[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:53

Monique1963 schreef:
...
Inmiddels is de tekst van het boek af. Ik wil nog wel een voorwoord, nawoord, dankwoord etc schrijven, maar de kern is af.
En dat brengt me bij het volgende. Nu ik mijn hele eigen verhaal in één keer heb gelezen, valt me op dat het omkeren veel vaker is gebeurd dan ik onthouden had. Ik had het een keer of vier onthouden, maar het is tientallen keren gebeurd.

Ook viel me nu op dat ze minstens een keer of vijf zomaar uit het niets gebokt heeft. Bij stilstaan bijvoorbeeld op een rit. Echt zonder reden, zonder dat ze aangaf gestrest te zijn of ergens bang voor te zijn. Zomaar één bok en meteen hals erna laag, niet erna willen wegrennen, niet erna verder stout doen. Zo raar. Haar rug is nagekeken die is goed. Als het iets met het zadel zou zijn, zou het vaker gebeurd moeten zijn, maar het is zomaar in die 3,5 jaar dat ik haar heb een aantal keer gebeurd. Alsof er kortsluiting is. Ze zal toch geen hersentumor hebben?
...


Monique, ik heb je eerder via pb al 's een uitgebreid verslag gedaan van Quinta, een merrie die we zelf gefokt hebben. Met haar heb ik heel veel problemen gehad in de eerste jaren dat ze onder het zadel was. Het is een super sensitieve merrie die in een split second onder het zadel 180 graden omdraaide.
Van gewoon lekker rijden tot er ineens weer naast liggen. Ik ben de tel kwijt geraakt hoe vaak het gebeurd is maar ik heb diverse blessures gehad en menig keer met krukken moeten lopen.
Ik heb er diverse deskundigen bij gehad en niemand die ook maar iets kon vinden wat de oorzaak kon zijn.
Maar wat je over Callas schrijft qua gedrag herken ik ook veel van terug in Quinta.
Wat je hierboven schrijft is super herkenbaar.

Uiteraard hebben we Quinta lichamelijk helemaal na laten kijken. Heeft ze met een engels zadel gelopen en daarna een westernzadel. Beide door goede zadelpassers laten checken. Zelfs nog door een second opinion laten checken maar de zadels lagen prima. Echt alles was oke en ik heb jarenlang getwijfeld wat ik met haar aan moest. Ze was zo onberekenbaar. De ene keer ging het fantastisch en de andere keer lag ik er in notime af. Ik rij western en ben bekend met de roll backs maar dat in een split second omgaan was nauwelijks uit te zitten. Het was net of ze zo ineens heel kort een soort van kortsluiting kreeg, ze schoof haar achterhand onder haar lijf en stond al 180 graden om. Ging er ook niet vandoor of zo.

Dat heeft bij elkaar zo'n 3 jaar geduurd, totdat ... ik van een goede vriendin een boomloos zadel mocht lenen. Dit werd een complete verrassing.
Ze voelde gelijk al heel fijn aan qua stappen. Zo relaxed kende ik haar niet. Afijn ik heb er een paar keer mee mogen rijden en ze liep fantastisch.
Ik heb direct zelf een boomloos zadel besteld en dat is nu zo'n 14 jaar terug en ze heeft nooit meer 1 misstap gemaakt. Ze is zo braaf geworden dat ik zelfs vorig jaar een tijdje met een 12 jarig buurmeisje samen bosritten heb gemaakt. Het buurmeisje zat op Quinta ! Ze is echt door en door betrouwbaar geworden maar een boomzadel gaat er wat mij betreft nooit meer op.

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 13:00

hello, ben weer terug. Dank Joey voor je uitleg over dat bokken. Het bokken dat écht helemaal uit het niets komt, is niet bij afdalen. Ik heb het zelfs een keer gehad gewoon toen ik stilstond voor een beloning. Het is eerder net een kortsluiting. Heel raar. Ze loopt volgens mij niet kreupel en op de foto's is ze goedgekeurd. Er kan natuurlijk ná de foto's iets gebeurd zijn, ze kan zo geweldig gaan, dat geloof ik eigenlijk niet.

