[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:37

Wat een prachtverhaal van Callas en de skippybal! Maar wat spannend dat ze zo kortademig lijkt. Heb je al een idee wanneer de camera aankomt?
Voer je hooi bij en weet je waar dat vandaan komt? Misschien zit daar iets in wat dit veroorzaakt? Wil je eens kijken hoe haar ademhaling in rust is en hoeveel keer ze per minuut ademhaalt? Is de ademhaling regelmatig? Kan je haar temperaturen en weet je wat haar normale temperatuur is? Hopelijk is er niet echt iets aan de hand en heeft ze misschien al eerder lopen rennen ofzo.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 14:25

Hi Allemaal,

@Pien, @Cera, @ Jet, Over Callas' gezondheid ben ik nog aan het piekeren. Ze is verder super ok. Erg levendig. Niet te dik zoals ze was. Ik denk gezond qua taille bedoel ik. Slijmvliezen lijken mij ok. Geen temperatuur. Eet met graagte. Eigenlijk gewoon een heel gezond paard, mogelijk heeft ze gewoon helemaal geen conditie meer. Maar ik pieker en test nog even verder.

En dan nu het grote "til"moment ;-) https://youtu.be/PmZd7LHwXvA Hij is unlisted, dus alleen jullie met de link kunnen hem zien.

Mijn dag kan niet meer stuk in ieder geval!

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:36

Als leek vind ik het allemaal toch wat onrustig en vooral zeer gefocust op eten van Callas en schooien noem ik dat gedrag en zelf hou ik daar niet zo van :o . Dus bedelen, opdringerig zijn. Misschien zie ik het fout hoor, want ik heb van clickeren geen verstand, maar dat valt me op naast het feit dat ze inderdaad de bal op pakt en jullie daar alle twee veel lol om hebben. :)) Dat vind ik dan weer grappig.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:50

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel met Pien eens ben. En wat er gebeurt qua onrust/schooien is gelukkig ook super goed trainbaar :j

Misschien wat SSFF (stand still face forward) oefenen met haar tussendoor? En als ze echt te dicht bij komt vragen een stapje terug en dat belonen, ze zal uiteindelijk gaan leren dat de beloning naar haar komt en dat zij niet hoeft te zoeken.

Denk dat het deels ook wel wat onrustiger over komt door de kleinere ruimte en doordat jullie beide mega enthousiast zijn :D
Verder echt super leuk om jullie zo te zien puzzelen! Geeft mij ook weer inspiratie <3

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:09

Ik heb eerst de reacties gelezen en daarna pas het filmpje bekeken. Ik zie wat jullie bedoelen maar ik zie ook dat op het moment dat ze de voerbeloning daadwerkelijk krijgt ze juist rustig afwacht.
Wat mij dan weer opvalt is dat je bij de TRT oefeningen ongeduldiger was dan bij dit Monique. Het is duidelijk dat dit je beter past.

Die deuren vind ik zo mooi in Callas haar stal

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:25

fardoe schreef:
Ik heb eerst de reacties gelezen en daarna pas het filmpje bekeken. Ik zie wat jullie bedoelen maar ik zie ook dat op het moment dat ze de voerbeloning daadwerkelijk krijgt ze juist rustig afwacht.
Wat mij dan weer opvalt is dat je bij de TRT oefeningen ongeduldiger was dan bij dit Monique. Het is duidelijk dat dit je beter past.

Die deuren vind ik zo mooi in Callas haar stal


Dat zie ik inderdaad ook! Ik vind persoonlijk dit een fijnere 'onrust', beide zijn heel enthousiast en Callas is heel erg op zoek naar wat Mo bedoelt en hoe ze de click kan krijgen, terwijl met de TRT het meer een stressvolle onrust is waarin ook meer ongeduld naar voren kwam.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 21:08

Hi all,

Zeker past clickeren beter bij ons dan andere vormen van NH. Alhoewel ik, zoals ik eerder al opmerkte, bij andere vormen van trainen het grondwerk in div vormen van NH niet zal gaan vergeten of verleren. TRT paste niet goed bij mij omdat het veel inzicht in mijn eigen lichaam en dan van Callas vraagt en dat heb ik geloof ik niet.

