[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:23

Jet heeft het goed verwoord. Sterkte Mo. Ik vind het heel verdrietig allemaal voor je. Soms is het leven echt ruk! :(:)

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:26

Weet je, Monique, een tinker staat vaak dicht bij de natuur, dus kuddegevoel is heel belangrijk. Ik kom er ondertussen ook achter dat een paard zoals wijlen mijn oude merrie best bijzonder is, alleen op pad gaan is echt niet normaal voor een paard. En ik moet zeggen dat ik haar ook behoorlijk mis af en toe als we met de "nieuwe" paarden gaan buitenrijden. Dat is een vrij onzeker stel, samen gaat het redelijk, maar alleen begin ik niet eens aan zoals ze nu zijn. Hopelijk kan het op den duur wel, maar ik hou rekening met "verplicht samen rijden" en dat beperkt je toch. Het is niet anders, we doen wat we kunnen en zien wel hoe ver we komen.
En de eigenaardigheden van het eigen lijf helpen daar natuurlijk ook niet bij, ik heb een heup die ook even moet rekken en strekken als ik opgestapt ben dus dan zit je niet super stevig.

Kijkers die niet kopen kunnen soms wel via hun netwerk een koper opleveren, maar ja, het is meestal jammer van de energie die je er wel insteekt.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:54

Moet je dit stuk ook net zo lang blijven oefenen totdat het erin zit en je verder mag? Of kun je ook al wat andere oefeningen erbij pakken? Ik kan me ook voorstellen dat het Callas (net zoals bij jou!) haar neus uit komt. Kun je niet oefenen totdat je op het veldje bent en dan iets anders doen wat ze wel leuk vindt? Het blok of wat andere kunstjes? Dan blijft het ook leuk omdat je ook iets kunt doen wat wel goed gaat..

Ik snap je wanhoop zou goed. Ik heb hier ook al drie jaar een exemplaar staan en kom net zoo onwijs gelukkig binnen want na drie jaar heeft er een zadel op gelegen en hebben we hiermee twee rondjes gestapt.. en dan denk ik ‘het is het echt waard!’..
Maar ik ben al 100000 keer binnen gekomen met de gedachte ‘waarom doe ik dit nog?’..

Ik denk dat dat het belangrijkste is nu voor jullie: hou het leuk en zorg dat de frustratie niet de overhand neemt!

Sterkte nu met alles :(:)

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 13:07

Dank jullie allemaal voor de harten onder de riem.

@Namiro, je hebt gelijk, ik ben zo gefocussed op het trt dat ik vergeet wat ik anders wel doe, als het niet zo leuk gaat afwisselen met leuke dingen. Dat mag natuurlijk best tegelijkertijd. Goed dat je het even zegt. Onthoud ik voor morgen of vanmiddag. En gefeliciteerd met je overwinning van het zadel! Heerlijk dat je dit bereikt hebt!

Waratje, ja, het gevoel van het is niet anders dus dan maar zo, dat is ok, ik heb ook heel veel stappen terug gedaan. Misschien moet ik langzaam aan het idee gaan wennen dat er geen buitenrijd toekomst is, zonder een ander paard erbij. Als we ooit dit huis verkopen, wil ik er graag een ander paard bij. Ik mis het rijden wel erg.

Jet, ik vond dat ik al zulke kleine stapjes deed. Letterlijk ook nog eens. Ik bedoel, onze oprit is een dikke 100m en dan ben je bij het veldje. Moet toch kunnen? Ze moet gewoon op eigen benen leren staan. Dat ze mijn bubbel binnenkomt is volgens mij geen dominantie meer. Ze vindt het gewoon niet leuk alleen een paar meter verderop. Dat is al alleen. In een verder gevorderd deel van de trt cursus zit ook verlatingsangst, dat zal goed zijn voor haar.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:11

Vervelend van dat huis. Ik heb ook ooit mijn huis moeten verkopen,wat zowiezo al emotioneel was,en inderdaad komen er dan kijkers die helemaal geen serieuze bedoelingen hebben en het als een excursie zien.daar heb ik dan tijd vrij voor gemaakt en alles opgeruimd enzo.Maar ja,uiteindelijk komt de goede toch wel langs.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:41

Ja en toch kan 100 m. voor een paard dat dit echt niet gewend is om zo te doen al een hele afstand zijn.
Het idee van Namiro is ook heel goed, afwisselen met dingen die ze wel kent en leuk vindt. Heb je niet iets dat als een paar balkjes kan dienen en daar iets mee verzinnen? Er tussendoor en er overheen, dan focust ze op iets anders dan op jou, dat soort dingen heb ik wel gebruikt om Elvee door spannende stukken van de bak te krijgen. Eerst op een vertrouwd stuk leren wennen en dan het op een spannend stuk neerleggen.