Dank voor je link voor de pssm test. vind het doodeng om te doen. What if... Maar heb het besproken met mijn vriend en hij vindt het ook dat we het moeten doen.

En Benthhh, ik had me al voorgenomen écht helemaal opnieuw te beginnen met Callas. Dus écht net zolang als het moet, grondwerk te doen, zelfs met aan de hand lopen opnieuw beginnen omdat ook TRT daarmee begint. En inderdaad moet ik wachten tot ik zelf goed genoeg ben, ik ben nu niet fit genoeg om wanneer nodig sneller te bewegen.

Ik denk dat het lente wordt eer ik weer wat kan doen. We gaan het wel zien.

En wauw wat een verhaal Henny van dat boomloze zadel! ik zou wel heel graag een ander zadel willen en heb ook al wel gekeken naar boomloze. Het liefst zou ik een portugees zadel willen dat boomloos is. Dat bestaat, maar daar hangt wel een prijskaartje aan...

Ik ga eerst zodra ik kan, heel lang grondwerk doen. Pas als ik weer aan rijden kan gaan denken, ga ik nadenken over een nieuw zadel. Misschien zijn we dan wel jaren verder...

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:46

Ik vind je moedig, Monique. Dat je wel met haar doorgaat. Niet veel doen je dat na. En ik weet zeker dat je komt waar je wezen wilt met haar. Ik weet zeker dat er een punt komt, waarop jullie elkaar wel begrijpen.
Ik ben destijds met mijn merrie heel veel gaan wandelen. Gewoon wandelen, beetje chillen, grazen aan de hand...... is goed voor jullie band. Ik ben onder de indruk van je moed. Je lag potverdikke geveld, met pijn en dan toch doorgaan....... ik vind het stoer.

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 17:02

Dank je Avalanche. Misschien ben ik niet moedig maar heel dom...

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:06

Weet ik niet. Je hebt iig zoveel liefde voor Callas, en liefde is nooit verkeerd. Soms doet liefde het onmogelijke.

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:12

Zoals ik via pb zei:
Diep respect voor jou.
Maar ook voor Callas.

Ik noem het dus ook niet dom, maar moedig, koppig, houden van.

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 17:24

Jullie zijn lief.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:05

Voor tinkers is door hun bouw een boomloos zadel inderdaad vaak een uitkomst :). Ik hoop dat die test negatief zal zijn!

Wat betreft het klieren, vergeet niet dat Callas altijd al van mening is geweest dat zij best de baas kan zijn. Bij zo een kan je eigenlijk niet aan het werk als je niet honderd procent bent, want dat 'gebruiken ze', en dan zet je stappen terug ipv vooruit. Niet dat Callas een kreng is hoor! Maar dat zit gewoon zo in haar natuur.. Dus het is niet perse iemands schuld.

Kan je niet wat met je shetties gaan doen? Die zijn waarschijnlijk wel wat makkelijker qua natuurlijk overwicht en kunnen Callas dan een goed voorbeeld geven straks ipv het voortouw nemen :D

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 17:17

Ik ben me aan het inlezen over pssm1 en 2 hier op bokt en dan beslissen welke test(s) ik ga laten doen.

Shetjes trekken ook hard. Ik kan op dit moment geen trekkende dieren aan een lijn verdragen in mijn rug. Ook honden niet. En het gaat best heel goed met mijn rug op slechts een pijnstiller per dag, maar ik moet geen onverwachte dingen doen. En dat is het punt met dieren, een onverwachte beweging heb je zo gemaakt.

Dus met Callas ga ik nog steeds niet aan de gang tot ik mezelf écht beter in mijn rug voel. Saai voor jullie want zo lang geen updates. Sobby.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:31

Ahh, logisch dan :j .
Rustig aan, dan komt alles wel weer goed :(:)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:33

Monique1963 schreef:
Ik ben me aan het inlezen over pssm1 en 2 hier op bokt en dan beslissen welke test(s) ik ga laten doen.

Shetjes trekken ook hard. Ik kan op dit moment geen trekkende dieren aan een lijn verdragen in mijn rug. Ook honden niet. En het gaat best heel goed met mijn rug op slechts een pijnstiller per dag, maar ik moet geen onverwachte dingen doen. En dat is het punt met dieren, een onverwachte beweging heb je zo gemaakt.