Ja, Callas is enorm op eten belust. Is ze altijd geweest. En daarom is ze echt makkelijk te trainen als een kunstjespaard. Het is mijn tolerantie, en ook omdat ik het grappig vind dat ze zo zoekt naar voer, dat Callas zo doet. Ik vind het niet zo erg als jullie het vinden. Als je goed kijkt weet Callas precies dat ze op haar plek moet blijven staan. Als ze niet staat waar ik haar wil, zet ik haar weer terug. Ze komt niet naar voren, tenzij de bal zo ligt. Als je goed kijkt zie je dat zij niet naar voren komt om aan mij te likken of lebberen. Als ik dichtbij haar kom wel. Als ze teveel lebbert dan zeg ik nee en ik beweeg mijn lichaam en ze neemt dan ook gas terug. Maar nogmaals ik vind het zelfs grappig, je hoort mij ergens op het filmpje er ook om grinniken.
Het kan inderdaad dat ze het buiten minder erg lijkt te doen, omdat de ruimte van een box inderdaad beperkt is. Ik wil deze oefening bevestigen in een kleinere ruimte omdat het optillen van a naar b logisch en makkelijk voor haar is.

Wat me opvalt overigens is dat Callas niet weet welk woord bij welke oefening hoort. Het is voor haar heel duidelijk mijn lichaamstaal waarop ze reageert. Ook de positie van mijn lichaam. Als ik naast haar ga staan, dus schouder aan schouder, dan betekent dat voor haar de jambette. Ik kan dan ook "banaan" zeggen ipv "pas". Datzelfde geldt ook voor de buiging. Ik kan "buig" zeggen, maar het is toch mijn lichaam die het haar doet doen. Ik geloof wel dat ze beter reageert op een vragend woord. Dat dan weer wel. Als ik bijv in haar box iets van de grond opraap, dan buigt zij ook. Supergrappig. Duw ik de bal goed met mijn voet, gaat zij de jambette doen.

Ik ben aan het bedenken waarbij ik daar nog meer 'misbruik' van kan maken bij het aanleren van kunstjes.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 21:20


fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:03

Wat jij zegt in je reactie bedoel ik ook. Ik zie juist dat ze wacht op haar voerbeloning. Het onrustige is zoals ik het interpreteer, snel aanraken -voerbeloning, nee , dat werkt niet. Snel aanraken- voerbeloning , nee, dat werkt niet. Dan wordt ze een beetje baldadig omdat ze ongeduldig is. Dan pakt ze de bal op en wacht netjes op de voerbeloning.
Ik zie het meer als slim en onderzoekend.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:11

Monique1963 schreef:
O ps voor @Cera bedoel je dit met ssff? https://www.positiefpaard.nl/bedelgedra ... je-het-op/

EDIT: Callas kan goed de ground tie, is dat hetzelfde als dit?

En fijn dat het filmpje inspirerend is.


Klopt! Het is inderdaad een soort R+ ground tie.
Denk dat het wat meer relaxedheid kan brengen in jullie trainingen, dat Callas ook leert dat niks doen ook goed is :)
Natuurlijk is het het belangrijkste dat jullie het goed vinden gaan, zolang jij het geen probleem vind en het niet voor een gevaarlijk moment zorgt wie zijn wij dan om te zeggen dat het anders moet ;)

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 22:35

fardoe schreef:
Wat jij zegt in je reactie bedoel ik ook. Ik zie juist dat ze wacht op haar voerbeloning. Het onrustige is zoals ik het interpreteer, snel aanraken -voerbeloning, nee , dat werkt niet. Snel aanraken- voerbeloning , nee, dat werkt niet. Dan wordt ze een beetje baldadig omdat ze ongeduldig is. Dan pakt ze de bal op en wacht netjes op de voerbeloning.
Ik zie het meer als slim en onderzoekend.