Hoe ver is de afstand die jij wil dat ze heeft tot jou?

En ja, het rijden missen, dat lijkt me naar en logisch. Ik hoop voor je dat er een oplossing komt, waardoor je toch binnenkort wel weer in het zadel komt! Het kan ook nog zo zijn dat je toen je meer reed, je zoveel spieren gebruikte dat je daardoor minder last van je lichaam had. En nu je dat al een aantal maanden niet kan, dat je spieren verslappen waardoor je spieren je klachten niet meer op kunnen vangen momenteel.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 18:13

Dank weer voor jullie reacties. Doet een mensch goed. 100m kan echt niet teveel zijn want dat loop ik dagelijks met haar naar het weiland dat tegenover het veldje ligt, maar het is het feit dat ze alleen iets moet doen wat ze voorheen eng vond, die hoek. Maar wat je zegt vind ik ook een goed idee daar balkjes neerleggen zodat ze haar aandacht moet verleggen. Ga ik ook weer eens proberen. Ik zit geloof ik veel te veel vast in mijn idee dat ik het nu helemaal met trt moet doen.

En over rijden heb ik zitten denken om op een manege te gaan rijden gewoon op een manegepaard. En dan mee op hun buitenritten. Zoiets. En ja mijn lichaam had altijd veel baat bij paardrijden. Een keertje op een manege zal dan niet helpen, maar is misschien wel heel leuk.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:37

Fijn dat je zo weer een beetje inspiratie gekregen hebt Monique! :j
TRT is allemaal goed en wel, maar ‘je eigen plasje eroverheen doen’ (zoals we dat hier zeggen) is ook belangrijk! Jij kent je paard het beste.. ik geloof ook niet dat Tristan bij elk paard exact dezelfde stappen volgt.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 20:59

yep dank allemaal weer. Ik denk wel dat tristan bij ieder paard dezelfde stappen volgt, maar dat sluit niet uit dat hij er ook dingen naast doet en dat was ik even vergeten. Ik was teveel gefocussed op het goed doen.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:28

Easy does it hè Mo.
Ik vind je super stoer en dapper. Zo goed dat je Callas gericht en liefdevol ‘aanpakt’. De tips hier om te temporiseren lijken een heel mooie en liefdevolle eyeopener.
Kleine stapjes met Tristan, en fijn afleiden met dingen die ze al goed kan. (Groot blok in de enge hoek...?).
Nu lijkt alles K te gaan, maar gelukkig kan dat ook zomaar omslaan naar de goede kant. En daar duim ik voor, dat dat rapjes gebeurt!

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 18:38

Jullie hadden gelijk, dank voor de tips. Heb vanmiddag weer alleen op het erf, dus niet op de oprit erbij, met haar trt gedaan en als afwisseling het blok met brokjes want voor trt beloon ik haar alleen met knuffels. En het was leuk. Stom dat ik me zo helemaal focuste op alleen trt.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 20:55

Het is gewoon een beetje uitzoeken wat het beste bij Callas past.

Zelf heb ik ook een mengeling van verschillende methodes gebruikt omdat hij er beter op reageert.
En dat hoeft niet slechter of beter te zijn , zolang het maar werkt voor jullie beide.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:29

Super Monique! *\o/*
Lekker zo door gaan!

Anoniem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:39

Een beetje van Tristan en een beetje van Maggi... euh Monique en Callas.. Het kost tijd om dit jullie eigen te maken.. Zeker als je er geen les bij krijgt.. Dapper dat je weer een poging waagt!

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:17

Super Monique, een positieve ervaring. Daar was je aan toe.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 08:56

hahaha, ja een beetje van tristan en een beetje van Maggi, LOL. Ja, vind het nog steeds stom dat ik dan zo vast zit in een plan om het goed te doen. Is me nog nooit gebeurd eigenlijk. Ik doe altijd dingen op mijn eigen manier. Dus dank voor de feedback en reacties weer!