Dus met Callas ga ik nog steeds niet aan de gang tot ik mezelf écht beter in mijn rug voel. Saai voor jullie want zo lang geen updates. Sobby.

Klinkt als heel, heel verstandig. Ik geef je groot gelijk.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:42

Ik denk dat je er verstandig aan doet !
Beter iets langer je rug rust gunnen.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:05

Hoe oud is ze nu? Ze scant je trouwens gelijk he, en ziet dat je immobieler bent. Heb je al eens een DNA onderzoek laten doen? Misschien dat er wat over haar afkomst bekend wordt. Je weet maar nooit.

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 18:12

Dank voor jullie bijval over rustigjes aandoen. Het was gisteren 6 weken. Pijnstillers zijn nu op. Voelt nog niet genezen. We zijn vandaag een dagje uit geweest en de honden waren mee. Een keer of wat gestopt om kleine stukjes met ze te wandelen, maar we hebben een erg enthousiaste hond, mwah, die moet ik niet aan de lijn hebben. Voor de rest ging het wel goed met wandelen. Maar ik ben echt een stuk beperkter. Vanaf nu wil ik dagelijks wat meer met de honden in ieder geval gaan wandelen. Steeds meer uitbouwen om te kijken of het beter gaat. Zo niet, wil ik toch nog een keer röntgenfoto's laten maken.

Lindsey, Callas wordt over een paar maanden 7 jaar. Dus best al volwassen. En ook de shetten maken gelijk misbruik van me. Schurken zijn het! Haar afkomst is bekend. Haar vader is Didikaï en haar moeder Lucy.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:00

Monique, voor een rug is 6 weken niets hoor. Ik heb 10 dagen in het ziekenhuis gelegen, waarvan de laatste 2 dagen met een gipskorset. Toen 8 weken met gipskorset thuis. Daarna nog zeker 4-6 weken met een baleinenkorset dat langzaam afgebouwd mocht worden. Tel maar uit hoe lang je ermee zoet kan zijn.

Doe dus echt nog steeds heel rustig aan hoor, als er iets mis gaat ben je echt weer veel langer onderweg.

7 jaar lijkt volwassen, maar is eigenlijk nog pubertijd voor een paard ( voor zover je daarvan kan spreken). ik merk nu met Elvee nu ze 10 wordt dat ze in de bak in elk geval rustiger wordt, maar langs de weg... Als ik het vaker doe gaat het wel beter, maar anders stuitert ze vrijwel de hele tijd, pullen en maar harder willen en toch ook weer niet voorop het eerste stuk en ook niet erachter, de tweede helft wil ze dan wel voorop, maar het liefst in haar tempo en dan ga ik nog met een ander paard mee dat zich daar niets van aantrekt.

Ik vind het sowieso al onwijs dapper dat je alleen met haar naar buiten gaat, ik snap dat je geen keuze hebt hoor, maar hier zie ik dat met Elvee niet zomaar zitten. Dan zou ik heel veel met andere paarden naar buiten moeten en dan eens proberen of het alleen ook gaat. Nu is jouw omgeving niet te vergelijken met de mijne hoor qua verkeersdrukte en smalle wegen zonder uitwijk ( hier geen keuze daarin), maar toch, ik heb respect voor je.

Dat zinloos bokken: ik geloof eigenlijk niet dat een paard zinloos bokt. Of er is lichamelijk iets aan de hand of de psychische druk is te groot, of beide ( zo denk ik er in elk geval over).

Dat je shetten nog lastiger zijn dan Callas zeg maar, verbaast mij niets. Die zijn vaak zo eigenwijs...

Hou je taai, doe de dingen die je nu goed kan zonder je lijf te forceren en neem de tijd. Het is helaas niet anders, hoe meer je er tegenin gaat, hoe langer het allemaal gaat duren!