Dank je, Tamara. Het is fijn zoals een ieder van jullie beschrijft hoe jullie het zien. Het is soms moeilijk voor mij het van een afstand te bekijken. Letterlijk. Jullie reacties kunnen mijn ogen openen en filmpjes helpen mij te zien hoe Callas het doet en hoe ik het doe. In dit filmpje zie ik het inderdaad zoals anderen het kúnnen zien. Maar ik zie het ook meer zoals jij het ziet. Ik zie haar netjes wachten op haar plek. Pas als ik in haar plek kom, (om de bal recht te zetten) probeert ze mij te belikken ;-)

Dank Cera. Ja voor mij is het genieten. Ground tie kan Callas erg goed, dus ik zal het eens proberen als we weer buiten oefenen. De box is te klein voor veel oefeningen. Maar voor de bal oppakken nu, is het de beste ruimte.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 14:32

Vanmorgen Callas eerst in haar box (het regent buiten dus nix an) laten stilstaan. De box is 3.5m lang en als zij in de ene hoek geparkeerd staat en ik in de andere hoek sta, kan ze 100% echt niet bij mij. Dat doet ze keurig want ik vraag dat dagelijks van haar als ik in haar box moet zijn. Wat ik echter op de link van Cera las, is dat ze haar hoofd in rust naar voren mag hebben.

Dat was interessant want daar heb ik nog nooit op gelet. Naar nu blijkt is de ground tie geen rust voor Callas maar duidelijk een oefening. Naarmate ik haar langer laat staan, zonder de verlossende click, gaat ze om zich heen kijken. Ik heb daarom nu telkens pas geclickered als ze recht naar voren keek.

Ik moet deze oefening ook los zien van de ground tie. Want bij de ground tie wilde ik altijd eigenlijk (ik weet niet of dat zo hoort bij die oefening eigenlijk) dat ze mij tenminste actief met haar oren volgt. Ik wilde niet dat ze dood stond te spelen. En dat deed ze dan ook altijd keurig. En als jullie Callas een beetje kennen, weet je dat ze me met heel haar lijf wilde volgen en dat dan beperkte tot haar hals omdraaien. Rubberneck ;-)

Afijn, ze stond dus echt megakeurig netjes stil, hoofd recht naar voren, click. De skippybal lag inmiddels al die tijd achter mij te wachten. En o, wat weet ze goed dat skippybal mogelijk koekjes betekent. Zo heerlijk om haar te zien reageren toen ik de bal oppakte. O JA VROUWTJE GEEF MIJ DIE BAL!!!! SNEL!!!! Hahaha, ik lag in een deuk. Dit keer heb ik de skippybal op de wateremmer neergelegd (nee nog steeds geen automatische drinkbakken opgehangen, maar vanmiddag gaan we weer een stukje verder werken aan de boxen, dus het gaat eraan komen) Dus ik legde de bal op de emmer. Ik ging zelf in de diagonale andere hoek staan bij haar voerbak. Dus ze moest nu echt lopen van de ene naar de andere kant. En dat ging waanzinnig! De click en koekje krijgt ze pas bij aflevering. De 2e keer liet ze hem halverwege vallen. Dus die hebben we opnieuw gedaan. En ik voel gewoon euforie bij mezelf als toen het alsnog lukte helemaal naar de andere kant! Heppie!

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:34

Oh geweldig! *\o/*

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:27

Wat super Mo! Klinkt echt als een hele goede training :j

Ook super leuk dat nu elk 'probleempje' waar je tegenaan loopt een mogelijkheid wordt om te trainen ipv dat het een 'probleem' is :D
Echt super hoe je dat oppakt, daar kan ik nog wat van leren :')
(In mn hoofd kan ik dat altijd wel maar in de praktijk is dat soms nog lastig :+ )

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 13:42

Hi allemaal, weer een filmpje van Callas' training klaar.

@ Marocje, wacht maar tot het volgende filmpje... nóg geweldiger
@Cera-D Dank je, teveel eer denk ik.

Ok, nav jullie opmerkingen dat Callas te druk doet, heb ik nu een filmpje gemaakt van de stilstaan-training die ze al kent en ik gisteren dan even herhaald heb, en vandaag gefilmd heb.

Haar trainingssessie was dan nu opgedeeld in de volgende fasen:
    Stilstaan tot rust komen voor we beginnen
    bal vasthouden
    voor de bal wachten met pakken
    bal pakken vanaf een hoog punt op hoogte van haar mond en verplaatsen
    bal pakken vanaf de grond en verplaatsen
    weer stilstaan tot rust komen als einde zonder gelebber, lol.

Ik ben weer helemaal heppie!