Straks met poes 2 naar de da. Grote bult weg laten halen. Gaat onder narcose. Vind ik spannend want ze heeft epilepsie en ze is al 14.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:45

Succes Monique bij de dierenarts.
En leuk dat er weer eens een fijne ervaring is. Callas heeft al zoveel geleerd. Die dingen die ze goed kan meepakken. Peacing en leading principe ken je dat?
Voorbeeld vanuit de hulpverlening. Je hebt een cliënt dat enorm gefocust is op alleen maar rondjes lopen (psychiatrie bv). Hij is zo onrustig. Je gaat dan als begeleider met hem mee lopen en doet precies wat hij wil en waar hij goed in is (peacing). Dan af en toe sta je even stil tijdens het lopen en praat wat en loopt weer door. Als je dit goed doet dan kun je op een gegeven ogenblik eventjes gaan zitten en zonder dat de cliënt er erg in heeft ga je het onrustige gedrag doorbreken doordat hij je gaat volgen (leading).

Zo doe ik dat ook wel eens met Hercule als hij in een dominante bui is. Ik doe wat hij graag wil. Bijvoorbeeld ik ga naar hem toe en geef hem een kroel, loop een beetje van hem vandaan en ik roep hem naar me toe (ik blijf geduldig op hem wachten en de afstand tussen ons is heel klein, soms stukje appeltje in de hand) en als hij komt (al is het maar 2 stapjes) breng ik hem naar een heerlijk stukje gras waar hij in weg kan zakken en mag hij 30 minuten grazen. De volgende keer kan ik hem weer op grote afstand roepen en weet hij niet hoe snel hij aan moet komen rennen. := Dit principe kun je op alle mogelijke manieren toepassen ook bij dieren. Dat werkt vaak veel beter als de confrontatie opzoeken.

Zo ook met van het erf af rijden. Bij Polie werkte het niet, maar bij Hercule wel. Ik liep naast hem, zadel erop en we liepen een eindje van stal waar hij dan mocht gaan grazen. Elke keer een stuk verder totdat hij een goed eind van stal af was. Huppakee erop en rijden met die "knol". Na 10 minuten er weer af en laten grazen. Op een gegeven ogenblik kon ik hem zo gemakkelijk van stal afrijden daar hij wist dat we na een uur of zo eventjes onderweg gingen grazen. Soms hoefde dat niet eens. Dat noem ik recetten in het hoofd en het gevoel van "help ik moet van de kudde af", vervangen in "joepie ik mag mee met het baasje en ze gaat de lekkerste grasplekjes voor me uitzoeken". Het laatste voorbeeld is niet helemaal het peacing en leading principe. Maar ik gebruik af en toe heel bewust methodiek dat ik geleerd heb voor mijn vak vroeger bij de paarden. Dat werkt ook bij dieren :))

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:07

Mo hoe gaat het met je/ jullie? Ik merk dat ik best wel veel aan je denk.

Onlangs kwam ik dit topic tegen [OPG] Puberteit, overrated? Discussie . Ik vond de opmerkingen over tinkers eigenlijk wel interessant. Misschien vind jij het ook interessant.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:37

Ik herken die opmerkingen over Tinkers enorm, en sowieso met introverte paarden. Fjorden zijn hierom berucht. En ik moet eerlijk zijn: ik kan er niet mee omgaan...... ik heb veel liever paarden zoals mijn merrie die gelijk een drama maakt en gilt, en 2 meter de lucht inspringt, want daar kan ik wat mee.

Het opkroppen, en dat alles er dan ineens uitkomt, en dat er dan niets meer aan te remmen is....... dat vind ik persoonlijk heel ingewikkeld om te handelen.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 18:07

Hey wat leuk weer van jullie te lezen, lief dat jullie allemaal aan me denken, ik ook aan jullie! Maar wat gek, ik heb een week geleden ongeveer een update geplaatst maar die staat er helemaal niet! Balen.

Nou weet ik niet meer wat ik getikt had. Het allerbelangrijkste was dat Callas geen pssm1 heeft. Ze is geen drager, geen lijder en geen voortzetter. Daar ben ik natuurlijk heel erg blij mee.

Verder hebben we her en der wat kijkers voor ons huis, maar nog geen serieuze belangstelling.

Met Callas doe ik niet zo veel, ik wandel wat over het erf, werk nog steeds aan afstand op mijn bubbel en zij doet meestal braaf mee, maar we blijven dezelfde valkuilen houden, terug naar huis wandelen is veel fanatieker en moet ik boos inkomen. Ook schrikt ze nog regelmatig van niets. Toch had ik laatst een heel goede sessie, waar we na twintig minuten op het erf wandelen de hals op de terugweg naar stal lieten zakken. Maar ik word er wel een beetje moedeloos van. Dit kan zo nog jaaaren duren heb ik het gevoel. Het zijn maar zulke kleine stapjes dat het vooruit gaat. We hebben in ieder geval definitief besloten dat als we verhuizen we er een paard bijkopen. Ik wil gewoon zo graag rijden en dat zit er voorlopig, als in misschien wel jaren nog niet, met Callas niet in.