En natuurlijk sterkte hoor, natuurlijk hoop ik dat je echt supersnel herstelt!

pien_2010

Berichten: 43303
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:16

Jet schreef:
Dat zinloos bokken: ik geloof eigenlijk niet dat een paard zinloos bokt. Of er is lichamelijk iets aan de hand of de psychische druk is te groot, of beide ( zo denk ik er in elk geval over).
Vaak wel Jet, maar niet voor alle paarden. Hercule moet altijd bokken als we in galop gaan. Hij vindt dat te leuk. Doet hij al 20 jaar. Dus alleen goede ruiters gaan we mee galopperen.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:23

Ja oké, maar dan doet hij het op bepaalde momenten altijd. Niet zomaar 6 keer in 2 jaar ofzo bedoel ik. Lou kon ook gigantisch bokken, vaak net zo lang tot ik eraf lag. Dat was trouwens altijd in de bak. Dat was een combi van een lichamelijk probleem met van mijn kant teveel vasthouden als ik het spannend vond, waardoor ze ook spanning opbouwde.
Elvee heeft me er 1 keer afgebokt en dat was nadat haar KS een soort van opgelost was en ze los in haar lijf was, en ik haar te vast hield door spanning bij mij.

Is het bij Hercule ook niet zo dat als je hem wat meer ruimte geeft, dat hij niet bokt bij het aangaloperen?

pien_2010

Berichten: 43303
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:28

Juist niet. Bij mij doet hij het het minste. Ik hou mijn benen er goed aan en teugels. Hij galoppeert rustig aan en altijd (ik voel het aankomen zowel als ik er op zit of er naast rijd) opeens joechei komt de bokkebokkebok partij eraan. Niet grappig ook al is het tegenwoordig heel beschaafd vergeleken met vroeger.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:45

Dan is het dus meer vlak na het aangaloperen. Ieder paard is natuurlijk weer anders, aanvoelen van wat een paard op dat moment nodig heeft is best moeilijk, maar wel belangrijk. Ik ben gewend aan mijn paarden en rijd weinig op paarden van anderen, mensen die veel verschillende paarden rijden worden daar toch beter in, het lezen van wat ene paard nodig heeft. Jij weet hoe Hercule reageert en jij bent dat voor, dat is mooi.
Toch denk ik dat het overgrote deel van de paarden niet zomaar bokt of andere nare dingen uithaalt met ons.

pien_2010

Berichten: 43303
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 00:04

Dat denk ik ook Jet. Maar Hercule weet dat ik hem dan een l.l vind.

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 12:39

Hello, wat is er toepasselijker dan het op bokt over bokken hebben. Callas heeft div soorten bokken. Uiteraard het knetterbokken dat heel stout is. Dat is als ze er qua stoutigheid vandoor is gegaan. Dat heb ik een paar keer gehad, dat gaat zo knetterhard in galop, dan zijn de bokken heel vlak. Ze heeft wel eens een bokje na schrik, omdat ze er dan eigenlijk vandoor wil gaan, maar dat houd ik dan tegen.

De bokjes waar ik het over had, zijn voor mij onverklaarbaar. Mijn hele boek teruglezend, lijken deze bokjes gewoon zomaar uit het niets. Vanuit een ontspannen stap of zelfs stilstand hebben we een aantal keer zomaar een bok gehad. Ze wilde er niet vandoor, er was geen schrik, en haar hals was laag en bleef na de bok ook laag. Het is ook maar 1 bok. Of poing. Heel bizar dus. Dus wat kan het zijn. Als het zadel niet goed zou zijn, zou het vaker gebeurd zijn vermoed ik. Schrikreacties zijn echt anders. Wat me er vooral aan verbaast is die lage ontspannen hals. Die erna ook laag blijft. Als de beweging van haar lijf niet omhoog was gegaan, als in een bok, zou je denken dat ze gestruikeld was in een ontspannen situatie. Dat herkennen jullie vast wel. Je bent rustig aan het stappen, lage hals, een struikeltje, niets aan de hand, hals blijft laag. Zo reageert ze op dat moment ook, alleen heeft er dan een bok plaatsgevonden. Of een poing. En het kan geen struikelen zijn want ze heeft het ook een keer gedaan, toen ik stilstond om haar een brokje te geven. Dus raadsel.

