijken die grotendeels wel heel cool en betrouwbaar te zijn.

De meeste quarters zijn minder cool dan ze lijken. Vaak introverte paarden die behoorlijk explosief kunnen reageren. Maar quarters zijn veel meer gefokt om "will to please" te hebben en daardoor kun je ze vaak wel redelijk betrouwbaar houden. Tinkers zijn veel zelfstandiger gefokt en dat kan behoorlijk tegen je werken.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:21

Mijn ervaring met tinkers is juist dat het een maatje voor het leven wordt.

Ik heb vroeger een volbloed paard gehad die aks een blad in een boom kon omslaan en echt kon ontploffen. Bleek achteraf een flessen veulen die de eerste inprentingsfase bij de moeder niet had gehad omdat die bij zijn geboorte was gestorven.

Bij tinkers zie je vaak dat bij de import tinkers veel kaf tussen het koren zit. Zitten toch vaak getraumatiseerde dieren tussen.
Ook ontbreekt het vaak aan een basis opvoeding... omdat tinkers bekend staan als braaf komen ze vaak in onervaren handen terecht

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 10:47

Dank voor al jullie reacties. Ik startte dit topic geloof ik ook met dat mijn gewetensstemmetje me waarschuwde voor tinkers…

Ik ga gewoon door met Callas. Iedere dag nog steeds de eerste les van TRT. Afstand houden en niet in mijn bubbel komen. Met wandelen (nog steeds op het erf) en met stilstaan. Het idee is om het paard met je energie afstand te laten houden van jou, door de ruimte tussen jou en je paard oninteressant te maken voor het paard om daar te zijn. Dus je (negatieve) energie richt je niet op het paard, maar op de grond tussen je. Energie kan zijn stem, lichaam, beweging of nog meer beweging met het touw, of het heftigste zwiepen met het touw. Ik ben nog steeds in de fase van het heftigste, dus zwiepen, veel beweging en stem tegelijk, om haar uit mijn bubbel te houden. Ik wil uiteraard toe naar helemaal geen aanwijzingen. Uiteraard gaat het vaak goed, maar ik kan het echt geen moment laten versloffen. Daar word ik moe van. Letterlijk. Geestelijk en lichamelijk.

Zo ging ik vanmorgen weer op het erf wandelen naar het trainingsveldje. Met die hoek. Weet je nog? Dé hoek. Ik dacht er niet eens over na totdat ik in die hoek was en Callas onrustig werd. En weer schrok van niets. Dan zakt mijn moed me echt helemaal in de schoenen en zie ik het niet meer zitten. Kan dit ooit nog goed komen? Als ze al niet eens op haar eigen erf niet kan lopen zonder te schrikken.

Teruglopen naar de stallen is dan ook erg lastig want die zijn veilig en daar moet je snel naar toe en dus kom je dan teveel in de bubbel van je baas. Die dan langer doorgaat met trainen om toch die betere balans te krijgen.

Ze geeft wel goede tekenen af, kauwen op het juiste moment. Maar dan denk ik, ben ik dan toch weer te snel gegaan? Ik blijft dit voorlopig maar doen. Iedere keer maar weer. Als ik het doe met de andere pony's erbij is er niets aan de hand. Maar ze moet het toch alleen ook kunnen.

Ondertussen is mijn lijf echt een wrak. Ik heb nu fysio en kwam daardoor tot de schrikbarende ontdekking dat de minste oefeningen al behoorlijk zeer doen. Wat niet mag volgens de therapeute, want bij een normaal functionerend lichaam zelfs op mijn leeftijd moet je die oefeningen kunnen doen zonder dat het zeer doet.

Het boek is ook een ramp. Op de een of andere manier is de tekst van het eerste gedeelte van het boek, het voorwerk, omhoog geschoven. Moeilijk om dat weer goed te krijgen. De rest van het boek is ook vreemd, er zitten rare lege stukjes in de tekst die in mijn pdf niet te zien zijn.

Afgelopen weekend de eerste kijkers voor het huis gehad, maar zoals we al verwachtten (het is paasweekend) waren het mensen die op een uitstapje uit waren. Helaas, maar wel erg jammer. Je hoopt toch...

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:16

Jeetje, dat is lastig zo met jouw lijf en met Callas. Balen dat ze het niet sneller oppikt en kan snappen wat de bedoeling is en dat dat "ook" goed is. Misschien moet je het eerst toch in kleinere stukjes ophakken en alleen doen waar het makkelijk(er) gaat totdat dat vlekkeloos gaat en dan een paar meter uitbreiden? Kortere sessies daardoor, dan is het voor jou ook beter vol te houden misschien en voor haar misschien sneller te snappen en te accepteren dat het gewoon zo gaat en goed is.

Balen van je boek ook, dat is niet wat je verwacht als je het naar een drukker laat gaan en het er bij jou goed uitziet. Hopelijk komt daar snel een goed oplossing voor, zodat je het gewoon kan gaan verkopen!

En dan je eigen lijf, als het zo zeer doet bij de fysio, zou er dan niet nog meer aan de hand zijn als die zegt dat het normaal gesproken zou moeten kunnen?

En kijkers maar geen kopers, dat is ook rot, stiekem hoop je natuurlijk dat het snel verkocht is, dus dat iedere kijker toehapt. Teleurstellend dan gelijk als het niet zo blijkt te zijn.

Sterkte met alles hoor, het zit je echt niet mee om het maar zacht te zeggen...