Dank voor je link Pien, leuk topic. Herkenbare stellingen worden er geponeerd.

Voor mijn rug zou dagelijks paardrijden wel heel fijn zijn. Ik word nu aan alle kanten aangepakt. Zolen, massage, fysio, osteo en pijnstilling. Ik leer wel steeds meer over mijn eigen lijf. Kom ik bij de osteo met de röntgenfoto's, vraagt hij, heb je wel eens een autoongeluk gehad. Eh ja. Maar dat is 20 jaar geleden. Je hebt toen wiplash gehad zegt ie. Eh ja, maar dat geloofde niemand want er was niets op de foto's zichtbaar. Klopt zegt hij, dat zie je vaak pas na jaren. Hoe lang heb je al rugpijn vraagt hij. Ik zeg: Nou ik dacht mijn hele leven maar in ieder geval sinds ik in Frankrijk woon is het erger geworden. Hoe lang woon je in Frankrijk vraagt hij. Ik zeg een jaar of 20. Eh 1+1=2. Mijn rugklachten komen uit de wiplashnek en scoliose heeft het er niet beter op gemaakt. Door altijd pijn, vermijd ik en door vermijden verslappen mijn spieren en door verslapte spieren doet alles weer meer pijn en vermijd ik en zit ik in vicieuze cirkel of erger nog ik zit in een neerwaartse spiraal. Neem daarbij de artrose door de spiercompensatie voor de scoliose en je hebt een redelijk rugprobleem. Afijn, hij vindt dat het nog op te lossen is door flinke aanpak. Nog een aantal sessies masseren, doorgaan met fysiotherapie en oefeningen doen. Stretchoefeningen nu nog, want spieren zijn gekrompen. Is erg pijnlijk. Na de strech gaat de fysio werken aan spieropbouw en als dat weer op een normaal level zit dan moet ik fysiosport gaan doen. Nog een lang traject te gaan. Waar ik wel heel blij mee ben is eindelijk de erkenning van de wiplash. Daar heb ik zoveel pijn aan (gehad) en zo vaak uitgemaakt voor aansteller. Over een maand en 6 dagen is het precies 20 jaar geleden.

Het boek wordt gelezen door de bokt-redactie, ik hoop natuurlijk op een goede recensie.

Volgens mij was dat het ongeveer wel aan updates. Hebben jullie nog paardendingen meegemaakt?

Edit. was poes vergeten. Ze is geopereerd, erg grote jaap, kanker, heb niet laten onderzoeken of het goed of kwaadaardig was, maar ze is weer helemaal haar lieve zelf.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:35

Fijn dat je nu een uitgebreid plan hebt,hopelijk heb je snel resultaat!

Ik ben bezig met een nieuw verzorgpaardje, binnenkort mag ik voor het eerst komen kijken daar..
Ik ga m'n huidige vriendje heel erg missen maar iedereen die ik erover vertel zegt dat ik deze keuze wel moet maken ;(. Gemengde gevoelens dus

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:41

Heftig Moniek je ongeluk verhaal en dat niemand je geloofde. Heel erg naar. Het klinkt goed de begeleiding die je nu krijgt voor je rug. Ik vind het zo leuk dat je een nieuw paardje gaat kopen. Wij gaan hier hetzelfde doen, want Polie zal nooit meer echt bereden kunnen worden en Hercule is 24 jaar. Een vriendin is voor ons uit aan het kijken.

Monique1963 schreef:
Het boek wordt gelezen door de bokt-redactie, ik hoop natuurlijk op een goede recensie.
:= Ik wist niet dat een Bokt redactie bestond. Spannend, en ook ik hoop ook op een goede recensie, dus je boek is uit *\o/* Tof Mo!

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:46

Pien, is een Engels Volbloed niks voor jou? :D

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:09

Avalanche81 schreef:
Pien, is een Engels Volbloed niks voor jou? :D


NEEN! Ik hou het bij het ras waar ik van hou en dat ik ken, te weten, de merens. Ik wil lekker met mijn zadeltassen op mijn merens tochten gaan maken.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:37

Hahahahaha ik wist het gewoon dat je zo zou reageren :')

Mens ik hou van je <3 maar dat weet je :)