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 11:18

Vandaag via internet de formulieren ingevuld en uitgeprint voor pssm1 test van Callas. Ik denk toch niet dat ze het heeft, want haar vader is negatief. Heb ik gevonden op internet. Ik stuur de test toch op. Ik ga Callas zo meteen epileren ;-)

Afbeelding

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:01

Ik hoop voor jullie op een negatieve uitslag. Haar moeder kan het nog wel hebben en doorgegeven hebben helaas.

En wbt de pssm2 test, die zou ik ook laten doen als er niks uit de pssm1 test komt.
Zeker dat schrikachtige icm die gevoelige voeten..., het zou zomaar kunnen. Meten(testen) is weten in dit geval.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:55

Da's wel een mooie pappie :)

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 09:05

Hi allemaal, ja een leuke pappie. Beetje klein aan de maat. Maar Lucy was groot, dus Callas is mooi gemiddeld uitgekomen. Het bruine van Diddikaï komt in de zomer terug in Callas dan is ze pangaré. Dus roodbruin.

Inderdaad kan de moeder ook nog pssm hebben, maar dan is het allemaal de helft minder erg bij wijze van spreke. Ga vandaag de flop op de bus doen. Het was nog verdraaid moeilijk om haren uit haar te trekken. Haar manen wilden helemaal niet! Staart ook niet. Toen werden het de baardharen!!! Hahhhaa, heb haar geëpileerd.

Afijn, ik heb een heftig nieuwtje. Althans voor onszelf. We gaan verhuizen. In de toekomst dan, tenzij het huis vandaag verkocht wordt. Drie weken geleden hebben we het besloten. We leven hier in Frankrijk van een erg klein spaarbudget en zitten daardoor onder het franse uitkeringsniveau. Daar kun je heel goed van rondkomen, hoor, en met mijn bedrijfje erbij gaat dat best heel goed, maar toch zou het zo lekker zijn niet iedere cent tien keer te hoeven omdraaien en wat ruimer in je vel te zitten. En als ons geld zit in steen. Dat is ook de beste belegging natuurlijk. Dus hebben we besloten het huis te verkopen en er een heel heel heel goedkoop huis voor terug te gaan kopen. Wel ook in Frankrijk en wel met een paar hectare erbij voor de paardjes.

Met deze beslissing gaat ook een andere wereld van mogelijkheden open. We gaan naar een huis zoeken met meer vlak terrein zodat ik gewoon kan trainen met Callas. Ook gaan we naar een gebied met meer paarden, zodat de kans dat ik een buitenrijdmaatje kan vinden groter is en dat er maneges zijn waar ik over de weg heen kan gaan. Geen idee of dat allemaal lukt, maar in ieder geval platter dan hier.

En... als we ruimer in ons vel zitten, dan zie ik het wel zitten om er een paard bij te nemen voor Callas. Dan kan ik dat paard rijden en Callas meenemen als handpaard. Of misschien ik op Callas en mijn vriend op het andere paard. Maar in ieder geval dat ze leert dat de wereld niet zo eng is.

Vooralsnog ga ik wel met de TRT methode aan de gang, heb het nog niet gekocht, kan nog steeds niet voldoende bewegen, maar nu met alle visites van kijkers moet ik veel tijd besteden aan huis opgeruimd houden en schoonmaken en er zijn nog veel klusjes die afgemaakt moeten worden, dus Callas heeft voorlopig nog steeds rust. En als ik de pvvd lees dat ze paarden tot 7 jaar willen laten kleuteren, dan ken ik er eentje die daar goed bij past...

Dus als iemand nog een huis weet met veel bijgebouwen, stallen, garages en minimaal 2 hectare in ZUID-Frankrijk, want we gaan niet verder omhoog dan dat, voor onder de 75.000 euro, dan houd ik me aanbevolen.

En als iemand nog iemand weet die een huis wil in Frankrijk en voor nieuwsgierigen naar het huis (er staan nog wat fouten in qua m2 van de stallen, we hebben geen 448m2 aan stallen, maar dat wordt er vandaag uitgehaald door de makelaar als het goed), is hier een link

http://www.frenchpropertylinks.com/fren ... E&site=rel