Hier dan de link naar het filmpje. De knip midden in het filmpje was omdat ze een paar keer de bal liet vallen midden in haar draaiende beweging naar mij toe, ze grijpt de bal nog niet echt stevig vast.

https://youtu.be/j-03ldtJEw4

manja39
Berichten: 153
Geregistreerd: 16-09-13

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:38

Heerlijk om te zien. Ik met mijn 0 ervaring in grondwerk vindt dit ontzettend knap. Jullie doen het goed en hebben er allebei veel plezier in en aan. Dat is wat telt.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:39

Mooi om te zien hoe netjes ze stil blijft staan als je dat van haar vraagt, en ze maakt echt progressie met de bal!
Ik zie alleen nog wel een beetje die onrust, zo nu en dan het hoofdschudden, kleinere schokkende bewegingen en zo nu en dan een beetje happen. Lijkt mij nu vooral een beetje over enthousiasme en is misschien ook wel iets wat in jullie zit.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:52

Dit ziet er in mijn ogen buitengewoon goed uit. De rust die ik miste in het vorige filmpje zie ik wel in dit filmpje. Het schooien wordt gecorrigeerd en de training is nu zeer duidelijk met succes aanwezig. Chapeau.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 17:46

Hi allemaal!

@Manja39 dank je bloos :o
@Cera, Callas kan het goed, maar het is wel heel erg moeilijk voor haar, ze wil zo graag die brokjes...
@Pien dank je. Ik vind het lebberen niet erg en daarom train ik niet op antilebber omdat ik weet dat ze al heel braaf kan stilstaan.

Maar even om jullie te laten zien dat ze het kan.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 14:32

Of eigenlijk had ik in het vorige postje moeten zetten: "Om jullie te laten zien dat Callas het wel kan". Het is mijn eigen ongeduld dat ik geen zin heb in stilstaan oefeningen.

Afijn, de volgende stap in het apporteeraanleertraject (zo dat is nog eens een mooi woord voor poppetje aan de galg) is dat ik de bal gooi en zij hem gaat halen. Dat wilde ik vandaag gaan oefenen. In haar box komend, zag ik al dat ze er geen zin in had. Ze was niet enthousiast op de bal. Dat respecteer ik dan maar in zekere zin en heb een paar keer wat ze goed kan met de bal bevestigt. Andere keer beter.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 20:00

Hi allemaal, hier weer een Maqu'Éden videootje. Ook met een meneer die Callas heeeeel eng vindt! {:)-:(

https://youtu.be/10p1Ad3k4Lk

En iemand vroeg nog naar de camera. In dit filmje een overdag opname. De rest zijn nachtopnames van elders op het terrein. De camera voldoet, is fantastisch, hangt al een dikke 2 weken. Er is gelukkig niets geks meer gebeurd met het schriklint. Maar we blijven het monitoren. 's Nachts hangen we hem overal en nergens. Vannacht gaat hij filmen wat de paardjes van hun nieuwe drinkbakken vinden.

Fijn weekend, tot weer.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:55

Leuk filmpje, finn dat alles het doet en mooie stallen!

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:28

Hahaha die postbode (?) ! _O-

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:50

Monique1963 schreef:
Hi allemaal, hier weer een Maqu'Éden videootje. Ook met een meneer die Callas heeeeel eng vindt! {:)-:(

https://youtu.be/10p1Ad3k4Lk

En iemand vroeg nog naar de camera. In dit filmje een overdag opname. De rest zijn nachtopnames van elders op het terrein. De camera voldoet, is fantastisch, hangt al een dikke 2 weken. Er is gelukkig niets geks meer gebeurd met het schriklint. Maar we blijven het monitoren. 's Nachts hangen we hem overal en nergens. Vannacht gaat hij filmen wat de paardjes van hun nieuwe drinkbakken vinden.

Fijn weekend, tot weer.


Wat een geweldig filmpje! Echt mooi om al dat leven te zien! En die postbode is wel heel grappig!

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:17

Mooi nachtbeeld ook trouwens, en snel geleverd en heelhuids aangekomen, het mag zeker wel in de Maque-Eden krant!

Die tweede die je op de nachtcamera ziet, is dat een das? Die vind ik zo machtig mooi! En fijn dat de drinkbakken goed werken en dat het bij Poupette niet meer inregent.
Kom maar door met meer van dit soort filmpjes!